Warm water toepassingen / wasdroger ombouwen ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joep Tabak

Warm water toepassingen / wasdroger ombouwen ?

Bericht door Joep Tabak »

Beste forumlezers,

In onze nieuw te bouwen woning ben ik van plan om over te stappen op hout cv / zonneboiler met buffervat en overal vv. (vroeger bij ons thuis 20 jaar hout gestookt in een oude olieketel)

De vaatwasser en wasmachine ga ik op de warmwaterleiding aansluiten.
Spoelen met warm water is een nadeel, maar weegt m.i. niet op tegen de voordelen.

Als warm water ruim voorhanden is, zijn er m.i. nog veel meer mogelijkheden:

Het waterbed verwarmen via een plaatradiator, aangesloten op de cv ?
Lijkt mij vrij simpel te realiseren.

Heeft iemand er al eens over nagedacht om een wasdroger om te bouwen zodat deze zijn warme lucht krijgt aangevoerd via een warmtewisselaar die word gevoed door een hout cv met buffervat.

Ik heb het volgende in gedachten;
in een gesloten omkasting plaats ik een water/luchtwarmtewisselaar die zal worden aangesloten op het buffervat.
De warme lucht word door de droger aangezogen door de omkasting via een slang.
De droger zelf lijkt mij vrij simpel aan te passen, op de achterzijde is eenvoudig een slangaansluiting te maken om de warmtewisselaar op de wasdroger aan te sluiten.

Het electrische verwarmingselement van de wasdroger is ca. 3 kW, dit verdeeld in 2 elementen, 1 van 1800 W. en 1 van 1200 W.
Bij vol vermogen drogen zijn beide elementen ingeschakeld, bij lage temperatuur drogen word slechts 1 element ingeschakeld.
Deze zouden m.i. losgekoppeld kunnen worden en de stuurdraad hiervan zou bijv. een electrische klep aan kunnen sturen die de aanvoer van warm water in de warmtewisselaar dan in/uitschakelt.

De luchttemperatuur in de droger zal ca. 60 C. moeten bedragen tijdens het drogen op vol vermogen.
Heeft iemand een idee wat het luchtdebiet van de ventilator in de droger is ? ik kan hier nergens informatie over vinden.
Dit lijkt mij belangrijk om de grote van de warmtewisselaar en de benodigde watertemperatuur uit te kunnen rekenen.

Iemand ervaring of ideen ?

Groeten Joep
Dutch John

Re: Warm water toepassingen / wasdroger ombouwen ?

Bericht door Dutch John »

Waterbed kan eenvoudig op cv aangesloten worden. Werkt perfect. Is al een draadje over. Even de zoekmodus raadplegen. Tip: sluit de plaatradiator kruisselings (diagonaal) aan. Maak de buis in buis warmtewisselaar lang genoeg of isoleer met vilt tussen de hete ingang van de radiator en de waterzak.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Joep Tabak schreef:Heeft iemand er al eens over nagedacht om een wasdroger om te bouwen zodat deze zijn warme lucht krijgt aangevoerd via een warmtewisselaar die word gevoed door een hout cv met buffervat.

Ik heb het volgende in gedachten;
in een gesloten omkasting plaats ik een water/luchtwarmtewisselaar die zal worden aangesloten op het buffervat.
De warme lucht word door de droger aangezogen door de omkasting via een slang.
De droger zelf lijkt mij vrij simpel aan te passen, op de achterzijde is eenvoudig een slangaansluiting te maken om de warmtewisselaar op de wasdroger aan te sluiten.
Ik zou hier toch wat voorzichtig mee zijn.
Een wasdroger maakt gebruik van een elektrische verwarmingsspiraal, een weerstand, die door de aangezogen lucht wordt gekoeld.
In bedrijf is deze spiraal bijna roodgloeiend.

wanneer je nu de koellucht voor de spiraal substantieel warmer maakt als waarvoor hij ontworpen is kan er oververhitting ontstaan.
Normaal gesproken zit er een thermische veiligheid in verwerkt waardoor de spiraal uitvalt bij te weinig koeling, te warme aangevoerde lucht dus.

