Bouw Finoven 18

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door account verwijderd »

@Jeroen,

Ik vindt het best een mooie kachel. Als ik er het huis voor zou hebben dan zou ik een massa kachel zeker overwegen.

Wat ik mij afvraag is wat het verschil is tussen een Tigel kachel en een Bergkachel?

In de workshop hebben ze hem niet echt strak gestucadoort, doe je dit zelf wel strak en glad?

De naam Finnoven, is dat omdat er ook een ovenruimte in zit?
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Michel ,

Jij hebt nog leeswerk te doen in onze eigen wiki !
http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Finovens

G
Jeroen Leising

Bericht door Jeroen Leising »

michel schreef:@Jeroen,

Ik vindt het best een mooie kachel. Als ik er het huis voor zou hebben dan zou ik een massa kachel zeker overwegen.

Wat ik mij afvraag is wat het verschil is tussen een Tigel kachel en een Bergkachel?

In de workshop hebben ze hem niet echt strak gestucadoort, doe je dit zelf wel strak en glad?

De naam Finnoven, is dat omdat er ook een ovenruimte in zit?
DSCN1297_resized.jpg
Michel,

Enige tijd geleden heb ik al eens gekeken op de bergkachel website. Het concept lijkt vergelijkbaar met de Tigchelkachels van Fetze Tigchelaar.
Beide gemaakt van vuursteen, voorzien van terugstroomkanalen, als ´LEGO´-pakket zonder lijm snel op te bouwen, modulair, alleen de (na-)verbranding vind bij ´B´ plaats in de z.g. stookkamer en expansieruimte, terwijl dit bij ´T´ (bovenin) in de stookkamer middels lucht-injectoren plaats vind.

-Ovenruimte- heeft niets met de term finoven te maken. Het oventje zoals toegepast in een van de workshop/finovens is als optioneel artikel leverbaar.
Een finoven is een hoogrendements, warmte accumulerende HOUTKACHEL

Tijdens de workshop was er niet voldoende tijd om de finoven strak af te stucen. En dit is eigenlijk ook niet de bedoeling geweest. Wat er op was gesmeerd was meer als uitprobeersel bedoeld, om kennis te maken met het stucen met leem. Ik ga de finoven zelf wel strak afstucen met `Dover-wit`leemfinish van Tierrafino. Het gaat straks een geheel vormen met het leemstucwerk zoals dat reeds in de kamers is voltooid (zie foto: onderlaag zoals op workshop-finoven / strakke afwerking met Dover-wit)

Jeroen
account verwijderd

@Jeroen,

Geweldige foto, die lamp. Het lijkt op een zwaluwnestje met verlichting erin.

Je hebt je schoorsteenkanaal mooi brandvertragend omtimmerd.
Op een foto zie je de nok van binnen, dan zie ik een typisch ik denk friese driehoek in de nok op het eind.

Aan het timmerwerk te zien in het huis, is alles wel van hoge kwaliteit, dus ik ben heel
benieuwd hoe deze kachel erbij komt te staan. Ik vindt het vooralsnog veelbelovend.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:Ja. Dat zeg ik ook niet. Ik heb niets tegen deze twee systemen. En hetgeen er al is zou ik ook niet weghalen. De vraag is of je ze moet koppelen (waterzijdig) of dat supplementair gebruiken niet voordeliger is?
Je moet ze koppelen, een halve koppeling is geen koppeling. Dit is geen hybride maar gewoon een parallelle opstelling.
Gandalf schreef:Een aantal mensen vindt blijkbaar van niet (misschien zelfs Fetze, maar dat hangt van de lezing af). Ik begrijp dat het 2 mooie systemen zijn. Alleen de (meerwaarde van)volledige koppeling begrijp ik niet.
Nogmaals, als je de CV ketel gebruikt in dit systeem, dan is dat echt aanvullend. In het gebruik zal het of / of zijn, Vergeet niet dat Jeroen waarschijnlijk heel geen radiatoren heeft!
Gandalf schreef:Dat doet een houtvergasser met bijhorende buffer niet anders dan de finoven, moet ik jou toch niet vertellen?
Het frankje valt kennelijk nog niet; dat doet ie dus wel. Rookgastemperatuur van een vergasser is veel hoger dan van deze kachel, en de water temperatuur van een vergasser moet gemiddeld toch iets 80 graden zijn. Bij dit systeem zal het weinig boven de 45 graden uitkomen.
Gandalf schreef:Maar daar staat ook het stof en de het gebruik van de zuurstof in de leefruimte tegenover.
Fetze heeft volgens mij standaard een externe verbrandingslucht aanvoer.
Gandalf schreef:Maar belangrijker nog vind ik dat als je met dit systeem naar 3, 4 stookbeurten of meer gaat je er evenveel slaaf van wordt als een metalen kachel.
Zal hooguit putje winter zijn. Wat zou je dan niet af lopen bij een stalen kachel!
Gandalf schreef:In de opstelling hierboven denk ik dat je de capaciteit van de finoven wel ruim overschat.(of toch capaciteit per tijdseenheid !)
Het is wel een ‘traag’ systeem, maar het hoeft maar net zo groot te zijn als het warmte verlies.
Gandalf schreef:Die gaat permanent ondersteund moeten worden door de CV. Uit zo'n stenen mantel kan je de warmte niet zo snel onttrekken als je zou willen namelijk.(daar legt dit systeem het af tegen een waterbuffer)

