Esse Ironheart condens

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD

Re: Esse Ironheart condens

Bericht door LeaD »

Al wat meer is dan 37° is warm tot heet, en dit is slechts 10 °C meer als de kamertemperatuur wat niet wegneemt dat het aansteken toch ietsje vlotter verloopt maar of dit nu condens gaat voorkomen betwijfel ik ten zeerste . Terloops, het afkoelen ( en ook het verwarmen ) verloopt exponentieel , de tijd dat uw kachel de kamertemperatuur aanneemt duurt wel gelukkig heel erg lang . Mocht je de kachel van een isolatiemantel voorzien zou het dus nog langer duren .

Als je je nog meer wil verdiepen in het verwarmen van je woning zou ik nog een temperatuurlogger aanbevelen . Kost in de grootorde 20€ . Je kan dan je tijdsconstante van je gebouw gaan bepalen of eventueel gewoon grafisch gaan bepalen wanneer en hoe vaak je je kachel het beste stookt en ook met hoeveel kilogram je per lading het beste werkt . Mijn motto is dan ook "meten is weten" .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

LeaD schreef: 29 nov 2025, 12:34 Ijzer is een goede warmtegeleider en bevat niet zoveel potentieel aan energie inhoud . Nadat de laatste houtresten zijn opgebrand gaat die heus geen half uur nog warmte stralen, ik verwacht eerder een paar minuten . Ik ben nog geen massieve metalen massakachels tegen gekomen .
Toch is de warmtecapaciteit van ijzer de helft van beton. Terwijl we van beton massakachels bouwen.
Gezien de massa van een Esse kachel mag je er wel vanuit gaan dat er behoorlijk wat warmte in het staal wordt opgeslagen.
Zo'n kachel straalt vervolgens nog een hele tijd warmte af. Dan kan niet anders.
Change, before you have to.
LeaD

Bericht door LeaD »

De kachel weegt 280 kg, zo een massa is dat nu ook weer niet om dit nu een massakachel te gaan noemen .
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Massakachel zeker niet.

Maar in een paar minuten afkoelen nou ook weer niet :mrgreen:
Change, before you have to.
martinr

Bericht door martinr »

Ik vond hem toch vrij zwaar om op z'n plek te krijgen ;)

Morgenochtend probeer ik de Zweedse/Zwitserse methode. Ik laat weten hoe dat verliep!
LeaD

Bericht door LeaD »

Er zullen nu door al die Zweden en Zwitsers stalactieten gevormd zijn . :lol:
martinr

Bericht door martinr »

Ik heb vanmorgen eerst een halve meter dubbelwandig bij de schoorsteen opgezet, dit was ook echt wel nodig.
Het dubbelwandige gedeelte was trouwens helemaal schoon, geen enkele creosoot. Zou graag een foto toevoegen maar ik heb geen rechten voor bijlages volgens mij :)

Toen de kachel aangemaakt op de juiste manier, en dit ging goed!
Geen condens uit de kachel, ik heb het inspectieluik nog even open gehad, daar zag je uiteraard wel wat condens maar niet zoveel dat het er onder uit drupt.

Dus tot zo ver goed nieuws, morgen weer dezelfde aanpak, want heb eerder gedacht dat ik het probleem onder de knie had :)
martinr

Bericht door martinr »

En bedankt allen voor het meedenken, en de kritische blik, wordt enorm gewaardeerd!
LeaD

Bericht door LeaD »

Je foto mag niet groter zijn dan 1 Megabyte . ( MiB ) .
Ik zet het meestal om in pdf formaat . Scheelt een hoop in data .
martinr

Bericht door martinr »

Ah, ik kon gewoon de bijlage knop niet vinden.

Zie de dubbelwandige buis van binnen, naar mijn idee nog netjes schoon.
Hij was verder ook droog, los van de druipers die je ziet, maar dat kwam omdat ik met de trekkap liep te hannesen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LeaD

Bericht door LeaD »

Dat is al een goed begin . Als het met die dubbelwandige buis fout gaat is het meestal het laatste stukje, zo een 10 à 15 cm waar de rook met de koude buitenlucht gaat mengen en neerslaan . Hier is dit dus niet het geval . -()-
martinr

Bericht door martinr »

Gaat er gelukkig ook nog iets goed hier :)

Ik ga deze week verder op de manier zoals vandaag, en ik laat weten hoe het verliep!
LeaD

Bericht door LeaD »

Als je er in slaagt om de rookgastemperatuur nog wat op te krieken zal je rendement van je kachel er ook nog een groot stuk op vooruit gaan . :D
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dus eigenlijk werkt die enkelwandige buis als een war,tewisselaar, hij geeft zo veel warmte aan de omgeving af dat hij niet goed op te warmen is.

En het vergelijk met de betonnen massakachel gaat scheef. Die mag er een paar uur over doen om de wamrte op te slaan, deze pijp moet in een paar minuten door en door warm zijn om zijn werk te gaan doen.

Is het een optie om die pijp eens met isolatie te omkleden? Al is het voor het vergelijk.
LeaD

Bericht door LeaD »

De ijzeren buis geeft de warmte af als de kachel goed brandt maar als de kachel uit is wordt warmte uit de woning terug opgenomen, dit is een koudebrug met schouweffect en werkt in twee richtingen . Er zal zich intussen wel al een roetlaagje gevormd hebben dat ook wel wat isolerend werkt zodat het allemaal wel zo erg niet meer zal zijn . :fff

De dubbelwandige buis daarentegen, die ziet er wel nog perfect uit na een paar maand stoken .
Plaats reactie