Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Hallo CP en collegae,

Weer een paar uur gepuzzeld. Weer wat antwoorden/reacties en een nieuw schema.
Dus ook allemaal in gebruik, verklaard dus m.i. het grootste deel van je hoge verbruik (bewonersgedrag).
Ze staan niet allemaal open en sommige maar half.... Thermostaat komt nooit hoger als 18 graden (in de hal that is)
Beroerde is dat je VV veel te lang voor- of naijlt, is een van die drie andere ruimtes niet meer representatief?
Thermostaat zou nog naar de keuken kunnen (zit ook vloerverwarming en daar komt de hout cv straks ook. De hout CV moet wel het type zijn zonder stralingsruimte in ruimte zelf).
Dat wordt toch indirect gestookte boiler, de Intergas komt bij CW 4 niet verder dan 8 liter. Grotere gasketel nemen alleen voor tapwater is onzin, als je huidige ketel toereikend is voor woningverwarming. Ik heb nog geen antwoord op het hoe, wat en waarom van de hydrofoor.
Klopt. 13 l/min bij 40 graden. Hydrofoor:

Wat: http://www.cv-sanitairkorting.nl/produc ... ts_id=2559
Hoe: vanuit kelder/watermeter met een 7-tal t-splitsingen naar de zolder op (nieuw) 22 mm buis. Water komt bij mij binnen met 15mm.
Waarom: meer druk achter in de tuin en op zolder (ook omdat er nog al wat bochtjes zitten na de t-splitsingen) en omdat ik in eerste instantie voor een grotere gas cv ketel wou gaan.
Kijk, heb ik dr toch verstand van! Normaal is die comfortstand ook een aardige gasvreter. En eigenlijk overbodig, vaak krijg je toch nog een dip in de watertemperatuur. Leidinginhoud beperken (12 ipv 15 mm) is voor hotfill (vaat-)wasmachines vaak een betere oplossing
Dat je er verstand van hebt, dat heb ik al lang geschoten CP :) 12mm gaat niet meer. Er ligt al 15mm, echter afstaqnd van ketel of straks boiler naar hotfill is ca. 7 meter. Comfortstand dus maar weer uit?
Dat is nog het oude model, maar een prima toestel. Kritische onderhoudspunten zijn het reinigen van de alu WW, condensbak en sifon. Dat moet zeker bij condenserend bedrijf niet vergeten worden.
Die sifon is inmiddels al twee keer vervangen en de derde keer vervangen door een ander type (zonder de ribbels = gladder).
Het is een mogelijkheid om overtemperatuur in de zomer af te 'fakkelen', die radiatoren zitten dus in het glycolcircuit, en hangen buiten. Ik heb daar verder geen ervaring mee met aan de kook raken en overstorten. Wellicht kan kockie je daar op termijn in adviseren, die heeft net zo’n systeem geïnstalleerd.
kockie: als je dit leest en nog wat toe te voegen hebt? In tegenstelling tot mijn oude schema, gaat de overstort natuurlijk niet in "Gamma" pvc, maar in een grote stalen opvangbak (inhoud = inhoud glycol).
Tip, teken die hele zonne- toestand aan de rechtse kant, nu loopt het zo door elkaar.
Done.
En er kunnen twee 3-weg kleppen uit. In het circuit houtkachel boiler is die ene in de retour (bijvoorkeur altijd daar i.v.m. standtijd vs. temperatuur) al genoeg. Aanvoer kan gewoon T- stuk zijn
Done. Wat bedoel je met standtijd vs temperatuur?
Bij de gasketel kan ie ook vervallen, bij een aparte pomp voor bufferbedrijf heb staan ketel en buffer parallel. Dan is een keerklep in de retour al voldoende, en die regelt zichzelf.
Done. Ik snap niet buffer en ketel parallel. Bedoel je pomp 1 en 4 parallel? Keerklep in retour? Waar moet ie komen dan? Staat nu (nog) niet in schema.
Voor zolang een Legionellafilter zin heeft, zou ik hem na T1 zetten, dit heeft weinig zin zo.
Ook niet geheel zeker van nut, alleen als T1 boiler te laag is en de zaak via de intergas moet. Om legionella te doden moet de tijd langer duren dan ie door de intergas gaat. Vandaar filter. Bij voldoende temp. T1 boiler heeft het filter geen nut. Heeft een filter een erg nadelige effect op l/min?
T1 is in dit schema alleen te stoken met de zon of de houtkachel. Ik denk dat je voor die stortdouche wel een dergelijk boiler volume met minimaal 22 mm leidingen nodig hebt. Alleen op de gasketel ga je dat niet redden.
OK. Dus 300 liter. 22mm warm loopt al vanaf intergas (uitvoer 15mm...) naar douche (ook uitvoer 15mm). Als het via de boiler naar de intergas moet (T1 is te laag), dan komt het daar met 15mm binnen, 15mm uit en dan naar 22mm. Wordt de zaak dan geknepen qua leidingdiameter? En kan de intergas brandertechnisch het eveneens aan (delta T is al een stuk kleiner natuurlijk tov koud leidingwater)? Alternatief (duur) is een boiler met 3 warmtewisselaars en daar de intergas op aansluiten en dan met 22mm direct vanuit de boiler.
Weet je dat zeker? Het is het minste veiligheidssysteem met de grootste storingsrisico’s ! Zou in jouw geval van nieuwbouw dan toch opteren voor een opensysteem op de houtbrander, met een platenwisselaar verbonden aan het drukhoudende deel.
Kwam een mooi plaatje van je tegen. Heb het nu ingebouwd in mijn overzicht. Ik heb nog ruimte op zolder voor een open expansievat (die zat er ook altijd). Dit met afvoer uit het dak.

