Graag wil ik weten welke diameter stalen buis ik moet gebruiken voor de volgende situatie.
Ik heb een houtkachel op CV (10 kw) die vanaf de kachel overgaat van 22 mm staal naar 20-2,9 kunststof. Bij de cv-ketel op zolder gaat deze leiding weer over naar 22 mm staal.
Nu wil ik d.m.v. een driewegklep de houtkachel aansluiten op de 2e bovenste spiraal van een zonneboiler. De spiraal door de boiler is 15 mm koper. De boiler staat ongeveer 3 meter bij de ketel vandaan.
Welke diameter staal moet ik gebruiken van de ketel (driewegklep) naar de boiler?
Diameter leiding CV-Houtkachel -> Boiler
Moderator: Moderators
-
firepeet
-
account verwijderd
Re: Diameter leiding CV-Houtkachel -> Boiler
@Firepeet,
Met een prity zou ik alleen staal of koper gebruiken. Voordat je overdrukventiel in werking gaat, is je kunstof
leiding al lang stoom aan het blazen t.pl.v. de breuk, dit waarschijnlijk vlakbij de kachel in de huiskamer.
Als je overdruk 3 bar is, is je stoom hoeveel graden?
Je kunstof buisje 20x2 is maar 110 graden getest.
10 Kw kan volgens mij wel door een 15mm buisje. Als het even kan zou ik zelf alles 22mm uitvoeren.
Je stromings snelheid bij een 15mm buis in vergelijking tot een 22mm buis is aanzienlijk hoger.
Reken maar uit met oppervlakte verschil. Je pomp heeft ook liever een 22mm buisje, minder weerstand.
Met een prity zou ik alleen staal of koper gebruiken. Voordat je overdrukventiel in werking gaat, is je kunstof
leiding al lang stoom aan het blazen t.pl.v. de breuk, dit waarschijnlijk vlakbij de kachel in de huiskamer.
Als je overdruk 3 bar is, is je stoom hoeveel graden?
Je kunstof buisje 20x2 is maar 110 graden getest.
10 Kw kan volgens mij wel door een 15mm buisje. Als het even kan zou ik zelf alles 22mm uitvoeren.
Je stromings snelheid bij een 15mm buis in vergelijking tot een 22mm buis is aanzienlijk hoger.
Reken maar uit met oppervlakte verschil. Je pomp heeft ook liever een 22mm buisje, minder weerstand.
Verwijderd