Ecologie? Helemaal zoek.

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin

Re: Ecologie? Helemaal zoek.

Post by kockie »

De quote klopte niet en daardoor leek het of jij (of moet ik u zeggen) iets had gezegd, terwijl het Tim was die de opmerking plaatste....

Censuur wordt alleen toegepast als iets echt niet door de beugel kan.

Het ging om dit stukje:
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Mijn mixer weegt nog geen kilo. ;)
Ik mix gewoon met de hand, dat hoeft niet elektrisch. Flauw, geef nou gewoon antwoord op de vraag! Want met een micro wkk krijg ik die mixer niet bij de leverancier.....
En jij had er van gemaakt
Jan Zonnebrand wrote:Mijn mixer weegt nog geen kilo. ;)
Ik mix gewoon met de hand, dat hoeft niet elektrisch. Flauw, geef nou gewoon antwoord op de vraag! Want met een micro wkk krijg ik die mixer niet bij de leverancier.....[/quote]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Ja soms gaat er iets fout, ik kijk het meestal wel na.

Zeg overigens maar jij tegen U. Ik kan er ook niks aan doen dat ik ouder ben. Zelfs kinderen van 6 zeggen jij tegen me, al kunnen sommige andere volwassenen dat niet verdragen.

Het Engels kent helemaal geen U.

Maar nu zijn we weer behoorlijk "off-topic". :D
Brit

Post by Brit »

Goed, laten we weer even on-topic gaan.

@Jan

Heb jij jezelf wel eens afgevraagd hoe ecologische de door jouw geïdealiseerde trein nou eigenlijk is? Even een paar nadelen;
1. Het netwerk is net zo flexibel als de rails waar het van is gemaakt.
2. Het neemt erg veel ruimte in t.o.v. de hoeveelheid personen dat het eventueel kan vervoeren.
3. Het gaat niet zuinig om met de energiebron waaruit het put, oftewel het huidige systeem is sterk verouderd, zelf met de nieuwste trein/tram-stellen.
4. Al het metaal (ijzer/staal) dat er nodig is voor een redelijk netwerk is niet op een ecologische wijze te winnen/recyclen.
5. Zelfs een goed netwerk zal zelden de reistijden verkorten t.o.v. eigen vervoer.

Dit zijn nog maar de eerste vragen die zo even bij me op zijn gekomen. Daarnaast zal er een gigantiche investering nodig zijn om de huidige infrastructuur van treinen en trams aan te passen aan alle reizigers als deze uit het eigen (auto)vervoer worden verbannen.
Of wil je graag een overheid die gaat opleggen dat er maar één persoon per gezin mag werken en dat alle kinderen in de buurt moeten gaan studeren of werken, of anders maar verhuizen (woningnood)

Daarnaast heb ik ook nog geen oplossing gehoord van jouw om onafhankelijk te worden van kunstmest in de huidige wereld van bevolkingsgroei (Ja, echt, er zijn nu meer mensen dan vroeger :lol: ). Hoe wil jij dat ecologisch oplossen, met de wetenschap dat tegenwoordig de meeste mensen geen groene vingers hebben.

Dan nog even tot slot, de door jouw geprezen huur van een woning. Dit zal ervoor zorgen dat er veel minder wordt geïnvesteerd om de woning zo ecologisch mogelijk te maken. De eigenaar (Ja, zelfs als dat de overheid zou zijn!) wil daar niet in investeren en de huurder ook niet omdat hij bang is dat voor de volgende bewoner te doen. Huiseigenaren zullen dat veel sneller doen. Als ze het geld niet terugverdienen met besparingen, dan krijgen ze het wel terug met de verkoop. Hier in Nieuw Zeeland is het bijna net zo makkelijk om van koophuis te wisselen als van huurhuis, het zal dus meer een kwestie zijn van de bureaucratie afschaffen die bij jullie gepaard gaat met de aanschaf en verkoop van een woning.

Ik ben benieuwd wat daar jouw ecologische antwoorden op zijn. :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Tim

Post by Tim »

Brit wrote:Of wil je graag een overheid die gaat opleggen dat er maar één persoon per gezin mag werken
Jaaaa, het zijn nu allemaal Kuch...

