Verliezen in een leiding mbt warmte.
Moderator: Moderators
-
Tiewrap
Verliezen in een leiding mbt warmte.
Voor de verwarming van onze herberg komen de buffers (4 kuub) in huis, en komt de houtvergasser buiten.
Ik twijfel nog behoorlijk om hem naast huis of in de schuur te zetten :
Volgens chatgpt zou het verlies kwa warmte in de leiding 0.5 vs 1.5 kw zijn.
De leiding zal in de schuur 45 meter zijn tegenover anders 15 meter.
Wat ik zelf tot nu toe als voor en nadelen bedacht heb :
Dichtbij :
Voordelen : minder verlies in warmte, kachel kan zijn warmte zeker goed kwijt, goedkopere installatie.
Nadelen :waarschijnlijk aanzienlijk meer 90° bochten in de leiding, een "gebouwtje" moeten maken dat ie droog staat. Lelijker aangezicht geheel.
In de schuur : voordelen, binnen kunnen vullen, hout vlakbij, makkelijkere installatie betreffende schoorsteen en geen extra "hut" hoeven maken, het houdt het geheel netter.
Nadelen : duurder en meer verliezen. Brandveiligheid?
Durft iemand hier iets zinnigs over te zeggen ?
Ik twijfel nog behoorlijk om hem naast huis of in de schuur te zetten :
Volgens chatgpt zou het verlies kwa warmte in de leiding 0.5 vs 1.5 kw zijn.
De leiding zal in de schuur 45 meter zijn tegenover anders 15 meter.
Wat ik zelf tot nu toe als voor en nadelen bedacht heb :
Dichtbij :
Voordelen : minder verlies in warmte, kachel kan zijn warmte zeker goed kwijt, goedkopere installatie.
Nadelen :waarschijnlijk aanzienlijk meer 90° bochten in de leiding, een "gebouwtje" moeten maken dat ie droog staat. Lelijker aangezicht geheel.
In de schuur : voordelen, binnen kunnen vullen, hout vlakbij, makkelijkere installatie betreffende schoorsteen en geen extra "hut" hoeven maken, het houdt het geheel netter.
Nadelen : duurder en meer verliezen. Brandveiligheid?
Durft iemand hier iets zinnigs over te zeggen ?
-
Paide
Re: Verliezen in een leiding mbt warmte.
hoeveel warmte ga je nodig hebben? Ik vind beide oplossingen niet echt optimaal. Is een simpele monoblock warmtepomp aan de niet-zichtkant van de herberg niet op alle vlakken veel praktischer? Geen rook, geen massieve buffers, niet bij hoeven vullen, geen gesleep met hout, geen leidingverlies...
-
Tiewrap
Het is 600m2 vloeroppervlak, een houtvergasser aangevuld met zonnecollectoren leek ons de beste optie.
Ook kunnen wij in de toekomst warm water op dit systeem aan sluiten.
Nu heb ik geen verstand van warmtepompen, maar een korte zoektocht leert mij: hoog stroomverbruik, grote aanpassing aan het gebouw nodig (werkt matig met radiatoren) en een hoge investering van minimaal 50.000 ?
Nu heb ik geen verstand van warmtepompen, maar een korte zoektocht leert mij: hoog stroomverbruik, grote aanpassing aan het gebouw nodig (werkt matig met radiatoren) en een hoge investering van minimaal 50.000 ?
-
Volgens Bartjes
Ik weet niet hoe ChatGPT aan die waarden komt maar ze zijn afhankelijk van welke isolatie je neemt, de temperatuur en hoe dik je gaat isoleren. Ga je de leiding boven of onder de grond leggen?
-
Tiewrap
2 leidingen in 1 mantel, ik kan de chat even niet terug vinden, naar het leiding type ingegeven die we ook zouden gebruiken.
Grotendeels ingegraven, hoewel daar nog wel wat onzekerheid is wat rots betreft.
Eigenlijk hebben we nu besloten hem wegens anders te zetten. Nog dichter bij de buffers, maar dan buiten.
Daar zal de schoorsteen weer meer een uitdaging zijn omdat er geen ondersteuning is. Wel genoeg mogelijkheden voor schoren.
Grotendeels ingegraven, hoewel daar nog wel wat onzekerheid is wat rots betreft.
Eigenlijk hebben we nu besloten hem wegens anders te zetten. Nog dichter bij de buffers, maar dan buiten.
Daar zal de schoorsteen weer meer een uitdaging zijn omdat er geen ondersteuning is. Wel genoeg mogelijkheden voor schoren.
-
Volgens Bartjes
Als je een goede indicatie wilt van de warmteverliezen kun je Rockassist van Rockwool gebruiken, je moet je wel even registreren https://rockassist.com/. Mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik het wel. Houd er verder rekening mee dat de isolatie droog moet blijven, je hebt dus een mantel nodig als je buiten isoleert. Wat verder wel eens een probleem wil zijn is dat er condensvocht in de isolatie ontstaat als de leidingen afkoelen, dit kan corrosie veroorzaken.
-
pelletpower
Voor leidingen in de grond zijn kant en klare produkten voor handen.
https://www.warmteservice.nl/Installati ... hQQAvD_BwE
Eerste hit, zo zijn er nog meer
Buffers in de warme schil is wel fijn. Houtvergasser ook, bijvullen geeft rook, dat is dan weer niet fijn. Houtvergasser in de schuur geeft een warme schuur.
https://www.warmteservice.nl/Installati ... hQQAvD_BwE
Eerste hit, zo zijn er nog meer
Buffers in de warme schil is wel fijn. Houtvergasser ook, bijvullen geeft rook, dat is dan weer niet fijn. Houtvergasser in de schuur geeft een warme schuur.
-
Tiewrap
De schuur staat 45 meter verderop en ik ben toch wat bang voor brand. Ik ben daar ook vaak hout aan het zagen en dat ligt daar opgeslagen.
We hebben binnen geen mooie ruimte waar we ook makkelijk met het hout bij kunnen komen, plus dat er dan een schoorsteen door het hele gebouw moet.
Alles heeft zo zijn voor en nadelen, de twijfel blijft....
We hebben binnen geen mooie ruimte waar we ook makkelijk met het hout bij kunnen komen, plus dat er dan een schoorsteen door het hele gebouw moet.
Alles heeft zo zijn voor en nadelen, de twijfel blijft....
-
pelletpower
45 m is een aardig eindje. Een stookhok dichterbij is dan inderdaad het overwegen waard
-
Paide
Ik zou je aanraden je er wat verder in verdiepen en wat alternatieven met elkaar gaan vergelijken.Tiewrap schreef: ↑24 okt 2025, 08:57 Het is 600m2 vloeroppervlak, een houtvergasser aangevuld met zonnecollectoren leek ons de beste optie.
600m2 matig geisoleerd gaat sowieso een enorme hoeveelheid energie vragen om warm te houden en daar komt al dat eventuele leidingverlies nog bij.
dus vergelijk het hoge stroomverbruik met het hoge houtverbruik met al het werk wat erbij hoort. Ergens zal al die energie vandaan moeten komen.
WP met radiatoren kan prima werken, warm water verwarmen ook. 50k lijkt me geen realistisch getal.
Maar zonder inzicht in je verwachte energieverbruik is het lastig een vergelijk te maken. Hoeveel ton hout denk je elk jaar nodig te hebben?