Problemen cv- houtkachel...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Mike

Problemen cv- houtkachel...

Bericht door Mike »

Beste mensen,

allereerst: erg goeie site, heb er veel info gevonden, maar heb nu iets...

We hebben nu een aantal jaren een Stratford TF90B cv-houtkachel (24 kw water, 4,5 kw ruimte) maar nooit echt tevreden geweest.
Gehele installatie is aangelegd door prof. installateur.
Hopen hout er in, maar de radiatoren nooit echt lekker heet gehad.
Onlangs de installateur maar eens laten komen, heeft het een en ander onder de vloer aangepast en een smoorklep geplaatst in de piepe.
Is iets beter geworden, maar niet super en dat verwacht ik wel voor zo'n smak geld.

Probleem: Radiatoren worden niet echt heet, onderkant zelfs richting koud en de retour blijft praktisch koud.
Paar weken geleden veranderd door installateur: watermenger bijgeplaatst, extra pomp + temp.voeler, smoorklep.

Nu heb ik de installatie onder de vloer eens bekeken, maar volgens mij gaat dit systeem helemaal de mist in...
Ben technisch goed onderlegd, elektromonteur en redelijkerwijs ervaren met cv installaties, maar met deze installatie kom ik er niet uit, zeg maar.
Graag even een technische blik op werpen, heb er speciaal een vrije dag voor genomen, dus ik ben gehele dag online, vragen, tips en oplossingen zijn bijzonder van harte welkom!
Zie bijgevoegde foto.

Verdere info:
Vrijstaande woning uit '56, redelijk geisoleerd met spouwmuren en HR++, ca. 13 radiatoren, waarvan de verdiepingsradiatoren met thermostaatkranen zijn en op standje 1 staan. zolderradiator staat altijd konstant open. Geen buffervaten enz. Warmwatervoorziening en CV (alleen 's nachts als het lager wordt dan 16 graden wat praktisch nooit voorkomt) AWB uit 2010, ik dacht een 32 kW.
De Stratford brand dag en nacht en gaat gemiddeld 1x in de week uit om even schoon te maken.
Alvast bedankt voor de adviezen, tips enz.!!
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 05 jan 2013, 01:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Albert van WdJ

Re: problemen cv houtkachel...

Bericht door Albert van WdJ »

Hoi Mike,
Welkom op het forum.

Even wat aanvullende vraagjes.
Wil je in de foto aangeven wat de diverse leidingen zijn. Retour kachel aanvoer kachel, retour cv, aanvoer cv, en ook wat het 15 mm leidingkje is rechtsonder.

Welke is pomp 1, welke 2?

Zit er een open verdeler tussen de twee systemen, of is het een warmtewisselaar?

Graag ook een foto van het inwendige van de houtkachel. Hoe ziet je warmtewisselaar er uit na stoken?

Albert
Change, before you have to.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Mike en welkom,

Teleurstellende mededeling, die installateur is geen prof! Hangen die vent. Doet werkelijk alles tegen geldende en dus zeer te respecteren natuurkundige– en installatietechnische principes in.

De hamvraag is ook hier weer: Hoe is de beveiliging uitgevoerd? Directe noodkoeling op de waterleiding?

Opzet is dramatisch, slopershoogte. Maar het is eerst zaak om iemand ter plaatse te krijgen die deze kachel kent. Dit om vast te stellen in hoeverre de WW in de kachel niet dichtgekoekt is.

Deze manier van “aanleggen” ken ik van een kachelboer uit Zaandam, kan dat kloppen?

Groet, Cp

Ps. Albert, dit is een open verdeler, geen PWW.
Verwijderd.
Mike

Bericht door Mike »

foto beetje aangepast met Paint...not my thing.
Ik schrok zelf ook van de installatie onder de vloer.
De beveiliging is een afblaas die bij 95 graden onder de vloer wegspuit, werkt ook nog...de 15 mm. leiding rechtsonder is van het expansievat.
Foto binnenin de kachel wordt erg moeilijk op moment, zal een barre pijnlijke aktie worden...
Naar mijn mening werkt het hele systeem zichzelf gewoon tegen, dit kan toch niet normaal werken, die pompen werken elkaar toch tegen en dan is het toch logisch dat de retour amper heet wordt...

en neen, niet uit Zaandam...
Mike

Bericht door Mike »

By the way, als ik de houtkachel niet gebruik en de gas cv aan gooi, dan werkt alles perfect.
Chicken Power

Hallo Mike,

Nog even voor je gezocht, ik wilde graag de bedrijfsdruk van deze kachel weten, vaak zijn ze niet geschikt voor drukhoudende CV installaties.

Uit deze pdf van de fabrikant blijkt zonneklaar dat dit toestel hier inderdaad niet voor bedoeld is:
http://www.stratfordboilerstoves.co.uk/ ... fordtf.pdf

Zit er ook nog een automatisch bijvul systeem op?