Sorry voor de interruptie heren, ga verder, ik volg nog wel even :arrow:

Tim
frans

Post by frans »

Het is natuurlijk ook wel zo dat de olieverslaafden het treinkaartje deels subsidiëren. :wink:
De trein wordt elektrisch aangedreven, en tja de opwekking daarvan gebeurt meest in een centrale.
Het rendement daarvan haalt de 50% ook niet.
Ik geef toe, de groene stoom gebruikers in Nederland kunnen per dag een paar seconden rijden op zonne energie, en een paar minuten op al de groene energie metelkaar.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Brit wrote:Goed, laten we weer even on-topic gaan.

@Jan

Heb jij jezelf wel eens afgevraagd hoe ecologische de door jouw geïdealiseerde trein nou eigenlijk is?
Wat denk je nou Brit, dat ik mezelf hier te kakken ga zetten? :D
Brit wrote:Even een paar nadelen;
En dat is heel wat flexibeler dan beton. ;)
Brit wrote:2. Het neemt erg veel ruimte in t.o.v. de hoeveelheid personen dat het eventueel kan vervoeren.
Niet over nagedacht Brit, heb je je al eens in de cijfertjes verdiept?

1- In een trein kun je stapelen. Daarnaast heeft een trein de mogelijkheid om te combineren. In een personentrein kunnen goederenwagens zitten. Dat zie ik jouw Golfje (of vergelijkbaar rijblik) nog niet doen. Om nog maar te zwijgen van een bus, waar je echt geen container achter kunt hangen.

Kan dat ding probleemloos vóór- en achteruit? Een trein kan dat wel. We zien dat in Arnhem, waar op dit moment het station verbouwd wordt. De vervangende bussen hebben veel ruimte nodig om om te keren. De trein rijdt simpel de andere richting op.

Daarnaast mag je de trein niet meenemen na een reisje. De trein kan dus weer door anderen gebruikt worden. Ga je met het blik, dan vraagt het ding parkeerruimte. Ik hoef je niet te vertellen welke problemen dat oplevert.
Brit wrote:3. Het gaat niet zuinig om met de energiebron waaruit het put, oftewel het huidige systeem is sterk verouderd, zelf met de nieuwste trein/tram-stellen.
Linkje:

http://ecopassenger.org/

Voor het vrachtvervoer:

http://www.ecotransit.org/ecotransit.nl.phtml

Dat van dezelfde infra gebruik maakt.
Brit wrote:4. Al het metaal (ijzer/staal) dat er nodig is voor een redelijk netwerk is niet op een ecologische wijze te winnen/recyclen.
Staal, op z'n minst net zo ecologisch te recycelen al dat van rijblik. En spoorwegmaterieel gaan minstens 50 jaar mee. Het "materieel 64" gaat nu afgevoerd worden. Maar het rijdt nog steeds.
Brit wrote:5. Zelfs een goed netwerk zal zelden de reistijden verkorten t.o.v. eigen vervoer.
Het netwerk WAS er, het is gesloopt.

http://www.nicospilt.com/scans/spoorkaart1934.JPG

Ik kan je de kaart niet direkt laten zien, dat kan dit forum niet aan. :D

Enne.... Geen fiets? Waarom moet je altijd kilometers ver? Blijf in de buurt.
Brit wrote:Dit zijn nog maar de eerste vragen die zo even bij me op zijn gekomen. Daarnaast zal er een gigantiche investering nodig zijn om de huidige infrastructuur van treinen en trams aan te passen aan alle reizigers als deze uit het eigen (auto)vervoer worden verbannen.
De investeringen van vroeger zijn GESLOOPT! En gelukkig zijn er een aantal "onrendabele" lijnen van NS gered door durfkapitaal. En opeens zijn deze lijnen niet onrendabel meer.

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat jij met je blik naar de optocht wordt verbannen. Dat is je eigen stomme schuld. Ik heb het ook altijd zonder blik gedaan.
Brit wrote:Of wil je graag een overheid die gaat opleggen dat er maar één persoon per gezin mag werken en dat alle kinderen in de buurt moeten gaan studeren of werken, of anders maar verhuizen (woningnood)
Wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. M.a.w. het is allemaal eigen keus. Wil je 50 km van je werk wonen? File. :D

Wil je mooi wonen? Eigen huis, niet meer te verkopen. Eigen schuld. :D
Brit wrote:Daarnaast heb ik ook nog geen oplossing gehoord van jouw om onafhankelijk te worden van kunstmest in de huidige wereld van bevolkingsgroei (Ja, echt, er zijn nu meer mensen dan vroeger :lol: ). Hoe wil jij dat ecologisch oplossen, met de wetenschap dat tegenwoordig de meeste mensen geen groene vingers hebben.
Ik dacht dat het over de trein ging?