Nee, vergeet je weeral dat niet alleen de kachel, maar ook alle wanden en muren met verwarming buffer zijn! Je hebt hier dus ook geen wezenloze piekvermogens nodig.
Gandalf schreef:Aan de andere kant verbaast het me dat nog geen enkele houtvergasserfabrikant richting aqua-tegel-buffer gaat.
Wat zou dat gaan kosten? Lijkt me ook een heel kleine markt.
Gandalf schreef:Warmte blijft bij goed gebruik van een finoven nooit over had ik begrepen, enkel de tijdsintervallen tussen de stookbeurten nemen toe of af ...
Dat is wel juist.

Groet, Cp
Verwijderd.
gerard

Bericht door gerard »

Gandalf schreef:Michel ,

Jij hebt nog leeswerk te doen in onze eigen wiki !
http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Finovens

G
Waarbij dan wel even gezegd moet worden dat het verhaaltje niet helemaal klopt. Er staan namelijk: Een van de recente voorvechters op dit gebied is Heikkii Hyytiainen. Een Finse architect die sinds eind jaren zeventig, aanvankelijk samen met meestermetselaar Erkkii Salmela en na diens overlijden alleen, heel veel ontwikkelingswerk heeft gedaan.
Deze doodsverklaring in de ecolowiki is niet terecht, Erkkii ging met pensioen, Heikki werkt nog steeds door. Ik hoop niet dat iedereen die de pensioengerechtigde leeftijd bereikt meteen als zijnde dood wordt beschouwd.....

