EV accu voor kleine huisjes

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower

Re: EV accu voor kleine huisjes

Bericht door pelletpower »

Jan, stroom gaat door de omvormer (hybride solar of kan ook een Victron Multiplus zijn), deze regelt het door jouw gewenste resultaat, meestal zero export richting straat. Overschot gaat naar accu, kom je tekort (in de nacht bijvoorbeeld) dan draai je op de accu.
Gaat de stroom niet door je omvormer dan heb je of spoeltjes (heb ik) of een modbusmeter of iets dergelijks nodig om op afstand uit te kunnen lezen. Die plaats je na de meter. Omvormer probeert dat dan op nul te houden.
Vaste contracten en terugleverboetes zijn alweer ouderwets, dynamisch is wat het vandaag de dag is of naartoe gaat. Heb je nog een ouderwets contract met terugleverboetes dan kun je de omvormer ook zo laten sturen dat er wel import is maar geen export bijvoorbeeld.
Afijn, op zich steekt het simpel in elkaar. Wat Kockie en Ben hebben gemaakt is weer het betere stukje huisvlijt, maar in de basis gewoon omvormer met accu. Dat kun je uitbreiden met Home Assistant of ook niet. In de basis doen de meeste systemen gewoon wat de consument anno 2026 verlangt.
Paul Joosten
Contacteer:

Re: EV accu voor kleine huisjes

Bericht door Paul Joosten »

Bijzonder interessant allemaal! Ik krijg medio september een thuisbatterij waar mijn 12+12+10 zonnepanelen direct op aangesloten zullen worden. Ik heb ik al geruime tijd Home Assistant draaien die alle data van de slimme meter direct uit een P1 dongle kan uitlezen. Zodra e.e.a. is aangesloten ga ik me hier verder in verdiepen en kom dan vast nog wel met vragen. Ik oktober verloopt mijn huidige (vaste) energiecontract, mooie gelegenheid om eventueel over te stappen op een andere contractvorm.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie