Biologisch/ecologisch

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted

Re: Biologisch/ecologisch

Post by deleted »

RicharddeBlauw wrote: Ik ben het niet met je eens dat het een detailkwestie is. Door aan te geven dat iets is wat het niet is maar enkel gevonden wordt dat het dat wel is begin je met het in de maling nemen en in onwetendheid laten van anderen. En dat was nou juist waar jij bedrijven van beschuldigd.

Duidelijk is nu dus dat biologisch alleen biologisch is als SKAL heeft gezegd dat het biologisch is.

Een betere wereld ? Begin bij jezelf !
Gandalf wrote: Geachte heer,
Als particulier mag u natuurlijk zeggen wat u wilt.
Als u beweert dat u biologische groenten kweekt zonder dat u dit in de handel brengt dan wel er reclame voor maakt (met de bedoeling tot verkoop) mag u dit doen.
Met vriendelijke groet, mr. J.A. Tietsma

We gaan er niet uitkomen ...

En ik vind het in het algemeen ook geen detaildiscussie,klopt, maar voor een instantie die met deze materie bezig is vanuit een welomleind en concreet gebied (en dat is bij skal niet de verdediging van het vrij woord) moet het toch een vreemde vraag geweest zijn.
Susanne

Post by Susanne »

Beste mensen,
Discussiëren over termen en de wet is wat onduidelijk aangezien er wel één taal wordt gesproken/ geschreven, maar gebruikt in twee landen, dus twee wetten.
Ik ben Nederlandse wonend in België, dus kom dit nogal eens tegen in misverstanden. Ik ben zelfs al eens een EKO-supermarkt ingelopen, verwachtende dat alles biologisch zou zijn, maar er bleek juist niets Biologisch te zijn; EKO was een afkorting voor ekonomisch/ goedkoop. Bio is hier juist een afkorting voor biologisch. Wat verwarrend is dan de in Nederland gebruikte term "de bio-industrie"!!!! :?

Maar goed, daar ging in eerste instantie de dialoog helemaal niet o, lijkt me? De regels voor biologisch zijn helaas heel vaak niet ecologisch, zoals vervoerd over de hele wereld of op plaatsen geteeld waar erg veel (schaars) water moet worden gebruikt/ verspild.
RicharddeBlauw

Post by RicharddeBlauw »

Ik snap niet zo goed wat je hiermee nu wilt zeggen.
Houdt gangbare landbouw wel rekening met ecologie ?

Wat is een EKO-supermarkt, een term die ik niet ken en ook nooit op een gevel heb gezien. Wanneer jij dat wel hebt gezien en er geen biologische produkten werden verkocht is die supermarkt DUS in overtreding en kun je naar de voedsel en waren autoriteit gaan. waar je in B naartoe moet weet ik natuurlijk niet maar dat weet jij dan wel.
Tim

Post by Tim »

#Skal

Het EKO-keurmerk geeft aan dat het voedingsmiddel een product is van de biologische landbouw. Biologische boeren gebruiken geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Biologische veehouders geven hun dieren biologisch voer, hebben een diervriendelijke werkwijze en geven de dieren meer ruimte. De naleving van de regels van het EKO-keurmerk wordt namens de overheid gecontroleerd door Skal.

Image

Bron: http://www.bureauvoorkwaliteitszorg.nl/
RicharddeBlauw

Post by RicharddeBlauw »

Dat snap ik Tim, maar een supermarkt met EKO keurmerk ken ik niet.

In NL noemen we dit soort winkels gewoon natuurvoedingswinkels maar de winkel zelf heeft echt geen licentie, alleen de produkten.
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Die supermarkt heeft geen eko kenmerk; de supermarkt heet EKO.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Susanne

Post by Susanne »

RicharddeBlauw wrote:Ik snap niet zo goed wat je hiermee nu wilt zeggen.
Houdt gangbare landbouw wel rekening met ecologie ?
Nee, meestal niet helaas. Maar gelukkig zijn er mensen die wel bezig zijn met ambachtelijke streekproducten (waar het eerste draadje mee eindigde) en dat is wellicht heel wat ecologischer dan biologische producten van de andere kant van de wereld, toch?
Wat is een EKO-supermarkt, een term die ik niet ken en ook nooit op een gevel heb gezien. Wanneer jij dat wel hebt gezien en er geen biologische produkten werden verkocht is die supermarkt DUS in overtreding en kun je naar de voedsel en waren autoriteit gaan. waar je in B naartoe moet weet ik natuurlijk niet maar dat weet jij dan wel.
Nee, dat weet ik niet. En ik heb het verder ook nog nergens gezien. En ik weet ook niet zo zeker of die supermarkt in overtreding is, hoor. EKO is een Nederlands keurmerk, geen Belgisch!
Dutch John