groet,
Gerard
deleted

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:Je moet ze koppelen, een halve koppeling is geen koppeling. Dit is geen hybride maar gewoon een parallelle opstelling.
Halve koppeling ??? Moeten ??? De meeste bezitters van deze combi koppelen gewoon niet. Een CV én een Finoven in dat geval. De CV start dan enkel als het echt nodig is.
En ik noem het wel zeker hybride. (= bastaard, kruisingsproduct; iets wat uit heterogene elementen bestaat). Een paralelle opstelling zou inhouden dat alle elementen hun eigenheid behouden, maar dat doet de finoven in deze opstelling niet volgens mij. Als je vaker gaat stoken en het als een " bijkomende brander*buffer" van een CV gaat inzetten kan je niet meer met de rendementcijfers zwaaien van de klassiek gebruikte finoven. Als je vaker gaat stoken staat de schoorsteen ook aardig wat uren per dag open en wordt het accumulerend interval natuurlijk ook korter. Vergeet de cijfers van het finovenkachelrendement uit de boekjes dan maar. Hybride daarom.
Chicken Power schreef: Nogmaals, als je de CV ketel gebruikt in dit systeem, dan is dat echt aanvullend. In het gebruik zal het of / of zijn, Vergeet niet dat Jeroen waarschijnlijk heel geen radiatoren heeft!
Als je ze niet koppelt zal de CV ketel ook aanvullend zijn. In dit systeem zijn de sturing en de pompen permanent in gebruik(is ook energie). Zonder koppeling zijn deze pompen en sturing zelfs aanvullend.
Chicken Power schreef: Het frankje valt kennelijk nog niet; dat doet ie dus wel. Rookgastemperatuur van een vergasser is veel hoger dan van deze kachel, en de water temperatuur van een vergasser moet gemiddeld toch iets 80 graden zijn. Bij dit systeem zal het weinig boven de 45 graden uitkomen.
Een redelijk merk houtvergasser en een redelijk (merk/gebouwde) finoven hebben perfect vergelijkbare rendementen en bijhorende afgastemperaturen. Waar dan nog opgemerkt moet worden dat de afgastemperaturen en rendementen van de Finoven cijfers zijn van een finoven die op de klassieke manier gebruikt wordt en dus niet deze manier ...
En de watertemperatuur... een vergasser zonder buffer gaan bekijken is als een finoven zonder massa gaan bekijken: onzinnig.
Maar laat ons stoppen met vergelijken met een houtvergasser. De bestaande installatie staat er al en is van prima kwaliteit. Heb ik ook en van een veel mindere kwaliteit en zelfs ik doe hem niet weg. En ik denk ook een Finoven te zetten. In deze specifieke situatie is mijn vraag: waarom de Finoven aan het CV-systeem koppelen middels waterwarmtewisselaar in de finovenwand ? (zelfs als ik vloerverwarming had voor mijn part)
Chicken Power schreef:
Gandalf schreef: Aan de andere kant verbaast het me dat nog geen enkele houtvergasserfabrikant richting aqua-tegel-buffer gaat.
Wat zou dat gaan kosten? Lijkt me ook een heel kleine markt.
Dit is weer iets wat in een ander topic thuishoort: houtvergasser+buffer. Maar daar leidt deze hybride oplossing toe: de ene keer vergelijk je het met een solitaire finoven, dan weer met een brander in een CV-circuit en dan weer met een buffer ...
Daarom kan ik misschien beter focussen op de huidige probleemstelling. (al wil ik er wel op antwoorden: in een logica van een houtvergasser met buffer kost het zelfs minder dan een klassieke buffer. De prijs van een metalen vat met een strolemen wand errond... en geen bufferverliezen meer ...)
Chicken Power schreef:
Gandalf schreef:Warmte blijft bij goed gebruik van een finoven nooit over had ik begrepen, enkel de tijdsintervallen tussen de stookbeurten nemen toe of af ...
Dat is wel juist.
Dat inderdaad ook en deze veronderstelling dus niet:
Chicken Power schreef: Het komt er op neer dat indien de vloerverwarming opgewarmt raakt, de kachel zelf wat minder gaat uitstralen. Net als bij een vloerverwarming die minder warmte afgeeft als de ruimte eenmaal op temperatuur is. Ik denk dat men er mee bedoeld te zeggen dat vanaf dat moment er warmte voor het verwarmen van andere vertrekken over blijft.
Het klinkt nu alsof ik tegen zo'n koppeling ben, maar dat ben ik zeker niet principieel.
Ik zie gewoon de winst niet en zie wel enkele nadelen ...
Zetten jullie de concrete voordelen/winsten eens op een rij ?

G
account verwijderd

@Gandalf,
Het klinkt nu alsof ik tegen zo'n koppeling ben, maar dat ben ik zeker niet principieel.
Ik zie gewoon de winst niet en zie wel enkele nadelen ...
Zetten jullie de concrete voordelen/winsten eens op een rij ?
Als ik mijn visie mag geven over het koppelen van een finnoven op een cv systeem.
En dan met name het koppelen op een vloerverwarmingsverdeler, bijvoorbeeld 8 groepen.

Stel de finoven staat in een ruimte opgesteld met vloerverwarming van 3 groepen, dan zijn
de overige 5 groepen voor het verwarmen van andere vertrekken / ruimtes.

Dan mag ik aannemen dat er inpandig een betere warmteverdeling is tussen de verschillende ruimtes.
Het comfort tussen de verschillende vertrekken wordt op gelijk niveau gebracht door het mixen van de warmte in de vloerverdeler.

De finoven heeft een koperen spiraal die bijvoorbeeld 1kwh aan warmte kan opnemen, deze warmte wordt
naar de vloerverdeler gebracht en wordt hier in 8 gelijke stukken gehakt en verdeelt over de 8 groepen.

Ik zie hier geen energiewinst maar wel comfort increasing. Ook is de massa van een betonvloer een goede warmtebuffer.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Zo zie ik het ook als mogelijkheid Michel.
De Finoven is dan berekend voor de hele woning, maar door de bouwwijze kan hij de hele woning niet bereiken.
Maar daar zorgt dan de "mantelkoeling" voor.
Wil dus zeggen dat de finoven berekend is voor het hele huis en véél te groot is voor de kamer waarin hij staat...(die zou een sauna worden zonder mantelkoeling)

Op die manier gebruik je een finoven ook terug als finoven. Namelijk maximulm 2 stoken per 24 uur en een grote opslag en accumulatietijd.