Mgoed, jij je zin. Biologische tuinders leveren dagelijks het bewijs. Kunstmest en bestridingsmiddelen zijn overbodig. Meer mensen op aarde? Minder vlees eten. Eén kilo vlees kost ACHT kilo plantaardig voer.

De meeste mensen geen groene vingers? Kijk eens naar iets anders dan de Nederlandse domroep. Laat Paul de Leeuw es in z'n sop gaar koken. De Duitse omroep heeft diverse leerzame programma's. In NL onvindbaar.
Brit wrote:Dan nog even tot slot, de door jouw geprezen huur van een woning. Dit zal ervoor zorgen dat er veel minder wordt geïnvesteerd om de woning zo ecologisch mogelijk te maken.
Wat een onzin. Ik laat je het tegendeel zien. Hier in Renkum laat een aantal huiseigenaren zien dat ze van ecologie totaal geen kaas gegeten hebben.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1276411457
Brit wrote:De eigenaar (Ja, zelfs als dat de overheid zou zijn!) wil daar niet in investeren en de huurder ook niet omdat hij bang is dat voor de volgende bewoner te doen. Huiseigenaren zullen dat veel sneller doen. Als ze het geld niet terugverdienen met besparingen, dan krijgen ze het wel terug met de verkoop. Hier in Nieuw Zeeland is het bijna net zo makkelijk om van koophuis te wisselen als van huurhuis, het zal dus meer een kwestie zijn van de bureaucratie afschaffen die bij jullie gepaard gaat met de aanschaf en verkoop van een woning.
Ook weer onzin. De overheid heeft subsidies ter beschikking gesteld en die worden niet gebruikt.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1281095965
Brit wrote:Ik ben benieuwd wat daar jouw ecologische antwoorden op zijn. :D
Ik zou zeggen:
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

frans wrote:Het is natuurlijk ook wel zo dat de olieverslaafden het treinkaartje deels subsidiëren. :wink:
Hartelijk dank. Ik subsidieer overigens ook het asfalt. Komt uit dezelfde pot. Niets te danken.
frans wrote:De trein wordt elektrisch aangedreven, en tja de opwekking daarvan gebeurt meest in een centrale.
Het rendement daarvan haalt de 50% ook niet.
Duurzame energie, Frans. Warmtekrachtkoppeling. Ik kan er ook niks aan doen dat de overheid, jij dus, dat niet wil.
frans wrote:Ik geef toe, de groene stoom gebruikers in Nederland kunnen per dag een paar seconden rijden op zonne energie, en een paar minuten op al de groene energie metelkaar.
Rekensommetje:

Laten we aannemen dat er in NL 200 treinen tegelijk rijden. Elk á 3 MW. Bij het optrekken gebruikt ie waarschijnlijk meer, maar de remenergie kan in het net terug gevoerd worden. Iets wat een vrachtwaggel niet kan, maar dit terzijde.

Dan is er 600 MW aan duurzame stroom nodig. Een beetje windturbine levert 5 MW. 120 van die dingen. Dat is toch een eitje! :D

En dan heb ik het nog niet eens over de combinatie. Denk es een keer Europees. De stroom van windturbines uit Denemarken, Duitsland, NL en weet ik veel gaan allemaal door het Europese net, naar de Noorse stuwmeren. De Oostenrijkers, Fransen en Zwitsers leveren ook nog het e.e.a. Wees niet zo nationalistisch.

http://www.kombikraftwerk.de

Eerst rekenen Frans, dan kakelen.
Brit

Post by Brit »

Jan Zonnebrand wrote:Wat denk je nou Brit, dat ik mezelf hier te kakken ga zetten?
Jep, je loopt er met open ogen in en je bent nog blind voor wat je zelf zegt ook. 8)
Jan Zonnebrand wrote:Brit schreef:
Even een paar nadelen;

En dat is heel wat flexibeler dan beton.
Maar de vrachtwaggeltjes en de rijblikjes zijn er niet aan gebonden, de trein/tram wel aan de rails.
2. Het neemt erg veel ruimte in t.o.v. de hoeveelheid personen dat het eventueel kan vervoeren.