Post by Dutch John »

Susanne wrote:Maar gelukkig zijn er mensen die wel bezig zijn met ambachtelijke streekproducten (waar het eerste draadje mee eindigde) en dat is wellicht heel wat ecologischer dan biologische producten van de andere kant van de wereld, toch?
Tot het moment dat de omzet stijgt en de leverancier de vraag niet meer aankan. Dan worden zowel "ambachtelijk" als "streek" opgerekt als goedkope elastiek van de markt. Tenminste, zo gebeurt het hier in de buurt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw

Post by RicharddeBlauw »

kockie wrote:Die supermarkt heeft geen eko kenmerk; de supermarkt heet EKO.
Dan is het toch niet gek dat er geen biologische produkten worden verkocht ?
RicharddeBlauw

Post by RicharddeBlauw »

Ik erger me vaak groen en blauw aan instantie's die aan een produkt een ecologische waarde hechten terwijl vaak de helft van wat er eigenlijk toe doet weggelaten wordt in de beoordeling. Als je een ecologische waarde aan een produkt wilt hechten moet je wel alle ins en outs meenemen en niet alleen maar naar één onderdeel kijken. Neem nou even een elektrische auto, zóooo ecologisch maar wanneer de produktie wordt meegenomen en de produktie van energie (produktie van electriciteit door kolen?) dan is ie dat niet meer zo.
Susanne wrote:Maar gelukkig zijn er mensen die wel bezig zijn met ambachtelijke streekproducten (waar het eerste draadje mee eindigde) en dat is wellicht heel wat ecologischer dan biologische producten van de andere kant van de wereld, toch?
En ik weet ook niet zo zeker of die supermarkt in overtreding is, hoor. EKO is een Nederlands keurmerk, geen Belgisch!
Het is aan ieder de vraag of je een biologisch produkt belangrijker vindt dan een streekprodukt. Welke ecologischer is hangt van veel zaken af. Alleen de stelling dat het niet over grote afstanden vervoerd hoeft te worden maakt het niet ecologischer dan een biol.produkt. Voor de produktie van allerlei kunstgrepen zoals kunstmest, pesticiden, aardgas ...etc. is veel energie nodig en daarnaast is voor de dierlijke mest van de gangbare landbouw die gebruikt wordt héél veel energie gebruikt. Denk alleen maar aan alle voedsel die de gangbare dieren (die die mest hebben geproduceerd) hebben verorberd en veel in Afrika en zuid-Amerika worden geteeld en dus over grote afstanden zijn vervoerd. Daarnaast vind ik het persoonlijk niet te verantwoorden in maatschappelijk opzicht mensen hier aan de grens te weren (economische redenen) en tegelijkertijd zelf (de westerse wereld) in Afrika goedkoop graan te telen voor onze dieren in het westen (economische redenen).

Waar blijf je dan met de stelling dat een streekprodukt zo ecologisch is. Dit soort maatschappelijke zaken worden nl. in de biologische landbouw wel degelijk meegenomen. Bij een gangbaar streekprodukt wordt niet gekeken naar waar de mest...ofzo vandaan komt. Controle is er dan al helemaal niet. Ik ben dus van mening dat een streekprodukt een gewoon gangbaar produkt is wat in de buurt wordt geteeld. Het enige ecologische is dan het vervoer van het eindprodukt.

Er zijn uiteraard ook biologische streekprodukten, dan is het een geheel ander verhaal.

Ook EKO is in belgië beschermd. Dat hebben we nu toch wel uitgekauwd. In naamgeving mag je een supermarkt niet de naam EKO geven als er geen biologische produkten worden gekocht. Van een supermarkt mag je nl. verwachten dat het om voedingsmiddelen gaat dus agrarisch gerelateerd. Het is zelfs zo dat wanneer de supermarkt wel biologische produkten verkoopt het die naam nog steeds niet mag voeren omdat de supermarkt zelf geen licentie heeft. Wanneer de supermarkt zelf gecertificeerd is (het is dan een biologische supermarkt) zou het wel mogen. Die mogelijkheid is er maar dat wordt nooit gedaan, ook niet door natuurvoedingswinkels omdat ze dan veel strengere regels hebben.
deleted

Post by deleted »

R,

Ik denk dat je de omschrijvingen toch wat ruim neemt van eco en bio.
En ik zeg dat niet omdat ik daar tegen ben, of omdat dat niet wenselijk is, maar omdat het nu eenmaal niet zo ruim omschreven is.
De bescherming geldt enkel voor voedingsmiddelen en gerelateerd aan handel.

