waterrobuust bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer

waterrobuust bouwen

Bericht door rijpezweer »

Ik heb een min of meer vlakke bouwgrond op het oog in pluviaal overstromingsgebied (middelgrote kans op overstroming bij huidig klimaat). Heeft iemand degelijke, vrij toegankelijke info rond waterrobuust bouwen?

Wat achtergrondinfo rond perceel en bouwvoorschriften:
  • grondbreedte straatkant: 14.5 m
  • diepte: 32.5 m
  • relatief vlak
  • bouwen tot 8.5m breed, 15m diep op het gelijkvloers en 12m op de optionele verdieping
  • hellend dak verplicht
  • autoparkeerplaatsen verplicht: als eengezinswoning 2, voor twee woningen 3

Onze wensen:
  • ~75 m² als woning met twee slaapkamers.
  • idealiter ook een te verhuren studio van >=45 m
  • beide waterweerbaar
  • eenvoud. We willen een eenvoudige structuur en eenvoudige technieken. Zelf te bouwen en te onderhouden.
  • ecologie.
  • budget. Dit moet in een messcherp budget passen. We willen onze centen prioritair aan andere zaken dan wonen besteden.
  • bonuspunten:
    • toegankelijk. Ook op ons 85e nog te gebruiken.
    • atelier. Dit mag overstroombaar zijn.
Van de af te breken woning op het perceel kunnen we allicht een hoop recupereren: bakstenen, dakpannen en mogelijk ook vloerbalken.
JantjeV8

Re: waterrobuust bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Toevallig gaat het daar in de bouwwereld nu over: er is een regel van kracht gegaan: niet meer bouwen in overstromingsgebied zoals uiterwaarden, buffers van de rivieren, rondom het Ijsselmeer e.d.

Dus vooraleer u dat perceel aan koopt, controleer of je er nog wel een vergunning op gaat krijgen.
rijpezweer

Dank voor de suggestie. Het perceel ligt in Vlaanderen. Daar bouwen zou moeten kunnen volgens de gemeente.
Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb eens een foto gezien van iemand die na de watersnoodramp een huis in Zeeuws Vlaanderen gebouwd had en die er zeker van wilde zijn dat het bij een volgende onderstroming niet onder water zou lopen. Het stond daarom op palen van wel zo'n vijf meter hoog. Dat is toch echt geen gezicht en ik denk niet dat je dat zou moeten willen. Een terp oogt wel eleganter maar hier heb je wel een heleboel grond voor nodig en waar haal je dat vandaan. Een huis dat kan drijven is ook een optie ook al ligt het normaal op de grond. Je moet dan wel altijd over een flinke rand heen en al je aansluitingen moeten erg flexibel zijn of je moet het niet erg vinden dat ze breken als het fout gaat. In het IJsselmeer liggen drijvende huizen die door palen op zijn plaats gehouden worden maar dan woon je dus altijd op een soort woonboot. Je zou je ook voor kunnen stellen dat je bij gevaar alle deuren en ramen hermetisch kunt afsluiten maar dat vereist wel speciale constructies en je mag geen één gat vergeten. Als het water erg hoog komt dan kan de zaak alsnog gaan drijven als het huis niet erg zwaar is en waar word je dan bij een flinke storm naar toe geblazen. Ik zou toch liever ergens een stuk grond kopen op 10 m boven NAP.
rijpezweer

Als ik dit laat bezinken (grapje Walter!), dan zijn er toch wel wat mogelijkheden. Het risico beperkt zich immers tot extreme regenval, en concentreert zich op het deel van het terrein weg van het huidige bouwvallige huis. Het bestaande huis uit 1931 is in zeer slechte staat, maar heeft wel droge voeten.

Ik kan me voorstellen preventief op stelten van een verdieping hoog te bouwen. Op het gelijkvloers onder de stelten kan dan een overstroombare ruimte komen. Een atelier bijvoorbeeld, of parkeerplaatsen die zowiezo verplicht zijn.

Ik heb wel interesse in de technische kant van zo'n steltenbouw. Heb je daar toevallig meer info over?
Plaats reactie