Vragen:

Heb jij/iemand anders nog een adresje voor deze vaten?
Hoe zit het als dit systeem in werking gaat treden mbt droogkoken? Moet er bv. nog een autom. vulinstallatie ingebouwd worden?
Ik snap niet het nut vd platenwisselaar. Aan en afvoer gaan toch gewoon naar of boiler of buffer (of beide)?


Goed, nieuw schema toegevoegd.

Welterusten.

Marc Dethmers
Bijlagen
cv schema_Rev2.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door kockie »

mdethmers schreef:
Het is een mogelijkheid om overtemperatuur in de zomer af te 'fakkelen', die radiatoren zitten dus in het glycolcircuit, en hangen buiten. Ik heb daar verder geen ervaring mee met aan de kook raken en overstorten. Wellicht kan kockie je daar op termijn in adviseren, die heeft net zo’n systeem geïnstalleerd.
kockie: als je dit leest en nog wat toe te voegen hebt? In tegenstelling tot mijn oude schema, gaat de overstort natuurlijk niet in "Gamma" pvc, maar in een grote stalen opvangbak (inhoud = inhoud glycol).
Ik heb nog niets toe te voegen. Ik merk wel dat ik in de zomer warmte zal moeten afvoeren, nu zie ik bij een flinke zonnige dag de temperatuur in de buffer al tot het kookpunt stijgen (iets eronder door beveiliging). Het is de bedoeling dat warmte straks dmv het houtketel circuit afgevoerd kan worden naar de 2000liter buffer in de schuur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Bedankt Kockie. Echter mijn systeem zal bestaan uit maximaal 7,5 M2 aan heatpipes (= 2x20 of 2x25 pipes).. Dus of de boiler daar van aan de kook gaat bij dagelijks gebruik.... Verder heb ik ook nog het buffervat natuurlijk.

M.v.g.

Marc
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door kockie »

Ik heb iets van 6 m2 en 200 liter.... die wordt wel warm bij een beetje zon. Systeem is gekocht met een uitbreiding van 200 liter in m'n achterhoofd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Goedendag Marc,
mdethmers schreef:Weer een paar uur gepuzzeld. Weer wat antwoorden/reacties en een nieuw schema

Dat is eigenlijk de beste manier om je het systeem eigen te maken. Niet alleen in ontwerp, maar dadelijk ook in je (economisch/ecologische) bedrijfsvoering
mdethmers schreef:Ze staan niet allemaal open en sommige maar half....
Is het geen idee, om de ruimtes die niet 24 uur per dag gebruikt worden, uit te rusten met thermostaatknoppen van bijv. het EVO- home system? Kan tijdsgestuurd, en scheelt een hoop gedraai.
mdethmers schreef:Thermostaat komt nooit hoger als 18 graden (in de hal that is)
Ja, kunst!
mdethmers schreef:Thermostaat zou nog naar de keuken kunnen (zit ook vloerverwarming en daar komt de hout cv straks ook.
De keuken is ook geen goede referentie, warmte van het koken gooit de regeling ook weer overhoop.
mdethmers schreef:De hout CV moet wel het type zijn zonder stralingsruimte in ruimte zelf).
Ik neig idd steeds meer naar een vergasser. Heb je de draad van Albert al goed doorgenomen?
Leuk plaatje, heb je ook een link met de specs? Staan er hier niet bij. En hoe wordt die pomp gestuurd?
mdethmers schreef: Water komt bij mij binnen met 15mm.
Dat is apart, maar het zou kunnen dat die 15 mm alleen de doorvoer door de gevel is. Toevallig kwam ik op het net in een veenkoloniaal dorp een huis tegen met dezelfde dakpannen. Daar leek me de straat helmaal opgeknapt, misschien ook met een nieuwe hoofdwaterleiding. De daarvan afgetakte dienstleiding zou normalerwijs 25 of 32 mm tyleen zijn. Met een beetje goede wil zou je de overgang in de tuin kunnen vinden. Krijg je dat aangepast, dan zou die pomp wel is kunnen vervallen.
mdethmers schreef:Waarom: meer druk achter in de tuin en op zolder (ook omdat er nog al wat bochtjes zitten na de t-splitsingen).
Bochtjes? Of knietjes? En knel of gesoldeerd?
mdethmers schreef:Comfortstand dus maar weer uit?
Overall denk ik wel, geen idee of dit machien een warm en koud aansluiting heeft, maar voor het voorspoelen wordt meestal koud water gebruikt. Hoofdwas volgt meestal al voor leiding weer afgekoeld is. Daar isoleren zou wel handig zijn als dat nog niet zo is.
mdethmers schreef:maar in een grote stalen opvangbak (inhoud = inhoud glycol).
Als je dat zo kunt maken is dat wel een briljant idee.
mdethmers schreef:Wat bedoel je met standtijd vs temperatuur?
De oudere 3-wgkleppen hebben een rubberbal, en de nieuwe een cartridge als binnenwerk. Dat binnenwerk zorgt voor het afsluiten en vrijgeven van de uitgangen. Hoe heter de werkomstandigheden zijn, hoe minder lang dat binnenwerk het uithoudt.
mdethmers schreef:Ik snap niet buffer en ketel parallel. Bedoel je pomp 1 en 4 parallel? Keerklep in retour? Waar moet ie komen dan? Staat nu (nog) niet in schema.
Ja, P1 en P4 staan eigenlijk parallel. Er zal er echter altijd maar 1 in bedrijf zijn. Een keerklep voorkomt dan waterzijdige kortsluiting over de pomp die dan niet draait. Idd in de retour, ook vanwege de standtijd. Als je het zo doet, heb je dus geen 3-wegkleppen nodig die gestuurd en bekrachtigd moeten worden. En dus minder elektra, en minder kans op storingen.
mdethmers schreef:Heeft een filter een erg nadelige effect op l/min?
Ja, en ik denk bij 25 l/min. ook nogal prijzig. Ik zou alleen de wastafels en keuken over de ketel laten lopen, en de stortdouche uitsluitend uit een indirect gestookte boiler, dan is de verblijfstijd meer dan genoeg.
mdethmers schreef:OK. Dus 300 liter. 22mm warm loopt al vanaf intergas (uitvoer 15mm...) naar douche (ook uitvoer 15mm). Als het via de boiler naar de intergas moet (T1 is te laag), dan komt het daar met 15mm binnen, 15mm uit en dan naar 22mm. Wordt de zaak dan geknepen qua leidingdiameter?
Ja, dat is allemaal ruim meer dan een tijdelijke vernauwing, maat moet consistent 22 mm blijven. Bochten gebogen, pijp netjes afgebraamd!
mdethmers schreef:En kan de intergas brandertechnisch het eveneens aan (delta T is al een stuk kleiner natuurlijk tov koud leidingwater)? Alternatief (duur) is een boiler met 3 warmtewisselaars en daar de intergas op aansluiten en dan met 22mm direct vanuit de boiler.
Zoek is in je handleiding van de ketel, daar staat wat over zonneboileraansluiting. Die laatste oplossing wordt steeds waarschijnlijker/ noodzakelijker voor die stortdouche.
mdethmers schreef:Kwam een mooi plaatje van je tegen. Heb het nu ingebouwd in mijn overzicht. Ik heb nog ruimte op zolder voor een open expansievat (die zat er ook altijd). Dit met afvoer uit het dak.
Dat klinkt als ideaal!

Antwoorden:
mdethmers schreef:Heb jij/iemand anders nog een adresje voor deze vaten?
Nee, niet speciaal, gebruik de zoekfunctie van het forum, dan zie je wel een plaatje. Zelf maken van een oude koperen boiler kan ook prima!
mdethmers schreef:Hoe zit het als dit systeem in werking gaat treden mbt droogkoken?
Dan gebeurt er vrij weinig. Buiten wat drukloze stoomvorming, zal de warmtewisselaar is goed schoonbranden. Moet natuurlijk niet zijn dat je goed door blijft stoken, dan krijg je alles kapot.
mdethmers schreef:Moet er bv. nog een autom. vulinstallatie ingebouwd worden?
Nee, bij voorkeur niet, die kan onbewust gaan lekken. Gewoon periodiek controleren en zo nodig bijvullen met de slang. Of een emmertje water uit het Oosterdiep, als de waterleiding verstek laat gaan.
mdethmers schreef:Ik snap niet het nut vd platenwisselaar. Aan en afvoer gaan toch gewoon naar of boiler of buffer (of beide)?
Normaal is het zo dat je houtketel- systeem nu geheel drukloos is (alleen de kolom waterhoogte). Gasketel en buffer zijn nog steeds op overdruk! Door de spiraal in T2 kun je de houtspiraal in de boiler ook drukloos houden. Een en ander hangt wel van de hoogtes af waar wat komt te staan. Je zou idd zonder de platenwisselaar kunnen, mits de spiraal in de buffer groot genoeg is om het ketelvermogen over te zetten.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

En nogmaals hallo Marc,
mdethmers schreef: Goed, nieuw schema toegevoegd.
Alvorens je laatste schema te bespreken, mag ik ook jou even op de donatieknop rechtsboven in het scherm wijzen? Ik ga er vanuit dat je al aardig baat van deze site hebt. Hoeft echt geen groot bedrag te wezen, we willen het forum graag in de lucht houden!

Zonnesysteem: Zit goed in elkaar. Afhankelijk van de voorschriften van de fabrikant kan de plaats van expansievat en overstort anders zijn. Voorschriften respecteren.

Houtketel: Open expansievat komt ALTIJD voor enig ander regeltoestel of afsluiter! De expansieleiding net voor de pomp naar de ketel (tussen de shunt en P3). De kookleiding vanaf de aanvoer uit de ketel tot boven de waterlijn van het open vat.

Platenwisselaar: Afhankelijk van wat T2 wordt. Indien zonder spiraal, dan platenwisselaar benodigt, en nog een extra pomp, er is nu geen drijvende kracht in dat systeem. Indien met spiraal kan platenwisselaar vervallen, en wordt de drijvende kracht door de ketel/laddomat pomp geleverd.

Extra expansievat t.b.v. T2: Zorgen dat ie altijd in directe verbinding met T 2 blijft, zonder tussenkomst van kranen (hooguit 1, en dan zonder hendel als inblokafsluiter om bij vervanging niet je hele buffer leeg te moeten laten lopen).

Twee opmerkingen:
- Je zonnepanelen kunnen niet ondersteunen aan ruimteverwarming (wat ook moeilijk is met haast alleen radiatoren).
- SWW boiler T1 is niet op te stoken met de gasketel.

Tot zover….


