Houtvergasser met buffer opwarmingstijd.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kingkaw

Houtvergasser met buffer opwarmingstijd.

Bericht door Kingkaw »

We kunnen een vergasser en buffer plaatsen in een woning waar we elke vrijdag 20.00 aankomen en de zondag weer vertrekken 22.00.
Nu verwarmen we op mazout met een tijdsklok de vrijdag op en later neemt de kachel over.
Is het te doen met een vergasser om nadien de verwarming van de cv over te nemen .
Hoelang duurt het voor je vb met een buffer van 2000l je huis kan verwarmen.
bonkelaar

Re: Houtvergasser met buffer opwarmingstijd.

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Heeft een beetje met de opbouw van de installatie te maken. Eerst moet de vergasserketel opwarmen, minimaal een half uur, vervolgens een deel van de buffer, voordat warmte naar de woning gaat.
In mijn installatie is het ca. 1,5 uur dat je goed kunt merken dat de boel warm wordt.
Wordt er meer warmte geproduceerd dan de woning-verwarming opneemt dan wordt gelijktijdig de buffer geladen.

groet Jos.
Kingkaw

Bericht door Kingkaw »

Bedankt voor de vlugge info, dus dat gaat redelijk snel.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Yep, zelfde ervaring zo'n beetje.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Komt ook overeen met de situatie hier.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
AvR

Bericht door AvR »

Met de opwarmtijd ben ik het wel mee eens, maar als je tussen ketel en buffervat een open verdeler monteerd gaat de warmte die je nodig hebt voor je woonkamer gelijk het systeem in en word dus direct gebruikt.
Je hoeft dan niet eerst te wachten tot de buffer op temperatuur komt.
alle warmte die je over hebt gaat ook via de open verdeler door naar je buffer ( open verdeler is overigens geen open of drukloos systeem )
heb zelf een ervaring met een 95 kw ketel die eerst zeker 30 - 45 minuten had om op te warmen en om warmte vanuit de buffer te verkrijgen duurde dat ook nog zeker 1 uur.
ofwel te lang voordat je warmte had in de ruimte waar je graag een bakje koffie wil drinken.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

En dat is ook een waarheid als een koe.

En als ik de situatie lees dat het enkel om de weekenden gaat, hoeft hij zijn buffer ook niet zo groot te maken. Z'n buffer dient dan ook werkelijk als buffer. Het heeft gewoonweg geen zin op op zondagavond 1500 of 2000 liter op 75 graden achter te laten, of hij moet het als kostenbeperking zien op de mazout, dan heeft hij nog buffereffect voor de maandag, maar technisch zou dat dan niet nodig zijn.
Kingkaw

Bericht door Kingkaw »

Begin al een beetje gelukkiger te worden dat het kan met een kleinere buffer dan verlies ik niet zo veel plaats.
We moeten nog alles uitzoeken hoe die schouwen in elkaar zitten :momenteel denk ik:een kachel+cv ketel + houtketel in een schouw :shock:
Volgens dat ik zie zijn er twee kanalen en gaan we de vergasser volledig appart plaatsen.
Er komt een kachel in living en een in de keuken, de vergasser zou moeten diennen om de komplete woning bij hevige koude te verwarmen en zodoende toch de dure mazout uitsparen.
Mercie al voor de gegeven info 8)
Plaats reactie