Zelfbouw zaagsel- en schavelingenbrander

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

valtra

Re: zelfbouw zaagsel en schavelingenbrander

Bericht door valtra »

Het zijn meer vezels van hout, vergelijk het met gehakseld stro.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@John,

Speciaal voor jou een filmpje gemaakt.
Om hem goed te laten branden moet je ca 80% vullen, nu is dat te veel.
en 100% p-channel gebruiken.

P.s. je zit hier qua rookgas output ver onder de condensatiegrens.

Wat we kunnen doen is a.s. zondag langskomen met CP.
We kunnen dan een plan van aanpak doornemen.
Is dat oke?

Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Vandaag dus die twee artiesten over de vloer gehad! En ik moet toegeven...we hebben onze zenuwcellen op andere gedachten moeten brengen.
Ik ging er steeds van uit dat een soort van "rocket" de beste manier was om mijn SZ tot ontbranding te brengen. We hebben zo goed als een halve dag bezig geweest om hun ideën met dit systeem naar behoren te laten branden. Echter zonder noemenswaardig resultaat. Maar na een tijdje had Michel er een andere mening op na. Namelijk een zo groot mogelijk "brandbed" maken zonder die riser er bovenop. Dus alle vuurstenen in de brandruimte gingen er uit en ook niks meer er boven op. Dus geen vernauwing of riser.
En dat brande redelijk goed, ook al was het nog steeds niet optimaal. Ons Eva gooide ongewild "roet in het eten" omdat ze vroeg om te komen eten. dus gestopt met al dat testen en de voetjes onder de tafel om iets te nuttigen. Later was het eigenlijk al wat laat geworden om nog verder uit te proberen wat er nog mogelijk was.
Maar met het idee van Michel in mijn achterhoofd ben ik toch weer aan de slag gegaan. (toch leuk hé! Dat vuurtje stoken :mrgreen: )
Het vuurtje met SZ brande wel degelijk, maar er zat nog steeds geen kracht in. (wat ik voordien met mijn opstelling wel gewoon was)
Nu die vuurpot (brandruimte) toch gewoon open lag kwam ik op het idee van er een paar stukjes hout bij op te gooien. En ongelooflijk, maar zeker waar! Het vuur had dat beetje nodig om echt op temp. te komen. De oude gasfles die dienst doet als vuurkamer onder mijn brander gelast stond binnen de korste keren roodgloeiend. Dan nog wat SZ toegevoegd via de wormfeeder en het ding begon te brullen. Twee minuten later ging de ketel aan de kook. Dus snel de afgas-fan af en de buffertank open om de boel wat af te koelen. En wat bleek? Nu kan ik SZ stoken ZONDER afgas-fan! Het vuur brand zo prachtig als stook je massief hout!
Ik had nooit kunnen denken dat dit mogelijk was.
Nu moet ik wel eens gaan nadenken hoe ik dit moet gaan vertalen naar een automatisch brandproces, want ook al is het resultaat ongelooflijk. Dit geeft toch weer enkele hoofdbrekers :mrgreen:

Dus bij deze...dank aan CP en Michel voor de leerrijke namiddag!
account verwijderd

@John,

Was weer een leuke leerzame middag voor ons allen. :mrgreen: :mrgreen:
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Deze avond nog maar wat verandert. Om te zien wat er nog beter kon.
Ik had nog steeds die halve gasfles over. Daar had ik de dop van afgehaald en er een rond gat van ong. 100 diameter in geslepen.
Dit ging niet in zijn geheel de kachel in dus die halve fles in de midden doorgeslepen.
Deze dan boven mijn brandkamer gezet (dat is de onderste helft van diezelfde gasfles) en de brandkamer gevuld met SZ.
Zonder de vuurvaste steen die ik er normaal had in zitten is het volume met 2/3 vergroot. Dus duurt het wel iets langer eer het ding zo heet staat
voor je van een degelijke verbranding kan spreken. Maar eens het ding aan de gang gaat er nu ook drie keer zo veel SZ de brander in.
Wat wil zeggen dat met deze opstelling de buffer van 1200L geen overbodige luxe is.
Eens op dreef staat die gehele gasfles roodgloeiend. In dit zonder afgas-fan.
Of deze fles op deze manier een lang leven beschoren is heb ik serieus mijn twijfels. We zien wel.
account verwijderd

@John,

Spelen met vuur blijft leuk, vooral met schavelingen. :wink:
Met jouw ventilator erbij kun je een downdraft tornado in je systeem opwekken.
Moet ik soms een keramische onderkant voor je kachel gieten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

@Michel,
Moet ik soms een keramische onderkant voor je kachel gieten?
Hoe zie je dat? De deur-opening is niet zo groot hé!
Johndc

Bericht door Johndc »

Vandaag even de originele aandrijfmotor op de worm (vijzel) gezet en oeioei! Ik kreeg een miezerig vlammetje en de gasfles geraakte nooit helemaal gevuld.
account verwijderd

Hoe zie je dat? De deur-opening is niet zo groot hé!
Misschien moeten we op termijn een andere vuurkamer voor je gaan bouwen.
Ik zal proberen wat spullen voor je te verzamelen zodat ik over een paar weken is iets kan bouwen voor je.
Of het downdraft wordt weet ik nog niet.