Groet, Cp
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Hallo CP,

Weer een aantal reacties; 2e keer typen na een mislukte "kruis" actie. Even wat beknopter als 1e keer:
Ik neig idd steeds meer naar een vergasser. Heb je de draad van Albert al goed doorgenomen?
Huiswerk voor mij. Albert?
Leuk plaatje, heb je ook een link met de specs? Staan er hier niet bij. En hoe wordt die pomp gestuurd?
Hoe me dit ten goede.
Dat is apart, maar het zou kunnen dat die 15 mm alleen de doorvoer door de gevel is. Toevallig kwam ik op het net in een veenkoloniaal dorp een huis tegen met dezelfde dakpannen. Daar leek me de straat helmaal opgeknapt, misschien ook met een nieuwe hoofdwaterleiding. De daarvan afgetakte dienstleiding zou normalerwijs 25 of 32 mm tyleen zijn. Met een beetje goede wil zou je de overgang in de tuin kunnen vinden. Krijg je dat aangepast, dan zou die pomp wel is kunnen vervallen.
hmmmm... Toevallig? Ik heb echter teveel kuubs zwart zand in mijn handen gehad om de boel nu weer overhoop te halen.
Bochtjes? Of knietjes? En knel of gesoldeerd?
Beide. Onder de vloer bochtjes gesoldeerd. Rest knietjes knel.
Ja, P1 en P4 staan eigenlijk parallel. Er zal er echter altijd maar 1 in bedrijf zijn. Een keerklep voorkomt dan waterzijdige kortsluiting over de pomp die dan niet draait. Idd in de retour, ook vanwege de standtijd. Als je het zo doet, heb je dus geen 3-wegkleppen nodig die gestuurd en bekrachtigd moeten worden. En dus minder elektra, en minder kans op storingen.
OK. Dit betekent dat ik nog een schakeling tussen intergas pomp en T2 moet maken? Verder is het me nog niet duidelijk waar die keerklep dan geplaatst moet worden in mijn schema... Ik denk zelf in de leiding voor expansievat 1.
Zoek is in je handleiding van de ketel, daar staat wat over zonneboileraansluiting. Die laatste oplossing wordt steeds waarschijnlijker/ noodzakelijker voor die stortdouche.
Ben ik ook bang voor. Maar wat moet, dat moet.
Nee, bij voorkeur niet, die kan onbewust gaan lekken. Gewoon periodiek controleren en zo nodig bijvullen met de slang. Of een emmertje water uit het Oosterdiep, als de waterleiding verstek laat gaan.
:mrgreen:
Normaal is het zo dat je houtketel- systeem nu geheel drukloos is (alleen de kolom waterhoogte). Gasketel en buffer zijn nog steeds op overdruk! Door de spiraal in T2 kun je de houtspiraal in de boiler ook drukloos houden. Een en ander hangt wel van de hoogtes af waar wat komt te staan. Je zou idd zonder de platenwisselaar kunnen, mits de spiraal in de buffer groot genoeg is om het ketelvermogen over te zetten.
Spiraal wordt dus nu ook drukloos (met pomp vergasser of hout cv). Grootte: tja... Het wordt een 1000 liter buffervat (voldoende schat je in?) met 1 spiraal. Kan ik dit afleiden uit het aantal wikkelingen of zo?

Vervolgmail:
we willen het forum graag in de lucht houden!
Sta ik helemaal achter. Gezien de snelle en positieve/constructieve reacties (van jou met name) heb je van mij een donatie ontvangen. Ik weet wat maatwerk kan kosten normaal gesproken! Verder kan ik in de toekomst nog es een keer aankloppen als de zaak ontploft is en ik weer van voren moet aanvangen :fff
Houtketel: Open expansievat komt ALTIJD voor enig ander regeltoestel of afsluiter! De expansieleiding net voor de pomp naar de ketel (tussen de shunt en P3). De kookleiding vanaf de aanvoer uit de ketel tot boven de waterlijn van het open vat.
Dus voor mengventiel 70 graden? Kachel staat beneden. Expansievat op zolder. Ik moet vanaf zolder 2 x 28mm leidingen trekken. Moet hier een derde bij? Zo ja mag dit 15 mm zijn? Eerste aftakking kan ook op zolder, echter dan heb ik 2 x 25 meter te pakken voor de initiele mengregeling voor de kachel (70 ngraden mengventiel). Dit lijkt me niet wenselijk.
Afhankelijk van wat T2 wordt
Wou ik sturen op ca. 80 graden (met spiraal dus).
Extra expansievat t.b.v. T2: Zorgen dat ie altijd in directe verbinding met T 2 blijft, zonder tussenkomst van kranen (hooguit 1, en dan zonder hendel als inblokafsluiter om bij vervanging niet je hele buffer leeg te moeten laten lopen).
Volg je niet helemaal. Bedoel je expansievat 1 in mijn schema? Ik heb daar, bij aanvoer en retour inmiddels afsluiters tussen geplaatst om cv systeem te legen indien nodig (zonder warm buffervat) en evt. nu dus ook expansievat 1. Deze haal ik overigens weg van huidige plaats (bij intergas op t stuk retour ingang).
Twee opmerkingen:
- Je zonnepanelen kunnen niet ondersteunen aan ruimteverwarming (wat ook moeilijk is met haast alleen radiatoren).
- SWW boiler T1 is niet op te stoken met de gasketel.
1. Klopt. Target is warm water.
2. Nog niet. Dat wordt ca. 1500 pleuries uitgeven voor een 300 liter vat met drie spiralen..... :cry:

Goed schema nog wat aangepast naar rev. 3. Rev. 4 volgt later met intergas op nieuwe boiler.