Ja, als er een trein is gepasseerd, dan mag er vanwege de veiligheidsmarge een aanzienlijke tijd geen trein volgen. Heb jij wel eens berekend hoeveel bussen en vrachtwagens daar tussen passen? :roll:
Jan Zonnebrand wrote:Linkje:

Voor het vrachtvervoer:

Ik zeg niet dat het vrachtverkeer over de weg ecologischer is, ik zeg dat het over het spoor ook niet echt ecologisch is. (Tenminste, nu nog niet :wink: )
Jan Zonnebrand wrote:Staal, op z'n minst net zo ecologisch te recycelen al dat van rijblik.
Dus je bent het met me eens dat 'Staal' eigenlijk niet echt ecologisch is, en jouw eerste vraag was over Ecologie, niet over trein versus wegvervoer.
Jan Zonnebrand wrote:Het netwerk WAS er, het is gesloopt.
Dat had je al een aantal keer duidelijk gemaakt, en toch zal het in de meeste gevallen de reistijd sterk verlengen. En dat is simpelweg geen goed argument om de ongelovigen de trein in te lokken, hoe duur het autorijden ook wordt...... :?
Jan Zonnebrand wrote:Enne.... Geen fiets?
Fietsen worden nog steeds van metaal of aardolie gemaakt.
http://www.google.co.nz/imgres?imgurl=h ... 29,r:4,s:0
Dat komt in de buurt :lol:
Jan Zonnebrand wrote:Ik heb het ook altijd zonder blik gedaan.
Ik heb je al een keer eerder uitgenodigd om dat te doen terwijl je een trilplaat, stenenknipper, schep, waterpas en een kruiwagen moet meenemen. Ik wacht nog steeds op je ervaringen..... :mrgreen: Ik heb deze al!
Jan Zonnebrand wrote:M.a.w. het is allemaal eigen keus. Wil je 50 km van je werk wonen? File.
Is niet altijd eigen keus, maar over het algemeen is 50 km prima (of zelfs beter) te overbruggen met de trein. Dus deze is voor jouw. :D
Jan Zonnebrand wrote:Ik dacht dat het over de trein ging?
Je heb het zelf over ecologie zonder erbij te vermelden dat we alleen over 1 rails mogen gaan. :?
Jan Zonnebrand wrote:Eén kilo vlees kost ACHT kilo plantaardig voer.
Dit is het maximum, kip heeft 3 kilo nodig. Maar dat is bio-industrie = niet ecologisch. Organische veeteeld heeft beesten nodig om een hoge efficíentie te halen. Maar minder vlees is het zeker, weer één voor jouw. :D
Jan Zonnebrand wrote: De Duitse omroep heeft diverse leerzame programma's. In NL onvindbaar.
Deze zogenaamde leerzame programma's werken het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen door particulieren in de hand. Ik heb van de week nog een gevalletje op de vingers moeten tikken omdat ze een bacterie-infectie met een fungicide aan het bestrijden was. Goh, wat heeft ze toch groene vingers...... :twisted:
Jan Zonnebrand wrote:Wat een onzin. Ik laat je het tegendeel zien. Hier in Renkum laat een aantal huiseigenaren zien dat ze van ecologie totaal geen kaas gegeten hebben.
Je zou me pas overtuigen van mijn ongelijk als je een degelijk aantal (ver)huurders kan tonen die hun huis volledig ecologisch ver/her-bouwen. Ik ken alleen een aantal nieuwbouwprojecten, die waarschijnlijk zo uitzonderlijk waren dat de media daar gelijk opdook. :?
Jan Zonnebrand wrote:Ook weer onzin. De overheid heeft subsidies ter beschikking gesteld en die worden niet gebruikt.
Zelfs niet door de huur-instanties waar de overheid (groot)aandeelhouder van is........ :evil:
Jan Zonnebrand wrote:Ik zou zeggen:
Wij wachten.......... :roll:
Groeten, Brit.

RicharddeBlauw

Post by RicharddeBlauw »

Ooit zei iemand (Midas was het geloof ik) ; het beste wat je kunt doen voor het milieu is geen kind nemen.

En hij heeft gelijk.

Tuurlijk, ik weet het, dat gaat toch ten koste van economie ?
Daarom is het ook zo goed voor het milieu.

