Koken op biogas

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

le_pilaf

Koken op biogas

Bericht door le_pilaf »

Een moderator wijzigde dit bericht:
hallo Gandalf en John.

kijk eens naar deze site daar halen ze energie uit een compost hoop.
warm water ,gas en compost
het gas kun je gebruiken voor koken of een aggregaat betrouwbaar aan te drijven .
hiermee kun je een stap zetten om volledig autonoom te draaien en je snoeihout nuttig gebruiken.

http://www.CompostPower.org

groet Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
deleted

Re: Biokool

Bericht door deleted »

Interessant, maar een methode waar toch ook aardig wat werk en olie-input bij komt kijken als ik Youtube mag geloven:
[/quote]
En niet direct zichtbaar, maar vergeet ook de gemiddelde temperatuur in Zuid-Frankrijk niet ...

Wat in ons seizoensgebonden klimaat weer parten gaat spelen is de temperatuur vrees ik.
Een goede vergisting begint pas ergens bij een temperatuur van 35°C.
Veel kans dat de vergisting in kleine DYS-installaties stil valt in de koude wintermaanden.... juist op het moment dat de energie-vraag het hoogst is ...

Kleinschalige biogas-installaties zijn eventueel wel bruikbaar als gedeeltelijke energievoorziening, denk ik. Koken in de zomer bijvoorbeeld.

Maar misschien kan Tim wel uit de praktijk wat tips geven en iets over de haalbaarheid voor thuisgebruik zeggen?
Tim

Bericht door Tim »

G,

I'n working on it. Warmte is idd het laatste probleem. Met een zonneboiler eigenlijk makkelijk op te vangen. Nu nog KISS.

Topic komt tzt wel. Experimentjes lopen al.

Tim
deleted

Bericht door deleted »

Tim, we wachten vol ongeduld ...

Trouwens al een heel verschil: Warmte met een zonneboiler toevoegen, terwijl ze in Frankrijk nog warmte kunnen aftappen zonder het proces te stopppen...

G
Tim

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:terwijl ze in Frankrijk nog warmte kunnen aftappen zonder het proces te stopppen...
G
G,

Hoe bedoel je dit? Levert het proces daar warmte of komt het door de buiten temperatuur op het (evt donkere) vat? Het proces exotherm laten verlopen kan wel (gebeurt hier ook), maar kan alleen met bepaalde substraten, zgn fastfood voor de bacteriën.

Tim

Edit: Kockie: Kun je dit topic splitsen met als titel "Koken op biogas".
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Koken op biogas

Bericht door kockie »

Gedaan....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
terraxy

Bericht door terraxy »

In de 80-er jaren heb ik een 6 tal biogas installaties gerund en nog een aantal (mede) ontworpen en gestart en de nodige experimenten gedaan.
Momenteel ben ik bezig 1 en ander te verkleinen tot een installatie van ca 10-20 kuub biogas per dag. Warmte/isolatie is dan inderdaad een probleem maar ik ben er van overtuigd dat ik een installatie kan bouwen.
Op zich zijn installaties ook met lagere temperaturen te runnen maar de efficientie neem met een factor van 2-3 per 10 graden af dus moeten bij gelijkblijvende capaciteit de installaties (reactorruimte) 2-3 per 10 graden groter worden.
Op zich is water van ca 30-35 graden prima te gebruiken voor de verwarming van een huis en met een warmtepomp in combinatie met relatief warm water is de efficienty hoog.
Verder is de anaerobe biomassa adaptief: De meest efficiente bacterien vermeerderen zich het snelst dus onder bepaalde condities nemen zij overhand en optimaliseerd zich 1 en ander (bijna) vanzelf (maar wonderen moet je niet verwachten)
Ik ben van plan mijn installatie op basis van oa oude polyestertanks te gaan bouwen (simpel te wijzigen, goedkoop, geen roest, geen onderhoud, levensduur zeker 30 jaar) en voor een deel met paardemest te gaan "voeren" omdat ik dit gratis geleverd kan krijgen.
Koken op biogas is op zich zonder aanpassingen mogelijk: (alleen een iets hogere gasdruk is wenselijk om de lagere verbrandingswaarde te compenseren) Het vuilere gas zorgt echter wel voor meer corrosie en kans op een geurtje. Persoonlijk accepteer ik dit zelfs in een keuken maar ik zou wel een iets aangepaste afzuiging adviseren
deleted

Bericht door deleted »

Tim schreef:
Gandalf schreef:terwijl ze in Frankrijk nog warmte kunnen aftappen zonder het proces te stopppen...
G
G,

Hoe bedoel je dit? Levert het proces daar warmte of komt het door de buiten temperatuur op het (evt donkere) vat? Het proces exotherm laten verlopen kan wel (gebeurt hier ook), maar kan alleen met bepaalde substraten, zgn fastfood voor de bacteriën.
Nou gewoon zoals op het filmpje te zien is. Uit de buitenste compostring(vochtige houtsnippers) wordt de warmte afgetapt voor verwarming en sanitair warm water. Ze zeggen wel dat dit ook in Siberië zou werken, maar daar heb ik toch vragen bij.
Moet je ook wel na deel 1 nog naar deel 2 kijken!

Maar hoe dan ook, dit groots experiment toont wel aan dat er wat mee te doen moet zijn...

[/
G
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

hallo Gandalf.

haast te mooi om waar te zijn meer dan een jaar warmwater en gas .
een paar weken hard werken en dan genieten.
het probleem dat het hier koeler is kun je oplossen door te isoleren .

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
terraxy

Bericht door terraxy »

Op zich is onderhoutvergisting en mestvergisting ook goed mogelijk hier: met wat extra isolatie zijn vergelijkbare resultaten te halen dan de bovenstaande video's. Ook dit is allemaal biovergisting maar meestal hebben we het in Nederland over anaerobe biovergisters op basis van waterige massa's.
Netto is het verhaal 40 m3 hout geeft ca 10.500 liter brandstof equivalent (Er word ca 500 voor het aanmaken, verzamelen van de 40 m3 verbruikt) wat wel ongeveer kan kloppen. (ligt natuurlijk mede aan het hout maar hier in Nederland moet vergelijkbaar mogelijk zijn met houtsnippers en ook al zou het rendement wat minder zijn een zeer goed idee)
Het enige wat me nog ontgaat hoe en 1 en kan regelen maar in principe moet 1 en ander mee de warmteafname een beetje te sturen zijn. (boven de 80 graden zal gegarandeerd het biologisch proces spontaan wat minder worden en bij lage temperaturen 30-40 lijkt mij ook wat mogelijkheden te zijn maar dan is het natuurlijk geen warm water meer.
Maar goed: op basis van mijn kennis van de hier gangbare anaerobe vergisters zijn hier een prima voorbeelden die ik kan ombouwen naar mijn concept van polyestertank vergisters op basis van oude boeren silo's met paardemest en houtsnippers
(De videolinks geven prachtige voorbeelden wat er mogelijk is: op zich zijn de ontwerpen vaak onduidelijk maar voor de echte geinterresseerde wil ik best wat op maat ontwerpen)
deleted

Bericht door deleted »

terraxy,

Nou als basis om er mee te beginnen ben ik best geïnteresseerd in een klein ontwerp.
Laat ons zeggen dat enkele liters gas om op te koken al een mooi begin zou zijn. Na enige ervaring kan nog altijd groter gedacht/ontworpen worden.

Ik heb continu(dagelijks) de beschikking over enkele kg GFT en ook meer dan voldoende (verse) paardemest.
Iets onregelmatiger komt daarbij ook nog snoeiafval...
Hoe zou jij dat dan aanpakken?

G
G.E.U.P.

Bericht door G.E.U.P. »

terraxy schreef:In de 80-er jaren heb ik een 6 tal biogas installaties gerund en nog een aantal (mede) ontworpen en gestart en de nodige experimenten gedaan.
Momenteel ben ik bezig 1 en ander te verkleinen tot een installatie van ca 10-20 kuub biogas per dag. Warmte/isolatie is dan inderdaad een probleem maar ik ben er van overtuigd dat ik een installatie kan bouwen.
Op zich zijn installaties ook met lagere temperaturen te runnen maar de efficientie neem met een factor van 2-3 per 10 graden af dus moeten bij gelijkblijvende capaciteit de installaties (reactorruimte) 2-3 per 10 graden groter worden.
Op zich is water van ca 30-35 graden prima te gebruiken voor de verwarming van een huis en met een warmtepomp in combinatie met relatief warm water is de efficienty hoog.
Verder is de anaerobe biomassa adaptief: De meest efficiente bacterien vermeerderen zich het snelst dus onder bepaalde condities nemen zij overhand en optimaliseerd zich 1 en ander (bijna) vanzelf (maar wonderen moet je niet verwachten)
Ik ben van plan mijn installatie op basis van oa oude polyestertanks te gaan bouwen (simpel te wijzigen, goedkoop, geen roest, geen onderhoud, levensduur zeker 30 jaar) en voor een deel met paardemest te gaan "voeren" omdat ik dit gratis geleverd kan krijgen.
Koken op biogas is op zich zonder aanpassingen mogelijk: (alleen een iets hogere gasdruk is wenselijk om de lagere verbrandingswaarde te compenseren) Het vuilere gas zorgt echter wel voor meer corrosie en kans op een geurtje. Persoonlijk accepteer ik dit zelfs in een keuken maar ik zou wel een iets aangepaste afzuiging adviseren
Ik ben wel heel erg nieuwsgierig hoe je dat gaat doen, want met de proeven die ik heb gedaan met alleen paardenmest liep ik tegen het probleem aan van een drijf laag waar het biogas in blijft hangen. Ik had een mengsel van water en paardenmest in een afgesloten ton, die verwarmd werdt door de zon en zo werdt er naar verloop van tijd biogas gemaakt.En als ik de inhoud van de tank weer goed mengde dan was er de volgende dag alweer een drijf laag met daarin biogas. Heb jij misschien een oplossing voor de drijf laag.
Face your fears living your dreams
terraxy

Bericht door terraxy »

G.E.U.P. schreef: Ik ben wel heel erg nieuwsgierig hoe je dat gaat doen, want met de proeven die ik heb gedaan met alleen paardenmest liep ik tegen het probleem aan van een drijf laag waar het biogas in blijft hangen. Ik had een mengsel van water en paardenmest in een afgesloten ton, die verwarmd werdt door de zon en zo werdt er naar verloop van tijd biogas gemaakt.En als ik de inhoud van de tank weer goed mengde dan was er de volgende dag alweer een drijf laag met daarin biogas. Heb jij misschien een oplossing voor de drijf laag.
Hoi,

Gebruik je verse of oude mest??
In het geval van verse mest: NAT HOUDEN! met water aanmengen tot een papje: grove vezels afscheppen. Met oude mest: NAT MAKEN! royaal laten weken (geef dit rustig een paar dagen de tijd en dan behandelen als verse mest). Dit hele proces is sterk afhankelijk van de temperatuur: 10 graden warmen betekend dat het ca 2 tot 3 maal sneller gaat; 20 graden ca 4 - 9 maal sneller en 30 graden ca 8 - 27 maal sneller: voor het gemak: wat bij 10 graden een week of langer duurt gaat bij 40 graden binnen 24 uur. Dit telt tav de mest en telt ook ten aanzien van de vergisting.
En hoe breng dit papje in het vat?? Dit moet in principe in tegenstroom onder in het reactorvat gebracht worden. (Via verticale royale pijp naar beneden laten stromen: ook hier onstaat een drijflaag: dit verhakselen of eerst laten composteren) Bacterien zijn maar klein: het materiaal moet dus ook klein zijn anders krijg je het idee van een blok chokolade ter grote van een zeecontainer: het mag dan wel lekker zijn maar voordat je dit blok heb opgegeten ben je een behoorlijke tijd verder.
Maar om jou probleem te voorkomen heb ik dan ook een voorvergister deze zorgt dat 1 en ander reeds wat kleiner/weker word: In de voorvergister verblijft de mest al ca 1 week en kan ik door circuleren door een pomp 1 en ander ook verhakselen.
Ik ben van plan alle mest middels een voorraadtank nat te houden: Ik krijg de mest van een paardenhouder die netjes dagelijks alle mest weghaalt en die nauwelijks stro gebruikt dus ik krijg zeer schone mest (weinig stro en hooi) hij gooit 1 en ander in 2 gesloten boxpallets en na 5 a 6 dagen brengt hij mij beide pallets die hij bij mij dan leeggooit. (ca 2 a 3 m3)
Ik ben van plan dit direkt in een 5 a 10 m3 silo te gooien en dan dit aan te vullen met water van de zuivering (ca 35-40 graden): met een vuilwaterpomp met mes een tijd lang rondpompen en dan de dunne fractie naar de voorvergister. De restant word afgeschept en daarna nogmaals eenzelfde procedure: restant gaat naar de compostering: zal vooral gras en stro zijn; uiteindelijk gaat ook deze compost weer terug naar de vergister. Doordat ik een deel van het water circuleer heb ik minder warmte nodig en zal het fosfaat en nitraat en kalium gehalte stijgen zodat 1 en ander goed te gebruiken is als vloeibare mens.
(De industriele installatie die ik beheerde kreeg in de nabezinkers (waarin het water afkoelde) afzettingen van ortho-fosfaat; hier werd aardappelafval verwerkt met een productie van ca 2000 m3 biogas per dag)
Pigion

Bericht door Pigion »

Biogas:
Ik ben in de jaren 70 van de vorige eeuw betrokken geweest bij een project voor het maken van biogas van mest. Dat is in Friesland op een 20 tal plaatsen geprobeerd, doch.... veel problemen. Ik werd erbij geroepen toen er al enige biovergisters draaiden. Bij enkele werd ook stroom opgewekt met een 6 cyl. Continental motor. Deze motor zat o.a. ingebouwd in YA-616 takelauto's en trekker opleggers.
Het grootste probleem van biaogas is de corrosie van het systeem. De temepratuur van het geproduceerde gas komt al snel beneden het dauwpunt en dan kan je wachten op gaten in metalen buizen. Ook de gasmotoren rotten letterlijk weg in ca. 2 jaar tijd.
De oplossing is het tracen met el. verwarmingslint. Daar wordt het gas niet goedkoper van.....
Een ander probleem zijn de corrosieproducten van de mercaptanen.. Kleine boringen in branders etc. verstoppen dan snel, dus elke 4 week de brander van de cv schoonmaken.
Biogas moet dus eigenlijk "gewassen" worden en dat is iets voor grotere installaties.
Pigion
Tim

Bericht door Tim »

Pigion,

Wassen is het mooist, maar met drogen ben je al een heel eind. Leiding een stuk door de grond, op afschot, met waterslot aan einde. Die op riool of in een pompputje. Gaat niet met grote volumes, of je moet een heleboel buis de grond in duwen.

Hier mijn mazerator acties:

Na 1 nachtje in de week:
Afbeelding

Door de molen:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Tim
Plaats reactie