[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef: De inhoud van de tank moet voldoende zijn om de cilinders te vullen waarbij er nog genoeg olie in blijft dat de pomp geen lucht gaat zuigen.
Is dat zo? Aan het begin van dit topic is hier ook even aandacht voor geweest en ik dacht de conclusie te kunnen trekken dat het niet zoveel uit maakt, een dubbelwerkende cilinder is toch altijd (in/uit) gevuld met olie?
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

M.b.t. het hydrauliekmotortje.

Kan iemand zeggen of dit wat zou kunnen zijn, en wat evt de nadelen zijn (afgezien van de herrie):
http://www.halvewerk.nl/Webwinkel-Produ ... oep-1.html

Omdat mijn uiteindelijke plan is om e.e.a. op een aanhanger te monteren, lijkt het me wel wat.

Dankzij de sheet van Sandman79 zag ik dat hij op basis van 4,8kwh bij 260bar dan 10 liter per minuut pompt. Het duurt in dat geval 6,5 seconden voordat één cilinder helemaal uit is geschoven. Dat vind ik ook eigenlijk wel de max.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Alleen de stangen moet er aan olie in en uit kunnen dat klopt. Maar op dat moment moet hij niet leeg zijn :wink:

Waarschijnlijk heb je aan acht a tien liter zat. Tankinhoud.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Die pompunit zou volgens mij wel kunnen. Meteen het stroomprobleem opgelost.

Er zit alleen nog geen olietank aan.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door willem »

Linkerhandje,

je bent zo warrig bezig, je springt van de hak op de tak zodat je niet meer te volgen bent.
De meerwaarde van twee cilinders zie ik totaal niet. Probeer de cilinder altijd is het hart
van de te kloven brokken te plaatsen, bij een 5-tons zal dit lager zijn dan bij een 10-tons daar je grotere diameters mee kan pakken. Als je met twee cilinders werk, of je die nu onder of naast elkaar plaatst, je duwd dan altijd ver uit het hart vandaan met het gevolg dat het brok hout weg schiet. met hele mooie stammetjes zal het wel mee vallen maar zodra er een stevige knoest inzit - spanning - (te)hard of gedraaid hout, kan ik je nu al vertellen dat je het voor je bek krijgt. Duw met je vinger maar bv een schoenedoos naar voeren zowel in het midden als zijdelings, alleen met een klover gaat dat met een X-aantal tonnen.
Je hebt het ook over een blok gelijk in 8ten splijten, dan praten we wel over 25-ton of meer :roll: :roll: . Nu dat benzine motortje. Ga eerst bedenken waar je dat wil gebruiken, is dat bij huis, dan zal daar niemand blij van worden behalve jij zelf want je hebt toch de hele tijd oorkappen op, is dat in een bos, dan zullen alle wandelaars -honden - natuurfreaken etc je niet blij aankijken, dan is via een trekker een beter alternatief maar thuis gewoon via stroom, dan ben je niemand tot last.
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:Alleen de stangen moet er aan olie in en uit kunnen dat klopt. Maar op dat moment moet hij niet leeg zijn :wink:

Waarschijnlijk heb je aan acht a tien liter zat. Tankinhoud.

Misschien begrijp ik het niet goed..
De stang is laten we zeggen maximaal 40 cm lang en 3cm dik volgens mij kom ik dan ongeveer op 0,3 liter (per cilinder) 1 liter zou dan toch genoeg moeten zijn?!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Als je met twee cilinders werk, of je die nu onder of naast elkaar plaatst, je duwd dan altijd ver uit het hart vandaan

Dat is maar net hoe de klover wordt geconstrueerd.
Als de cilinder recht op het hout wordt gezet, dan heb je gelijk. Als hij met een persschuif er tussen wordt geconstrueerd, dan kun je op een slimme manier de cilinders tegen die schuif laten duwen, zonder dat daar te veel excentriciteit mee optreed.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Dat is de olie die gebruikt wordt, er moet ook buffer zijn om de pomp niet droog te laten lopen en voor koeling.

Wij hebben bv 100 tons kranen verkocht waarop een olie tank staat van 480 liter. Zeker meer als 100 daarvan zit er in de tank als alles uitgeschoven is.

Als je maar een klein laagje olie overhoud, gaat de pomp lucht door de olie zuigen. Dit heet cavitatie en kun je vergelijken met een gootsteen die begint te slurpen terwijl er nog wel wat water inzit.

