Gandalf schreef:Maar ik zou die piste niet zo snel verlaten.
Dat is ook zeker niet wat ik beoog!
Zaak om hier hypotheses op te zetten waarmee de bouwers tot een aanpassing kunnen komen. Eerste doel is natuurlijk de techniek te doorgronden.
Stel dat we dat optimaal doorgronden, eerst dan valt er aan een eindconcept te denken. En dan ben ik ook wel zo reëel dat daar compromissen in zitten.
Nog even voor het goede begrip, deze denkpiste is een afleiding van een eerdere, die met directe aftap (EGR)uit de bell!
Gandalf schreef:Wellicht kan dat stukje doorheen/tegen de bell helemaal niet zo erg hoog gemaakt worden door de geringe onderdruk van de "poort". ik verwacht hem "slechts" in(of tegen) de onderste regionen van de Bell.
Het streven is om tot een afgastemperatuur van ergens tussen de 100 en 200 graden te komen. Wellicht kan DJ dat nog aangeven, maar naar mijn weten brandt CO pas bij een 850 graden en hoger. Vooralsnog lijkt me dit temperatuursniveau te laag om zoden aan de dijk te zetten. Vandaar mijn idee met de insert, die tegelijk de thermische belasting van het beton verlaagd.
Er is nog een ander aspect aan mijn gedachte; in de fase van de bell is eigenlijk alleen het aftappen van nuttige gebruikswarmte aan de orde. Zonde om dat aan te wenden voor het verbrandingsproces, terwijl je die warmte van de brandkamer over hebt, en je er je beton een langere standtijd mee kan geven. Kost je natuurlijk wel eens een nieuwe insert.
Gandalf schreef:Maar dat is wel juist het stukje dat warmer wordt naarmate de batch verbrandt. En zal dus ,in tegenstelling tot de vuurkamer, juist op het einde warmer zijn en dus meer 'remmen'.
Je zet het gelukkig niet voor niets tussen haakjes, het verbrandingsproces mag dus zeker niet geremd worden!
Alleen de overmaat aan lucht die de verbrandingstemperatuur tot onder de kritische waarde voor CO laat dalen, moet geremd worden.
Groet, Cp
Verwijderd.