CP et all: alvast weer dank voor de reply.
Bijlagen
cv schema_Rev3.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Hey Marc,
mdethmers schreef:Weer een aantal reacties; 2e keer typen na een mislukte "kruis" actie. Even wat beknopter als 1e keer:
Herkenbaar, remedie > veel oefenen!
mdethmers schreef:Huiswerk voor mij. Albert?
Ja :lol: , van WdJ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
mdethmers schreef:Hoe me dit ten goede.
Maar natuurlijk! 8)
mdethmers schreef: hmmmm... Toevallig?
Ha, je hebt hem nu ook hoe snel of direct dat het via het net gaan kan! Zonder al te veel moeite zit ik in je voortuin.
mdethmers schreef:Ik heb echter teveel kuubs zwart zand in mijn handen gehad

Heel aparte uitdrukking, ‘zwart zand’, gebruikte m’n ex ook.
mdethmers schreef: om de boel nu weer overhoop te halen.
Maar is er wel een kans dat die overgang er zit? Zou een hoop gedoe en verbruik schelen.
mdethmers schreef:Beide. Onder de vloer bochtjes gesoldeerd. Rest knietjes knel.
Wel goed afgebraamd, foto’s?
mdethmers schreef: OK. Dit betekent dat ik nog een schakeling tussen intergas pomp en T2 moet maken?
In de meest simpele vorm hou je de huidige kamerthermostaat aan. I.p.v. dat ie de ketel schakelt, gaat die stuurstroom naar een thermostaat op de buffer. Is die warm genoeg, schakelt die een 230 V relais wat de bufferpomp doet draaien. Is de buffer te koud, dan schakelt die bufferthermostaat het signaal als nog naar de gasketel door.
mdethmers schreef:Verder is het me nog niet duidelijk waar die keerklep dan geplaatst moet worden in mijn schema... Ik denk zelf in de leiding voor expansievat 1.
Bij de gasketel in de retour, net voor de aftakking na het expansievat. Zo ook bij de buffer, voor de pomp en de aftakking naar het expansievat.
mdethmers schreef:Ben ik ook bang voor. Maar wat moet, dat moet.
Zal nog is denken. Duurt wel wat langer, moet even rijpen. :idea:
mdethmers schreef:Spiraal wordt dus nu ook drukloos (met pomp vergasser of hout cv).
Ok, maar blijft de vraag of spiraal dat vermogen kan overzetten.
mdethmers schreef:Grootte: tja... Het wordt een 1000 liter buffervat (voldoende schat je in?) met 1 spiraal.
Ikke wil eerst transmisieberekening! Algemene verhouding ketelvermogen/ bufferinhoud was al gegeven…. :wink:
mdethmers schreef:Kan ik dit afleiden uit het aantal wikkelingen of zo?
Nee, minimaal opgave fabrikant nodig, en bij welke condities.
mdethmers schreef:Sta ik helemaal achter. Gezien de snelle
Dat snelle is toeval omdat het zo uitkomt, vooral geen wet van Meden en Perzen!
mdethmers schreef:en positieve/constructieve reacties (van jou met name)
Die parate kennis, das geen toeval. Maar iets wat over een jaar of 5 door een heel aantal van mensen is ‘uitgevonden’, uitgewisseld en opgebouwd is. Goed plan (eis)om dus door te blijven gaan met inlezen!
mdethmers schreef:heb je van mij een donatie ontvangen.

How ff, d’r is hier, buiten m’n inbreng, helemaal niks van mij. En dat wou ik graag zo houden. Ik heb dus buiten de complimenten helemaal niks ontvangen, en daarvoor mijn / onze hartelijke dank!
mdethmers schreef:Ik weet wat maatwerk kan kosten normaal gesproken!

Heb daar via het net ook idee van, ja.
mdethmers schreef:Verder kan ik in de toekomst nog es een keer aankloppen als de zaak ontploft is en ik weer van voren moet aanvangen :fff
Das niet zo’n handige, je maakt nu dus deel uit van de meest adequate kennisbank in deze materie van Nederland. Als het fout gaat is het gewoon je eigen stomme schuld!
mdethmers schreef:Dus voor mengventiel 70 graden?
Normalerwijs, zonder Laddomat achtige, ja. Zie verder.
mdethmers schreef:Kachel staat beneden. Expansievat op zolder.
En waar buffervat en boiler?
mdethmers schreef:Ik moet vanaf zolder 2 x 28mm leidingen trekken.
Of vanaf de ketel, het is maar net hoe je het bekijkt.
mdethmers schreef:Moet hier een derde bij?
Kleine inconsequentie van mij, expansieleiding mag ook voor de retour naar een Laddomat-achtige afgetakt worden. Een en ander nogmaals afhankelijk van hun respectievelijke opstelplaatsen en hoogten. Retourwater temperatuurregeling blijft altijd in de nabijheid van het toestel.
mdethmers schreef:Zo ja mag dit 15 mm zijn?