Nu alleen nog maar willen, da's echt alles.
Brit

Post by Brit »

frans wrote:Het is natuurlijk ook wel zo dat de olieverslaafden het treinkaartje deels subsidiëren.
Maar het gedeelte is nog lang niet groot genoeg om de mensen uit de auto te lokken......
Jan Zonnebrand wrote:Denk es een keer Europees. De stroom van windturbines uit Denemarken, Duitsland, NL en weet ik veel gaan allemaal door het Europese net, naar de Noorse stuwmeren. De Oostenrijkers, Fransen en Zwitsers leveren ook nog het e.e.a. Wees niet zo nationalistisch.
En waar is in deze berekening het verlies van electra bij vervoer over grote afstanden?
Jan Zonnebrand wrote:Eerst rekenen Frans, dan kakelen.

Doe jij gezellig mee, Jan?
Groeten, Brit.

Albert van WdJ

Post by Albert van WdJ »

RicharddeBlauw wrote:Ooit zei iemand (Midas was het geloof ik) ; het beste wat je kunt doen voor het milieu is geen kind nemen.

En hij heeft gelijk.
En als iedere milieubewuste wereldburger dat doet, zijn we binnen 100 jaar van alle milieubewuste mensen "verlost".

Is dit een nieuwe religie of zo?

Albert
Change, before you have to.
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Sjonge jonge Brit, wat maak jij een zooitje van die quotes. Dat "Brit schreef" kun je

gewoon achterwege laten, overbodig.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Wat denk je nou Brit, dat ik mezelf hier te kakken

ga zetten?
Jep, je loopt er met open ogen in en je bent nog blind voor wat je zelf zegt ook. 8)
Ik weerleg het allemaal.
Brit wrote:
Even een paar nadelen;

En dat is heel wat flexibeler dan beton.
Toon maar aan, Je hebt geen enkel voorbeeld of ik maai het neer. :D
Brit wrote:Maar de vrachtwaggeltjes en de rijblikjes zijn er niet aan gebonden, de

trein/tram wel aan de rails.
Dan had je dat niet moeten slopen t.g.v. het autoverker, want dat is wat er is gebeurd.
Brit wrote:
2. Het neemt erg veel ruimte in t.o.v. de hoeveelheid personen dat het eventueel kan

vervoeren.

Niet dus.
Brit wrote:Ja, als er een trein is gepasseerd, dan mag er vanwege de veiligheidsmarge

een aanzienlijke tijd geen trein volgen. Heb jij wel eens berekend hoeveel bussen en

vrachtwagens daar tussen passen? :roll:
En die veiligheidsmarge geldt ook voor blik. Hoe sneller je rijdt hoe meer afstand je moet

houden. 50 meter is niks als je 100 km/u rijdt. 150 m2 voor 2 personen. En aangezien men

daar z'n reet mee afveegt, vallen er jaarlijk 700 doden. Met de trein?
Jan Zonnebrand wrote:Linkje:

Voor het vrachtvervoer:

Brit wrote:Ik zeg niet dat het vrachtverkeer over de weg ecologischer is, ik zeg dat

het over het spoor ook niet echt ecologisch is. (Tenminste, nu nog niet :wink:

)
En waar ligt dat aan? Als er 7 miljoen olieslaven zijn, zal de automaffia daar op in

spelen en meer asfalt eisen. Km-heffing afgewezen.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Staal, op z'n minst net zo ecologisch te recycelen

al dat van rijblik.
Dus je bent het met me eens dat 'Staal' eigenlijk niet echt ecologisch is, en jouw eerste

vraag was over Ecologie, niet over trein versus wegvervoer.
Helemaal niet. Nogmaals,

Voor het vrachtvervoer:

Daar kun je het zelf berekenen. Doe maar niet, want dan ga je op je gezicht.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Het netwerk WAS er, het is gesloopt.
Dat had je al een aantal keer duidelijk gemaakt, en toch zal het in de meeste gevallen de

reistijd sterk verlengen. En dat is simpelweg geen goed argument om de ongelovigen de

trein in te lokken, hoe duur het autorijden ook wordt...... :?
De olieslaaf, normaal gesproken in de optocht, vlucht de trein in. Dat krijg je als men 50

km of meer van z'n werk gaat wonen, dat krijg je als je levensmiddelen uit Verweggistan

laat komen. Het komt allemaal per vrachtwaggel hierheen. Tussen die blikken tinussen zit

die forens en die vlucht nogmaals naar de trein, die overol raakt. Neem daarbij het

gesloopte railnet (dat nu in de Randstad weer ijlings opgebouwd wordt) en de zaak loopt in

het honderd.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Enne.... Geen fiets?
Fietsen worden nog steeds van metaal of aardolie gemaakt.
Daar heb je weer zo'n achterlijke opmerking. Natuurlijk is dat zo, en daarna is het

olieverbruik afgelopen. Dat van het rijblik nog lang niet. Goedkope smoes! Ga dan in een

berenvel lopen!

Linkje van Brit.
Brit wrote:http://www.google.co.nz/imgres?imgurl=h ... otos/bambo

o.jpg&imgrefurl=http://www.bikingbis.com/blog/_archives ... g=__OFdMTT

JarkGVNPgmjAE9NJ1VBEs=&h=375&w=500&sz=160&hl=en&start=0&tbnid=vVydX2ZM7x2oUM:&tbnh=127&tbn

w=182&prev=/images%3Fq%3Dbamboo%2Bbicycle%26um%3D1%26hl%3Den%26client%3Dsafari%26sa%3DX%26

rls%3Den%26biw%3D1389%26bih%3D670%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=767&vpy=70&dur=20

23&hovh=194&hovw=259&tx=116&ty=102&ei=Mb1fTKDZJ4fWtQOf5dipCw&oei=Mb1fTKDZJ4fWtQOf5dipCw&es

q=1&page=1&ndsp=28&ved=1t:429,r:4,s:0
Dat komt in de buurt :lol:
Domme link Brit, weet je niks anders?
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Ik heb het ook altijd zonder blik gedaan.
Ik heb je al een keer eerder uitgenodigd om dat te doen terwijl je een trilplaat,

stenenknipper, schep, waterpas en een kruiwagen moet meenemen. Ik wacht nog steeds op je

ervaringen..... :mrgreen: Ik heb deze al!
Weer een domme opmerking Brit, dat is beroepsverkeer. En als NL een beetje logischer

ingedeeld wordt hoef je met die spullen niet van Maastricht naar Den Helder. Wat nu de

praktijk is. Hou het lokaal Brit.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:M.a.w. het is allemaal eigen keus. Wil je 50 km van

je werk wonen? File.
Is niet altijd eigen keus, maar over het algemeen is 50 km prima (of zelfs beter) te

overbruggen met de trein. Dus deze is voor jouw. :D
Dank! :D
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Ik dacht dat het over de trein ging?
Je heb het zelf over ecologie zonder erbij te vermelden dat we alleen over 1 rails mogen

gaan. :?
Logisch gevolg Brit, een trilplaat is ook niet ecologisch. Beton weet je wel.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Eén kilo vlees kost ACHT kilo plantaardig

voer.
Dit is het maximum, kip heeft 3 kilo nodig. Maar dat is bio-industrie = niet ecologisch.

Organische veeteeld heeft beesten nodig om een hoge efficíentie te halen. Maar minder

vlees is het zeker, weer één voor jouw. :D
Nogmaasl dank. :D
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote: De Duitse omroep heeft diverse leerzame

programma's. In NL onvindbaar.
Deze zogenaamde leerzame programma's werken het gebruik van kunstmest en

bestrijdingsmiddelen door particulieren in de hand. Ik heb van de week nog een gevalletje

op de vingers moeten tikken omdat ze een bacterie-infectie met een fungicide aan het

bestrijden was. Goh, wat heeft ze toch groene vingers...... :twisted:
Je weet niet eens over welke programma's ik het heb, hoe kun je dan argumenten leveren?
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Wat een onzin. Ik laat je het tegendeel zien. Hier

in Renkum laat een aantal huiseigenaren zien dat ze van ecologie totaal geen kaas gegeten

hebben.
Je zou me pas overtuigen van mijn ongelijk als je een degelijk aantal (ver)huurders kan

tonen die hun huis volledig ecologisch ver/her-bouwen. Ik ken alleen een aantal

nieuwbouwprojecten, die waarschijnlijk zo uitzonderlijk waren dat de media daar gelijk

opdook. :?
Verhuurders zijn ook dom omdat de voorlichting hier ontbreekt. Hier in Renkum wordt een

nieuwe wijk uit de grond gestampt, maar omdat de PV-panelen door de domroep er in gestampt

worden, denkt men bij ecologisch bouwen niet verder dan stroom uit de zon. Grote

glasvlakken worden weer gewoon op het noorden gebouwd. Ik heb er zelf bij gezeten toen men

een ontwerpfestival organiseerde. Lobbywerk.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Ook weer onzin. De overheid heeft subsidies ter

beschikking gesteld en die worden niet gebruikt.
Zelfs niet door de huur-instanties waar de overheid (groot)aandeelhouder van is........