Ik denk dat er daarbuiten nog wel veel van deze afkortingen gebruik gemaakt wordt.
Heeft geen bekend automerk een lijn die eco-drive noemt? Okofen, ecovert, ecopass, ... Zal toch niet door SKAL gecertifieerd zijn?

Of die winkel eko mag noemen ? De winkel zelf is in ieder geval geen voedingsprodukt.
Last edited by deleted on 10 Jan 2011, 12:46, edited 1 time in total.
kockie
Site Admin

Post by kockie »

En wat als de "EKO" supermarkt al van voor het EKO tijdperk is (van voor het ingaan van de regels)?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted

Post by deleted »

kockie wrote:En wat als de "EKO" supermarkt al van voor het EKO tijdperk is (van voor het ingaan van de regels)?
Ik denk dat het ervan afhangt of het primair een voedingswinkel is.
Danone had een lijn yoghurt die "bio" noemde vóór het certificaat. Zij hebben dit uit de naam moeten halen. Ze hebben wel enkele jaren extra gekregen als overgangsmaatregel. Maar hier betrof het wel uitdrukkelijk een verhandeld voedingsprodukt.
RicharddeBlauw

Post by RicharddeBlauw »

Beste mensen,

Ik kan het niet helpen maat het is gelukkig nou eenmaal zo. Ik neem de omschrijving echt niet te ruim. Het is eenmaal precies zoals het in de regels staat.

@Gandalf, Is een supermarkt, dus een winkel in voedingsprodukten volgens jou dus niet gerelateerd aan voedingsmiddelen en handel ? Ik mag toch aannemen dat je "ja" zal zeggen. Volgens jouw logica zou een boerenbedrijf dan ook geen certificaat hoeven hebben. Dat is natuurlijk niet zo. De winkel zelf is inderdaad geen voedingsprodukt maar de handel wel. Ook een restaurant wat zegt biologisch te zijn zal van een certificering moeten zijn voorzien. Een restaurant wat op de menukaart zegt een biologische bloemkool te gebruiken hoeft dat niet. Maar uit controle van de Voedsel en Waren autoriteit zal moeten blijken dat de bloemkool wel van een certificering moet zijn voorzien. In dit geval controleert niet SKAL want het restaurant is niet gecertificeerd.

Je omschrijving dat het enkel bescherming geldt voor voedingsmiddelen en handel is onjuist. Ook opslag, gebruik en verwerking valt onder de bescherming van biologisch. en uiteraard de bedrijven hierin. Als je als bedrijf een biologisch produkt wilt opslaan zul je je kenbaar moeten maken bij de controlerende instantie. Het gaat trouwens om agrarische produkten dus ook boomteelt, graszodenteelt, kwekerijen, sierteelt...etc. (+ de handel, verwerking, opslag ...etc. hierin).

Een supermarkt waar dus voedsel verkocht c.q. verhandelt wordt mag zich alleen maar biologisch noemen als het gecertificeerd is. Dat doet ie natuurlijk niet want de winkel wil ook graag een niet-biologisch pilletje verkopen.

Ik dacht dat je het begreep, al die eco termen hebben niets met agrarische produkten te maken ? Dus, je hebt gelijk, Ecover heeft geen SKAL licentie. Ik weet nl. niet welk agrarisch produkt in het middel zit. Geldt ook voor je andere voorbeelden.

Dus, zonder licentie mag je de plantenbak dus best een eco-bak noemen maar de plant die erin staat niet, de grond ook niet. De winkel in tuinmeubilair mag zich eco noemen maar de bakker niet. De slager uiteraard ook niet maar de keukenfabrikant weer wel.
deleted

Post by deleted »

RicharddeBlauw wrote:@Gandalf, Is een supermarkt, dus een winkel in voedingsprodukten volgens jou dus niet gerelateerd aan voedingsmiddelen en handel ? Ik mag toch aannemen dat je "ja" zal zeggen. Volgens jouw logica zou een boerenbedrijf dan ook geen certificaat hoeven hebben. Dat is natuurlijk niet zo. De winkel zelf is inderdaad geen voedingsprodukt maar de handel wel.
Een supermarkt is in België een winkel waar alles te krijgen is. kleding, huishoudmiddelen, vrijetijdsartikelen ,.... én ook een voedingsafdeling. Dus niet elk produkt dat aan de kassa passeert (en dus verhandeld) is noodzakelijk een "voedingsprodukt" Dat is mijn punt. De wet handelt in eerste instantie over voedingsprodukten én die uiteindelijk in de handel komen. Het is dus duidelijk dat hetgeen de supermarkt doet ruimer is dan waar deze wet over spreekt. (maar inderdaad wél met een overlap, daarom ook gewaagd van dit bedrijf)

Ik denk dat een groot boerenbedrijf ook perfect twee afdelingen kan hanteren: de gewone en een bio- 'lijn'.
Het zijn enkel de bio-label produkten die dan onder de regel vallen toch? (En ja ook opslag, vervoer, verwerking, enz maar enkel voor deze produkten toch ?) Het is dus het eindprodukt dat het label krijgt. De keten van dit specifieke produkt wordt onder wettelijke controle gezet. Het is dus niet de boer of zijn bedrijf die persoonlijk een 'label' krijgt.

