Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door RicharddeBlauw »

Je hebt gelijk, de vuurvaste factor is inderdaad aluminium cement. Dat zit zowel in de cement als in de chamotte. Ik dacht dat vuurvaste beton altijd chamotte als bestanddeel heeft maar wellicht dus niet.

Volgens mij bestaat er best wel isolerende chamottebeton. Op het kleiforum lees ik ook dat de Engelse firma Keith holle porseleinkorrels kan leveren. Dat is wellicht sterker dan vermiculite. Helaas staat ook hier weer bij dat het enkel in grotere hoeveelheden wordt geleverd. Het berichtje is al weer 2 jr. oud dus wie weet... je weet niet wat stresscrisis doet.

Ik wil maar zeggen, het moet wel mogelijk zijn. Waarschijnlijk bestaat er geen holle chamotte ?
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door bram de houthakker »

RicharddeBlauw schreef: Kun je als goedkoop compromis niet eens proberen om de onderdelen van de vuurkamer niet te trillen. Dan zouden er toch meer luchtbellen in moeten zitten en dus zodoende wat meer moeten isoleren.
[/quote]

Buiten de mechanische eigenschappen lijkt het mij niet verstandig om luchtbellen in je kachel te hebben, bij verhitting zet deze lucht uit waardoor de steen kan exploderen. Ook heb je vrij veel luchtbellen nodig om de isolatiewaarde serieus te veranderen.

Succes ermee,
Groeten
Bram
Ilona
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2010, 11:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Ilona »

maarten schreef: Mijn Tigchel kachel doet het gelukkig uitstekend.
Gelukkig, ik ben blij dat je kopzorgen daarover voorbij zijn :-)
maarten schreef: Mijn woonkamer en keuken, +- 40 m3,houd hij (zij?) met 3 stook beurtjes lekkerwarm. Bij -10 stook ik 's avonds hardhout als laatste stook. Dat brand een 2/2½ uur waarna de tigchel door heet is.

Misschien ligt het aan mij, en hoop ik op iets dat niet realistisch is, maar het lijkt mij toch best nog wel veel hout/stookbeurten voor een relatief kleine ruimte? Ik geloof dat er combinaties van kachels/schoorstenen/huizen zijn die het met veel minder kunnen doen? Welke tighel heb je?
maarten schreef: 'Nadeel' is wel dat hij na de stookbeurt gesloten moet worden, lucht inlaat en schoorsteen. Als je dus om 7 uur naar je werk moet; moet je voor 6 uur opstaan, ik ga van mij zelf uit (ik ben alleen). Dit 'euvel', hebben denk ik alle accumulerende kachels.
Tsja, het hoéft niet denk ik, maar dan stook je voor een groot deel voor de buitenwereld en je hebt natuurlijk liever de warmteopslag in de stenen in plaats van door de schoorsteen naar buiten. :lol: Ik denk niet dat je dat als 'nadeel' van een accumulerende kachel kunt beschouwen, het is juist eigenlijk een voordeel dat het kan. Je kunt het ook zo doen als bij een metalen kachel en alles gewoon open laten staan, toch? (niet dat ik dat zou doen hoor!)
maarten schreef:Ik verheug mij op de naderende kou die de weerman/vrouw bij het weerbericht 'beloofd'.
Gelukkig, haha, wat een verschil met 'vroeger'. Heb je zelf inmiddels een idee over de oorzaak van het falen van de Bergkachel?
Ilona

http://www.paardnatuurlijk.nl is mijn website en andere hobby/interesse
Ilona
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2010, 11:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Ilona »

peterberg schreef:
Ilona schreef:...2) Hans, je hebt de kachel van Maarten, hoe werkt die bij jou?
@Ilona,

Hans uit Elburg heeft de kachel vanwege persoonlijke omstandigheden doorverkocht aan Erik Knip in Friesland. Volgens het laatste bericht is de nieuwe eigenaar er tevreden over.
Ah, dat is boeiend om te lezen. Iemand die mij een pb zou kunnen sturen met het e-mailadres van Erik? Ik ben echt reuze benieuwd wat de resultaten van de kachel nu zijn. Daarnaast natuurlijk zeer geinteresseerd wat nou uiteindelijk de reden was dat de kachel het niet goed deed bij Maarten. Bijna alles is al uitgesloten lijkt het wel maar er moet een reden zijn toch.