Wat we kunnen doen is je kachel wat hoger zetten, zodat er meer ruimte onstaat aan de onderzijde.
Dan schuiven we daar de nieuwe brandkamer onder met de aansluiting voor de schavelingen toevoer.
Tevens zorgen we dan dat je goed stukhout kan stoken zonder rook. :wink:
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

We kijken er naar uit! :D
Johndc

Bericht door Johndc »

Vandaag bovenop de gasfles een ring geplaatst om secundair lucht toe te voegen.
Maar ik denk dat ik het wat ruim heb bemeten. Het vuur moet echt doorbranden eer je het effect ziet.
Dan zie je een tweede vlam verschijnen die bijna haaks begint aan de zijkanten van deze cirkel en in het midden mee de hoogte in gaat.
Ik had twee stukjes platte lat rond gezet. Eentje ong. dia 120/15mm breed en de andere iets van een dia 180/30mm breed.
Dan een stukje plaat rond geslepen met dezelfde diameters. De gasfles heeft geen ronding met een verval van 15mm, dus dit had ik opgevuld
met hier en daar een stukje plat ijzer van 10mm. Denkelijk ben ik beter af van in de binnenste ring om de cm een gaatje te boren.
Dan denk ik dat het ook bij iets minder brandstof mooier zijn werk gaat doen.
Door de vuurvaste stenen weg te laten is mijn onder-beluchting-rooster te kort geworden. Als er te veel SZ de brander in gaat valt aan de achterkant de vlam weg.
Dan valt heel de verbranding in duigen. Dus ofwel dit langer maken of ook nog extra beluchting langs achter aan brengen.
Of volledig rondom is ook nog een mogelijkheid.
Kortom, er kan nog aardig wat geëxperimenteerd! :mrgreen:
Johndc

Bericht door Johndc »

Nog even een vraag...ik zou het toch wenselijk vinden van die "gasfles" een tijdje heel te houden.
De op maat geslepen vuurvaste steen die er in zat (systeem ong. zoals holtere zijn kachel) nemen te veel plaats in.
Ik zoek dus een dun vuurvast materiaal waar ik de binnenkant van de fles mee kan bekleden.
Zelf dacht ik aan vuurbestendige geperste platen van 8mm (merk Rockwool)
Die kan ik op bvb 3/4 inzagen om de 2cm en dan plooien zodat ze in de fles passen.
Of zijn er betere oplossingen?
Mijn allereerste test was met een oude mazoutketel die van een soort van vuurvast zachtboard was voorzien.
Denkelijk was dit spul op maat geperst.
Dus iemand een hint?
account verwijderd

@John,

Je moet even wegen hoeveel de ketel in 5 minuten aan kg zaagsel verbrandt.
Mag je ook over 10 minuten meten of 4 minuten, maakt niet uit.
Ik heb het nu geschat. :roll:
De waterinhoud van je kachel svp doorgeven.

Je ketel is geschat op 15.1Kw

Als het goed is, warmt je totale waterinhoud in de buffer / kachel op met ongeveer 4 graden per uur zonder warmteafname.
Kan dat ongeveer kloppen?
Je zit met de temperatuurmeting met de gelaagdheid. Kun je voor een goede mixtemperatuur zorgen tijdens de meting?
Of je kunt de buffer op meerdere plaatsen in de hoogte meten, en dan een gemiddelde uitrekenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

eerstdaags ga ik langs Ikea om wat van die gerecht-temp-metertjes aan te schaffen. Kosten iets van een 7 euro dacht ik.
Die kleef ik dan op de buffer verdeelt over het oppervlak. Zo zie ik het verloop op die 1200Liter.
Ik dacht dat er een badkuip aan water in de ketel zit (80 liter) Moet ik nakijken.
Mijn zakken SZ moet ik dan wegen voor ze de silo in gaan.
De begin temp. van de ketel heb je nodig. De afgastemp. ook?
Dan de begin temp. van de buffer en de eindtemp. na bvb een uurtje of vijf stoken?
Is het niet zo van hoe langer je stookt hoe juister de waardes?
Ik hoor het wel wat je best vind.
En oh ja! Met mijn sec. beluchter zie je totaal geen rook meer door de schouw!
Watertemp uit ketel 80°, Afgastemp max.85°. En dit alles ZONDER gebruik te maken van een afgas-fan!
Dacht dat ik goed bezig was :lol:
account verwijderd

@John,

Goed ecologisch bezig idd.
Ik heb geen foto's van jou brander gemaakt, jammer.

Over de soep,
Lekker soepje kan ze trouwens bereiden, geweldige keukenprinses, zuinig op zijn.....
Met fluwelen handschoentjes dragen zoééntje.

Ik wil een zo kort mogelijke periode dat je vol gas stookt.
en van die periode wil ik de kg schavelingen weten en het temperatuursverschil in de buffer.
Bij jou is 15 minuten goed.

Je kunt het aantal kg schavelingen meten door tijdens een niet brandende kachel tot 10 te tellen tijdens de toevoer schavelingen knop.
Daarna weeg je de schavelingen.
Zo ga je de brander bedienen tijdens de stook. (je mag de knop ook 5 seconde gebruiken, als je maar weet wat de bedoeling is).

P.s. zorg dat je vol gas stookt, en daarna pas meten. Ik wil een gloeiende vuurpan ziet, eerder niet meten.
Bij jou gaan we tijdens de top van de stook je waterzijdig vermogen meten.
Dan kun je ook goed het cool down gedrag van je wisselaar zien op de uitgaande rookgastemperatuurmeter.
Als de boel gaat koken, dat geeft niet, je hebt open expansie. Laat maar even borrelen, maar pas wel op.
Wel een 3 bar overdruk 50Kw vlakbij de ketel zetten binnen 2 meter en zonder bocht en uitloop van je af gericht.
Anders geen vermogenstest doen. Ik ken het probleem van warmteoverdracht van kistketels.
Afbeelding
Verwijderd
Plaats reactie