Dan beginnen de cilinders te stotteren aangezien er lucht in komt dat wel samenpersbaar is in tegenoverstelling tot de olie. Ook je pomp zal er stuk door gaan.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

willem schreef:Linkerhandje,

je bent zo warrig bezig, je springt van de hak op de tak zodat je niet meer te volgen bent.
De meerwaarde van twee cilinders zie ik totaal niet. Probeer de cilinder altijd is het hart
van de te kloven brokken te plaatsen, bij een 5-tons zal dit lager zijn dan bij een 10-tons daar je grotere diameters mee kan pakken. Als je met twee cilinders werk, of je die nu onder of naast elkaar plaatst, je duwd dan altijd ver uit het hart vandaan met het gevolg dat het brok hout weg schiet. met hele mooie stammetjes zal het wel mee vallen maar zodra er een stevige knoest inzit - spanning - (te)hard of gedraaid hout, kan ik je nu al vertellen dat je het voor je bek krijgt. Duw met je vinger maar bv een schoenedoos naar voeren zowel in het midden als zijdelings, alleen met een klover gaat dat met een X-aantal tonnen.
Je hebt het ook over een blok gelijk in 8ten splijten, dan praten we wel over 25-ton of meer :roll: :roll: . Nu dat benzine motortje. Ga eerst bedenken waar je dat wil gebruiken, is dat bij huis, dan zal daar niemand blij van worden behalve jij zelf want je hebt toch de hele tijd oorkappen op, is dat in een bos, dan zullen alle wandelaars -honden - natuurfreaken etc je niet blij aankijken, dan is via een trekker een beter alternatief maar thuis gewoon via stroom, dan ben je niemand tot last.

Denk dat als je nog een deftigere knalpot erop knutselt dat het ding ook wel op tractorniveau lawaai zal maken hoor. Of stiller.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

ook van mij nog even een noob vraagje.

Hoeveel ton kracht schatten jullie dat nodig is voor stukken populier van 1m doormeter in 2 te splijten? :s :)
Of waar vind je daar wat informatie over? :)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Als je een zwaard van een centimeter of 25 hebt, en zo'n stam door overheen duwt, splijt hij echt wel verder open. Pure inschatting hoor, maar zonder de knoesten tussen de 10 en 15 ton. Dan stam doordraaien en vanaf de andere kant ook nog eens doorhalen, dan kom je er ook.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

Mja, knoesten zitten er niet echt in gelukkig, maakt het nog veel uit of ik het al op voorhand al op lengte zaag?

Ik zit namelijk met een minigraver die me als aandrijfunit 40 liter per minuut geeft op 150 bar. 150 bar op een cilinder met een zuiger van 8,5 cm geeft me dus net rond de 8 ton. Ik ga het in augustus eens connecteren en kijken wat het geeft. Gaat het me te slecht moet ik maar een tweede piston erbijzetten... Heb al een boompje thuis liggen, kan ik dan meteen testen voor ik de kliever helemaal op punt zet.

Als de kliever ok is, dan er een rollenbaan en zaag boven et voila een brandhoutprocessor ;)
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door willem »

Sandman79,

Ik zie aan je zinsopbouw dat je uit Belgié komt, anders zou ik zeggen; gooi die stukken die je thuis heb op een aanhanger en kom ff langs dan zullen we ze op polsdikte maken.
Zelf heb ik een popel met een diam. van 1.00 meter en 3.50m lang maar daar heb ik een bank van gezaagd met armleuningen. Heb nog een partij leggen van 0.70 / 0.80 dik en ik kloof ook op één meter lengte. Had eerst een 10-tons staande klover met wegdraaitafel maar die had tekort vermogen en de klover opzich beviel me ook niet. Nu heb ik een 13-tons staande klover die tot op de grond komt en die lacht bijna overal om. De meterstukken van 0.80m doen hem niks, ook niet van een eik die 0.70 dik is, maar zoals Jan al zei, je kom niet in het midden dus vanaf de buitenkant DIK schillen waardoor gelijk de spanning uit het hout komt. Als je de knoesten op de juiste manier aanpakt zal ie daar niet van hikken. Dus kort gezegt; 10-ton is te licht, 13-ton is heel goed te doen, zwaarder is is altijd beter. Blokken Azobé van 0.25x0.15 en 0.30 lang spatten met de kruisbeitel zo in 4-ren.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

Vriendelijk aanbod Willem. :) Van welke regio ben je anders?

Mijn bedoeling is om de bomen te vellen in stukken rond de 1,8-1,9 meter lengte.
Dan de zaagtafel op, en met een grote zaag in 1 keer plakken van een 30 cm afsnijden. Dan zijn ze meteen op maat voor de kachels.

De plakken of kleine stammetjes vallen dan op de kliever.
NU bomen met een diameter van een meter zullen eerder de uitzondering zijn voor mij, dus zolang ik ze gespleten krijg is het ok. Ook Wil ik er in eerste instantie niet teveel geld aan kwijt. 8) .

Een tweede gelijkaardige cilinder erbijsteken zou me op een 15-16 ton brengen. En zou me wel nog erg snel laten werken voor het gros van het hout. Ook qua prijs is zo een cilinder nog wel doenbaar. De bediening is ook wel duidelijk, enkel nog eens achterhalen hoe ik ze het beste dan aansluit op de duwplaat, zodat dat zonder wrikken gaat werken. Eventueel boven elkaar, waarbij de bovenste cilinder enkel wordt gebruikt dan voor de dikkere stukken.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Waarom niet kijken of het werkt en als blijkt van niet 1 grotere cilinder nemen? Als je er twee neemt moet je ook een dubbele bediening. En kijken hoe of het werkt. Een grotere is bij wijze van een op een vervangen en deze redt de dunnere ook.
Plaats reactie