(even tussen door dit word hier een lange intro

Ik ben nieuw hier op het forum, maar reeds enkele maanden lees ik hier de posts.
in het rubriek "verwarming, isolatie,economie, en ecologie" zijn er ongeveer 17 paginas met posts,
hiervan heb ik (denk ik) alle posts ivm, buffervaten, aansluitingen, schemas, houtketels, vergassers en alles die met hout cv te zien heeft gelezen.
ik heb hier al veel bijgeleerd!
de reden waarom ik hier al een eindje rondverblijf is de volgende,
HISTORIEK:
ik ben (samen met mijn vrouw) reeds een tiental jaar woonachtig in een huurhuis,
gebouwd in het jaar '63. MAW van spouwisolatie, dakisolatie, verwarming was er toen nog niet echt sprake.
De bewoner voor mij heeft in de jaren '90 zelf de cv aangelegd op het principe van 1 buiskring (1 aanvoer, 1 retour)
waarop alle radiatoren aangesloten zijn en dit dan aangesloten op een gasketel met een gastank voor bulkgas.
(ik heb mij onlangs laten vertellen dat de vorige bewoner een houtketel staan had maar heb die nooit gezien).
aangezien gas in bulk niet echt goedkoop was/is en ik grote hoeveelheden gedroogde houtafval ter beschikking heb
hadden wij in den tijd een goedkoop houtkacheltje in de woonkamer staan, die enorm veel stralings hitte afgaf,
indien alle deuren open stonden konden wij het huis "betrekkelijk goed" verwarmen.
enkele jaren terug hebben wij dan een investering gedaan om een inbouwhaard te kopen met ventilator, om dan op die manier het huis te verwarmen.
en zo opnieuw zo weinig mogelijk gas te moeten kopen.
Had ik toen geweten, wat ik nu weet van wat er op de markt is had ik die inbouwhaard met alle verbouwkosten erbij niet gedaan! soit hetzij zo.
ondertussen alweer enkele jaren verder, om bepaalde redenen wilden we de inbouwcassete minder gebruiken, maw de radiatoren terug gaan gebruiken.
maar gas leek me niet the way to go.
in die zoektocht van wat mogelijk was kwam ik hier terecht en op andere plaatsen en is er op dat moment een 'wereld' voor me open gegaan,
Na ettelijke keren te hebben gevloekt waarom ik dit nu pas te weten kom dat er zo iets als houtketels en vergassers bestaat,
mij dan toch maar verdiept in deze materie.
hierop volgend hebben wij een houtketel gekocht.
----------------
antwoorden op vragen voor ze gesteld worden:
1) een houtketel ipv een vergasser: omdat het hout die ik ter beschikking heb varieerd:
tussen: US eik, EU eik, es, beuk
allemaal afval dus kleinere stukken, dit kunnen dunne brede stukken zijn (10cma20cm x 1cma4cm) of
smalle dikke stukken (5a10cm op 4a 6 cm) of een combinatie en met een lengte van 4cm tot 45cm)
dit alles door elkaar zou een vergasser moeite gehad hebben volgens de verkoper)
allemaal met een vocht percentage normaal gezien tussen de 8% en 12% (tenzij het zou hebben buitengestaan in de regen)
2) investeren in dakisolatie, spouwmuur isolatie of iets dergelijk wil ik niet doen, aangezien het een huurhuis is,
eens wij hier zouden vertrekken kan ik die isolatie niet meenemen of hergebruiken! de houtketel en inbouwhaard kan ik loskoppelen en meenemen.
----------------
DE INSTALLATIE:
Het is een houtketel (atmosferisch?) geworden van BurnIt 30Kw (aantrekkelijke prijs) met een buffervat van 1000L en een expasievat van 100L
parralel gekoppeld op het gas systeem.
Het buffervat is zonder spiraal of warmte wisselaar, dus als ik het hier goed heb gelezen heb ik een volledige druksysteem.
(correct me if i am wrong)
alles aan elkaar gesloten met perskoppelingen?
de ketel invoerwatertemperatuur word geregeld door een termovar mixunit met pomp en temperatuurmeters met een niet verstelbare ingestelde retour van 63°
de termovar word gestuurd door een aanlegthermostaat die bovenop de uitvoerleiding zit (warm water), dit zal waarschijnlijk nog veranderen (later meer erover)
ketel is voorzien van een afkoelspiraal die bij te warme temp ingang schiet. (nog niet nodig gehad (waarschijnlijk wel al eens niet veel gescheeld))
de cv installatie van uit het buffer word aangestuurd door een draadloze thermostaat die in huis staat.
de gas cv installatie word tevens ook door een andere draadloze thermostaat aangestuurd (maar deze staat sinds jaar en dag op 'vorstbeveiliging'
of bij uitzonderlijkheid op 19°.
Omdat foto's zoveel meer zeggen dan woorden, heb ik dan ook een aantal foto's getrokken van de installatie,
het hout die ik ter beschikking heb en een schema gemaakt van men installatie.
Alles is geleverd, geplaatst en aangesloten geweest door de leverancier.
het staat er nu een klein weekje

-------------------
STOKEN:
indien in koude toestand(ketel en buffer) ik de ketel aansteek,
eens die brand, goed vol smijten en vervolgens voor de komende 3u a 3u30
ieder half uur de ketel goed volsmijten.
Dan heb ik op 3u 3u30 een buffervat die bovenaan 80-82° heeft en onderaan 82/85° heeft.
hoe lang ik dan doe met een warm buffervat hangt van de buitentemperatuur af.
aangezien ik de installatie nog maar een week heb kan ik hier nog niets over zeggen.
momenteel bij deze temperaturen (kan ik zowat +/- 6u) bij constante warmte vraag van inhuis van 6u smorgen tot 22u30 savonds.
thermostaat in huis staat op 22°
------------------
Ik vermoed dat er opmerkingen zullen komen of vragen, over de installatie, gebruikte materialen, of hoe en wat.
laat gerust komen ik zal ze zo goed mogelijk trachten te beantwoorden,
kritiek verteren en bijleren door opmerkingen!
ik heb zelf ook nog tal van vragen en bedenking maar das voor iets later.
-----------------
1 vraag kan ik nu al stellen:
in mijn huidige situatie waarbij ik (als ik het allemaal goed heb gelezen hier) een druksysteem heb.
indien ik daar (voor veiligheid?) een drukloos systeem wil van maken, dan:
die ik de cv leiding op een platenwisselaar aan te sluiten? ook het buffervat op een platen wisselaar.
de ketel rechtstreeks het buffervat voeden met een open expantievat? (daar heb ik in mijn situatie dan nog vragen over)
is dit al correct?
later meer vragen

MVG
beni