poort of kachelpijp aansluiting
Moderator: Moderators
-
Praggel
poort of kachelpijp aansluiting
Hallo Peter of andere leden
Waar op het forum kan ik lezen waarom ze een poort ,en geen kachel aansluiting maken.
en waarom ze bij de meeste kachels een boven dan wel zij-aansluiting hebben .
Mvg
Waar op het forum kan ik lezen waarom ze een poort ,en geen kachel aansluiting maken.
en waarom ze bij de meeste kachels een boven dan wel zij-aansluiting hebben .
Mvg
-
LeaD
Re: poort of kachelpijp aansluiting
De poort zoals in de batchrocket of zoals bij de meeste kachels een schuine plaat waar het uiteinde ook een gleuf of brievenbus voorstelt is om een goeie menging van zuurstoflucht en houtgas te bekomen en zo een totale verbranding te bekomen .
Een gewone kachelaansluiting is bijna hetzelfde als een open haart, alle energie en onverbrande gassen wordt dan in de schouw gezogen .
Op deze site kun je heel wat leesvoer vinden : https://batchrocket.eu/
Let op, kan verslavend zijn !
Een gewone kachelaansluiting is bijna hetzelfde als een open haart, alle energie en onverbrande gassen wordt dan in de schouw gezogen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
Praggel
Dat maakt niet uit of het verslavend is , je probeert alles uit een kachel te halenLeaD schreef: ↑28 nov 2025, 11:40 De poort zoals in de batchrocket of zoals bij de meeste kachels een schuine plaat waar het uiteinde ook een gleuf of brievenbus voorstelt is om een goeie menging van zuurstoflucht en houtgas te bekomen en zo een totale verbranding te bekomen .
Bedankt alvast voor de tip of tips
Mvg
-
LeaD
Het is nog zo verstandig om alles uit een kachel te willen halen dan er "alles" er te willen in steken . 

-
Praggel
Kan je wel vertellen dat ik hier graag wat uren in wil steken ,nu de koude dagen er aan komen .
mooi om te testen .
Nog een vraag ; kan zijn als ik niet goed heb gekeken , maar zie dat de poorten veel al onderin zitten
is het ook mogelijk die bovenin te maken / te creeren omdat LeaD het al had over de schuine plaat
Mvg
mooi om te testen .
Nog een vraag ; kan zijn als ik niet goed heb gekeken , maar zie dat de poorten veel al onderin zitten
is het ook mogelijk die bovenin te maken / te creeren omdat LeaD het al had over de schuine plaat
Mvg
-
Praggel
Ik weet dat ik verscheidene projecten / werkjes heb , maar nu ik die pelletkorf in mij Barbas heb
en het vuur in een kolom naar boven gaat,is het dan mogelijk om via de boven aansluiting
een batch rocket systeem te maken. De kachel heeft 2 aansluitingen . boven en achter ( rond 150).
Nu gaat het via de achterkant de schoorsteen in. Mooiste zou voor mij zijn , dat ik het vuur
via de bovenkant verder kan bewerken
Mvg
en het vuur in een kolom naar boven gaat,is het dan mogelijk om via de boven aansluiting
een batch rocket systeem te maken. De kachel heeft 2 aansluitingen . boven en achter ( rond 150).
Nu gaat het via de achterkant de schoorsteen in. Mooiste zou voor mij zijn , dat ik het vuur
via de bovenkant verder kan bewerken
Mvg
-
LeaD
Dat kan je wel zo uitvoeren maar een warmtebron direct onder een stuk geïsoleerd stuk schouwpijp zal denk ik moeilijk te implementeren zijn . Voor je het weet staat alles te gloeien en ben je de controle kwijt . Een kachel die op hol slaat wil je niet meemaken .
Zoek eens op " Holtere " of viewtopic.php?t=2049&hilit=Holtere, die heeft zijn eerste kachel gemaakt met hetzelfde idee wat je nu voor hebt . Het kwam niet goed, ondanks dat het er zeer goed uit zag . De tweede versie daarentegen deed het voortreffelijk maar dat is dan ook met de verdienste van Peterberg . Kortom, als je zijn regels niet toepast komt het niet goed . Alvast veel leesvoer en veel leesgenot .
Zoek eens op " Holtere " of viewtopic.php?t=2049&hilit=Holtere, die heeft zijn eerste kachel gemaakt met hetzelfde idee wat je nu voor hebt . Het kwam niet goed, ondanks dat het er zeer goed uit zag . De tweede versie daarentegen deed het voortreffelijk maar dat is dan ook met de verdienste van Peterberg . Kortom, als je zijn regels niet toepast komt het niet goed . Alvast veel leesvoer en veel leesgenot .

-
Praggel
Heb je een link van ; Holtere
want als ik dat zoek , zie ik ziekenhuis huppeldepup
want als ik dat zoek , zie ik ziekenhuis huppeldepup
-
LeaD
Wel de zoekfunctie op dit forum gebruiken, via Google of andere krijg je een AI antwoord en dat is niet altijd even accuraat . Ik had trouwens een link erbij gezet van de bouw van die eerste kachel, werkt die link niet ?

- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Praggel
Heb ik dus naderhand ook gedaan toen ik mijn vraag had gepost en jij een antwoordt had gegeven.
maar ik heb niet zoveel aan die link . Die andere link over dat roostertje bij een rocket stove is interressanter.
er zijn verscheidene films op Youtube met dat systeem .
-
Praggel
deze ; https://www.youtube.com/watch?v=eZXxuyJrh8cPraggel schreef: ↑11 jan 2026, 21:42Heb ik dus naderhand ook gedaan toen ik mijn vraag had gepost en jij een antwoordt had gegeven.
maar ik heb niet zoveel aan die link . Die andere link over dat roostertje bij een rocket stove is interressanter.
er zijn verscheidene films op Youtube met dat systeem .