Indien voorkomend, nee.
mdethmers schreef:Eerste aftakking kan ook op zolder, echter dan heb ik 2 x 25 meter te pakken voor de initiele mengregeling voor de kachel (70 ngraden mengventiel). Dit lijkt me niet wenselijk.
Zie m’n eerdere antwoord.
mdethmers schreef:Wou ik sturen op ca. 80 graden (met spiraal dus).
Sturing/regeling al uitgelegd, zie hoger op.
mdethmers schreef:Volg je niet helemaal. Bedoel je expansievat 1 in mijn schema?
Euh, je hebt je expansievaten niet benoemd… Maar naar je laatste tekening, met die kraan direct aan de buffer. Die heeft ook een eigen overstort nodig.
mdethmers schreef:Ik heb daar, bij aanvoer en retour inmiddels afsluiters tussen geplaatst om cv systeem te legen indien nodig (zonder warm buffervat) en evt. nu dus ook expansievat 1.
Ja, maar hij kan geblokkeerd worden in zijn werking, door de kraan die na de pomp zit. Dat moet je niet willen hebben.
mdethmers schreef:Deze haal ik overigens weg van huidige plaats (bij intergas op t stuk retour ingang).
Niet doen! Mijn schatting is dat je nu een 25 L vat hebt, als het 18 L is kijk ik er ook niet van op (checken, en hier vermelden!). Minimaal handhaven. Gewone gasinstallatie moet in takt blijven met zijn eigen expansievolume, en de uitbreiding van de buffer krijgt zijn eigen vat.
mdethmers schreef:1. Klopt. Target is warm water.
Ok, heldere doelstelling
mdethmers schreef:2. Nog niet. Dat wordt ca. 1500 pleuries uitgeven voor een 300 liter vat met drie spiralen..... :cry:
As I told you, zal nog is denken.
mdethmers schreef:Goed schema nog wat aangepast naar rev. 3. Rev. 4 volgt later met intergas op nieuwe boiler.
Laat ik dus ook ff zitten.


Groet, Cp
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Goedenavond CP,

Na een dagje Belgie en geen afsluiters, kleppen, buizen, cv ketels, etc. in mijn gedachten, nu even snel weer een reply.

Ga na de reply eerst eens even het draadje van Albert opzoeken.
Heel aparte uitdrukking, ‘zwart zand’, gebruikte m’n ex ook.
Kommst nait uut Grunnen eh... :lol:
Wel goed afgebraamd, foto’s?
Afbramen; altijd! geen foto's.
In de meest simpele vorm hou je de huidige kamerthermostaat aan. I.p.v. dat ie de ketel schakelt, gaat die stuurstroom naar een thermostaat op de buffer. Is die warm genoeg, schakelt die een 230 V relais wat de bufferpomp doet draaien. Is de buffer te koud, dan schakelt die bufferthermostaat het signaal als nog naar de gasketel door.
Helder. Ingetekent in schema. Ik neem aan dat de meeste buffers van tegenwoordig over deze thermostaat met schakelopties beschikken. Zal hier later nog naar speuren.
Bij de gasketel in de retour, net voor de aftakking na het expansievat. Zo ook bij de buffer, voor de pomp en de aftakking naar het expansievat.
Ingetekent. OK wat jou betreft?
Ok, maar blijft de vraag of spiraal dat vermogen kan overzetten
Hangt wel af van welke buffer, grootte. Zaterdag moet ik toch naar warmteservice. Misschien dat zij een transmissieberekening kunnen (laten) doen. Weet ik ook meteen of ik richting 1000 of 1500 liter moet gaan (en spiraal capaciteit uiteraard).
Normalerwijs, zonder Laddomat achtige, ja. Zie verder.
+
Kleine inconsequentie van mij, expansieleiding mag ook voor de retour naar een Laddomat-achtige afgetakt worden. Een en ander nogmaals afhankelijk van hun respectievelijke opstelplaatsen en hoogten. Retourwater temperatuurregeling blijft altijd in de nabijheid van het toestel.
Vanuit jouw originele schema moet de aftakking op de aanvoer. Schema aangepast. M.b.t. laddomat; hangt af van de kletel die ik ga kopen. Bij sommige zit dit al compleet verwerkt in de ketel. Graag commentaar of ie nu zo wel in orde is. Wordt trouwens dan weer gewoon 28mm.

Mbt mijn schema: zoals het er nu voor staat komt de hout CV in de bijkeuken en boiler, buffer, gas cv en open expansievat op zolder. Afstand hout cv naar zolder is dus ca. 25 meter.
Euh, je hebt je expansievaten niet benoemd… Maar naar je laatste tekening, met die kraan direct aan de buffer. Die heeft ook een eigen overstort nodig.
Ehhh. Zie nieuwste schema. Moet expansievat 1 dus ook nog een overstort???? Volgens mij heb ik dit nu ook niet met het expansievat bij de gas cv. Maar goed, overstort (op "Gamma" pvc leiding) kan wel geregeld worden.
Ja, maar hij kan geblokkeerd worden in zijn werking, door de kraan die na de pomp zit. Dat moet je niet willen hebben.
??? Na de pomp zit een afsluiter net als in aanvoer en voor expansievat 1. Deze staan altijd open, echter bij onderhoudt kan ik het warme buffervat afsluiten...
Niet doen! Mijn schatting is dat je nu een 25 L vat hebt, als het 18 L is kijk ik er ook niet van op (checken, en hier vermelden!). Minimaal handhaven. Gewone gasinstallatie moet in takt blijven met zijn eigen expansievolume, en de uitbreiding van de buffer krijgt zijn eigen vat.
Zie schema. Het is inderdaad een 25 liter vat.