Aangezien wijzelf ook op het punt staan de binnenmantel van een berg aan te schaffen, zou ik dat toch graag willen weten. Het lijkt me vreselijk als de kachel na alle moeite en kosten het niet goed én zuinig zou doen........ Vooral ook omdat we hem echt gaan inbouwen, is het een klein drama als hij teleur zou stellen. Ik wil echt met zo weinig mogelijk hout zoveel mogelijk warmte. (de reden dat we dan toch een Berg doen, is omdat we op de plek van de kachel erg weinig ruimte hebben in diepte en breedte) We zetten er wel een kop op en wellicht gaan we nog wat aanpassen voor een extra goed rendement. Wat dat betreft ben ik trouwens wel wat bang ook dat het té goed werkt, de kamer is helemaal niet zo groot. Is het realistisch om te denken dat we dan gewoon wat minder hout per stookbeurt verbranden (+minder stookbeurten), of kun je beter niet stoken met -bijvoorbeeld- een halfvolle stookkamer?
Ilona

http://www.paardnatuurlijk.nl is mijn website en andere hobby/interesse
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Ilona,

Excuses, 40 m3 moet natuurlijk 40 m2 zijn. Dat maakt + - 100m3. Ik heb de 6 D

Het 'nadeel' of 'euvel, ik doel daar mee te zeggen dat je nooit zomaar de rest van de dag weg kunt lopen na de kachel aan gestoken te hebben.
Nadat het vuur uit is gegaan MOET de klep dicht Als je het niet doet zuigt de schoorsteen via de luchtinlaat 'koude' lucht door de kachel waar door deze sterk afkoelt.
Warmte opslag HOORT in de stenen. Het is niet zomaar een voordeel dat het KAN, het MOET!
Een metalen/gietijzeren kachel is iets heel anders, die slaat geen warmte op. Hoewel je die na het stoken naar mijn idee ook beter dicht kan zetten. Zie het zo dat je dan geen sluipverbruik, het afzuigen van warme lucht, hebt als bij bv de televisie.

grt Maarten
ik leer graag
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door RicharddeBlauw »

@Maarten
"Niets moet, alles moet kunnen"

Ik lees dat je het een nadeel vind dat je de rest v.d. dag niet weg kunt lopen nadat je de kachel hebt aangestoken. Sorry hoor maar ik ben ervan overtuigd dat het juist een voordeel is dat je de hele dag weg kunt zijn terwijl je kamer lekker warm blijft.

Voorbeeld;

Ik heb eens iemand meegenomen naar het stoken van een 6D bij een kennis van me. Die "iemand" stookt zelf een stalen kachel met een plaatje speksteen. Hij vond het stoken v.d. 6D maar een gedoe. Al die kleppen en 3 kwartier lang temp. in de gaten houden en schuifjes regelen. Uiteindelijk heeft het enkele weken geduurd voordat ie inzag dat ie beter 3 kwartier een kachel kan regelen dan de halve dag hout stoken + regelen.
Overigens gaat het regelen steeds makkelijker. Wij zetten nu aslade op 3 vingers open als we aangestoken hebben. Temp. op laten lopen tot 200 en dan by-pass voor 3/4 dicht. Vervolgens als temp. niet meer onder 170 komt dan by-pass helemaal dicht. Daarna gaat aslade 2 vingers, 1 vinger en helemaal dicht. Dit hele traject kost ong. een kwartier. Temp. komt nooit onder 150 en proberen we daarna ook niet onder 150 te krijgen. Hierna gaat langzaam aan de schuif in aslade steeds meer dicht, net zoveel als nodig is om de temp. niet te ver boven de 150 op te laten lopen.

Ik begrijp alleen niet hoe het komt dat je zo lang aan het stoken bent. Wij zijn met 3 kwartier/50 minuten klaar en gaan alle schuiven dicht. De max. temp. aan zijkanten zit dan overwegend tussen 100 en 125 graden.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Richard,

U begrijpt mij verkeerd denk ik. Ik heb mijn reactie nog even nagelezen en ik denk dat u hebt niet goed hebt begrepen/gelezen wat ik bedoel.
Ik bedoel met 'nadeel', u vergeet de aanhalingstekens, alleen te zeggen dat, nadat je de kachel hebt aangestoken moet wachten tot hij is op/uit gebrand om dan de boel af te sluiten. Aansteken en weglopen kan niet, iets wat ik bij mijn oude Altech wel kon. Minstends/ongeveer een uur wachten, hangt ook van de soort hout af, en meest, in mijn geval, een uur eerder de dag beginnen. Ik persoonlijk vind dat niet zo'n punt.
Daarna kun je idd de 'gehele dag' ,+ -10 uur, weg kunt zijn. 24 uur, een hele dag, kan natuurlijk niet.

