Gandalfs Rocket Bell (alias de draak)
Moderator: Moderators
-
deleted
Re: Gandalfs Rocket Bell (alias de draak)
Dj,
Ben zelf nogal geïnteresseerd in drie zaken:
Wordt het ook met oven-functie ?
En wordt het om continue mee te verwarmen ?
En het metalen , gelaste gedeelte gaan trouwe forumleden toch voor zacht prijsje kunnen bestellen ?
G
Ben zelf nogal geïnteresseerd in drie zaken:
Wordt het ook met oven-functie ?
En wordt het om continue mee te verwarmen ?
En het metalen , gelaste gedeelte gaan trouwe forumleden toch voor zacht prijsje kunnen bestellen ?
G
-
Dutch John
Yep, twee ovens. Fornuis zal er uit gaan zien als een gemetselde range cooker, compleet met geïsoleerde deksels over de kookplaat.
De stookkamer moet apart nog een broodbakoven gaat voeden met eigen riser en feed tube. Daar ben ik nog niet uit. Ook wil ik een voorziening om ventilatielucht voor te verwarmen met restwarmte.
Metaal en zachte prijzen gaan tegenwoordig niet meer zo goed samen.... Ben dus veel met reststukken aan het werken. Via de officiële weg laten zetten en laseren is het net zo duur als kopen in Finland.
Groet,
DJ
De stookkamer moet apart nog een broodbakoven gaat voeden met eigen riser en feed tube. Daar ben ik nog niet uit. Ook wil ik een voorziening om ventilatielucht voor te verwarmen met restwarmte.
Metaal en zachte prijzen gaan tegenwoordig niet meer zo goed samen.... Ben dus veel met reststukken aan het werken. Via de officiële weg laten zetten en laseren is het net zo duur als kopen in Finland.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- peterberg
- Moderator
DJ,Dutch John schreef:...Met een dun gloeibed is het mogelijk een enkel houtblok van 150x150x300 rookloos te verstoken. Ik heb geen idee van CO. Maakt me eigenlijk niet zoveel uit, daar CO een instabiel gas is. CH's (rook) zijn zeer ongewenst.
Ik heb een vraag, het antwoord ben ik wel nieuwsgierig naar. Uiteraard bestaat het stoken van jouw fornuis niet alleen uit grote brokken op een gloeibed. Er is dus een fase vooraf, waarbij er gewoon hout in een koud fornuis gestopt wordt en aangestoken.
Als dat gloeibed geproduceerd wordt, is dat dan ook rookloos?
Overigens is CO inderdaad niet het probleem, alle andere koolstof verbindingen die ook in het vuur geproduceerd worden kunnen wel problemen veroorzaken. De productie van CO wordt alleen als een maatstaf gebruikt om te bepalen waar de rest van de vuile troep blijft.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
wouter a
@dj
michel heeft contact met een bedrijf welke best wel erg betaalbaar is.
als je zelf de tekeningen kan genereren in dfx kan hij het zo voor je uitsnijden.
mvg
wouter
michel heeft contact met een bedrijf welke best wel erg betaalbaar is.
als je zelf de tekeningen kan genereren in dfx kan hij het zo voor je uitsnijden.
mvg
wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
Dutch John
Peter,
Uiteraard moet ik eerst de rocket aanmaken en opwarmen met dun hout. Maar al snel kan er hout van 5-7 cm bij. Dat zorgt voor een gloeibedje dat in stand blijft. Een volledig rookloze opstart is onmogelijk, want zolang de vlam gekoeld wordt door een koude burn tunnel en riser, kan er geen sprake zijn van een rookloze verbranding. Een gloeibed zelf is altijd rookloos, mits geen fabriekshout. Afgelopen weekend was ik op missie bij de Germanen waarbij we pallethout verstookten dat rookte alsof het geïmpregneerd was met carbolineum. Terwijl het gewoon blank hout was. Zelfs het gloeibed rookte. Iets wat ik nooit zie bij gekapt hout.
Is CO altijd een maatstaf voor productie van CH? Ik meen me nog te herinneren dat we op de forumdag ontzettend lage CO waardes maten, terwijl onze ogen traanden van de rook...
Wouter,
Bedankt. Echter mijn schetsjes omzetten in nullen en enen is meestal het grootste probleem...