Vooralsnog blijf ik bij het checken of de WW van de kachel nog schoon te krijgen is, zo ja: het leidingwerk te slopen en ombouwen naar een open expansiesysteem waar bij ook de retourwater temperatuur aanzienlijk omhoog moet (55 graden is voor deze kachel veel te laag).

Was die instellateur ook de leverancier van deze kachel?

Helaas, bij de bestaande omstandigheden, meer dan mijn condoleances heb ik niet.

Groet, Cp
Verwijderd.
Mike

Bericht door Mike »

max 1.8 bar.
Ja, ook bijvul systeem.
dus kleine 5.000 euro uitgescheten voor waardeloos systeem... Dat word dan een gezellig bezoekje deze week aan een bepaalde iemand...

Maar even tot de orde van de dag, al zou deze kachel officieel niet voor een gesloten systeem geschikt zijn, de pompinstallatie, die klopt toch niet? Aanvoer en retour van kachel/cv werken elkaar toch tegen nu?

Maar even dit: de retour leiding op de kachel is wel zo'n 70 graden, maar de retour leidingen van de cv radiatoren zijn praktisch koud en volgens mij komt dat door de pompen en die watermengbak...dat gaat volgens mij niet helemaal goed.
wouter a

Bericht door wouter a »

@mike

De kachel is inderdaad totaal niet conform instructies aangesloten zoals cp al opmerkt.

Heb je overigens wel eens gewogen hoeveel hout er door heen gaat?

Als ik even een simpel rekensommetje neerleg, vermogen -> 28,5 Kw, rendement -> waarschijnlijk max. 70% gezien de constructie.

1 kilo droog en schoon hout levert effectief ongeveer 3,75 Kw (bij een volledige verbranding!).

nuttig vermogen / rendement = gevraagd vermogen.
28.5 / 0,7 = 40.7 Kw

kilo hout per uur:
40.7 / 3.75 = 10,9 Kg per uur nodig.

dat is inderdaad een flinke hoeveelheid, hoeveel hout stop je er in per uur gemiddeld, je kunt er namelijk nooit meer uithalen dan dat je er in stopt.......

Tevens is je kachel zowel geschikt voor kolen als voor hout, heb je de mogelijkheid on de onderbeluchting volledig af te sluiten en enkel lucht van voor / achter te krijgen? Als je hout met lucht van onderen stookt koelt de verbrandingshaard veel te ver af voor een goede verbranding.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Chicken Power

Kan ik even niets over zeggen, op de foto wordt mij de stromingsrichting niet absoluut duidelijk. En veiligheidshalve ga ik nog even niet van jouw tekst/tekening uit.

Pas als je de pijl op de pompen echt gezien hebt kunnen we conclusies trekken.

De stroming van de pompen hoeft elkaar niet te beïnvloeden, daar is een open verdeler (das iets elemantair anders dan een openexpansievat, raak niet in de war) juist voor bedoeld. Of het snugger gedaan is….

Mochten de stromingsrichtingen kloppen zoals op de tekening, dan zitten de pomp en de terugslagklep voor het radiatorcircuit verkeerd, die horen in de retour. De voeler die die pomp aanstuurt hoort dan op de plek te zitten waar die pomp nu zit. Dit is niet de hoofdreden dat het niet werkt, maar bewijst dat het door een absolute oen is aangesloten.

En het lijkt erop dat de stroming over de kachel verkeerd om is, ook daar de pomp in de retour, de aansluiting van het expansievat zal dan ook omgekeerd moeten worden (tot voor de zuigkant van de pomp).

Maak ook is foto’s van de aansluitingen op de kachel zelf, en zie uit te vinden welke aansluiting wat is op de huidige tekening.

Groet, Cp

Ps. Waar heb jij die 1,8 Bar gevonden, of lees ik daar overheen? Het is in elk geval niet veilig te combineren met je gasketel die een werkdruk van maximaal 3 Bar heeft. In jouw vak, je beveiligd toch ook geen kabel 1,5mm2 met 40 A?
Verwijderd.
Chicken Power

Ook nog even zitten turen op die foto: Als de pomphuizen zo af fabriek gemonteerd zijn, dan lijkt het, gezien de positie van de aansluitkastjes, dat ze beiden van de open verdeler af pompen.

Dit is dan anders dan in het getekende schema.

Groet, Cp
Verwijderd.
Mike

Bericht door Mike »

Nog maar weer eens onder de vloer geweest.

Stroomrichting pomp 1 is VAN de kachel NAAR de verdeler
Stroomrichting pomp 2 is VAN de verdeler NAAR aanvoer CV
Heb nieuwe tekening gemaakt, misschien wat duidelijker. De plaatsing der pompen klopt niets van, volgens mij...

1,8 bar stond op de verpakking van de kachel.

Correcte tekening zoals ik het een beetje uitdenk, volgt...

Resterende foto's incl. huidig schema:

http://www.mijnalbum.nl/Album=4APVLXY4
Chicken Power

Mike,

Het deel van het radiatorencircuit is niet volgens de regelen der installatiekunst gemaakt, maar moet theoretisch wel zo kunnen werken. Mede gelezen je opmerking dat het in gasketelbedrijf wel prima werkt, lijkt dat dus ook zo te zijn.

Het houtkachelcircuit is hopeloos, ongeacht de stromingsrichting van de pomp, heb je die al met nadere zekerheid vastgesteld? Ergens op het waaierhuis moet een pijl staan.

Zou je de foto van het schema ook nog even hier willen posten? Ik krijg beetje scheve nek…

Trouwens, de schema's van de fabrikant zijn ook niet de allerbeste. Maar wel allemaal een open systeem...

De retourwaterklep zit op de goede plek, of ie juist gemonteerd is kan ik niet zien. Daarna zou in de retour naar de kachel de aansluiting voor het expansievat moeten komen. Vervolgens de pomp die naar de onderste aansluiting van de kachel perst. Niet de bovenste zoals nu.

De temperatuur van die klep is met 55 graden echt te laag. Het viel me ook al op dat in de handleiding de fabrikant het stoken met petroleumcokes ontraad. Geeft al aan dat het toestel vrij gevoelig is voor aanslag.

Ben dus bang dat je kachel helemaal verstopt zit waar het deel van de warmteoverdracht op het water moet plaatsvinden.

De bovenste aansluiting van de kachel komt dan via een T-stuk weer terug naar de bovenste aansluiting van de open verdeler. Vanaf het T- stuk loopt de andere aansluiting als shunt weer naar de retourwaterklep.

Ik zie nergens die bijvuller, en is die overstortklep er werkelijk een op temperatuur? Zet in elk geval is een emmer onder de uitloop.

Let goed op met mijn vragen, die eindigen altijd met een “?”. Zo heb ik de volgende nog open staan:
-of de installateur ook de leverancier was,
-iets over beveiliging in elektrotechniek.

Waar ik eerder Zaandam schreef bedoelde ik Koog aan de Zaan, het is voor mij allemaal het communistische dorp boven 020.

Die 1,8 Bar op een sticker op de doos: als ik dat op de site van de fabrikant ook niet vindt, riekt dat enigszins naar de misdaad. Maar het zou kunnen, het betekend dat, nogmaals, dat de huidige inpassing anders moet. 1,5 tot 1,8 Bar is ongeveer de druk bij een ketel op thermosifon in de kelder en 5 woonlagen daarboven.

Onverwijld naar een open expansiesysteem met platenwisselaar tussen het drukhoudende radiatoren/ gasketel deel en drukloos voor de houtkachel.

Dat is het enige waar we je mee helpen om dat op te zetten. In andere gevallen waar mensen zo “beratungsresistent” blijken te zijn om deze goede raad in de wind te slaan, houdt het vanzelf op.

Voorbeeld van een dergelijke ombouw kun je vinden in de draad van Arjan Drost: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1899

Groet, Cp
Verwijderd.
Mike

Bericht door Mike »

oops, je hebt gelijk, heb even niet opgelet, de stromingsrichting van pomp 1 gaat wel naar de kachel toe...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mike

Bericht door Mike »

en kom er net achter dat expansievat wel errug hol klinkt...hopsakee, gas cv-tje maar weer aan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deyle.nl
Contacteer:

Bericht door Deyle.nl »

Beste alle,

Ben sinds kort eens aan het rond neuzen op dit forum en kom deze post tegen :cry:

Kan iemand mij vertellen welke "kachelboer" uit koog aan de zaan er bedoeld wordt? Zijn er hier meerdere?? Wij zitten namelijk in Koog aan de zaan met een vrij grote showroom (9 cv haarden en 60 houtkachels) en doen al jaren in CV-Haarden! Dit merk verkopen wij niet en installeren zeker niet op deze manier!!! afschuwelijk! Bijna niks klopt!

Zelfs wanneer mensen bij ons alles kopen en het zelf installeren volgens onze tekeningen is het bijna onmogelijk dat het zo een puinbak wordt!

Zijn deze appendages en de 230 Volt cv pompen in de kruip ruimte gemonteerd? Dit is al niet toegestaan! Het mixventiel van 55 graden is ook belachelijk. Deze zijn voor pelletkachels, op een cv haard dient er één van minimaal 60 graden gemonteerd te worden. Wanneer het gemonteerd zit zoals op de tekening, zit het wel heel vreemd aangesloten. :?:

Ik hoop van jullie te horen wie er bedoelt wordt!

Met vriendelijke groet,

Deyle

... even de forumregels lezen....
Laatst gewijzigd door Pietje op 06 jan 2013, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Deyle.nl is werkzaam in houtgestookte cv Installaties, kachels en haarden
Plaats reactie