Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en worden de plannen concreet.
De tekening van de nieuwbouwwoning is klaar en de vergunning is aangevraagd.
Veel glas op het zuiden voor de zonnewarmte in de winter.
tekening woonhuis.jpg
De houtstookinstallatie komt in een houten berging te staan aan de achterzijde van de woning.
Daarnaast is er dan nog plaats voor de fietsen en het tuingereedschap.
Achter de berging nog genoeg ruimte over voor (overdekte) houtopslag.
De boiler van 500 ltr. komt in de technische ruimte te staan.
tekening met hv en buffers.jpg
De 3 thermisch verzinkte buffers van elk 1500 ltr. heb ik goedkoop op de kop kunnen tikken.
Waarschijnlijk zijn deze gebruikt om sterk ijzerhoudend grondwater in op te slaan.
De binnenkant is helemaal aangekoekt met dikke roestkorsten.
Tijdens een eerste reiniging met hogedrukreiniger kwam er per tank al een kilo of 20 losse roest uit.
De inspectiedeksels heb ik inmiddels roestvrij, de roest zit er echt op aangehoekt en niet erin gevreten, de zinklaag is nagenoeg intact.
Het ontroesten doe ik met schoonmaakazijn, werkt formidabel en kost bijna niks.
De inspectiedeksels waren na 3 dagen in een badje van schoonmaakazijn brandschoon.
Ik heb een opstelling gemaakt om de tanks te spoelen met 25 ltr. schoonmaakazijn er in.
De vloeistof wordt vanaf de topaansluiting van de buffer besproeid / grof verneveld ingespoten en loopt via de wand naar beneden en word dan weer rondgepompt.
Eens afwachten hoe lang het duurt voordat ik ze schoon heb.
Als dit niet lukt, kan ik proberen ze op 1 of ander manier rond te laten draaien met een mengsel van grind of zo erin en ze zo schoon te ‘schuren’ van binnen.
Zo maken we ook wel eens betonmolens schoon die vol aangekoekte beton zitten.
Buffertank.JPG
Dan een eerste aanzet voor het schema van de installatie:
schema.jpg
alles wat ik hier op het forum aan kennis heb vergaard door me in te lezen, heb ik dankbaar gekopieerd en in mijn schema gebruikt.
Ik hoop dat jullie, met echte kennis van de materie, hier eens kritisch naar willen kijken
en mij verder op weg willen helpen om tot een compleet werkende installatie te komen.
Graag hoor ik jullie vragen en commentaar / kritische opmerkingen.
Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.