Bouwvergunningvrij bijgebouw
Moderator: Moderators
-
Adriaan Kragten
Bouwvergunningvrij bijgebouw
De notitie: “Ideeën over een bouwvergunningvrij bijgebouw met twaalf zonnepanelen” kan bekeken worden op mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu “No wind energy”.
-
Adriaan Kragten
Re: Bouwvergunningvrij bijgebouw
Hoofdstuk 3 van deze notitie werd gewijzigd. Er worden dubbelzijdige zonnepanelen gebruikt op een wit dak met een dakhoek van 45° dat op het zuiden ligt. De panelen liggen 0,1 m vanaf het dak en 0,2 m uit elkaar. Het oppervlak van de witte rand rond de panelen is ongeveer 20 % van het paneeloppervlak. Ik ga ervan uit dat er geen licht door het paneel heen dringt. Ik ben er dus vanuit gegaan dat de opbrengst van de achterkant 20 % is van die van de voorkant. Is dat een redelijke aanname?
-
pelletpower
-
pelletpower
Interessante notitie. Losse panelen klinkt leuk maar in principe ben je verdwaald in het bos. Doe een stapje terug dan zie je niet alleen de bomen maar ook het bos.
Alle panelen volledig tegen elkaar leggen, wat door het paneel gaat ketst terug via de witte platen. Montage kan dan traditioneel uitgevoerd worden, rust en egaal dak. Ipv hpl kunnen ook gewoon sandwich panelen gebruikt worden. Dat maakt alles een stuk eenvoudiger met hetzelfde effect.
Alle panelen volledig tegen elkaar leggen, wat door het paneel gaat ketst terug via de witte platen. Montage kan dan traditioneel uitgevoerd worden, rust en egaal dak. Ipv hpl kunnen ook gewoon sandwich panelen gebruikt worden. Dat maakt alles een stuk eenvoudiger met hetzelfde effect.
-
Adriaan Kragten
Zijn er standaard sandwich panelen te koop die sterk genoeg zijn om als zoldervloer te dienen wanneer het huis 4,2 m breed is? Ik gebruik geen losse panelen; alle HPL buitenplaten en de Roofmate binnenkant worden met epoxy aan elkaar gelijmd zodat niet alleen het vloersegment doorbuigt waar je op gaat staan en zodat ook de daksegmenten niet lekken. Bij een totale dikte van 20 cm wordt de zaak waarschijnlijk erg sterk en stijf. Ik zou wel kunnen uitrekenen wat van zoiets het weerstandsmoment en het traagheidsmoment wordt. Dat heb je nodig als je bij een bepaalde belasting de buigspanning en de doorbuiging wilt berekenen.pelletpower schreef: ↑08 jul 2025, 12:46 Interessante notitie. Losse panelen klinkt leuk maar in principe ben je verdwaald in het bos. Doe een stapje terug dan zie je niet alleen de bomen maar ook het bos.
Als je de panelen tegen elkaar legt dan heb je dus alleen profijt van het zonlicht dat door de panelen heen dringt. Ik heb niet kunnen vinden hoe veel dat is en daarom heb ik het verwaarloosd. Als je de panelen, zoals ik dat gedaan heb, 20 cm uit elkaar legt dan dringt er toch behoorlijk wat energie tussen de panelen door. Ik maak het dak van een sandwich van 1,3 m brede HPL platen met daartussenin Roofmate. Dit komt goed uit als de zonnepanelen 1,1 m breed zijn want dan liggen er precies twee panelen per plaat. Als ik de panelen tegen elkaar zou leggen dan kunnen er op een dak van 7,8 m diep, zeven in plaats van zes panelen van 1,1 m breed naast elkaar liggen maar dan krijg ik totaal veertien panelen en bij een 3-fasen inverter worden dan alle fasen niet even zwaar belast. Ik weet niet of dat erg is. Bij zes panelen naast elkaar zou het huis ook korter kunnen zijn maar ik vind dat de woonkamer dan aan de kleine kant wordt. Ik heb ooit een kantoorunit naast mijn huis gehad van 8 * 3 m en op deze plaats zou het ontworpen huis ook kunnen staan en er ligt al krachtstroom en een rietveld voor afvalwaterzuivering. Maar weet niet of ik er nog wel aan zou willen beginnen om het echt te bouwen.
