Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Jan. schreef:Nou david86 In de jaren 60 en 70 vorige eeuw zijn er vele tientallen kernproeven genomen. Die beinvloeden het klimaat.
Wij, deze generatie is juist DE generatie die zich inzet voor een beter leven voor het nageslacht.
We moeten zelfs oppassen dat we geen mietjes kweken.

Soms zijn we het slachtoffer van de tijd. Nooit andersom.
Jan

ik doel op ons de afgelopen 100 jaar. een beter leven voor een nageslacht. ik zie dat nergens in terug. ik zie een maatschappij waar een dikke auto hip is en een volwassen vent op een fiets wat scheef aangekeken word. waar merkkleding je status bepaald en uiterlijk vertoon. Wie het meest verbrast is de coolste pipo uit de straat.

ik zie weinig mensen die druk zijn de wereld een beter plekje te maken

ik zie kinderarbeid in azie voor sport schoenen en hippe kleren

burgeroorlogen over aardolie

ik zie nederlandse tulpen in new york en ik zie argentijnse biefstuk in rotterdam

ik zie mensen in armoede ik zie de rijken rijker worden en de armen armer

ik zie wetenschappers voor grote bedrijven die god spelen zonder de gevolgen te overdenken

en ondertussen is de liefde voor naasten en respect voor de grote denkers van vandaag vervagen als mist op een zomerochtend

geweten samenhorigheid en respect zijn vervangen door de papieren dictator en wij kloppen elkaar op de schouder en zeggen dat hebben we netjes gedaan de wereld staat er goed bij
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

OK dat kan ik beter volgen.
Maar ik ben geen hippie die de wereld verbeteren moet.
Ik doe m'n best en probeer iets voor te leven. Daar laat ik het bij.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Jan. schreef:OK dat kan ik beter volgen.
Maar ik ben geen hippie die de wereld verbeteren moet.
Ik doe m'n best en probeer iets voor te leven. Daar laat ik het bij.

want iedereen weet dat alleen wietrokende lang harige rondneukers met een aversie jegens werk de wereld verbeteren. dat maakt het makkelijk om mensen die wel de ambitie hebben iets achter te laten waar ze trots op kunnen zijn als ze hier vertrekken in hetzelfde hokje te plaatsen


Terug naar de kern: het is een gedachtengoed wat nu geen groot verschil gaat maken. Tientallen jaren verderf lossen we niet even op. wat ik probeerde duidelijk te maken toen ik aan deze verhitte discussie (mijner zijds) begon is dat het tijd is om eens na te denken waar we aan bezig zijn. Als de keuze dan bewust is om zo door te leven dan zij het zo. Dat bekijkt ieder voor zich
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

DJ. ik heb de broek zien hangen, maar het was een oud ding. :wink:
Ik haal mijn kleren nieuw, draag ze eerst "zondags" en op een gegeven moment worden het vanzelf werkkleren, daarna geef ik ze weg. :?
We hebben het anders gedaan. Ik kreeg direct m'n kleren mee met als tegenprestatie dat ik t.z.t. hun kantine van een ander keukenblok voorzag. :D
Deze gebruiken ze daar zowel privé als zakelijk.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Tim »

Tsja,

Kijk naar het voorbeeld op Cuba. BAMMM, na de val van de Sovjet-Unie in '91, praktisch geen olie meer. Geen kunstmest meer, geen geïndustrialiseerde agro meer. Iedereen valt in een jaar of 2, 10 kilo af (wat zo slecht niet is, ook niet voor mij :oops:) en vrij vlot ontstaat er een nieuwe (lokale) (voedsel) economie.

Dus ik kan mijn kinderen bewust maken van deze problematiek, hun leren hoe je zelfvoorzienend kunt leven. Vaardigheden aanleren en bijhouden.

Daarna verder niet beperken tov van de rest. Waarom zou ik? Die ene druppel die ik bespaar heeft totaal geen invloed op het gedrag van de sheeple. Voorbeeld of niet.

Het energieprobleem oplossen is een illusie. We zijn al veel te ver doorgeschoten. En je eigen garden of eden inrichten is ook een grote gok, niemand weet hoe de wereld er dan uit ziet en wie wat bepaald.