Dan moet de was drogen enkel en alleen op de warmte van de warmtewisselaar.

Ik denk dat je dan de was niet meer in de normale tijd droog krijgt.

wanneer de thermische veiligheid niet aanwezig is heb je een goede kans op oververhitting (brand)

De enige veilige methode is m.i. de verwarmingsspiralen geheel afkoppelen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Misschien is het een idee om met behulp van dit soort kleine radiatoren in serie de aangezogen lucht op te warmen.
http://www.freezinghardware.eu/product/ ... iator.html
in combinatie met een thermostaat kun je dan de verwarmingsspiralen wel of niet inschakelen.

Jan
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Het kan veel simpeler. Zeker als je toch nog moet gaan bouwen.

Was laat zich uitstekend en gratis drogen in een ruimte waar het droog en warm is. Een groot deel van het jaar is dat gewoon buiten. Binnen kan het bij voorkeur in de cv/bufferruimte.
In een klassiek interieur staat vaak een houtkachel. Hang een Sheila Maid ervoor. Een echte houten met gietijzeren beugels, geen plastic rommel van de Blokker. Het om vocht schreeuwende meubilair zal je dankbaar zijn en bezoek vindt het een prachtige manier van was drogen. Natuurlijk niet in de goeie kamer hangen, dat ziet niet uit.

Wij hebben de droger een aantal jaren geleden opgeruimd. En geen moment spijt. Weer een stekker en een ding dat kapot kan minder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joep Tabak

Bericht door Joep Tabak »

nck schreef:Dan moet de was drogen enkel en alleen op de warmte van de warmtewisselaar.

Ik denk dat je dan de was niet meer in de normale tijd droog krijgt.

Jan
Alleen drogen met warmtewisselaar en de electrische spiralen uitschakelen was ook precies de bedoeling.

Waarom zou de was niet droog kunnen worden in de normale droogtijd als er een warmtewisselaar word gebruikt ?
3 kW electrisch verwarmingsvermogen is niet gek veel.

Het gaat er mij om hoe groot de warmtewisselaar zou moeten zijn om de luchttemperatuur op 60 C. te krijgen bij het luchtbebiet wat de ventilator in de droger vraagt.
Vergelijk het eens met de kachelventilator (aanjager) in je auto, deze levert eigenlijk een gigantische hoeveelheid warme lucht bij een watertemperatuur van 90 C.

De warmtewisselaar zou m.i. niet veel groter hoeven te zijn dan die in de verwarming van een auto
word gebruikt.

Groeten Joep
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Je hebt gelijk, ik was niet bij de les.

Maar dat laat onverlet dat je m.i. rustig kunt experimenten met die kleine pc radiatoren.
Mooi handzaam spul en het is ook niet overdreven duur.
Wanneer je er twee in serie zet en volgens het tegenstroom principe werkt zou je toch een redelijke temperatuur moeten kunnen halen.
Verwarmings radiatoren uit een auto zijn ook maar vrij klein.

Jan
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Als je de stroom van de 2 electrische verwarmingselementen loskoppeld en gebruikt als
stuurstroom voor het droogprogramma.

1. stuurstroom voor relais t.b.v. van honywell 2-weg klep (24Vdc)
Je kan hier een 220V~, 24Vdc wisselstoom trafootje voor zetten, werkt ook.
Deze honywell klep is om de droger in- & uit te schakelen op het cv net.

2. stuurstroom rechtstreeks voor Grundfoss pomp.
Bij een meerstanden pomp kun je beide stuurstromen gebruiken om de motor te laten versnellen via
een ompool-relais.
Je weet dat als de droger 2 signalen geeft, er meer warmtevraag is dus kan je de pomp laten versnellen.

Ik zou zelf om te beginnen een kachelradiateur van een auto pakken. Dit is compact en werkt zeker goed.
Dus niet de radiateur in de motor ruimte, maar de radiateur in het dashboard met het slakkenhuis eraan.

Je zou even moeten checken of de electrische elementen voozien zijn van een thermostaat, zo ja,
dan hoef je verder niks aan de droger te veranderen.
Verwijderd
Plaats reactie