To be continued. Rev. 4 schema staat er inmiddels :)
Bijlagen
cv schema_Rev4.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Hallo Marc,
mdethmers schreef:. Ik neem aan dat de meeste buffers van tegenwoordig over deze thermostaat met schakelopties beschikken. Zal hier later nog naar speuren.
Nope. Buiten de isolatiemantel worden die dingen kaal geleverd.
mdethmers schreef: Ingetekent. OK wat jou betreft?
Eeh, nee, leg het in een volgende post (kan ff duren) adhv de tekening uit.
mdethmers schreef:Misschien dat zij een transmissieberekening kunnen (laten) doen. Weet ik ook meteen of ik richting 1000 of 1500 liter moet gaan (en spiraal capaciteit uiteraard).
Bij dergelijke jongens draait het meestal uit op een waarde van Watt’s per kuub, en das net het broddelwerk wat ik niet bedoel. Als het niks kost is het aardig als leidraad, maar omdat je zoveel ruimtes/ radiatoren hebt, moet er gewoon echt aan gerekend worden met de bouwwijze en vooral gebruik.
mdethmers schreef: Mbt mijn schema: zoals het er nu voor staat komt de hout CV in de bijkeuken en boiler, buffer, gas cv en open expansievat op zolder.
Helder, kunnen we nu van die situatie uitgaan! Perfecte uitgangsbasis.
mdethmers schreef:Afstand hout cv naar zolder is dus ca. 25 meter.
Oeps dat is een beetje teveel, ik neem aan dat er dan ook een heel stuk horizontale leiding inzit? Dat is in de zin van beveiliging een stuk minder, eventuele stoombellen moeten eigenlijk ongehinderd recht naar boven kunnen…
mdethmers schreef:??? Na de pomp zit een afsluiter net als in aanvoer en voor expansievat 1. Deze staan altijd open, echter bij onderhoudt kan ik het warme buffervat afsluiten...
In dit geval zorgt het bestaande expansievat voor de afvlakking op het radiatoren circuit. Vandaar mijn voorstel om het extra benodigde expansievolume voor de buffer, hier direct met een inblokafsluiter aan te monteren. Zo is expansie door een mogelijk werkende houtketel bij onderhoud of vervanging van de pomp, toch mogelijk. Eea ook afhankelijk van boilerbedrijf op hout.
mdethmers schreef:Zie schema. Het is inderdaad een 25 liter vat.
Die houden we dus op die plek voor het reguliere deel, de uitbreiding krijgt zijn eigen vat op de buffer.

Groet, Cp

Edit: laat > kaal
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 10 sep 2011, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

Dank voor je reactie CP.

Wil echter de hooizak opzoeken, echter kan het niet laten toch even snel te reageren.

Na weer wat draadje te hebben gelezen neig ik op dit moment, qua hout vergasser toch naar een attack DPX (keuze wordt dus of 25 of 35 KW, waarbij de transmissieberekening dus inderdaad nog moet plaatsvinden.), evt. DPX lambda, echter weet nog niet wat ie qua meerprijs doet. Maar dit terzijde...
Nope. Buiten de isolatiemantel worden die dingen laat geleverd.
Dit zal wel een zuid hollandsche uitdrukking zijn, want deze begrijp ik niet en mijn vrouw ook niet :) Ik begrijp echter wel dat het dus een aparte regeling wordt die wel T2 uitleest?
Eeh, nee, leg het in een volgende post (kan ff duren) adhv de tekening uit.
OK
Oeps dat is een beetje teveel, ik neem aan dat er dan ook een heel stuk horizontale leiding inzit? Dat is in de zin van beveiliging een stuk minder, eventuele stoombellen moeten eigenlijk ongehinderd recht naar boven kunnen…
Tja. Ik ontkom hier niet aan. Ik moet horizontaal ca. 10 meter onder de vloer en dan kan de rest horizontaal naar de zolder.....
In dit geval zorgt het bestaande expansievat voor de afvlakking op het radiatoren circuit. Vandaar mijn voorstel om het extra benodigde expansievolume voor de buffer, hier direct met een inblokafsluiter aan te monteren. Zo is expansie door een mogelijk werkende houtketel bij onderhoud of vervanging van de pomp, toch mogelijk. Eea ook afhankelijk van boilerbedrijf op hout.
Zelfs na googlen en dit forum is het principe inblokafsluiter mij nog steeds niet helder, echter 1 ding weet ik wel zeker; als ik onderhoud ga plegen aan cv systeem of expansievat staat de vergasser uit.... Ik zou misschien nog een tweetal keerkleppen moeten plaatsen richting boiler tav aan/afvoer vergasser circuit (na drieweg en t-stuk)?

Welterusten...
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Goedendag Marc,
mdethmers schreef:Na weer wat draadje te hebben gelezen neig ik op dit moment, qua hout vergasser toch naar een attack DPX (keuze wordt dus of 25 of 35 KW, waarbij de transmissieberekening dus inderdaad nog moet plaatsvinden.), evt. DPX lambda, echter weet nog niet wat ie qua meerprijs doet. Maar dit terzijde...
Je weet wie je daarin van advies kan dienen!
mdethmers schreef:Dit zal wel een zuid hollandsche uitdrukking zijn,
Welnee, ik zag de schrijffout niet, beetje gaar na wat medische onderzoekjes.
mdethmers schreef:Ik begrijp echter wel dat het dus een aparte regeling wordt die wel T2 uitleest?
Het is inderdaad een regeling, maar puur analoog, bestaande uit slechts 1 extra thermostaat, die of de 24 V naar het relais van de bufferpomp stuurt, of indien deze geen warmte bevat doorstuurt naar de gasketel. Dat is alles.
mdethmers schreef:Tja. Ik ontkom hier niet aan. Ik moet horizontaal ca. 10 meter onder de vloer en dan kan de rest horizontaal naar de zolder.....
Verschil met het oude expansievat en de olieketel was dat het vat eigenlijk alleen tot expansievat diende. De oliebrander was immers snel afschakelbaar, en een houtvergasser is dat duidelijk niet.