Lang stoken? Ik begrijp u niet goed denk ik.
De hoeveelheid stookbeurten hangt denk ik mede van het soort huis af, de temperatuur buiten en hoe vaak er deuren geopend worden en open staan. En natuurlijk de woning isolatie.
Of wellicht stook ik net iets anders dan u, kan ook, toch?
Verder begrijp ik ook niet uit uw verhaal over welke kachel(s) u het heeft. Een kennis met een 6D. Een kachel die de halve dag gestookt moet worden en een kachel waarbij je, als ik u goed begrijp, min of meer de hele stookbeurt bij moet blijven om bypass (?)en aslade te schuiven/regelen. Nu heb ik wel een idee welke kachel u hebt maar die naam noem ik liever niet want dan slaap ik weer slecht vannacht en bovendien is het maar een idee. Zeker weten doe ik het niet.

grt Maarten
ik leer graag
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Erick.Branderhorst »

maarten schreef:Richard,

U begrijpt mij verkeerd denk ik. Ik heb mijn reactie nog even nagelezen en ik denk dat u hebt niet goed hebt begrepen/gelezen wat ik bedoel.
Ik bedoel met 'nadeel', u vergeet de aanhalingstekens, alleen te zeggen dat, nadat je de kachel hebt aangestoken moet wachten tot hij is op/uit gebrand om dan de boel af te sluiten. Aansteken en weglopen kan niet, iets wat ik bij mijn oude Altech wel kon. Minstends/ongeveer een uur wachten, hangt ook van de soort hout af, en meest, in mijn geval, een uur eerder de dag beginnen. Ik persoonlijk vind dat niet zo'n punt.
Daarna kun je idd de 'gehele dag' ,+ -10 uur, weg kunt zijn. 24 uur, een hele dag, kan natuurlijk niet.

Lang stoken? Ik begrijp u niet goed denk ik.
De hoeveelheid stookbeurten hangt denk ik mede van het soort huis af, de temperatuur buiten en hoe vaak er deuren geopend worden en open staan. En natuurlijk de woning isolatie.
Of wellicht stook ik net iets anders dan u, kan ook, toch?
Verder begrijp ik ook niet uit uw verhaal over welke kachel(s) u het heeft. Een kennis met een 6D. Een kachel die de halve dag gestookt moet worden en een kachel waarbij je, als ik u goed begrijp, min of meer de hele stookbeurt bij moet blijven om bypass (?)en aslade te schuiven/regelen. Nu heb ik wel een idee welke kachel u hebt maar die naam noem ik liever niet want dan slaap ik weer slecht vannacht en bovendien is het maar een idee. Zeker weten doe ik het niet.

grt Maarten
ik leer graag
Volgens mij heeft Richard het over een Tigchelkachel 6D. Waarom zou jij daar nou slecht van slapen. Ik dacht dat jij voornamelijk problemen met de b.rgk.ch.l gehad had.

Welk type tigchel heb jij? Wij stoken sinds begin deze winter een 4D met verbeterde warmtewisselaar maar het lukt niet om de kamer helemaal op temperatuur te houden met de kachel. Ik denk soms wel eens dat ik wat te voorzichtig stook. Maar als ik die verhalen van Richard lees waarbij hij de temperatuur rond de 170 graden wil houden. Daar kom ik niet eens aan. Bij mij houdt het op bij 120 tenzij ik de bypass continue open laat staan.