De notitie is maar een eerste idee en als je zoiets werkelijk zonder bouwvergunning zou mogen bouwen dan denk ik dat er toch een grote markt voor is. De sandwich constructie voor het dak en de zoldervloer is niet iets voor zelfbouw; dat zou in serie in een fabriek moeten gebeuren. Maar er zijn ook wel andere constructies denkbaar waarbij de hoofdlijnen van de geometrie toch gehandhaafd kunnen blijven. Het is wel zo dat ook al is geen bouwvergunning nodig, je wel een bouwtekening en constructieberekeningen nodig hebt. In die constructieberekeningen moet aangetoond worden dat het dak en de zoldervloer sterk genoeg zijn.
-
pelletpower
Adriaan, je hoeft me niets te vertellen over weerstand/ traagheidsmoment. En berekeningen kunnen ook control c control v, geen ambtenaar die het narekent.
Zoldervloer van hout is ook niets mis mee. Waarom gaan kliederen met epoxy?
Alle panelen tegen elkaar ziet er wat mij betreft een stuk beter uit en scheelt aanzienlijk in bevestigingsmaterialen. Paneeltje extra zijn de kosten ook niet.
En omvormer scheef belasten door zonnepanelen? Hoe zie je dat voor je?
Zoldervloer van hout is ook niets mis mee. Waarom gaan kliederen met epoxy?
Alle panelen tegen elkaar ziet er wat mij betreft een stuk beter uit en scheelt aanzienlijk in bevestigingsmaterialen. Paneeltje extra zijn de kosten ook niet.
En omvormer scheef belasten door zonnepanelen? Hoe zie je dat voor je?
-
Adriaan Kragten
Ik vrees dat er toch een addertje onder het gras zit als je alle panelen met epoxy aan elkaar lijmt en dat is de uitzettingscoëfficiënt die 0,06 mm per meter plaat per graad Celsius is voor HPL plaat. Ik denk dat het maximum temperatuurverschil voor de buitenkant wel 80° kan zijn. Bij een totale plaatbreedte van 7,8 m wordt de variatie dan 0,06 * 7,8 * 80 = 37,44 mm. Het maximum temperatuurverschil voor de binnenkant is veel kleiner waardoor de platen bol zullen gaan staan als het heet is en hol zullen gaan staan als het koud is. Vooral hol is een probleem omdat er dan in de buitenkant trekspanning in de plaat komt en ik vrees dat de lijmverbindingen het dan gaan begeven. Als de totale lengte zo sterk varieert dan is het ook heel lastig om het dak op de stenen muren te bevestigen zodanig dat de verbinding kan bewegen. Het werken van de plaat geeft ook een probleem als je er zonnepanelen op bevestigt omdat het glas van de de panelen een andere uitzettingscoëfficiënt heeft. Verticale HPL platen worden daarom normaal met een dilatatiegroef van 8 mm tot 10 mm gemonteerd. Er worden bevestigingsschroeven van 5 mm gebruikt en alle gaten op één na worden 8 mm geboord. Eén gat is echter 5 mm en dat gat fixeert de plaat. De schroeven mogen ook niet al te vast aangedraaid worden. Voor een verticale plaat zal de naad voldoende dicht zijn maar voor een schuine dakplaat denk ik dat je lekkage op de naden krijgt. Ik zal dus toch wat anders moeten verzinnen.