Groet,
DJ
Uiteraard moet ik eerst de rocket aanmaken en opwarmen met dun hout. Maar al snel kan er hout van 5-7 cm bij. Dat zorgt voor een gloeibedje dat in stand blijft. Een volledig rookloze opstart is onmogelijk, want zolang de vlam gekoeld wordt door een koude burn tunnel en riser, kan er geen sprake zijn van een rookloze verbranding. Een gloeibed zelf is altijd rookloos, mits geen fabriekshout. Afgelopen weekend was ik op missie bij de Germanen waarbij we pallethout verstookten dat rookte alsof het geïmpregneerd was met carbolineum. Terwijl het gewoon blank hout was. Zelfs het gloeibed rookte. Iets wat ik nooit zie bij gekapt hout.
Is CO altijd een maatstaf voor productie van CH? Ik meen me nog te herinneren dat we op de forumdag ontzettend lage CO waardes maten, terwijl onze ogen traanden van de rook...
Wouter,
Bedankt. Echter mijn schetsjes omzetten in nullen en enen is meestal het grootste probleem...
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- peterberg
- Moderator
Hihihihi... Ja, en mijn kleren stonken een uur in de wind naar houtrook, verbrande verf en wat al niet meer. Dat krijg je als je een stelletje pyromaantjes de ruimte geeft, het deed me erg aan mijn jeugd denken.Dutch John schreef:Is CO altijd een maatstaf voor productie van CH? Ik meen me nog te herinneren dat we op de forumdag ontzettend lage CO waardes maten, terwijl onze ogen traanden van de rook...
Het meten van de enige rocket heater met barrel heb ik maar eventjes gedaan. En uiteraard mat de Testo daar alleen wat er door de uitlaat omhoog ging, dus die andere probeersels, wockets en de barbecue van Kockie werden niet mee gemeten. Wat me wel opviel was dat er rook uit de pijp scheen te komen maar de Testo vond alles in orde. Zou ook heel goed resten olie uit het 60 liter vat kunnen zijn die opgewarmd werden. De meter kon die natuurlijk niet waarnemen.
Het meten van CO als maat van vervuiling is eigenlijk alleen zinvol als er een vlamfase plaats heeft. In de gloeifase produceert een vuur relatief veel CO, maar rook komt dan vrijwel nooit voor. Als je boven een barbecue meet dan schrik je je rot zoveel koolmonoxide als daar vanaf komt. Hetzelfde geldt voor een kaarsvlam.
groeten, Peter
-
recumby
meen je dit echt??peterberg schreef:(knip)
...dan schrik je je rot zoveel koolmonoxide als daar vanaf komt. Hetzelfde geldt voor een kaarsvlam.
- peterberg
- Moderator
Jazeker, hoewel het lang geleden is dat ik een kaarsvlam heb gemeten. Daarom heb ik het nu maar even opnieuw gedaan met een kleine vlam van ongeveer 15 mm en ik kom uit op:recumby schreef:meen je dit echt??peterberg schreef:(knip)
...dan schrik je je rot zoveel koolmonoxide als daar vanaf komt. Hetzelfde geldt voor een kaarsvlam.
150 ppm als ik de sonde echt boven de vlam hou,
4000 ppm en meer met de sonde in de punt van de vlam zodat er roet ontstaat.
Uiteraard zijn dit geen vaste waarden, het fluctueert sterk.
Dus, een kaars waar roet afkomt produceert allerlei koolstof verbindingen, waaronder vanzelfsprekend ook koolmonoxide. In dit voorbeeld tussen de 20 en 40 keer zoveel als een vlam waar geen (zichtbare) roet van opstijgt.
Daarom is het zo verbazend dat met een rocket zulke lage waarden te halen zijn terwijl het vuur een enorme factor groter is dan de kaarsvlam.
groeten, Peter
-
deleted
Door een gewijzigd inzicht in isoleren/compartimenteren ga ik toch afzien van 1 grote R-B voor 2 verdiepen. Zoals in dit schema door Peter gepost:
De boven elkaar liggende ruimtes zullen immers bijna nooit samen verwarmd worden. Het bovenste verdiep het vaakst en daarom is het een beetje houtverkwisting als ik altijd beneden warmte genereer die ik daar niet altijd nodig heb.
Ook de denkpiste van 13cm schouwvoering wordt verlaten, want ik ben vorige week een dubbelwandige geïsoleerde 15cm RVS schoorsteen gaan afbreken.