Dat je de schoorsteenklep moet sluiten is voor mij ook een beetje lastig, want ik moet gewoon braaf naar m'n werk en daarvoor de kindjes nog naar schoool. En vroeg opstaan is nou niet mijn allergrootste hobby.

grt,
Erick
ik leer ook graag
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Eric,

lees het verhaal van Richard nog eens. zijn kennis heeft een 6D, niet hij. Hij heeft, lijkt mij, een b.rgk.ch.l.

ik heb een 6D, maar aan de 170 graden kom ik ook niet met normaal stoken. Met 100/110 ben ik zeer tevreden.
Ik denk dat Richerd met de 150/170 graden de afvalgassen net boven de b.rg k.ch.l bedoelt. Dat lukt jou en mij ook zonder moeite. Ik ben er haast van overtuigd dat dat niet de kachel temp. is.

grt Maarten

ik leer graag
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door recumby »

waarom willen jullie steevast de kachel 's morgens aansteken om vervolgens voor de rest van de dag naar het werk te gaan?? Dan staat de kachel de hele dag warmte af te geven terwijl er niemand aanwezig is??
(Ikzelf maak mijn kachel altijd 's avonds aan. Dan ben ik thuis, en kan ik genieten van het vuur. 's morgens is het nog steeds aangenaam van temperatuur.)
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

recumby,

Ik meen te mogen opmerken dat u niet goed weet wat een betonnen accumulerende kachel is.
Hier ga ik dat niet uitleggen; dit gegeven is hier toch, dacht ik, algemeen bekend en behoeft geen uitleg.
Ik zou zeggen lees eerst eens over de soort kachels voor u weer reageerd.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door kockie »

Ik stook mijn *e***a**e* Combineren met de post van Maarten om bij het goede woord te komen....voornamelijk 's avonds als de kids naar bed zijn/gaan. Voordeel is dat ze zich dan niet branden aan het hete deurtje en ik lekker op de bank kan genieten van het vuur.

Gisteren trouwens 's middags een keertje met een klein beetje hout aangestoken, lijkt op het eerst gezicht een iets beter verdeelde warmteverdeling te geven.
maarten schreef:recumby,

Ik meen te mogen opmerken dat u niet goed weet wat een betonnen accumulerende kachel is.
Hier ga ik dat niet uitleggen; dit gegeven is hier toch, dacht ik, algemeen bekend en behoeft geen uitleg.
Ik zou zeggen lees eerst eens over de soort kachels voor u weer reageerd.

grt Maarten
ik leer graag
Nou Maarten,

Als je deze kachel zelf bouwt begrijp je zoiets warschijnlijk best wel: http://zelfbouwtegelkachel.blogspot.com/
Laatst gewijzigd door kockie op 16 dec 2010, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op Maarten toegevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door RicharddeBlauw »

Zoals Erick inderdaad al schreef ga ik bijna dagelijks naar een kennis van mij die een 6D brandt. Zelf heb ik helaas nog geen houtkachel maar ga er zeker aankomende zomer één bouwen. Dit is een goede leerschool voor mij. De minpunten van de 6D neem ik daarin mee.

W.b. de temperaturen bedoel ik dat we proberen om de rookgassen (ong. 20 cm net boven/buiten de kachel) ong. op 150 graden houden. Dit heeft te maken met de gemetselde schoorsteen. We zijn bang dat als we lagere temp. aanhouden er condensvorming optreedt. Dat lukt nu trouwens heel goed omdat we een valse lucht ondertussen hebben gedicht. Wanneer we veel lucht geven d.m.v. de asladeschuif schiet de temp. zomaar omhoog richting 220 graden. De aslade dicht en schuif vrijwel helemaal dicht zorgt dat we op ong. 150-160 zitten. Fantastisch om te zien dat in de laatste vlamfase er een blauwige gloed ontstaat.

Dat Erick op 120 zit heeft wellicht te maken met de WW die inderdaad veel warmte kan onttrekken. En goedbeschouwd; 120 is natuurlijk beter dan 150, geeft een hoger rendement. En als je geen problemen krijgt met je rookkanaal dan is dat perfect. Zou misschien nog lager kunnen als je een geïsoleerd kanaal hebt. Zelf heb ik het idee dat er eigenlijk veel meer stenen massa achter de 6D zou kunnen. Vind het overigens vreemd dat de 4, 6, 8 en 10D allemaal met dezelfde hoeveelheid hout worden gevuld ?