Is dit zo voor de finoven18 ? Ik vind geen maten of modellen terug op Tigchelkachels.nl .

Het was een veronderstelling van mijn kant dat de finoven in dit geval er één was op ongeveer de maat van de ruimte waarin hij staat... maar dit was misschien een verkeerde veronderstelling. Het is in dit laatste geval dat ik de koppeling als een broekzak-vestzak operatie zie met nog enkele extra nadelen...

G
Jeroen Leising

Gandalf schreef:Zo zie ik het ook als mogelijkheid Michel.
De Finoven is dan berekend voor de hele woning, maar door de bouwwijze kan hij de hele woning niet bereiken.
Maar daar zorgt dan de "mantelkoeling" voor.
Wil dus zeggen dat de finoven berekend is voor het hele huis en véél te groot is voor de kamer waarin hij staat...(die zou een sauna worden zonder mantelkoeling)
G
Zo is de situatie hier. De woonkamers zijn zeer goed geïsoleerd. In de betonnen vloer in de woonkamers zijn in totaal 3 vv-registers aangebracht (waarvan 2 ook deels onder de plaats van de finoven)
Er is voldoende overcappaciteit in de finoven om de niet bereikbare vertrekken elders in de woning via het vv-systeem te bereiken. In de praktijk zal moeten blijken hoe dit alles exact zal uitpakken. (*)
Hoe je deze opstelling van 1. finoven + 2. cv-combiketel + 3. wand- en vloerverwarmingssysteem (hoofdverwarming) ook wilt noemen, je kunt er op verschillende wijzen mee te werken:
I.: 1. + 2. + 3. (winter combinatie)
II.: 2. + 3. (conventionele combinatie) denk hierbij bijvoorbeeld aan gebruik van de woning door niet finoven-geautoriseerden en bijvoorbeeld aan vorstbeveiliging, waarbij de finoven buiten gebruik raakt en de conventionele opstelling de verwarming volledig op zich neemt.
III.: 1. + 3. (zacht seizoen combinatie) waarbij 2. CV-zijdig is uitgeschakeld
Gandalf schreef: Op die manier gebruik je een finoven ook terug als finoven. Namelijk maximulm 2 stoken per 24 uur en een grote opslag en accumulatietijd.
G
(*) Verwachting is: 3 stookbeurten per dag s'winters

Jeroen
deleted

Bericht door deleted »

Jeroen,

In dat geval mijn excuses voor mijn voortvarendheid !
Op deze manier had ik er nog nooit aan gedacht, maar kan het eigenlijk een erg mooie invulling worden van zo'n grote finoven.
Ik blijf het met aandacht volgen.

Moest je nog tips hebben hoe je zo'n boerderij op zo'n isolatieniveau gekregen hebt, dan ben ik ook één en al oor ..
Heb je ook volle buitenmuren ?

G
Jeroen Leising

Na enige vertraging (tenniselleboog) en nog noodzakelijke voorbereidingen ben ik recentelijk met het daadwerkelijke bouwen van de finoven begonnen:
IMG_1415.ECOF.jpg
50p.IMG_3285.EKOF.jpg
FO 18 LEISING GARYP_Pagina_30.jpg
IMG_3941.EKOF.jpg
IMG_3944.ECOF.jpg
IMG_3945.ECOF.jpg
IMG_3950.ecof.jpg
IMG_3959.ecof.jpg
IMG_3965.ecof.jpg
IMG_3969.ecof.jpg
Ik ben al een stuk verder, waarvan binnenkort meer te zien zal zijn...
recumby

Bericht door recumby »

Bedankt voor de update!

(ik ben vooral benieuwd naar hoe je je warmtewisselaar precies gaat gebruiken)
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

Ziet er al prachtig uit!

Ga je enkel tegen de achterwand/muurzijde een WW plaatsen?
Huisje breek mij niet...
Jeroen Leising

recumby schreef:Bedankt voor de update!

(ik ben vooral benieuwd naar hoe je je warmtewisselaar precies gaat gebruiken)

Recumby,

4 koperen buis registers worden via 2 RVS verzamelbuisjes (aanvoer & retour) middels vloerverwarmingsslang direct aangesloten als 1 groep op de vloerverwarmingsverdeler.
Het is eigenlijk een soort vatenstelsel. Van een grote ader naar meerdere dunne aders, die gezamelijk meer warmte kunnen opnemen dan 1 dikke streng.

J.
Plaats reactie