Ik moet zeggen dat een supermarkt, die toch zeker een aardige omzet op voeding zal halen, zich waarschijnlijk op glad ijs begeeft. Of het mag zal een rechter moeten uitmaken als SKAL naar de rechtbank gaat. Maar zeker zou ik de uitkomst niet durven noemen... (SKAL zal aanvoeren dat er voedingsprodukten verkocht worden, waar de wet van spreekt, en dat hier de indruk van bestaat dat die onder "eko"-keurmerk verkocht worden. De Uitbater zal aanvoeren dat hij zijn winkel, die, een algemene handel is, zo noemt naar de afkorting van ekonomisch en dat zijn voedingsprodukten niet aangeboden worden met een bio- of eko-label. En dat hij vrij is zijn winkel te noemen zoals het hem belieft. De wet handelt over produkten.)
Naar mijn persoonlijke mening maakt SKAL(of het Belgische broertje) een goede kans, maar vandaag bestaat de supermarkt blijkbaar ... Ook ken ik vele Belgische steden waar er een winkel ligt die zichzelf 'Het biowinkeltje' noemt. Gegarandeert dat niet elk produkt in deze winkel het bio-label heeft(tot 10% van het assortiment schat ik)! Zolang die niet-bio-produkten dat label dan ook niet dragen worden die winkels daar niet voor gesloten. Vaak hebben ze bijvoorbeeld 'kruiden van DR Vogel", helende chinese zwammen , voedingssupplementen die jing of jang zijn,...,en wat er in het alternatieve geneeskundewereldje op dat moment in zwang is. Zaken dus die niet officieel geneesmiddel zijn (want die zijn ook bij wet geregeld) maar die je toch opeet of drinkt. Ik zou zeggen voeding.

Voor horeca ken ik de regelgeving niet goed, maar het lijkt me logisch dat als je aangeeft 'bio' te zijn dat je daarmee de indruk wekt dat ál je maaltijden 'bio' zijn en dat dit dan ook gecontroleerd wordt. In tegenstelling tot het "biowinkeltje" hierboven: de klant krijgt immers enkel verwerkte produkten op z'n bord en kan de ingrediënten of labels niet meer zien. Het verhandeld voedingsprodukt lijkt me het eindprodukt op het bord van de klant te zijn(bv 'pizza'). Niet de bestanddelen(meel, kaas, tomaat,paprika,...). En daarom ook helemaal binnen het bereik van de wet. En daarom valt ook zowel de gehele bereiding als alle ingrediënten onder de controle. Dit is niet hetzelfde bij winkels.

NB In Belgie wordt "eko" niet als label gebruikt en is als dusdanig ook niet zo bekend bij het breed publiek. Het staat natuurlijk wel op de buitenlandse produkten. Ik kan me voorstellen dat dit, in geval van de Belgische supermarkt, al een rol zou kunnen spelen in een rechtzaak.
RicharddeBlauw wrote:Ik dacht dat je het begreep, al die eco termen hebben niets met agrarische produkten te maken ? Dus, je hebt gelijk, Ecover heeft geen SKAL licentie. Ik weet nl. niet welk agrarisch produkt in het middel zit. Geldt ook voor je andere voorbeelden.
Ja als je met 'agrarisch' voeding bedoelt.
Anders neen: Ecover gaat er prat op dat hun produkten uit natuurlijke produkten bestaat: ook lijnolie, zepen,bijenwas, ... dus een aantal produkten uit de agrarische industrie!

Maar ik bedoelde inderdaad dat de wet handelt over produkten in geval van :voeding én (niet of) handel. En als deze 3 vervuld zijn dat in dat geval de wet/label ook nog het produktieproces/opslag/verwerking regelt voor degene die onder het bio-label willen horen.

Kortom het probleem:
bij de naamgeving van een winkel:is geen produkt (wél handel, wél (ook) voeding)
bij de particulier in z'n moestuin voor eigen gebruik: geen handel (wél voeding, wél produkten)
bij Ecover, ecodrive, okofen: betreft geen voeding (wél produkten, wél handel)
Eén voorwaarde niet voldaan en de wet geldt niet; of het wordt op z'n minst moeilijk af te dwingen.
Wetten kunnen in de toekomst wel wijzigen.
Post Reply