Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Post Reply
deleted

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Post by deleted »

Brit wrote:
Gandalf wrote:Dan moet je alvast niet meer concureren met de villa-grondprijzen. (Hetgeen ze misschien in Nieuw-Zeeland zoeken en vinden ... ?)
Villa's, dat zijn het nou ook weer niet echt. Vooral de tuin is groter :fff
Ik bedoelde de grondprijzen.
Hier (België, maar zeker ook Nederland) wordt alles boven 1000m² al snel als villa-grond gecatalogeerd. En aldus geprijsd ...
Wat kost daar een eenvoudig huisje op 3ha grond ?
Brit

Post by Brit »

Gandalf wrote:Wat kost daar een eenvoudig huisje op 3ha grond ?
$655.000 voor een nieuw, 4 slaapkamer en 240 m2 woonoppervlak woning op 6ha grond :lol: Dat is 375.000 euri's 8)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted

Post by deleted »

Ik ben met een oud huisje tevreden. :D
En volgens good old Seymour is 2,5 Ha voldoende om zelfvoorzienend te leven.

Kan er nog een stuk van de prijs af dan ?
Brit

Post by Brit »

Gandalf wrote: Ik ben met een oud huisje tevreden.
Tja, ze zijn hier nogal van het slecht isoleren en houten frame huisjes. Zelfs de nieuwe woningen zijn niet echt volgens goede (nederlandse) standaard. :evil:
En dan gooien ze er ook nog eens te veel badkamers en woonkamers in :shock: Zonde van de ruimte, daar hadden toch een paar fruitbomen kunnen staan :wink:

Maar het is een voorbeeldje van te veel en 'te goed' waar je in de randstad nog geen degelijk rijtjeshuis voor kan vinden...... :?
Groeten, Brit.

kockie
Site Admin

Post by kockie »

Gandalf wrote:Kockie for president !
Yes, we can !
Waarde Gandalf,

Ik voel mij zeer vereerd maar heb totaal geen politieke ambities (behalve dat ik dat blondje met z'n partij* zsm uit de NL politiek zie verdwijnen)

* hier mag men ook wat anders invullen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gonies

Post by gonies »

Ja, hoe ziet een duurzame wereld eruit ?

Allereerst moet er wat aan de populatie van de mens gebeuren. Las gisteren in de krant dat we weer met 80 miljoen meer op deze aarde rondlopen. Maar ja, hoe verminder je dat. Ik zie de mens als een dierensoort, die zal altijd willen vermeerderen. Je kunt de wilde zwijnen op de veluwe ook niet vragen om te stoppen met fokken.

Maar de natuur zoekt altijd weer een balans en zal die ook vinden. Is het de natuurlijke vijand niet (die hebben we uitgemoord), dan komen de ziektes om de hoek kijk, maar ook hier wisten en weten wij raad mee. Ook de kronkel om elkaar te bestoken met kernwapens hebben we onder controle gekregen. Wat blijft over?

Je ziet dat het weer steeds extremer worden, meer stormen en langere droogtes. We noemen het klimaatverandering maar het is volgens mij de natuur die de balans zoekt tussen C02 produceerders en de O2 produceerders.

Ik las ooit een boek waarin stond dat de mens pas in harmonie kan leven met de natuur als er maar gemiddeld 1 mens per km2. Dan pas had de mens geen invloed op de natuur.
Hoe de natuur dit voor elkaar gaat krijgen, we zullen het merken.

Gonies
deleted

Post by deleted »

Interessant standpunt. Dat de Mens eerder een figurantenrol dan controlerende positie moet toegekend worden ben ik mee eens.

Misschien is ecologie zelfs wel een ijdel standpunt ...

Maar (nieuwe)ziektes mag je in het grotere balansplan nog niet van de lijst schrappen denk ik.
gonies

Post by gonies »

Gandalf wrote:Interessant standpunt. Dat de Mens eerder een figurantenrol dan controlerende positie moet toegekend worden ben ik mee eens.

Misschien is ecologie zelfs wel een ijdel standpunt ...

Maar (nieuwe)ziektes mag je in het grotere balansplan nog niet van de lijst schrappen denk ik.
De mens heeft altijd geprobeerd overal controle op te hebben maar heeft dat met de natuur nooit gekunt, het werd en wordt altijd een zooitje.

In combinatie met natuurrampen zullen ziektes zeker een rol gaan spelen, b.v. cholera.

Het is alleen jammer dat de mens niet kan snappen dat het moet stoppen met fokken.
China heeft het geprobeerd maar kreeg het ook niet voor elkaar, dan hoeft een democraties land het al helemaal niet te proberen (die worden gelijk weggestemd).