Vandaar dat het me in dit geval beter lijkt om het open expansievat dicht bij de houtketel te houden, en van daar met een platenwisselaar te werken. Je hebt dan ook maar 2 X 28 mm leidingen naar boven nodig, en geen capaciteitsprobleem met een spiraal in de buffer, die is dan ook niet nodig.
mdethmers schreef:Zelfs na googlen en dit forum is het principe inblokafsluiter mij nog steeds niet helder, echter 1 ding weet ik wel zeker; als ik onderhoud ga plegen aan cv systeem of expansievat staat de vergasser uit....
Het komt er op neer dat je een installatie opdeelt in ‘blokken’ die je met een afsluiter van de rest van het systeem af kan sluiten, altijd makkelijk bij onderhoud of uitbreidingen. Je hoeft de hele installatie (zoals bv de buffer of de ketel), niet helemaal af te tappen.

In ontwerp bedeel ik elke buffer dan z’n eigen expansievat toe. Met name bij zonneboilers moet je dan opletten dat het expansie vermogen niet per ongeluk afgeschakeld is als de zon plots gaat schijnen…

Het maakt mij niet zoveel uit hoe je het doet, als maar inzichtelijk blijft hoe je de veiligheid kan borgen.
mdethmers schreef:Ik zou misschien nog een tweetal keerkleppen moeten plaatsen richting boiler tav aan/afvoer vergasser circuit (na drieweg en t-stuk)?
Komt vanzelf langs in schema.


Groet, Cp
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door mdethmers »

CP,

Beetje laat, echter nu nog 1 vraag voor ik mijn schema weer kan ombouwen:
Vandaar dat het me in dit geval beter lijkt om het open expansievat dicht bij de houtketel te houden, en van daar met een platenwisselaar te werken. Je hebt dan ook maar 2 X 28 mm leidingen naar boven nodig, en geen capaciteitsprobleem met een spiraal in de buffer, die is dan ook niet nodig.
Ik ga er van uit dat het expansievat zo hoog mogelijk moet. Op de foto die ik eerder heb geplaatst (met schoorsteen) zie je de bijkeuken. De houtvergasser komt direct achter de schoorsteen aan de binnenkant. Als het expansievat in de buurt moet komen, dan kan ik dit in dit geval alleen maar buiten plaatsen, waar nu het houthok zit. Dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn.

Als het niet kan, dan moet ik toch weer de overstort/drukbeveiliger/KW toevoer optie overwegen...

Marc
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Hallo Marc,
mdethmers schreef:Beetje laat, echter nu nog 1 vraag voor ik mijn schema weer kan ombouwen:
Nog wel meer dan een aspectje!
mdethmers schreef:Ik ga er van uit dat het expansievat zo hoog mogelijk moet.
Misverstand!
Het hoeft maar iets hoger dan het hoogste punt van het open gedeelte van de installatie.

Als je een goede leidingloop en vooral diameter hebt, is een ½ meter boven de ketel al genoeg. Dat moet makkelijk in die aanbouw te realiseren zijn.

Bij Kockie is het niet de ketel, maar de hoogte van de drukloze buffer die bepalend is. Expansievat zit maar net iets hoger (komt). Door gepaste leidingdiameters en opstelling is er geen hogere voordruk nodig om cavitatie bij de pomp te vermijden.

Hier het plaatje/schema, je dient in jouw geval de buffer er tussen uit te denken:

Afbeelding

Tekenaar= Kockie


Kijk even in je PB, je eigen brievenbus op dit forum.
(linksboven, onder het logo; nieuwe berichten)


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door Chicken Power »

Hallo Marc,

Het schema dan:
Het gedeelte van de houtketel mag met m’n tekeningetje geen probleem meer opleveren, Laddomat in de retour, expansieleiding ervoor en kookleiding vrij boven het wateroppervlak.

CV / buffer circuit: Keerkleppen uit de aanvoeren, in de retour is genoeg. Het waarom had ik al uitgelegd. Mogelijke posities van expansievat 1 ook.

SWW circuit: Dat is een drama en gaat zo ook niet werken. Die stortdouche is, buiten een ecologisch gedrocht (dan is dat ook maar gelijk besproken), een lastig verhaal om dat goed te doen. Als luxe artikel kan ik niet inschatten hoe vaak en hoe kort na elkaar dat gebruikt wordt.

Beroerde om dat Legionella - safe te doen (dus ruim genoeg) is, dat daar een hoop stilstandverlies mee gepaard gaat. Doe ik het krapper, kans op herrie binnen de familie wie de boiler heeft leeggemaakt.

Ding wat zeker is, is dat de Intergas de stortdouche nooit via het tapwaterdeel kan voeden.

Vandaar het voorstel voor de volgende opzet, met maximalisering van de zonnewinsten:

Vanaf je watermeter in 22 mm naar de zonneboiler. Vanaf de zonneboiler zowel in 22 mm naar een losse indirect gestookte boiler van ca 150 liter, als met 15 mm naar het tapwaterdeel van de Intergas. De Intergas kan dat prima aan, en daar sluit je de keuken en wastafels op aan.

De stortdouche met 22 mm op de indirect gestookte boiler. Die kun je desnoods nog via een tijdklok sturen. Zo heb je in elk geval genoeg verblijfstijd voor Legionella afdoding, en vooral tapcapaciteit, ook bij minder zonnig weer.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie