Dat is wel spectaculair goed zou ik durven stellen. Niet gedacht dat die dubbele Bell de warmte zo efficiënt op het water zou overbrengen.Holterre schreef:De schoorsteentemperatuur heb ik tussen de 120 en 160 graden gehouden bij het testen.
Ook ivm de Bell : Die heeft aan de buitenzijde waarschijnlijk een graad of 80 ? (vermits het water niet kookt)
Dus die functioneert als een grote radiator.
Misschien is er meer te winnen met het isoleren van de vuurhaard aan de onderzijde. Op die plaats komt de isolatie ook de verbrandingstemperatuur nog ten goede. Idem voor een geïsoleerde riser.
Wel zou ik nu al gestandardiseerde (temperatuurs-)metingen uitvoeren, want als bijkomende isolatie rond de vuurhaard en de heatriser het verbrandingsproces binnenin (en de temperatuur) nog verbeteren, is het wel interessant om te weten of de Bell deze temperatuurswinsten ook nog kan 'oogsten' . Indien niet, en de afgastemperatuur oploopt, kan de bell nog altijd iets hoger gemaakt worden.
Hoe valt het opstarten van een koude kachel mee, nu er water inzit ?
Trouwens voor de vermogens die je nu hebt zitten er al aardige spin-offs in. Stel je voor: zo'n kachel met een (500liter)doorloopboiler erboven zou de verwarming en Sanitair Water voor zijn rekening kunnen nemen in off-grid-situatie. Zonder pompen, zonder elektriciteit.
G