Ik heb nu een huis met een puntdak en een zolder. Als je de zolder als slaapvertrek wilt gebruiken dan is een trap of een ladder nodig. Een vaste trap neemt te veel ruimte in en daarom heb ik een ladder gebruikt. Maar met een ladder is het huis niet meer geschikt om gebruikt te worden als mantelzorgwoning wanneer degene die mantelzorg nodig heeft in het huis zou gaan wonen. Nu zijn er ook kant en klare mantelzorgwoningen te koop die met een kraan geplaatst worden maar daarvoor moet er iemand wonen die een mantelzorgindicatie heeft. Als die overleden is dan moet je de zaak weer opruimen en daarom ben ik uitgegaan van iets wat zonder vergunning geplaatst kan worden. Als ik de zolder zou laten vervallen dan moet de slaapkamer op de begane grond liggen maar daarvoor moet het huis een stuk dieper worden. Het dak kan dan een dakhoek van 5° krijgen zodat het afwatert naar de noordkant. De zonnepanelen worden dan verticaal tegen de zuidwand geplaats. Een dakhoek van 90° geeft in december een nog hogere opbrengst dan een dakhoek van 45°. In de zomer is de opbrengst wel lager maar in de zomer is de opgewekte energie na 2027 toch haast niets waard als je terug wilt leveren aan het net. Ik zal eens bekijken waar dit concept op uitkomt.
Als je de panelen tegen elkaar legt hoe worden ze dan gemonteerd? Zitten er bevestigingsgaten in de rand van het paneel of moeten de schroeven tussen de panelen door lopen? Als het laatste het geval is dan moet er toch een smalle sleuf tussen de panelen zitten.
Ik heb nu een huis met een puntdak en een zolder. Als je de zolder als slaapvertrek wilt gebruiken dan is een trap of een ladder nodig. Een vaste trap neemt te veel ruimte in en daarom heb ik een ladder gebruikt. Maar met een ladder is het huis niet meer geschikt om gebruikt te worden als mantelzorgwoning wanneer degene die mantelzorg nodig heeft in het huis zou gaan wonen. Nu zijn er ook kant en klare mantelzorgwoningen te koop die met een kraan geplaatst worden maar daarvoor moet er iemand wonen die een mantelzorgindicatie heeft. Als die overleden is dan moet je de zaak weer opruimen en daarom ben ik uitgegaan van iets wat zonder vergunning geplaatst kan worden. Als ik de zolder zou laten vervallen dan moet de slaapkamer op de begane grond liggen maar daarvoor moet het huis een stuk dieper worden. Het dak kan dan een dakhoek van 5° krijgen zodat het afwatert naar de noordkant. De zonnepanelen worden dan verticaal tegen de zuidwand geplaats. Een dakhoek van 90° geeft in december een nog hogere opbrengst dan een dakhoek van 45°. In de zomer is de opbrengst wel lager maar in de zomer is de opgewekte energie na 2027 toch haast niets waard als je terug wilt leveren aan het net. Ik zal eens bekijken waar dit concept op uitkomt.
Als je de panelen tegen elkaar legt hoe worden ze dan gemonteerd? Zitten er bevestigingsgaten in de rand van het paneel of moeten de schroeven tussen de panelen door lopen? Als het laatste het geval is dan moet er toch een smalle sleuf tussen de panelen zitten.
-
pelletpower
Precies, gewoon monteren zoals alle panelen gemonteerd worden. Dan krijg je een plaatje per twee panelen. Bij vrij liggende panelen heb je voor elk paneel een hoekstuk nodig. Dubbele aantallen dus en een onrustig dak.
Iets anders. Panelen geven dc. Dit gaat per string naar een tracker de omvormer in. Deze maakt daar een of drie fasen van, afhankelijk van het type omvormer. Bij een drie fasen omvormer wordt dit perfect over de fasen verdeeld. Het is dus niet nodig daar aan paneelkant rekening mee te houden. Foutje in je notitie.
