Hallo,
Ik heb experimenteel een verticale-aswindturbine van 2 kW geïnstalleerd. Ik merk dat ze onbelast stil is, maar zodra de alternator (PMG) wat vermogen begint te leveren, maakt hij een geluid alsof er een vliegtuig opstijgt... Omdat ik hem op het dak van mijn huis heb geïnstalleerd, is het onmogelijk om te slapen en ben ik genoodzaakt hem uit te schakelen.
Ik heb ook een probleem met de verticaliteit van de bladen, wat het rendement waarschijnlijk beïnvloedt. Ik zal hem daarom moeten demonteren om de bladen te controleren en af te stellen.
Ik hoop dat dit onderwerp interessant is en dat ik enkele antwoorden kan krijgen.
Geluid van de PMG-alternator
Moderator: Moderators
-
chstr
-
dormos
Re: Geluid van de PMG-alternator
Er zijn hier mensen genoeg die willen antwoorden, maar wat zijn je vragen?
Je bericht bevat nu enkel constateringen.
Je bericht bevat nu enkel constateringen.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Wat voor apparaat heb je precies? Merknaam/typenummer, specs etc zouden het wellicht kunnen verduidelijken. 
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
Adriaan Kragten
Een PM-generator maakt geluid als een een rimpel op het koppel zit. Zolang je geen vermogen afneemt is er geen koppel en hoor je dus weinig. De rimpel op het koppel hangt af van de generator constructie en van het soort belasting.
Als je een axial flux generator gebruikt zonder ijzer in de spoelen dan krijg je normaal geen rimpel op het koppel als de belasting een weerstand is. Maar zodra je gaat gelijkrichten dan worden de stromen in de fasen plotseling afgebroken en dit resulteert in een fluctuatie van de gelijkgerichte spanning en stroom (zie KD 340). Dit geeft ook fluctuatie van het koppel en dit kun je horen bij hogere toerentallen. Als je na de gelijkrichter een inverter gebruikt dan kan het nog veel erger worden. Ik heb ooit iemand begeleid die een grote axial flux generator toepaste in combinatie met een rotor van 7 m diameter. Met een inverter maakte de generator een hoop herrie maar met een weerstand was hij helemaal stil. Het kan ook komen doordat de inverter de gelijkgerichte spanning van de generator in stukken hakt en dat dit alleen maar goed gaat als er op de gelijkgerichte spanning geen rimpel zit. Ik heb hierom ooit 9-fasen gelijkrichting bekeken waarbij de rimpel nagenoeg verdwenen is (zie KD 712).
Bij generatoren waarbij er wel ijzer in de spoelen zit kun je al heel gemakkelijk een grote rimpel op het kleefkoppel krijgen als de generator niet goed ontworpen is. Je hebt dan ook zeker een rimpel bij hogere toerentallen maar door de vliegwielwerking heb je hier geen last van al geeft de trilling wel geluid. Ik heb ooit een Nexus naafdynamo doorgemeten voor 12 V acculaden en die maakt bij hogere toerentallen een hoop lawaai (zie KD 518).
Als je een axial flux generator gebruikt zonder ijzer in de spoelen dan krijg je normaal geen rimpel op het koppel als de belasting een weerstand is. Maar zodra je gaat gelijkrichten dan worden de stromen in de fasen plotseling afgebroken en dit resulteert in een fluctuatie van de gelijkgerichte spanning en stroom (zie KD 340). Dit geeft ook fluctuatie van het koppel en dit kun je horen bij hogere toerentallen. Als je na de gelijkrichter een inverter gebruikt dan kan het nog veel erger worden. Ik heb ooit iemand begeleid die een grote axial flux generator toepaste in combinatie met een rotor van 7 m diameter. Met een inverter maakte de generator een hoop herrie maar met een weerstand was hij helemaal stil. Het kan ook komen doordat de inverter de gelijkgerichte spanning van de generator in stukken hakt en dat dit alleen maar goed gaat als er op de gelijkgerichte spanning geen rimpel zit. Ik heb hierom ooit 9-fasen gelijkrichting bekeken waarbij de rimpel nagenoeg verdwenen is (zie KD 712).
Bij generatoren waarbij er wel ijzer in de spoelen zit kun je al heel gemakkelijk een grote rimpel op het kleefkoppel krijgen als de generator niet goed ontworpen is. Je hebt dan ook zeker een rimpel bij hogere toerentallen maar door de vliegwielwerking heb je hier geen last van al geeft de trilling wel geluid. Ik heb ooit een Nexus naafdynamo doorgemeten voor 12 V acculaden en die maakt bij hogere toerentallen een hoop lawaai (zie KD 518).