Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Bufferboost »

Nog even Kockie,
inderdaad die EPS-plaatjes maar gebruiken en zonodig een paar bijkopen? Omdat je nauwelijks nog stralingswarmte hebt in de geul waarin je de leidingen wilt leggen (in de grond) hoef je alleen maar de zijkanten en bovenop de platen te verwerken. Liever dubbel bovenop bij eentje extra dan ook nog eentje onderop. Dit geldt natuurlijk allen wanneer je in de grond werkt. In de ruimte kan dat ook maar dan moet je er 1000% (!) zeker van zijn dat er geen luchtstromingen kunnen optreden (kier van 4mm. in de isolatie van muren in de bouw heeft hetzelfde effect als op 1 m2 géén isolatie). Succes met de afbouw en zie graag fotoos van je ingegraven leidingen.

Groet Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Leiding ligt na wat hak-en-breekwerk. Morgen meer
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Hier ligt ie dan, ingebed in wat isolatie
buis in geul.jpg
Zoals aan het eind van de geul te zien is er nogal wat hak- en breekwerk nodig geweest om de buis op de plek te krijgen. Kan ik meteen m'n metselkunsten weer eens proberen. Er moet nog een 110 mm rioolbuis bij komen te liggen en 3 3/4" tyleenslangen. Hopelijk lukt dat deze week, dan kunnen de kippen weer naar buiten en hebben ze weer een krab-en-pik eldorado!
buis in geul-2.jpg
Zo komt de buis binnen in de schuur, ik had effe geen zin om de kruipruimte in te gaan. De buis die er naast ligt is een (nog lege) 110mm buis.
binnenkomst schuur.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

ik vraag me af of dit wel diep genoeg is om vorstvrij te houden.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

min diepte is 60 cm enne.... er stroomt warm water door
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Zo, er is weer nieuws van het front! Na pech met een lekke warmtewisselaar is een paar weken geleden een nieuwe in het systeem gesleuteld. Ook is de zonneboiler aangesloten. Vanaf toen kon met de vergasser de bovenste helft van de zonneboiler worden warmgemaakt. Vandaag hebben NCK en Bonkelaar me met een bezoekje vereerd. Na flink wat gerommel in de cv-kast (waar beide heren overigens niet uitkwamen) is nu ook het cv gedeelte aangesloten. Het zaakje is zo aangesloten dat voor een maximale Dt gezorgd wordt. Alle water wat door de radiatoren gaat, krijgt de kans om nog verder af te koelen in de vloerverwarming. Hiermee wordt gezorgd voor een zo laag mogelijke retourtemperatuur naar de buffer. Ik zal de tekeningen binnenkort plaatsen als daar belangstelling voor is.

Om vanuit de buffer rechtstreeks de zonneboiler te kunnen bedienen is er toch voor gekozen om het systeem om te bouwen naar een systeem onder druk. Het open expansievat is vervangen door een gesloten, de kookleiding is vervangen door een overdrukventiel van 2Bar. De veiligheden die nu nog in het systeem zitten zijn een noodspiraal, ventilatorstop bij 85 graden en een luchtklep die dichtvalt bij te hoge temperatuur. Ik heb nog veel meer te melden, maar laat eerst het een en ander even bezinken!

Wordt vervolgd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kxm0096
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2010, 21:24

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kxm0096 »

Hey Kockie,

Ik ben wel benieuwd naar je totale schema. Ook ik zit in de situatie dat als er straks een houtvergasser geplaatst wordt deze in de schuur +/- 15m verderop komt.

Tevens vind ik het wel leuk als men aan het einde een schema laten zien hoe het uiteindelijk aan elkaar is geknoopt. Vaak zie je tijdens de voorbereiding wel enkele schema's maar nooit het eind resultaat. Naar mijn idee jammer aangezien anderen hier dan weer ideeën uit kunnen halen.

Zo heb ik bv jou idee overgenomen om met een PWW de CV te ondersteunen en een boiler voor de SWW,

Groet
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

kockie schreef: (waar beide heren overigens niet uitkwamen)
Ik mag aannemen dat je daarmee bedoeld dat Jos en ondergetekende een halve dag op de knieën voor dat kleine kastje hebben gezeten om überhaupt de aanwezige wirwar ten eerste te ontleden en ten tweede daar ook nog de nodige 22mm buizen met appendages bij in te frotten op een zodanige manier dat én het nieuwe én het bestaande toch nog enigszins bereikbaar zou zijn.
Ikzelf had na een halfuurtje passen sterk de neiging om een grote slijptol te pakken om er wat meer structuur in te fitten. :fff
Des al niet te plus, het was heel gezellig, de droge opmerkingen van Jos doen je de opspelende rug vrij vlot vergeten, het eten was uit de kunst.
Heel benieuwd hoe het systeem nu gaat draaien.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

:D Ik stond inderdaad te kijken van jullie 3-d kijkvermogen in mijn uitermate grote technische ruimte :mrgreen: . Al had ik dezelfde ideeën over expansievat, aan verleggen afvoer had ik niet nagedacht. Ik ben u dan ook zeer grote dank verschuldigd. Voor "het houten blok" heb ik al een oplossing, maar magazine Yvette (mijn vrouw voor de niet-kenners) daar niet mee aan de gang voordat het zomer is....

Buurjongen staat al te trappelen om aan het regelgedeelte te beginnen. Deze solid states ook geschikt: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=654 ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

grafiek 25-01-12 Kock.png
De eerste gepubliceerde grafiek van een stook en ontlading van mijn buffer. Het stoken was in 2 gedeelten, moest tussendoor even op bezoek in het ziekenhuis. Een hokje is 1 uur. Temperaturen wijzen zich vanzelf. Het gekke is dat van de temperatuur van 95 graden heel snel daalt naar 75; vandaar daalt de temperatuur langzaam. Het wonderlijke is dat de transportpomp van huis naar de schuur maar een paar minuten gelopen heeft, daarna is uitgezet en dat het huis op termosifonwerking verwarmd wordt. Dat dus met 40 meter enkele reis en een aantal hobbels in het circuit. Dat is toch verbazingwekkend..... aanvoer- en retourtemperaturen worden nog niet gemeten.

Helaas stoort de frequentieomvormer die de transportpomp aanstuurt nog erg op de temperatuurmetingen, hier moet ik nog een oplossing voor bedenken/implementeren. Het afschermen van de kabel tussen frequentieomvormer en pomp met een rvs-slang heeft wel wat geholpen, maar nog onvoldoende.

Binnenkort toch maar eens echt beginnen aan een compleet schema en her en der wat foto's schieten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Bufferboost »

Mooi wark Kockie!
En nu gaan analyseren :D Kan je misschien aangeven waar welke temperatuuropnemer zit in een simpel schemaatje? Maakt de interpretatie wat eenvoudiger. Wat mij opvalt is de hoge temperatuur (mijn systeem komt zelden boven de 80, alleen als gehele buffer geladen is) en inderdaad de relatief (!) snelle terugval. ik vermoed (maar wie ben ik?) afkoeling via je ketel.

Hoor graag van je,
Groet Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Qua sensors is het eigenlijk heel simpel: buffer 01 zit bovenaan, buffer11 zit onderaan en de rest zit er tussenin. Alles met 20 cm tussenruimte....

Die afkoeling door de ketel dacht de denktank (CP en NCK en ik) ook al aan.

Kleine aanvulling: sensoren zitten in een vakkundig geproduceerde dompelbuis middenin de buffer van 200 liter
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Bufferboost »

He Kockie,

je aanwarming in de tijd is pak 'm beet de helft van de warmteafname (1 : 2). Een grotere verhouding naar mijn mening, 1 : 4 moet toch wel haalbaar zijn (4 uur stoken : 16 uur warmteafgifte). Is natuurlijk afhankelijk van wat je afneemt, maar de keuze voor een buffer is juist om die verhouding zo klein mogelijk te krijgen, toch?

Is je uitstroom in de buffertop wel afgeschermd (radiale uitstroom)? Het lijkt er op dat zodra je warmte wegzet ook onderin de zaak opmengt. Als dat geen probleem is (ik weet niet of je gelaagdheid wil hoor) dan no worries. Anders moet je wellicht daar toch nog iets opzetten? Tot zover eventjes.

Groet Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Hans,

De getoonde stook is een aparte, ik had niet meteen voldoende hout in de ketel gestopt voor een volle stook. Na gedeeltelijke afkoeling weer opnieuw opgestook. Gisteren in 1 keer doorgestookt en bij teruglopen keteltemp (op een paar kooltjes helemaal leeggebrandt) de ketel uitgezet. Het dal naar 75 graden bleef uit. Ergo: snelle afkoeling door laddomat.

Ik kan nu met 1 keer stoken ca 1.5 dag verwarmen (incl 1 dag sww). Na die dag is temp buffer te laag om sww op te warmen. Als ik de storing van de frequentieomvormer opgelost heb zal ik de url vrijgeven waarmee de realtime grafiek bekeken kan worden.

En gelaagdheid: zeker wil ik dat!

Wat bedoel je met "radiale uitstroom"?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Bufferboost »

Kockie,

dank voor de info. Begrepen. Met radiale uitstroom bedoel ik dat de instroompijp die het door de houtvergasser verwarmde hete water in de buffer pompt, van boven naar beneden bijvoorbeeld op een soort van schoteltje blaast waardoor er een minimale stroomwerveling naar beneden toe ontstaat. Alleen naar de zijkanten toe (bij een staande bufferopstelling). Bij vroegere concepten had ik van koper een soort van kegeltje gesoldeerd die met drie koperstripjes op de mond van het pijpje gesoldeerd waren. Als je een grote buffer hebt is een (flauwe!) bocht van 90 omhoog ook voldoende om het water naar boven te laten gaan.

Groet Hans
Plaats reactie