Iets anders. Panelen geven dc. Dit gaat per string naar een tracker de omvormer in. Deze maakt daar een of drie fasen van, afhankelijk van het type omvormer. Bij een drie fasen omvormer wordt dit perfect over de fasen verdeeld. Het is dus niet nodig daar aan paneelkant rekening mee te houden. Foutje in je notitie.
-
Adriaan Kragten
Bedankt voor de uitleg. Ik dacht dat de input al in drie gelijke delen aan de inverter aangeboden moest worden. Ik begrijp dat de panelen alleen op de hoeken gemonteerd worden en dat er dus geen montagegaten in de lijst zitten maar er zal toch wel een bepaalde spleet tussen de panelen zitten. Ik zal me nog wat beter over de bevestiging moeten oriënteren bij de panelenboeren. Ik heb al gekeken naar de optie om de zolder weg te laten maar het huis wordt dan erg lang als er op de begane grond een slaapkamer bij moet komen. Als ik twaalf panelen op een dak van 45° wil hebben dan kan ik ook drie rijen van vier panelen nemen waarbij de lange kant horizontaal ligt. Bij panelen van 1,1 m hoog en 1,75 m, lang heb ik dan een schuine hoogte van het dak van 3,3 m en een lengte van 7 m nodig. Ik overweeg nu stalen damwandplaat te gebruiken.pelletpower schreef: ↑09 jul 2025, 10:16 Precies, gewoon monteren zoals alle panelen gemonteerd worden. Dan krijg je een plaatje per twee panelen. Bij vrij liggende panelen heb je voor elk paneel een hoekstuk nodig. Dubbele aantallen dus en een onrustig dak.
-
pelletpower
Geen damwand maar sandwich. KISS. Leuk om het wiel opnieuw uit te vinden als je niets te doen hebt, maar we rollen al heel lang. Hetzelfde geldt voor huisjes. Hier zou ik de wanden een meter door laten lopen, dan heb je iets aan de zolder. Zoldervloer houdt dan de wanden bij elkaar ( trekstang).
Kijk eens bij Esdec, dan krijg je een aardig idee hoe paneeltjes bevestigd worden. Sandwichpanelen werkt ideaal. Niet gaan klooien met pannen en haken.
Kijk eens bij Esdec, dan krijg je een aardig idee hoe paneeltjes bevestigd worden. Sandwichpanelen werkt ideaal. Niet gaan klooien met pannen en haken.
-
Adriaan Kragten
Je kunt gelijk hebben dat damwandplaten niet bruikbaar zijn. Ik heb op de site van HMG Benelux gekeken en geen van de aangeboden damwandprofielen die voor een dak geschikt zijn, zijn ook geschikt om PV panelen op aan te brengen. Als je vergunningsvrij wilt bouwen dan mag de nokhoogte niet hoger zijn dan 5 m en mag de dakvoet niet hoger zijn dan 3 m. Als je de zijmuren nog een eind laat doorlopen boven de zoldervloer dan wordt het dak te hoog als je een dakhoek van 45° toepast en het huis een breedte heeft van ongeveer 4 m. Het is toch allemaal een stuk lastiger dan ik eerst dacht.
-
pelletpower
Ok. Jammer. Dan knieschot als bergruimte.
Damwand geeft condens aan de binnenkant. Sandwich dus.
Damwand geeft condens aan de binnenkant. Sandwich dus.
-
JantjeV8
Dat is wel bij een Enphase systeem. Als je die op een 3Fase groep aansluit, dan verdeel je de omvormers zo veel mogelijk over de fasen.Adriaan Kragten schreef: ↑09 jul 2025, 18:45 Ik dacht dat de input al in drie gelijke delen aan de inverter aangeboden moest worden.
Vergunningsvrij is een nok op maximaal 5.000mm+P, en de goot op maximaal 3.000mm+P.
Maar een zolder als slaapkamer gebruiken, dan wordt het een gebruikersruimte en moet er een 'gewone' trap naar toe. De m³'se inhoudt gaat dan ook voor de woz berekening mee tellen. Ook moeten dan de wanden en de vloeren dan de juiste geluidswering e.d. mee krijgen.
Voor dat soort daken zijn inderdaad de gewone industriele sandwichpanelen een prima oplossing. Maar ga je op sandwichpanelen een pv-systeem aanbrengen, dan zou ik op strategische punten de pv-beugels niet enkel in de buitenhuid van de sw vast zetten, maar er dwars door heen. Dat zijn dan wel weer koudebruggen. Maar het buitenhuidje kan wel eens moeite hebben met de windzuiging, dan blijft je pv ook niet liggen.
En nog even terug naar Adriaan's 1e gedachte:
In de bouw wordt heel erg gedwongen ontworpen en vergund op kreten als circulair, eco en dat soort ontwikkelingen. Om circulair te zijn moet het begrip 'losmaakbaarheid' uitgelegd worden. Verlijmd met epoxy ga je dat denk ik niet voor elkaar krijgen.
-
Adriaan Kragten
Ik heb eerder geschreven dat je op damwandplaten geen zonnepanelen kunt leggen maar dat is toch niet juist. Het kan wel maar dan moet de plaatdikte 0,75 mm zijn. Je hebt last van condensatiewater aan de onderkant maar dat is te voorkomen met een viltlaag aan de onderkant en ervoor te zorgen dat er aan de onderkant lucht langs kan stromen. Misschien zijn sandwich platen toch beter. Ik heb gegoogeld op sandwich dakplaten en kwam uit bij www.joriside.com. Bedoelen jullie zoiets? Het oorspronkelijke idee met verlijmd HPL en Roofmate plaat heb ik al losgelaten.
Ik ben op de ladder uitgekomen omdat die weinig plaats inneemt. Als ik een schuur heb met daarop een zoldertje en ik zet daar een ladder tegen dan mag dat toch gewoon. Wat ik op dat zoldertje doe dat gaat niemand wat aan. Ik heb heel wat video's over tiny houses gezien en die hadden ook een ladder en vaak nog veel steiler dan de mijne. Ik twijfel of een vaste trap ook werkelijk een eis is voor een huisje dat zonder bouwvergunning gezet mag worden maar misschien heb ik ongelijk. Een vaste trap is misschien toch mogelijk als ik het huisje nog wat breder maak. Een andere optie is toch ook om het huisje langer te maken met een slaapkamer op de begane grond en dan geen puntdak en de zonnepanelen op de zuidmuur.
Ik ben op de ladder uitgekomen omdat die weinig plaats inneemt. Als ik een schuur heb met daarop een zoldertje en ik zet daar een ladder tegen dan mag dat toch gewoon. Wat ik op dat zoldertje doe dat gaat niemand wat aan. Ik heb heel wat video's over tiny houses gezien en die hadden ook een ladder en vaak nog veel steiler dan de mijne. Ik twijfel of een vaste trap ook werkelijk een eis is voor een huisje dat zonder bouwvergunning gezet mag worden maar misschien heb ik ongelijk. Een vaste trap is misschien toch mogelijk als ik het huisje nog wat breder maak. Een andere optie is toch ook om het huisje langer te maken met een slaapkamer op de begane grond en dan geen puntdak en de zonnepanelen op de zuidmuur.
-
pelletpower
https://www.montagemarkt.nl/?gad_source ... gLwyvD_BwE
Deze site is wat makkelijker. Een andere is van Delft in Drunen/ Elshout.
Losmaakbaarheid is wel het gouden woord. Zonder dat geen up- of downcycle.
Deze site is wat makkelijker. Een andere is van Delft in Drunen/ Elshout.
Losmaakbaarheid is wel het gouden woord. Zonder dat geen up- of downcycle.