Bouw 'traditionele' BBR

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
grijs

Bouw 'traditionele' BBR

Bericht door grijs »

Mijn eerste bericht hier, ondanks dat ik (on)regelmatig hier rondhang de laatste jaren(!) Al lang neem ik me voor een 'Batch Box Rocket’ te maken om hout schoner te kunnen stoken dan in mijn gietijzeren houtkachel. Eerst was het idee om een kleine massakachel hiervoor te bouwen die de woonkamer verwarmde, maar de verdiepingsvloer van houten binten is hiervoor niet geschikt om deze groot genoeg te bouwen (te zwaar). Het verwarmingsplan is hierdoor omgegooid. Het wordt een ‘traditionele’ tweevaten BBR, riser-diameter 125mm, ISA 3,4 m2 Rookafvoer: 15cm dubbelwandig geïsoleerd. Mogelijk het eerste stuk kachelpijp na de kachel enkelwandig, mocht dit het toelaten.

De kachel zal gebruikt worden voor -in eerste instantie- het woongedeelte, maar zal later als werkplaats-kachel opereren. In het woongedeelte wordt de vloer nog gerenoveerd en zal uiteindelijk verwarmd worden met vloerverwarming/warmtepomp. Daardoor hou ik rekening met de verplaatsbaarheid en dus de onderdelen die uit elkaar kunnen. De core en schoorsteen moeten uit de vaten kunnen worden getild/geschoven om dit mogelijk te maken.
Het formaat van de BBR zal veel te groot zijn voor het woongedeelte (en prima geschikt voor de werkplaats), maar ik woon in een koud huis waar genoeg deuren open kunnen naar andere vertrekken waardoor de warmte enigszins gereguleerd kan worden.

Het ontwerp:
De vaten zijn ‘dikwandig’ (1,2mm). Deze dikte is nét goed lasbaar (0,6mm draad), daar waar dat nodig is. De vuurkamer en riser zal van vuurvaste steen gemetseld worden. Zowel kern als schoorsteen ingepakt met 25mm Superwool. Qua verhoudingen volg ik de spreadsheet. Er ligt een nadruk op het maken en de verschijning van de kachel; waarom ziet het er op die manier uit. De vormgeving (wat samen valt met vakmanschap) is nogal eens een ondergeschoven kindje bij deze stalen BBR kachels. Het is iets wat ik -als productontwerper- leuk vind mee bezig te zijn en motiverend om te doen.

Het stookseizoen staat voor de deur, dus het wordt pezen om alles af te krijgen. Geen metaalbewerker, maar wel enige ervaring. Voor dit doel heb ik wel een ander lasapparaat gekocht om een autogeen lasapparaat van de Aldi te vervangen. Een Flux Core/MMA 20-160A inverter.

Er zullen vast nog vragen volgen hier, maar vooralsnog post ik de voortgang om bij te dragen. Ik heb weinig ervaring met SketchUp, des te meer met een commercieel CAD programma vandaar dat de tekeningen er anders uit zien. Opmerkingen welkom!
8.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Bouw 'traditionele' BBR

Bericht door kockie »

Leuk om te zien! Ik ga dit topic in de gaten houden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
grijs

Bericht door grijs »

Het vat van deze dikte: 1,2mm maakt dat het zich niet zo makkelijk laat plooien in een bocht die scherp genoeg is. Bij 0,6mm vaten is dat een stuk eenvoudiger was mijn ervaring. Dit gat is voor de stalen constructie waarin de gemetselde kern geplaatst wordt. Het zagen met een decoupeerzaag gaat wél makkelijker.
12.jpg
Uiteindelijk gekozen om een profiel aan de binnenzijde vast te (prop)lassen, waaraan de stalen constructie wordt gepopnageld (stalen popnagels). Zo voorkom ik dat er teveel aan het vat gelast moet worden.
Het hoekprofiel wat je zelf naar ongeveer 50º door kan buigen zodat het goed aansluit bij de kern. Door de proplassen gebruik je maar een minimale hoeveelheid warmte waardoor het dunne staal niet vervormd en er een strakke (en gelijkmatige) afwerking mogelijk is.
16.jpg
Boven en onderkant zit van binnen vast gelast, zijkanten zitten vast met (gebogen) profiel gelast aan vat, gepopnagelt aan de stalen binnenconstructie. Deze is van 3mm plaatstaal, 2mm had achteraf ook gekund.
15.jpg
45.jpg
Zagen van de rand voor de rookafvoer. Langs de gebogen lijn in de vorm van het ronde vat. Zo’n uitslag (curve) kun je met een rekentool maken; op het internet vinden, printen, aftekenen.
22.jpg
Ook hier las ik aan de binnenkant om te voorkomen dat je al te veel (en lastig) aan de buitenkant moet afwerken. Als de vorm goed past is een goed aansluiting te lassen
23.jpg

Construeren van het 'kozijn'. De verbinding tussen stalen constructie, deur en -straks- gemetselde kern. Dit kozijn kan er ook uit waardoor de kern er in én uit kan om het geheel te kunnen verplaatsen.
20.jpg
21.jpg
Veegluik, zelfde maat als rookafvoer zodat je deze twee kan uitwisselen mocht het handiger zijn om de rookafvoer aan de zijkant te hebben.
veegluik 4.jpg
veegluik3.jpg
Later weer meer!
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

grijs schreef: ↑25 sep 2026, 10:04 Geen metaalbewerker, maar wel enige ervaring. Voor dit doel heb ik wel een ander lasapparaat gekocht om een autogeen lasapparaat van de Aldi te vervangen. Een Flux Core/MMA 20-160A inverter.
Lijkt je anders vrij goed te gaan. Voor iemand met enige ervaring maak je een mooi stukje werk.

Ben wel benieuwd welk type lasapparaat je nu hebt. Kan het model niet met zekerheid achterhalen.
Change, before you have to.
grijs

Bericht door grijs »

Het is de IPOTOOLS FLUX-135. Heel tevreden mee! Vooral het bereik tussen dun en dik materiaal. Er zit een 0,8/1,0 flux-rol bij, een 0,6mm zelf aangeschaft. Je kan hier ook mee MMA lassen (elektrodehouder meegeleverd)
24b.jpg
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Dat is een heel mooi stukje werk. Wat Albert zegt, dik in orde. Mooi man.
Plaats reactie