Ecodorp Land van Aine bouwt "snelle" batchrocket
Moderator: Moderators
-
opaBoven
Ecodorp Land van Aine bouwt "snelle" batchrocket
De afgelopen weken is op het Ecodorp Land van Aine in Ter Apel (https://www.facebook.com/ecodorplandvanaine) de eerste "snelle" batchrocket kachel gebouwd, in een wat kleinere strobalenwoning. Het is de Roquetinho (https://roquetinho.eu/nl), een kachel die al binnen een uur flink wat warmte afgeeft, en waarvan de betonmantel dan nog zo'n 4 uur warmte blijft afstralen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: Ecodorp Land van Aine bouwt "snelle" batchrocket
Mooi werk!
De Roquetinho is veel gietwerk, toch? Heb je de gietmortel zelf gemengd of kant-en-klaar gekocht? Dat schijnt nogal in de prijs te schelen.
Mijn RBB heeft een dunne bell-wanddikte, 7cm, en geeft ook snel warmte. Met temperaturen gemiddeld rond de 0 graden (zoals nu) is 2x per dag stoken prima om het huis rond de 20 graden te houden. Afhankelijk van de grootte en thermisch 'zwaarte' van het huis is een lichte bell helemaal prima.
De Roquetinho is veel gietwerk, toch? Heb je de gietmortel zelf gemengd of kant-en-klaar gekocht? Dat schijnt nogal in de prijs te schelen.
Mijn RBB heeft een dunne bell-wanddikte, 7cm, en geeft ook snel warmte. Met temperaturen gemiddeld rond de 0 graden (zoals nu) is 2x per dag stoken prima om het huis rond de 20 graden te houden. Afhankelijk van de grootte en thermisch 'zwaarte' van het huis is een lichte bell helemaal prima.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
opaBoven
Hoi Pietje! Alleen de onderste laag wordt gegoten (gewoon beton), met eenvoudige rechthoekige mallen. De rest is opgebouwd uit doormidden gezaagde betontegels.
Het moeilijkste was altijd het gieten van vuurvast beton. Dat blijkt nu helemaal niet nodig te zijn. In deze nieuwe versie zijn ook de twee bovenste lagen van gewoon beton. De bovenste 20 cm is dan aan de binnenkant afgeschermd met een laagje keramisch vilt, zie de foto.
Niet alleen is daardoor het bouwen veel makkelijker geworden, het scheelt ook behoorlijk in de materiaalprijs, die ligt nu voor de totale kachel ruim onder de 400 euro.
Het moeilijkste was altijd het gieten van vuurvast beton. Dat blijkt nu helemaal niet nodig te zijn. In deze nieuwe versie zijn ook de twee bovenste lagen van gewoon beton. De bovenste 20 cm is dan aan de binnenkant afgeschermd met een laagje keramisch vilt, zie de foto.
Niet alleen is daardoor het bouwen veel makkelijker geworden, het scheelt ook behoorlijk in de materiaalprijs, die ligt nu voor de totale kachel ruim onder de 400 euro.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- peterberg
- Moderator
De afgeleverde warmte per uur is maatgevend, niet per definitie de dikte van de wanden. Onze kachel heeft wanden van 17 cm in twee lagen, 2200 kg zwaar en we stoken in een goed geïsoleerd huis één maal per 24 uur.
Er zijn dus meerdere manieren om hetzelfde te bereiken. Ways to skin a cat are plenty, the cat will object, also plenty.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Dat klopt helemaal. Maar er is een ander aspect van dikke wanden, namelijk dat die per stook minder opwarmen dan hetzelfde oppervlak met een dunnere wand. De afgifte neemt tot de 3e macht toe met de temperatuur, dus een dunnere wand geeft door de verkregen hogere temperatuur na een stook veel meer warmte af. En daarmee vermindert een dikkere wand wel degelijk de afgegeven warmte per uur.
Wij hebben in ons huis heel veel ramen op het zuiden, waardoor de temperatuur omhoog vliegt als de zon gaat schijnen. Als op dat moment de kachel vanwege de zwaarte nog steeds warmte af geeft, dan wordt het echt veel te warm. Daarom is het dan fijn een lichtere kachel te bouwen, zodat je beter kan inspelen op deze extra warmte-input. Nadeel is dat je dan wel soms 2x moet stoken. Soit.
Ik heb trouwens geen balansventilatie om een overschot aan warmte naar de rest van het huis te pompen. Als dat wel kan, dan kan je inderdaad ook met een zwaardere kachel vooruit omdat het gebrek aan inspelen op extra warmte-input niet door de kachel moet worden gedaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
- peterberg
- Moderator
En heb je met een dunnere wand meer schommelingen in de temperatuur van de woonruimte, het is maar waar er voor gekozen wordt.Pietje schreef: ↑19 feb 2025, 23:26Maar er is een ander aspect van dikke wanden, namelijk dat die per stook minder opwarmen dan hetzelfde oppervlak met een dunnere wand. De afgifte neemt tot de 3e macht toe met de temperatuur, dus een dunnere wand geeft door de verkregen hogere temperatuur na een stook veel meer warmte af. En daarmee vermindert een dikkere wand wel degelijk de afgegeven warmte per uur.
Er zijn allerlei mogelijkheden om een soortgelijk probleem te benaderen, elke methode kan tot een gevraagd resultaat leiden. Die van ons kan dus net zo goed werken als die van jou.