:evil:
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Ik zou zeggen:
Wij wachten.......... :roll:
Alstublieft, volgende aub.
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Fijn Brit, zo'n domme link, eerst stonden er lange regels, nu zitten er lf's in. Het is in ieder geval leesbaar. Verder met de "verjaardagspraat". :D
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Albert van WdJ wrote:
RicharddeBlauw wrote:Ooit zei iemand (Midas was het geloof ik) ; het beste wat je kunt doen voor het milieu is geen kind nemen.

En hij heeft gelijk.
En als iedere milieubewuste wereldburger dat doet, zijn we binnen 100 jaar van alle milieubewuste mensen "verlost".

Is dit een nieuwe religie of zo?

Albert
En ook van de rest van de wereldbevolking. Prima plan.
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Brit wrote:
frans wrote:Het is natuurlijk ook wel zo dat de olieverslaafden het treinkaartje deels subsidiëren.
Maar het gedeelte is nog lang niet groot genoeg om de mensen uit de auto te lokken......
Bij mijn weten is NS zelfstandig. De overheid subsidieert zowel asfalt als rail. Bovendien, dan moeten die olieslaven er niet zo'n bende van maken.
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Denk es een keer Europees. De stroom van windturbines uit Denemarken, Duitsland, NL en weet ik veel gaan allemaal door het Europese net, naar de Noorse stuwmeren. De Oostenrijkers, Fransen en Zwitsers leveren ook nog het e.e.a. Wees niet zo nationalistisch.
En waar is in deze berekening het verlies van electra bij vervoer over grote afstanden?
Doe jij het maar lekker met olie, zoals in de Golf van Mexico. :D
Brit wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Eerst rekenen Frans, dan kakelen.

Doe jij gezellig mee, Jan?
Zolang jullie domme argumenten aanleveren, GRAAG!

Ik heb op een ander forum het volgende vernomen dat jullie wellicht zal interesseren. :D
In Nederland heeft men (lees: degene die het hier in het land toen voor het zeggen hadden) in de jaren 50 de voorkeur gegeven aan het wegvervoer met als belangrijkste argument: het is goedkoper in exploitatie (het is maar hoe je het bekijkt). Dat men niet de moeite heeft genomen eens verder te kijken dan de neus lang is, blijkt wel uit het volgende:

De NS wilde de lijn Heerenveen-Lemmer sluiten: er moest een brug vervangen worden, wat een aardig bedrag moest kosten. De sluiting kwam er, ondanks waarschuwingen van de ondernemersvereniging is Lemmer: nu moest al dat zware vervoer over de regionale wegen. Gevolg: vele vrachtwagens extra over deze regionale wegen, meer ongelukken en wegen die verzwaard moesten worden. kostenpost: je zou er wel 10 spoorbruggen voor kunnen bouwen.

We zitten dus met een systeemkeuze opgescheept die niet meer terug te draaien is. Daarbij: als 5% van de dagelijke automobilisten (250.000 a 300.000 reizigers extra) besluit de trein te nemen, rijdt er geen trein meer, omdat het spoorsysteem zo'n extra aanbod niet eens meer aan kan.

Dat men het in Zwitserland anders doen, zal ook komen door de gemaakte keuzes in het verleden. Verder zal inwonersaantal ook wel een verschil maken. Nederland kent 16,5 miljoen inwoners. Zwitserland nog niet eens de helft: 7,5 miljoen. Dat zal dus ook wel gevolgen hebben voor de hoeveelheid woon/werk-verkeer. En als je daarbij in het verleden een goede systeemkeuze hebt gemaakt voor het vervoer in het land, dan kun je inderdaad beter af zijn.
Dit weet de domgehouden Hollander niet eens, zelfs ik wist niet dat er ooit een spoorlijn Heerenveen-Lemmer was.

Over kosten gesproken, over ecologie gesproken.
Post Reply