Jimmeuh schreef:De dikte van de buitenwand zal enkel toedragen aan de buffercapaciteit. Hierdoor wordt ze gewoon trager/sneller. Dus dat wordt een beetje gokken om op 1/2 stookbeurten per dag uit te komen?
Inderdaad. Hoewel... de dikte is niet de enige factor die uitmaakt hoe snel de warmte naar de woonruimte wordt overgedragen. Aangenomen dat de wand van het ding dubbel is uitgevoerd speelt nog een ander fenomeen mee. Als je de binnenwand dun maakt, bijvoorbeeld bakstenen op de kant (op klamp heet dat) en de buitenwand ook, dan heb je een ding dat een beperkte "hete" opslag heeft en de warmte relatief snel doorgeeft. Met een dikke buitenwand wordt-ie nog wat trager, maar niet heel veel. De binnenwand dikker maken resulteert in een omvangrijkere "hete" opslag en weer een stuk trager. Je hebt tussen binnen- en buitenwand in elk geval een laag isolatie materiaal nodig in de vorm van superwool. Maak je die laag dikker dan wordt de hete opslag heter en het geheel weer trager.
Het hangt er vanaf wat je wilt of nodig hebt, al die factoren hebben invloed op het uiteindelijke gedrag.
Jimmeuh schreef:Ik veronderstel dat door de hoge temperaturen bij dit 1-bell systeem, deze volledig in chamotte opgetrokken dient te worden?
Uiteraard moet de vuurkamer en syphon opgetrokken worden uit vuurvast materiaal, daar valt niet aan te tornen.
Maar hier is de verrassing: als de bell maar ruim genoeg is, kan het opbouwen van de wand, ook binnen, met een goede kwaliteit baksteen. De hitte die uit de syphon komt wordt onmiddellijk verspreid door de hele bell en de thermische belasting blijft daardoor binnen de perken. Gebruik een kantige en maatvaste baksteen, dan kun je die lijmen met Moviset of een vergelijkbare vuurvaste kit.
Jimmeuh schreef:Als ik nu rond de buitenschil een koperen wtw voorzie om de badkamers te verwarmen. Mag ik dan stellen dat (rekening houdend met de verliezen), ik de badkamer ruimtes gewoon meetel in de warmtevraag. Hierdoor zal dit natuurlijk ook in een vermindering van buffercapaciteit resulteren.
Dat klopt volgens mij wel, maar de wisselaar zou tussen de binnen- en buitenschil moeten komen, daar heb er je het meeste profijt van. Tenzij je besluit om de bell enkelwandig te maken, dan moet-ie buitenop, eventueel onder een stuclaag van leem of anderszins.
Jimmeuh schreef:Wanneer ik een wtw voorzie in de bell zelf (voor sww), is het natuurlijk een veel complexer verhaal begrijp ik. Daar dan de oppervlakte-regel niet meer klopt.
Een wisselaar in de bell zelf plaatsen ben ik geen voorstander van. Door de relatief steenkoude oppervlakte van de wisselaar condenseert er onvermijdelijk creosoot op en ben je verplicht om van tijd tot tijd de boel open te maken om de wisselaar schoon te kunnen maken. Een ander idee: als je perse een hoge temperatuur wilt, leg de wisselaar dan op de bovenplaat van de bell. Dat is altijd de warmste plek en zeker met isolatie boven op die dekplaat heb je aardig wat warmte te oogsten. Hoeveel dat is, ik heb er geen flauw idee van, wisselaars zijn niet mijn sterke kant.