Hier wil ik het bij laten, we dwalen af van het onderwerp.
groeten, Peter
-
opaBoven
Toen ik begon na te denken over hoe ik mijn kachel zou gaan bouwen woonde ik in Portugal. Daar was het nogal logisch dat de kachel snel moest zijn, want in het bergklimaat kan het 's morgens erg koud zijn, maar dan 's middags eerder te warm. Dan wil je dus een kachel die direkt warmte afgeeft. Ook in Nederland kan die direkte respons een voordeel zijn: bijvoorbeeld als je er overdag niet bent en je alleen 's morgens en 's avonds warmte nodig hebt. Dan scheelt het natuurlijk ook veel in de hoeveelheid brandstof die je verbruikt.
Maar er is nog een reden waarom een lichtere kachel een goed idee is, en dat is de bereikbaarheid. De batchrocket is een geweldige uitvinding die in potentie een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan de energietransitie. Voor de schone en efficiënte eigenschappen maakt het niet uit of het een zware of een lichte uitvoering is. Maar hoeveel mensen nemen een zware massakachel in huis? Die groep is niet zo groot. De groep voor wie een lichte kachel zoals de Roquetinho een optie is is veel en veel groter, ook al omdat het een alternatief kan zijn voor verouderde houtkachels of open haarden. In ecologisch opzicht zouden lichte, snelle batchrocketkachels dus écht een positieve impact kunnen hebben.
Na 12 jaar is de Batch Box Rocket bij het grote publiek nog steeds onbekend. Er is ook nog steeds geen leverancier waar je een betaalbaar exemplaar kunt bestellen. Als je het mij vraagt zou dat nou toch wel eens een keer mogen veranderen.
Groet, Roelof
Maar er is nog een reden waarom een lichtere kachel een goed idee is, en dat is de bereikbaarheid. De batchrocket is een geweldige uitvinding die in potentie een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan de energietransitie. Voor de schone en efficiënte eigenschappen maakt het niet uit of het een zware of een lichte uitvoering is. Maar hoeveel mensen nemen een zware massakachel in huis? Die groep is niet zo groot. De groep voor wie een lichte kachel zoals de Roquetinho een optie is is veel en veel groter, ook al omdat het een alternatief kan zijn voor verouderde houtkachels of open haarden. In ecologisch opzicht zouden lichte, snelle batchrocketkachels dus écht een positieve impact kunnen hebben.
Na 12 jaar is de Batch Box Rocket bij het grote publiek nog steeds onbekend. Er is ook nog steeds geen leverancier waar je een betaalbaar exemplaar kunt bestellen. Als je het mij vraagt zou dat nou toch wel eens een keer mogen veranderen.
Groet, Roelof
-
LeaD
Net zoals het grote publiek ook weinig bezig is met gezond leven . Zijn alleen bezorgd om hun gezondheid en grijpen pas in als het te laat is . Leve de bijna onbetaalbaar geworden gezondheidszorg .
Mocht het andersom zijn, had dit forum toch minstens een paar miljoen leden en had kockie genoeg warmte van zijn serverroom .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
JantjeV8
Da's niet helemaal waar.
Er zijn nog nooit zoveel sportscholen & fitness gelegenheden als nu. Er worden kapitalen aan die abonnementen uitgegeven en het is er druk. Er wordt € 11,- voor een of andere supersmoothy betaald in de decandente steden, met het oog op detoxen en healthy shit, terwijl je bij de groenteboer daar 4 kilo kiwi's voor kunt wegvreten.
Dus, ja, er wordt gezond geleefd
-
Volgens Bartjes
Wat ik mij afvraag is of het vuurvaste vilt er niet af valt na verloop van tijd. In vilt zitten binders die er uit branden waardoor het een groot gedeelte van zijn sterkte verliest. Normaal gezien wordt dit materiaal opgesloten tussen twee andere materialen en bijvoorbeeld gebruikt als achterliggende isolatie tussen een staalplaat en vuurvaste plaat.
-
opaBoven
Hallo Bartjes, dank voor je opmerking. We gaan het extra in de gaten houden. Ik denk dat het bindmiddel in keramisch vilt vergelijkbaar is met dat van Superwool, en daarmee is de ervaring na het eerste stookseizoen goed, ik heb geen desintegratie kunnen bespeuren. In de instookperiode vormt zich een laagje roet op het oppervlak, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ook is de temperatuur die het te verduren krijgt maximaal 650ºC, daar waar superwool en vilt op 1260ºC zijn geklassificeerd.
-
Volgens Bartjes
Superwool wordt mechanisch gebonden door een speciaal proces en bevat geen binders, deze mechanische verbinding blijft bestaan bij verhitting. De binder in vuurvast vilt verbrand bij ongeveer 350 graden en verdwijnt daarbij waarbij het een groot gedeelte van zijn sterkte verliest. De classificatie temperatuur van vuurvaste dekens en vilt is niet de maximale gebruikstemperatuur en zegt alleen iets over de krimp, deze mag niet groter zijn dan 4% bij de opgegeven temperatuur. Beide materialen kun je gebruiken tot ongeveer 1000C dus met 650C gaat dat prima alleen verliest het vilt z'n sterkte. Als het werkt is het natuurlijk prima en zou ik er niks aan veranderen.