@ Michelmichel schreef:@Arjen,
Welkom op het forum!!
Stoomimplosie is idd. een oude ontdekking.
Stel dat je als werktuigbouw student het fenomeen onderdruk moet gaan onderzoeken van de leraar.
Dan heb ik een vraagstelling voor je:
Je trekt met een zuiger in een cilinder de complete 1 bar onderdruk met 1/4 slag.
Daarna trek je door tot de 1/2 slag, wat is dan het gevolg?
Welke vorm van energie komt er vrij in de laatste 1/4 slag boven de maximale 1 bar onderdruk?
Het lijkt me wel een stoom museum, zeker ook omdat ze een piano vleugel hebben staan.leuk voorbeeld is crucius bij haarlem/schiphol (leuk klein museum!)
Hahaha nu ben ik onder de indruk....
Puur analytisch:
zie citaat: "je moet" ..... klinkt mij al vreemd in de oren...... als een docent het vraagt, kan het zijn dat ik het doe...
Je trekt.... dus ik moet het nog zelf doen ook?! (het trekken aan een zuiger)....
welke energie vrij komt? warmte!
Door de lichamelijke inspanning gaat het menselijk lichaam energie "verbranden" en daardoor krijg je het warm
en stijgt de temperatuur van het menselijk lichaam
mogelijk dat je (< nouja je bedoelde mij... dus zou er ik kunnen staan....) gaat zweten, in het geval van zweten...liever niet!
Ik hoop hiermee beschreven te hebben wat er gebeurd.... nu zou ik ook nog in kunnen gaan op de cilinder met zuiger...
Het voorbeeld zal mij toch verplichten tot een aantal aannames....
een start temperatuur.
of er ook energie in vorm van warmte wordt toegevoerd of afgevoerd... (dit gebeurd wel bij stoom implosie, ik zie relatie met het onderwerp!)
Is er massa (aan gas) aanwezig in de cilinder?, zo ja welke?
mijn maximale kracht,
oppervlakte zuiger, lengte cilinder/inhoud
ga je uit van startwaarde omgeving van 1,013 absoluut als overdruk?
wat is de druk in de cilinder bij aanvang (0 positie van de zuiger)
ga je uit van een theoretische situatie waarin er geen lekken zijn tussen zuiger en cilinder?
Als er bij aanvang een bepaalde massa aan lucht in de cilinder aanwezig is, kan er door energie uitwisselen volume verandering plaatsvinden.....
ter info, lees eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vacuum
let wel op dat wiki niet zonder meer waarheid is!
misschien een beetje flauw....
ik stel... dat je er sowieso moe van wordt!
en het kost tijd, tijd=geld...algemeen bekend toch?
Maar ik ben wel benieuwd naar de reactie van michel
Arjen