Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

CP et all,

Op het risico dat dit misschien een simpele vraag is, hierbij alsnog. En ja ik heb enigzins onderzoek zelf gedaan, maar toch nog vragen.

Jouw schema is "an sich" helder CP, echter kloppen deze stellingen/vragen:

1. kookleiding aanvoer vergasser zit op t-splitsing naar buffer en open expansievat.
2. Kookleiding ingang in expansievat zit op 2/3?? hoogte vat of echt bovenin expansievat? Dit omdat het expansievat voor max. 2/3 gevuld moet/mag worden?
3. noodafvoer zit bovenin vat naar dak.
4. retour open expansievat zit ook weer op t-splitsing retour buffer.
5. Laatste punt: inhoud expansievat bij 1500 liter buffer?

Zal asap rev. 5 schema plaatsen met je overige punten hier in verwerkt

Algemene vraag:

zou het open expansievat evt. buiten geplaatst kunnen worden (al dan niet geisoleerd afgetimmerd) of gaat dit teveel warmteverlies opleveren. Ik ga er even van uit dat in normale omstandigheden de aanvoer eerst naar buffer gaat. Ik zit namelijk te dubben om het expansievat niet aan het plafond in de bijkeuken te plaatsen (waar vergasser komt), maar tussen buitenmuur en schoorsteen op het schuine gedeelte (zie foto's die ik je gestuurd heb).

M.v.g.

Marc
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Hallo CP,

Hierbij rev. 5 schema en antwoorden/commentaar op je laatste mail:
Mogelijke posities van expansievat 1 ook.
OK zo?
Als luxe artikel kan ik niet inschatten hoe vaak en hoe kort na elkaar dat gebruikt wordt.
Ga uit van elke dag douchen, 4 personen a 10 minuten. Niet elke dag de volle 25 l/min nodig, maar zeg maar 1 a 2 keer per week...
Ding wat zeker is, is dat de Intergas de stortdouche nooit via het tapwaterdeel kan voeden
Dat is helder en klopt ook. Er is een zonneboiler ombouwset te koop (aansluitschema nog onbekend) en daarom wil ik de intergas de derde spiraal in zonneboiler laten verwarmen tot ca. 80? graden en dus "legionella proof". Zo heb ik zonloze dagen afgedekt en hout cv loze dagen en krijg ik wel mijn liters/min vanuit boiler met 22mm naar douche. Intergas - boiler is dus 15mm leiding. Gelijk een vraag: heb ik in dit geval nog een extra pomp nodig vanuit T1 (zonneboiler)?

Jouw oplossing is misschien bij elkaar misschien wel goedkoper dan een boiler met drie spiralen.., echter 150 liter met 4 personen.....

Revisie 5 inmiddels al weer van mijn schema.

We gaan er uit komen!!! Heilig van overtuigd. Enorm dank voor je inzet CP en je actieve betrokkenheid tot nu toe!
Bijlagen
cv schema_Rev5.jpg
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Bedenk me net dat de intergas maar maximaal 60 graden water kan aanleveren aan zonneboiler, dus moet T1/note 1 instelling in mijn schema 60 graden worden ipv 80?

Marc
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Allo Marc,
mdethmers schreef:Op het risico dat dit misschien een simpele vraag is, hierbij alsnog. En ja ik heb enigzins onderzoek zelf gedaan, maar toch nog vragen.
Altijd blijven stellen!
mdethmers schreef:1. kookleiding aanvoer vergasser zit op t-splitsing naar buffer en open expansievat.
Ja, vanuit de ketel zonder enig beletsel zo recht mogelijk naar boven.
mdethmers schreef:2. Kookleiding ingang in expansievat zit op 2/3?? hoogte vat of echt bovenin expansievat? Dit omdat het expansievat voor max. 2/3 gevuld moet/mag worden?
Bovenin, vrij uitstortend. Onder de bovenste rand van het expansievat mag een overloop naar het riool.
mdethmers schreef:3. noodafvoer zit bovenin vat naar dak.
Kun je ook T- stuk van maken, naar beneden riool, naar boven het dak uit.
mdethmers schreef:4. retour open expansievat zit ook weer op t-splitsing retour buffer.
Ja, maar begrijp even goed, er is normaal buiten het expansievolume, geen stroming door die leidingen!
mdethmers schreef:5. Laatste punt: inhoud expansievat bij 1500 liter buffer?
Met dank aan Willy ga ik nu uit van 5% van het volume:

http://en-do.be/files/SIS%20studiedag%2 ... stemen.pdf
mdethmers schreef:zou het open expansievat evt. buiten geplaatst kunnen worden (al dan niet geisoleerd afgetimmerd) of gaat dit teveel warmteverlies opleveren. Ik ga er even van uit dat in normale omstandigheden de aanvoer eerst naar buffer gaat. Ik zit namelijk te dubben om het expansievat niet aan het plafond in de bijkeuken te plaatsen (waar vergasser komt), maar tussen buitenmuur en schoorsteen op het schuine gedeelte
Ben ik geen voorstander van, niet alleen vanwege warmteverlies, maar ook gerede kans op bevriezing. Alleen het niet anders kan, zie ook Albert’s draad!
mdethmers schreef: (zie foto's die ik je gestuurd heb).
Moet ze nog uitpakken, en blijk een capaciteitsprobleempje te hebben met m’n mailbox. Misschien kun je voor et all, hier ook wat foto’s zetten? Kan een ieder het een beetje volgen en hopelijk inhaken!


Groet, Cp
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Beste mensen,

Na wederom een nuttig en verhelderend gesprek met CP revisie 6 van mijn schema. Deze moet volgens mij al aardig in de buurt komen. Nu staan hier nog al wat regelingen/afhankelijkheden in. Iemand die daar nog op wil reageren? Verder kreeg ik een opmerking van CP tav weersafhankelijk mengen aanvoerwater vanuit een buffervat; je wilt geen 80 graden bufferwater gebruiken als het buiten tussen 5 en 10 graden is. Moet me daar nog in verdiepen, maar nodig mensen uit te reageren als ze dit ook al bij de hand hebben gehad.

M.v.g.

Marc
Bijlagen
cv schema_Rev6.jpg
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Beste leden en gasten,

Kreeg de opmerking dat mijn schema's een beetje op een bord spaghetti leken...

Vandaar een nieuw schema. Ik ben er nu wel uit (met hulp van CP).

Graag commentaar op mijn laatste schema.

verder heb ik nu nog de volgende gerichte vragen:

1. Wie kan mij een goed merk/soort mengklep i.c.m. weersafhanelijke sensor (= buitentemp. meter?) aanbevelen. Alternatief is stellen met de hand, echter niet mijn voorkeur.
2. Idem voor platenwisselaar (met name welke grootte). Ben op dit moment het internet al aan het afstruinen.
3. Idem voor merk buffervat en boiler.
4. M.b.t. aanvoer vanuit Attack 35 KW; ik gebruik dunwandig buis, 28mm met ANBO ringen (kunststof). Gaat dit lukken met de hoge aanvoer temperaturen? Iemand ervaring hier mee?

M.v.g.

Marc
Bijlagen
cv schema_Rev7.jpg
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door wiha »

mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Wiha,

Bedankt! Kan ik wel wat mee. Heb je dit zelf ook?

M.v.g.

Marc
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door wiha »

nog niet, denk ook in die richting.
op de site van solarbayer vindt je ook de ks20 regelaar, bekijk dat ook eens.
De hcc 4 kost mij 250 euro plus btw incl drie voelers en buitensensor.
als je hem niet voor die prijs vindt laat maar weten.
idem de ks

grt, Willy
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Wiha,

Drie voelers? Waar pas je die toe? Buffercircuit helder, echter waar (in jouw geval) nog meer?

Marc
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Ik zou me even niet actief bemoeien met deze draad, Marc heeft de basis nu goed overeind. Vandaar dat het leuk zou zijn als iemand anders er ook nog is naar zou kijken, en er zijn visie op zou willen geven.

Dat gaat nog niet zo hard, maar voor de “diehards” onder de schemalezers, er zit nog een fout in de laatste tekening!

Wie haalt hem er uit?


Groet, Cp
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

CP?

Oh nee toch, shit..

Moet zelf nu ook weer eens goed kijken...

:( :( :( :( :( :(
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

volgens mij keerklep vergeten in retour naar buffer na P1....????
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door wiha »

Even op het eerste zicht :

radiatoren en vv ? water neemt na de radiatoren de gemakkelijkste weg ipv door de vv te gaan ?
beide op mengklep, welke temp krijgt dan de vloer ??

overig zal ik morgen eens bekijken, om 5 uur loopt de wekker af....... :? :?

grts, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Hou(dt) het spannend Marc!

Ik bedoel niet die rode haak links onderin, dat is nog niet uitgestuft stukje van de vorige versie...

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 21 sep 2011, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Plaats reactie