Nieuw en definitief plan wordt dus: beneden een standaard R-B als enige verwarming, boven een kleinere, lichtere massakachel als bijverwarming voor temperaturen boven 14 graden (waar 2 CV-radiatoren in de winter voor zorgen). Gezien de beide toestellen nooit simultaan moeten werken plaats ik ze op hetzelfde rookkanaal.
De kachel van Bère vind ik een mooi exemplaar, maar zijn er nog andere kleine massakachels langsgekomen ? In ieder geval badge-gestookt; natuurlijk wel wat vaker.
Op het bovenverdiep heb ik een centrale draagbalk van 3 I-ijzers die elk op een halfsteens muurtje liggen (oude schouw). Ik vermoed dat ik er toch 500 à 1000 kg op kwijt kan ...
G
Ook de denkpiste van 13cm schouwvoering wordt verlaten, want ik ben vorige week een dubbelwandige geïsoleerde 15cm RVS schoorsteen gaan afbreken.
Nieuw en definitief plan wordt dus: beneden een standaard R-B als enige verwarming, boven een kleinere, lichtere massakachel als bijverwarming voor temperaturen boven 14 graden (waar 2 CV-radiatoren in de winter voor zorgen). Gezien de beide toestellen nooit simultaan moeten werken plaats ik ze op hetzelfde rookkanaal.
De kachel van Bère vind ik een mooi exemplaar, maar zijn er nog andere kleine massakachels langsgekomen ? In ieder geval badge-gestookt; natuurlijk wel wat vaker.
Op het bovenverdiep heb ik een centrale draagbalk van 3 I-ijzers die elk op een halfsteens muurtje liggen (oude schouw). Ik vermoed dat ik er toch 500 à 1000 kg op kwijt kan ...
G
-
deleted
Gisteren toch maar even de I-ijzers blootgelegd en ja hoor ... het renovatiespook duikt weer op...
De "poutrellen" blijken veel korter op elkaar te liggen 40cm maar. De rest van de balk blijkt gewoon opdikking met pleisterwerk ...

Bovendien is de schoorsteen niet dubbel. Slechts langs de ijzeren steunen loopt een trekgat...
Maar er zijn dusdanig veel gaten in de schouw, zelfs van de kant van de steunbeer dat dit niet opviel... Steunen lijken wel gatenkaas ....
Ergste is wel de volledige doorkapping onder de "poutrellen" om in de schoorsteen te geraken...
Poutrellen liggen hier nog maar op kleine stukjes baksteen, die al helemaal gebarsten zijn onder het gewicht... had al lang kunnen instorten eigenlijk ... maar snel een steun onder gestoken ...

Ijzeren (H of I)Balken zijn 19 cm hoog en 8,5cm breed. Overspanning is 3,5 m. Opleg op de muren een 25 cm. Totale balklengte dus 4m.
Iemand een idee van de draagkracht van deze drie ?
Denk eraan om ook het schouwgat vol te sorten met beton en een vierde balk te leggen zodat ik een nuttige breedte heb van 65 cm. daar zou dan een Bergkachel op moeten komen het verdiep erboven.
Draagkracht kan ik ook vinden in tabellen uiteraard, maar deze maten zijn na honderd jaar wel afwijkend. 19 bestaat niet meer. Zal dus gemiddelde van IPE180 en IPE200 worden...
Maar gaat deze tabel eigenlijk wel op voor 100 jaar oude balken ?
Volgens deze tabel mag ik minimaal een 3500 kg per balk tellen ... 4 keer ....
Houten vloer rust er ook op natuurlijk ... met de zware houten balken en alle boekenrekken boven ...
Zou ik zelfs boven het riskeren om 3500kg zware R-B te metselen ?
Of worden de bakstenen steunen het zwakke punt ?
Bergkachel(1100kg) moet probleemloos kunnen mits reparatie aan het metselwerk en vierde "poutrel".
G
De "poutrellen" blijken veel korter op elkaar te liggen 40cm maar. De rest van de balk blijkt gewoon opdikking met pleisterwerk ...

Bovendien is de schoorsteen niet dubbel. Slechts langs de ijzeren steunen loopt een trekgat...
Maar er zijn dusdanig veel gaten in de schouw, zelfs van de kant van de steunbeer dat dit niet opviel... Steunen lijken wel gatenkaas ....
Ergste is wel de volledige doorkapping onder de "poutrellen" om in de schoorsteen te geraken...