@Maarten;
Ik denk dat ik je wel begrijp maar je schrijftaal zegt iets anders.
Als je bij een Altech weg kunt lopen kan dat uiteraard bij elke kachel zolang je maar voor lief neemt dat je een rendement van niks hebt. Overigens begrijp ik niet waarom je weg wilt als je de Altech aansteekt. Ook de Altech (en elke andere kachel) kun je toch met een klep in het rookkanaal afsluiten als je wilt. Massieve tegelkachels bij onze oosterburen trouwens volgens mij vaak helemaal geen klep omdat ze juist gebruik maken van een langdurig gloeibed.
Je zegt dat je de 6D 's avonds 2-2 1/2 uur stookt en daarbij nog eens 2X overdag. Dat vind ik erg veel uurtjes stoken, dan zit je dus op minimaal 4 uur per dag. Dan begrijp ik wel dat je lang "zit te wachten" totdat je de klep kunt sluiten. Ik zou toch anders stoken, een stalen kacheltje nemen of een electronische regeling erop zetten. Ik neem tenminste aan dat je "wachten" niet leuk vindt.
Ik vind het ietwat vreemd dat je Recumby ervan beschuldigd weinig van accumulerende kachels te weten. Ik meen dat je zelf schrijft over veel luchtverplaatsing met je 6D ??? Je hebt juist geen of weinig luchtverplaatsing !!! Wij meten hier weinig verschil in luchttemperatuur op 1.50 m hoogte en vlak onder het plafond en dat bevestigd het verhaal over stralingswarmte versus convectiewarmte.

@recumby
Het is wel lekker hoor om continu te blijven stoken ook als je weg gaat. We hebben geprobeerd om een keetje over te slaan maar de te koude ruimte warmt gewoon niet meer goed op. Wel vlakbij de kachel maar we merkten dat stoelen en zelfs spullen in kastjes erg koud werden. Volgens mij is het belangrijk om juist alle massa in de kamer op temp. te houden. Met de infraroodmeter kunnen we nu meten dat alles in de kamer en open keuken tussen de 18 en 23 graden zit.

Dit betekent dat na 12 uur de temp. van de buitenmantel nog maar iets van 30 graden is en de (lucht)thermometer maar 15 à 16 graden aangeeft maar dat doordat alles 20 graden is het redelijk aangenaam is.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door recumby »

maarten schreef: recumby,

Ik meen te mogen opmerken dat u niet goed weet wat een betonnen accumulerende kachel is.
Hier ga ik dat niet uitleggen; dit gegeven is hier toch, dacht ik, algemeen bekend en behoeft geen uitleg.
Ik zou zeggen lees eerst eens over de soort kachels voor u weer reageert.

grt Maarten
@ Maarten,
Gelieve mij niet te beledigen aub. (Jijzelf vraagt hier raad over je stookgedrag enzo. Ik probeer je te helpen, waarom begin je mij dan te verwijten dat ik geen kennis heb van een massieve kachel???? zie ook de opmerking van kockie)

Mijn opmerking geldt des te meer (!) voor een "kleine" accumulerende kachel zoals jij er blijkbaar een hebt. Zo'n soort kachel is immers na 8 à 12h al behoorlijk afgekoeld --> wanneer jij na het werk weer thuis komt is de kachel dus terug "koud", net zoals het huis/woonkamer. Een goede oplossing zou dan eerder moeten gezocht worden in een betere isolatie van je woning of een véél zwaardere en krachtigere kachel (3ton of meer).

Als je echter meer zin hebt om mijn kachelkennis verder te betwijfelen ipv inhoudelijk te reageren op mijn reactie, doe dit dan aub via pb, dan hebben de andere forumgangers er geen last van.

@ richarddeblauw
Ik vrees dat je huis erg slecht geïsoleerd is. Je huis beter isoleren is doorgaans een veel efficiëntere manier om het warmer te hebben, dan een (zware of accumulerende) kachel te installeren. Is beter isoleren een mogelijkheid bij jou?
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door RicharddeBlauw »

Hmmmm, het gaat dus niet om mijn huis. Voor zover ik weet is de spouw geïsoleerd. Ik wijt het aan het type bouw en plaats van de kachel. Daar is denk ik niet genoeg rekening mee gehouden.

De kachel staat 20 cm voor de muur en heeft aan beide zijkanten slechts 3 meter afstand tot behoorlijke raampartijen. De kachel is maar 64 cm breed (voorkant).

Zou een minder diepe maar bredere kachel (dus meer opp. voorkant zeg maar) niet meer soelaas bieden ?
Plaats reactie