Waarschijnlijk zullen de natuurrampen steeds extremer worden en het leven voor mens en dier moeilijker, bomen en planten zullen er geen last van hebben of herstellen zich veel sneller.
Ben benieuwd wat 2011 ons brengt.

Gonies
frans

Post by frans »

Gandalf wrote:China heeft het geprobeerd maar kreeg het ook niet voor elkaar, dan hoeft een democraties land het al helemaal niet te proberen (die worden gelijk weggestemd).
Ik denk dat ze op de goede weg zijn maar het duurt gewoon nog 20 jaar na het invoeren van hun beleid 30 jaar geleden voordat het omslagpunt komt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
gonies

Post by gonies »

frans wrote:
Gandalf wrote:China heeft het geprobeerd maar kreeg het ook niet voor elkaar, dan hoeft een democraties land het al helemaal niet te proberen (die worden gelijk weggestemd).
Ik denk dat ze op de goede weg zijn maar het duurt gewoon nog 20 jaar na het invoeren van hun beleid 30 jaar geleden voordat het omslagpunt komt.
Het maakt niet uit, kijk naar onderstaande staatje.
In 1804 1 miljard mensen
In 1927 waren dat twee miljard.
Eind jaren 50 drie miljard personen.
In 1987 vijfmiljardste wereldburger.
Op 19 juli 1999 werd volgens de Verenigde Naties de zesmiljardste mens geboren.

Over 20 jaar zal de chinese bevolking misschien afnemen, maar dan zitten we waarschijnlijk op 8 of 9 miljard en elk 10 jaar er één miljardje bij. Boven de 11 miljard zal dat elke 5 jaar zijn. Op een gegeven moment gaat het mis, ziet er naar uit dat ik dat nog ga meemaken, interresant :? :shock: :| .

Gonies
deleted

Post by deleted »

In grote delen van Africa is het al een hele tijd mis aan het gaan hoor...

Het Westen ligt misschien wakker van een ecologisch toekomstprobleem.

Voor andere delen in de wereld is het nu al zo (en vaak al geruime tijd).
Dutch John

Post by Dutch John »

Gandalf wrote: Misschien is ecologie zelfs wel een ijdel standpunt ...
Daar heb je een punt. De ware ecoloog leeft in een hutje op de hei en is alleen met overleven bezig. En zit niet in een aangenaam verwarmde kamer vanachter zijn laptopje, met een kopje koffie en een koekje te discussiëren over duurzaam en ecologisch.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit

Post by Brit »

Dutch John wrote:
Gandalf wrote: Misschien is ecologie zelfs wel een ijdel standpunt ...
Daar heb je een punt. De ware ecoloog leeft in een hutje op de hei en is alleen met overleven bezig. En zit niet in een aangenaam verwarmde kamer vanachter zijn laptopje, met een kopje koffie en een koekje te discussiëren over duurzaam en ecologisch.

Groet,
DJ
Daar sluit ik me bij aan :!:
Groeten, Brit.

Eeksteyn

Post by Eeksteyn »

Gandalf wrote:Eind jaren 50 drie miljard personen.
En in die tijd groeide ik op met de wetenschap dat de overbevolking de pan uit zou reizen..
Het heeft mijn leven bepaald, ik wilde daardoor nooit kinderen op de wereld zetten!
Momenteel rijdt ik in een GROENE en DUURZAME auto:
Een Mercedes 240TD uit 1981, gewoon op diesel..
Maar hij is groen en gaat al héél lang mee, dus hij is ook duurzaam :-)
Ondertussen ben ik hout-CV aan het aanleggen in mijn garage om daar in ieder geval CO2-neutraal te kunnen stoken. Inmiddels is er een buffervat gearriveerd en van de zomer wil ik de boel doortrekken naar mijn huis.
Uiteindelijk is mijn streven onafhankelijk te worden van nutsbedrijven.
En dan ben je automatisch "groen" bezig.
Groet,
Erik

www.eeksteyn.nl
Tim

Post by Tim »

Hallo Eeksteyn,

Ik kende je website van het verhaaltje van de heren Elsbett, leuke site.

Over geen kinderen en overbevolking, verstandige mensen die dergelijke keuzes maken, omdat ze het kunnen overzien. Maar wat blijft de rest doen?

Kent iemand de super slechte film Idiocracy?

Tim

ps: Soms maak je een fout in de videotheek :oops:
Eerste wijziging:
Linkje erbij
Post Reply