Het was een gedenkwaardige forumdag, en dat was het.
Mijn bijdrage tot de feestelijkheden bestond voornamelijk uit het demonstreren van de vuurbetonnen batch box rocket en ontzettend veel praten over dit onderwerp. De opstelling in de schuur bij Kockie was duidelijk een proof of concept, wat met zich meebrengt dat er helemaal geen aandacht is besteed aan het uiterlijk van het ding. Alle testen met dit type bij mij thuis lieten zien dat het ene vat van 200 liter om de warmte op te vangen lang niet genoeg was. Daarom was de planning er op gericht om twee van die vaten te gebruiken zodat de eind temperatuur een flink stuk lager uit zou komen.
P9010146.JPG
En dat hielp ook wel, maar niet zoveel als ik gehoopt had. Op de voorgaande foto is de opstelling te zien later op de avond. Toen is er een aantal uren achter elkaar steeds twee of drie stukken bij gegooid om het gebrul van de naverbrander aan de gang te houden. De schuur werd er zelfs redelijk aangenaam door. Dat bijvullen werkt ook heel goed, maar naarmate de vuurkamer zelf opwarmde werd de kans op wat rook uit de voorkant steeds groter.
P9010145.JPG
Daarom heb ik de voorkant voor het grootste deel gesloten met alleen een opening van 25 cm2 vlak bij de bodem van de vuurkamer. De p-channel is voortdurend in gebruik geweest, ook al omdat het ding onder de rand van het vat verborgen zat. Zodat het heel wat toeren gekost zou hebben om de channel dicht te stoppen, laat staan er uit te halen.
Tijdens de demonstratie heb ik de Testo er aan gehad, compleet met computer. De volgorde was: aanmaken van een vrijwel koude vuurkamer met wat aanmaakhout. Toen de naverbrander na 3 minuten op gang kwam rustig in fasen volladen met redelijk wat hout, naar schatting 3 of 3,5 kilo. Door de toelichting en de vragen heeft deze stook ongeveer 3 minuten langer geduurd dan goed is voor de vergelijkbaarheid met andere grafieken.
01082012.gif
Maar voor het overige zag de stook er prima uit, De twee vaten waren niet voldoende om de temperatuur binnen de perken te houden waardoor de verf ervan op een gegeven moment enorm begon te roken. Ondanks dit minpunt was het toch een hele nette stook, gereflecteerd door de resultaten. De gemiddelden heb ik gecorrigeerd zodat ze goed afgezet kunnen worden tegen die van eerdere testruns.
O2 12,8 %, eff, 82,5 %, CO 761 ppm, Tr 181 graden C.
Andere tests zijn ook wel eens 100 graden hoger geweest, dus dat tweede vat hielp wel degelijk. Het gemiddeld rendement komt nu uit boven 80%.
Er had zonder meer nog een vat boven op gekund, of een opstelling van eentje op de vuurkamer en twee ernaast is ook een mogelijkheid. Misschien is dat iets voor een volgende forumdag. Het hele apparaat is daar namelijk achtergelaten, overgenomen door Kockie tegen de prijs van de gebruikte kachelpijp.
P9020147.JPG
Dank aan allen die enthousiast hebben meegeholpen om deze demonstratie mogelijk te maken. David86 voor het transport, Pietje voor het uitrekenen en helpen opbouwen van de opstelling, Tim voor de slaapplaats in de jaren '70 caravan en verder alle mensen die tegels hebben gesjouwd, meegeholpen hebben door de vaten schoon te maken en diverse andere zeer gewaardeerde hand-en spandiensten hebben bijgedragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.