Het is lang geleden dat ik op dit forum was, geen voortgang, andere zaken aan het hoofd (werken in Libië en gezondheid familie).
Het laatste deel van het werk aan de FinOven heeft nog heel wat uurtjes gekost met name het rookgasverbindingskanaal in de kruipruimte. Ik had de kokers (AISI316) laten maken bij een isolatie-contractor, doch mest deze zelf pas maken etc. Het rechthoekige kanaal is 15 x 30 cm, de vierkante 22 x 22 cm. Het aanelkaar breien deed me denken aan plak en knipwerk met karton op de kleuterschool. Met 100 r.v.s. popnagels de kokers aan elkaar gezet. De bochten met 45 graden stukken een soepel verloop voor de rookgassen gegeven. De delen via het kruipluik naar beneden en daar inelkaar gezet. Om de kokers 5 cm steenwol isolatie op rvs kippengaas, buitenmantel van alumimium.
Het in positie brengen ging moeilijk, steunmuurtjes zaten in de weg. Van i muurtje heb nog 5 cm moeten hakken. Dat allemaal in de kruipruimte en tig keren heen en weer gekropen. Daar blijf je jong bij
In het horizontale verbindingsdeel is een inspectieluik gemaakt van 18 x 30 cm. Via dit luik kan ik beide bochten bereiken.
Vervolgens nog 3 dagen gewerkt aan de aansluiting op het cv systeem. De warmrtwisselaars van de FinOven hebben een eigen pomp. Om te voorkomen dat deze pomp het hele cv systeen van slag zou brengen, zij er 2 terugslagkleppen geplaatst. Ook de vloerverwarming is "beschermd"met een terugslagklep. Deze terugslagkleppen hebben mij veel hoodbrekens gegeven. De terugslagkleppen zitten 30 meter van de ketel en het bleek de ketelpomp (UP 25-55 niet sterk genoeg was door de klep te circuleren naar de latste 2 radiatoren acher deze klep. Uiteindelijk heb ik de thermostatische kranen op de radiatoren verwijderd. Toen was er druk genoeg over om bij normaal CV ketel bedrijf over de laatste 2 radiatoren te circuleren. Ook de pomp voor de FinOven UPS 25-50 kreeg het niet voor elkaar door de terugslagklep te persen. Hier nu een zwaardere pomp (UPS 25-80) geplaatst.
Via MP liep ik toevallig tegen deze pomp aan als bijgift bij een open verdeler.
Door deze perikelen is de Thermische klep meerdere keren open gegaan. Inmiddels is dat in de hand.
Het stoken:
Het grote opp. van de warmtewisselaars roomt veel warmte af van derookgassen. Ik moet geruime tijd via de by-pass stoken om condensatie te voorkomen. Op dit moment blijft tjdens de gehele gele vlam fase, de bypas open. Als de grote vlammen temeperen en blauw worden, gaan de rookgassen via het "normale" traject. In blauwe brandfase heb je n.l. veel minder waterdamp.
Dit betekend dat ik eigenlijk de FinOven warm moet houden en zeker 2 a 3 keer per dag moet stoken.
Als ik via de by-pass stook, wordt de temp. in het linker steigkanaal ca. 150 C. In de WW onder de schoorsteeningang gaat dit nog aanmerkelijk naar bneden. Helaas zit daar nog geen thermometer.
Ik denk dat de rookgastemperatuur in de rvs schoorsteen ca. 60 C is bij deze stookmodus.
In de blauwe stookfase en dus met de by-pass gesloten, wordt de temp. ca. 50 tot 70 C. Om niet te veel condensatie te krijgen, zet ik dan de WW onder de schoorsteen in By-pass mode.
Vanochtend was het hier in Drenthe zeer koud, ik schat -3 C. De schoorsteen produceerde toen grote condenswolken.
Helaas zit het stookseizoen er bijna op. moet nog veel experimenteren en ook wat doen aan automatiseren. Ik ben nu een full-time stoker.
Groeten, Pigion