Poutrellen liggen hier nog maar op kleine stukjes baksteen, die al helemaal gebarsten zijn onder het gewicht... had al lang kunnen instorten eigenlijk ... maar snel een steun onder gestoken ...

Ijzeren (H of I)Balken zijn 19 cm hoog en 8,5cm breed. Overspanning is 3,5 m. Opleg op de muren een 25 cm. Totale balklengte dus 4m.
Iemand een idee van de draagkracht van deze drie ?
Denk eraan om ook het schouwgat vol te sorten met beton en een vierde balk te leggen zodat ik een nuttige breedte heb van 65 cm. daar zou dan een Bergkachel op moeten komen het verdiep erboven.
Draagkracht kan ik ook vinden in tabellen uiteraard, maar deze maten zijn na honderd jaar wel afwijkend. 19 bestaat niet meer. Zal dus gemiddelde van IPE180 en IPE200 worden...
Maar gaat deze tabel eigenlijk wel op voor 100 jaar oude balken ?
Volgens deze tabel mag ik minimaal een 3500 kg per balk tellen ... 4 keer ....
Houten vloer rust er ook op natuurlijk ... met de zware houten balken en alle boekenrekken boven ...
Zou ik zelfs boven het riskeren om 3500kg zware R-B te metselen ?
Of worden de bakstenen steunen het zwakke punt ?
Bergkachel(1100kg) moet probleemloos kunnen mits reparatie aan het metselwerk en vierde "poutrel".
G
-
account verwijderd
@Gandalf,
Ik zou dat schouwgat zeker volstorten. Heb je die kijk opening onder de IPE ligger zelf erin gehakt?Denk eraan om ook het schouwgat vol te sorten met beton en een vierde balk te leggen zodat ik een nuttige breedte heb van 65 cm. daar zou dan een Bergkachel op moeten komen het verdiep erboven.
Verwijderd
-
deleted
Neen Michel, ik schrok me ook rot toen dat oude kachelpijpgat achter de pleister vandaan kwam. Heb direct een stut onder de ijzeren balken geplaatst.
3 Balken lagen enkel nog op kwrt stukjes gebarsten baksteen...
G
3 Balken lagen enkel nog op kwrt stukjes gebarsten baksteen...
G
-
account verwijderd
Oeii dat is niet zo mooi.
Goed stempelen en dan weer de boel herstellen.
Je kunt ook nog overwegen het kanaal een stukje af te breken en dan het laatste stuk massief opmetselen.
Dat is sneller als beton storten en nog goedkoper.
Goed stempelen en dan weer de boel herstellen.
Je kunt ook nog overwegen het kanaal een stukje af te breken en dan het laatste stuk massief opmetselen.
Dat is sneller als beton storten en nog goedkoper.
Verwijderd
-
deleted
Ja dat stuk wordt teruggemetseld.
Maar het verticale schouwgat zit links in de gemetselde kolom. Rechts is volgemetseld (behalve de gaten dan ...) als steun. (zie eerste foto)
Het verticale schouwgat wil ik volstorten omdat ik links ook een balk extra wil opleggen.
schoorsteen is een uitsparing in het blok, hier in het geel op de foto. Deze ruimte wil ik dus volstorten Vanaf de kelder tot de hoogte van de ijzeren balken. Om een extra balk te kunnen opleggen.
Ezels in het verleden hebben overal gaten gemaakt aan de steunkant om in de schoorsteen te geraken.
ipv de andere kant te nemen ...Tot vlak onder de steunijzers toe ...

G
Maar het verticale schouwgat zit links in de gemetselde kolom. Rechts is volgemetseld (behalve de gaten dan ...) als steun. (zie eerste foto)
Het verticale schouwgat wil ik volstorten omdat ik links ook een balk extra wil opleggen.
schoorsteen is een uitsparing in het blok, hier in het geel op de foto. Deze ruimte wil ik dus volstorten Vanaf de kelder tot de hoogte van de ijzeren balken. Om een extra balk te kunnen opleggen.
Ezels in het verleden hebben overal gaten gemaakt aan de steunkant om in de schoorsteen te geraken.
ipv de andere kant te nemen ...Tot vlak onder de steunijzers toe ...

G
-
account verwijderd
@Gandalf,
Als je dit probleem hebt opgelost, ga je dan de massa kachel bouwen?
Als je dit probleem hebt opgelost, ga je dan de massa kachel bouwen?
Verwijderd