Leidingen ondergronds plaatsen.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
de_lange

Leidingen ondergronds plaatsen.

Bericht door de_lange »

Hoi beste mede forum vrienden,ik heb een vraag ivm het plaatsen van mijn leidingen en ben er zeker van dat sommigen onder jullie hier meer ervaring mee hebben.
Mijn houtvergasser staat +/- 30m van mijn woning en ik wil de leidingen ondergronds plaatsen.Nu is mijn vraag hoe ik dit best kan doen met betrekking tot isoleren,diepte,soort leiding?

Mvg Freddy.
account verwijderd

Re: Leidingen ondergronds plaatsen.

Bericht door account verwijderd »

Een 110mm hwa buis gebruiken en daarin je leidingen leggen (goedkoopste oplossing).
Stilstaande lucht is een goede isolator.

Als je extra 2 tyleen slangen legt van 25mm, dan kun je met een beetje dubro altijd nog
een extra kabel of 16x2mm leiding erbij trekken door deze tyleen slang, of de slang zelf gebruiken, ideaal.
Ook kan je 1 touw erbij doen waarmee je later altijd later extra leidingen kan door trekken.

Je cv leidingen die bijvoorbeeld flex zijn, kun je ook nog isoleren met een schuimmantel of kant en klare
geïsoleerde buis gebruiken, dit hangt van het budget af.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha de Lange, en naar ik nu zie Freddy,

Allereerst mijn excuses, je hebt ergens in een andere draad nog antwoorden van me tegoed. Helaas was ik er even niet bij.

Maar naar je huidige vraag, en mijn zeer recente praktijkervaring met zogenaamde alupex buizen kan ik ze je zeker aanbevelen.

In het verleden heb ik wel eens iets dergelijks gemaakt met stalen precissiebuis, elke leiding voorzien van een isolatiemantel en dit met houten afstandhouders zo centraal mogelijk in een grote PVC buis geplaatst. Vervolgens de vrije ruimte vol gespoten met PURschuim.

Dit is kortgeleden gesloopt, het bleek dat het gewone bouwmarkt schuim zeer grote luchtkamers met weinig isolatie veroorzaakte. De afzonderlijke isolatie om de individueele pijpen zorgde toch voor een acceptabel en bruikbaar geheel.

Als je het nu moet doen zou ik kiezen voor pistoolschuim, dat blijft qua celstructuur veel beter overeind.

Ik had geen ervaring met alupexsystemen, en wat ik er van zag hoe of het toegepast werd, kon me installatietechnisch niet bekoren. Dat had dus alles te maken met de uitvoering.

Als je er een beetje over nadenkt om tot een verantwoorde leidingloop te komen is het een zeer makkelijk toe te passen leidingsysteem. Groot voordeel is ook nog eens, dat de leidingweerstand bij gelijke maten duidelijk lager is.

Op 30 meter telt dat toch qua benodigde pompenergie.

Je moet wel even goed nadenken tot hoever je gaat, appendages in alupex zijn beduidend duurder dan die in staal, en de varieteit is niet zo groot.

Als je het materiaal koopt moet je natuurlijk wel even bedingen, dat je voor de duur van jouw klus, het benodigde persgereedschap, vrijelijk ter beschikking krijgt.

De techniek is niet moeilijk, secuur werken zoals met andere systemen, en het wordt bijna net zo mooi.

Heb in een appartementencomplex (1935) een compleet nieuwe dienstleiding voor drinkwater aangelegt, parallel aan de de loden leidingen. Met een totale uitrol naar 2 van de 5 appartementen, verplaatsen watermeters e.d.

Systeem Tigris van Wavin, maten van 14 tot 32 mm.

Groet, Cp
Verwijderd.
lschaap

Bericht door lschaap »

Freddy.
Wij hebben zelf Thermaflex buizen gebruikt.
Deze zijn in enkele of dubbele uitvoering .
60 cm onder de grond, toch zie je met wat dooi sneeuw waar de leidingen lopen.
We merken wel dat 25 mm veel meer warmte verlies heeft dan een 40 mm.

Bertus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peer

Bericht door peer »

Hoi Freddy,

Ik heb ook kant en klare buizen gebruikt, zelf maken was ook een optie, maar als dat problemen gaat geven moet het straat werk weer open, dus dat risico wilde ik niet lopen.

Heb ze gehaald bij Herman techniek in Kaatsheuvel, na wat onderzoek voor mij de voordeligste. (geen reclame)
Succes
ligth011

Bericht door ligth011 »

peer schreef:Hoi Freddy,

Ik heb ook kant en klare buizen gebruikt, zelf maken was ook een optie, maar als dat problemen gaat geven moet het straat werk weer open, dus dat risico wilde ik niet lopen.

Heb ze gehaald bij Herman techniek in Kaatsheuvel, na wat onderzoek voor mij de voordeligste. (geen reclame)
Succes
en aan welke prijs moeten we dan denken per meter en welke specificaties?
ligth011

Bericht door ligth011 »

Chicken Power schreef:Ha de Lange, en naar ik nu zie Freddy,

In het verleden heb ik wel eens iets dergelijks gemaakt met stalen precissiebuis, elke leiding voorzien van een isolatiemantel en dit met houten afstandhouders zo centraal mogelijk in een grote PVC buis geplaatst. Vervolgens de vrije ruimte vol gespoten met PURschuim.

Dit is kortgeleden gesloopt, het bleek dat het gewone bouwmarkt schuim zeer grote luchtkamers met weinig isolatie veroorzaakte. De afzonderlijke isolatie om de individueele pijpen zorgde toch voor een acceptabel en bruikbaar geheel.
hoe kreeg je dan de purschuim over langere afstand in de pijp? dmv gaatjes te boren?

thx

ed
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
Plaats reactie