Tim

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Dutch John »

Jan. schreef: We hebben het anders gedaan. Ik kreeg direct m'n kleren mee met als tegenprestatie dat ik t.z.t. hun kantine van een ander keukenblok voorzag. :D
Da's toch prima!? Iedereen blij.

Groet,
DJ
Die zelfs z'n zondagse kleren bij de kringloop haalt....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Tim schreef:Tsja,

Kijk naar het voorbeeld op Cuba. BAMMM, na de val van de Sovjet-Unie in '91, praktisch geen olie meer. Geen kunstmest meer, geen geïndustrialiseerde agro meer. Iedereen valt in een jaar of 2, 10 kilo af (wat zo slecht niet is, ook niet voor mij :oops:) en vrij vlot ontstaat er een nieuwe (lokale) (voedsel) economie.

Dus ik kan mijn kinderen bewust maken van deze problematiek, hun leren hoe je zelfvoorzienend kunt leven. Vaardigheden aanleren en bijhouden.

Daarna verder niet beperken tov van de rest. Waarom zou ik? Die ene druppel die ik bespaar heeft totaal geen invloed op het gedrag van de sheeple. Voorbeeld of niet.

Het energieprobleem oplossen is een illusie. We zijn al veel te ver doorgeschoten. En je eigen garden of eden inrichten is ook een grote gok, niemand weet hoe de wereld er dan uit ziet en wie wat bepaald.

Tim


Tim

leuk verslag er vallen mij wat dingen op

voedselvoorziening werd prio 1

De fiets

De mentaliteit en samenhorigheid

en dat het voornamelijk de kennis was die verdeelt moest worden. boerderijen verkleinen en veel meer mensen moesten boeren. biologisch boeren is een vak appart het is maar goed dat mensen bezig zijn de ervaring op te doen die nodig is. om zo'n overgang vlot te laten verlopen

in cuba sneeuwt het denk ik niet met kerst het zou dan wel koud zijn zonder gas

let wel : de communistische cubaanse leiders hadden een andere loyaliteit naar het volk als de onze en op een constante 29 graden groeien veel dingen stukken beter dan in ons nederlandse klimaatje

ik snap je punt wel

ik vrees ook niet dat de mensheid uit zal sterven oid ik vrees alleen dat we een vieze klap in de smoel krijgen de gevolgen daarvan zijn eigenlijk niet te voorspellen denk ik

groeten


groeten
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door tiho »

Eigenlijk sta ik weer vooraan dan haha. Ook al doe ik er niets mee omdat ik in de techniek werk. Ik heb een afgeronde MBO opleiding boer zijn. Inclusief melkdiploma, spuitlicentie en ga maar door.

Oeps spuitlicentie, nooit wat mee gedaan wees gerust.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

tiho schreef:Eigenlijk sta ik weer vooraan dan haha. Ook al doe ik er niets mee omdat ik in de techniek werk. Ik heb een afgeronde MBO opleiding boer zijn. Inclusief melkdiploma, spuitlicentie en ga maar door.

Oeps spuitlicentie, nooit wat mee gedaan wees gerust.
in dat geval gaat het helemaal goed komen met ons :) wij hebben jou ;)
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door tiho »

Ik heb ook gekeken, peak oil in die hoedanigheid gaat hier niet gebeuren. Dat zal geleidelijker gaan. Hoe meer ik hier hoor en luister en kijk, hoe meer ik er wel van overtuigd raak, dat het niet lang meer duurt. Zal het niet een reden zijn van de recessie? Of anders gezegt een oorzaak, het zou zomaar kunnen.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door tiho »

Koop jij maar een koe david, dan zal ik hem melken. Hebben we een overeenkomst nu?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Pietje »

Misschien kunnen jullie beter een cooperatie oprichten ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

tiho

men mag zich dan afvragen waar we beter mee af zijn een abrupt einde of een geleidelijke afgang

met een abrubt einde zullen we allemaal even in shock zijn

met een geleidelijke afgang kunnen we allemaal zomaar platzak zijn voor we het echt niet meer kunnen betalen

waar zijn we beter mee af ? ik weet het niet.

die koe komt niet, geit staat in de planning voor dit jaar nog :) maar een beetje aan die tieten trekken moet wel lukken ik oefen al sinds mijn puberteit met tieten ;)
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door tiho »

Dan komt dat vast wel goed David :wink:
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

We kunnen leren van República de Cuba.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie