enkelsteensmuur houtvezel en Ubakus

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johan Jonker

enkelsteensmuur houtvezel en Ubakus

Bericht door Johan Jonker »

Geacht forum

Binnenkort ga ik helpen een enkelsteensmuur op het zuiden te isoleren.
Mijn idee is om dat met 18cm dikke houtvezelplaten te doen omdat dat ook de hitte goed tegenhoudt.
Wat ik in mijn hoofd heb is
1) latten tegen de muur waarop ik dampopenfolie span en zo een luchtspouw creeer.
2) een houten voorzetwand maken
3) houtvezelplaat er tussen bevestigen
4) afwerken met gipsplaten
6) stucen met gips of eventueel met leem

Als ik echter dit door laat rekenen door Ubakus dan heb ik een vochtprobleem.
Afbeelding

Maak ik met de deze aanpak een denkfout?

Als ik de dampopenfolie aan de binnenkant van de houtvezelplaat doe wordt het beter.
Afbeelding

Maar als er dan een scheurtje in de folie zit, is dan het hele effect niet compleet weg en ben ik dan terug bij het eerste plaatje?

Als ik de luchtspouw weg laat, dan ziet het er net zo goed uit.

Maar ben ik dan wel dampopen genoeg? Is dat wel een goed idee?
JantjeV8

Re: enkelsteensmuur houtvezel en Ubakus

Bericht door JantjeV8 »

Wat je in je 1e opbouw niet hebt opgenomen, is een dampremmende laag.

Dus gipsplaat-dampremmer-constructie met isolatie, waterkerende damp-open folie, spouw-baksteen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

En als ik het persoonlijk zou doen, is de wanden zo ver mogelijk prefabriceren.

Dus op de grond leggen, constructie in elkaar zetten, isoleren, folie aanbrengen en dan de wand rechtopzetten. Boven wat ruimte houden om de wand er tussen te kunnen kantelen, die ruimte moet je nadien afschuimen. Dan hoef je verder helemaal geen verbinding met het metselwerk te hebben en dus ook geen kwetsbaar hout in een natte spouw.
Nog beter, de isolatie in 2 lagen opbouwen. Bijvoorbeeld houten regels van 100mm, daar tussen met 100mm isoleren, en dan nog een laag je van bijvoorbeeld 60mm er overheen leggen en vast zetten op de ruggen van de stijlen. Dan de wkdo folie en dan rechtop zetten. Dan heb je de koudebruggen van de constructiestijlen ook weer ingepakt en verder van de koude af gebracht.
Johan Jonker

Dank JantjeV8 voor je reactie.

Wel een goede methode om die koudbruggen van de constructiestijlen kwijt te raken.

De uitkomst verrast me wel en is eigenlijk niet zo mooi.
Drie jaar geleden heb ik me laten adviseren en kwam toen op deze volgorde voor mijn eigen huis.
Afbeelding
en
Afbeelding
In de eerste wand heb ik ook muurverwarming in de leemlaag verwerkt. Dat zal niet zo'n probleem zijn maar de tweede variant heb ik in een groot deel van mijn huis toegepast. Als ik dit zo zie heb ik dan wel gauw een vochtprobleem. Ik heb overigens wel isovlas toegepast maar dat zit niet in Ubacus. Ik verwacht niet dat dat een groot verschil maakt.

mmm. moet ik me nu erge zorgen maken?
Johan Jonker

Ik zie overigens als ik de niet geventileerd luchtspouw vervang door een geventileerde, dat dan het probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt. Misschien is dat nog wel een achteraf realiseerbare oplossing.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik zie nog steeds die dampremmer niet terug. Die dampremmer zorgt er voor dat bij nachtelijke afkoeling, de lucht van binnen niet te ver in je constructie diffundeert. Kortom, er komt geen vocht IN je pakket.
Johan Jonker

Omdat ik me even zorgen maakte over mijn eigen constructi heb ik contact opgenomen met de leverancier van isovlas. Die wist met te vertellen dat Ubakus rekent met 90 dagen lang -5 graden als uitgangspunt. Dat is in de Duitse situatie wellicht normaal, maar hier in Nederland wat fors. De waarde kun je gelukkig aanpassen.
Verder heeft isovlas een vochtregelurende werking die niet in het model zit.

Ik heb vervolgens maar eens wat gerekend met praktische waarden voor de binnen en buitentemperatuur en de luchtvochtigheid.
Dan kom ik voor mijn situatie op de volgende tabel:
Afbeelding
Ik heb gekozen voor de binnentemperatuur 18 graden, dat is wat we op de benedenverdieping hanteren en 15 graden, dat is wat we praktisch op de niet verwarmde bovenverdieping hebben. Te zien is dat bij een RV van 60% er vooral een probleem is als het wat kouder wordt.
Het maakt dus veel uit hoe warm je het stookt.

Vervolgens heb ik ook een tabel gemaakt die de afhankelijkheid van de luchtvochtigheid RV weergeeft. De onderstaande tabel geeft aan bij welke RV de condenswater ontwikkeling boven de 0,5kg./m3 uitkomt (in Ubakus kom je dan uit het 'groen')
Afbeelding

Mijn conclusie is dat ik vooral op koude dagen moet zorgen dat mijn luchtvochtigheid binnen de perken blijft. Deze winter ga ik maar een meten wat die is om te zien of er een probleem achter mijn muren zit.
Johan Jonker

@JantjeV8

Inderdaad is een dampremmende laag heel effectief.
Afbeelding

Dit is het resultaat in de worst case situatie: 21 graden binnen en 60graden luchtvochtigheid.
Dan is de condensatiewaarde volgende Ubakus 0,09kg/m2. Dat is heel acceptabel.
Johan Jonker

Het blijft boeiend dat isoleren.
Ik kwam een item tegen over koudebruggen bij vloer- en plafond balken.
Dat is wel iets om serieus te nemen.
Afbeelding

We hebben de bovenstaande situatie nog zonder isolatie:
* een enkelsteens muur zonder spouw
* houten vloer en plafond
* niet geisoleerd dak

Ik begrijp dat als je domweg aan de binnenzijde isolatie tegen de muren en het dak plakt de draagbalken die deels in de muur liggen een koude brug gaan worden en meer dan in de niet geisoleerde situatie nat zullen worden met op termijn verrotting.
Nu vroeg ik me af als je de isolatie van een dampscherm voorziet en dat dampremmende vast plakt aan de balken tot ruim 20cm uit de muur voorkom je dan die condensatie niet?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nee, dat voorkom je daar niet mee.
Dat dampscherm houdt het vocht wat in je binnenlucht zit binnen. De balken gaan rotten als gevolg van vocht in de muur. De buitenmuur wordt koud, kan ook verzadigd raken met regenwater, en dat trekt in de balk. De balk neemt nog steeds veel warmte van binnen op en transporteert dat richting buiten. In de muur is het koud en droogt het niet. Gevolg: balk rot.
Droge buitenmuren (flinke dakoverstek) kunnen veel ellende voorkomen. Je muur hydrofoberen kan dat theoretisch ook, maar of dat de juiste methode is??
Ideaal ga je het in een bestaand gebouw nooit krijgen. Hoe beter je isoleert, hoe groter het temperatuurverschil op de posities waar je het niet hebt kunnen doen, hoe groter de problemen.
Johan Jonker

@jantjeV8 Dat hydrofoberen dat lijkt me op zich niet gek, maar ook dat is dus het ei van Columbus niet, helaas. Er blijken twijfels of het wel een goed idee is omdat je daarmee ook het droogvermogen van de muur aantast.

Ik heb me door deze uitgebreide discussie heen gelezen: viewtopic.php?t=7446
Dat lezende denk ik dat muuverwarming wel weer een goede oplossing is. Dan vergroot je het droogvermogen van de muur.
Afbeelding

Ik denk dan aan het isoleren met niet al te dikke laag houtvezelplaat (met 6 cm bereik je al een enorme reductie tov nu) die direct op de muur wordt gelijmd. Daarmee is er goed contact met de houtvezel en wordt condensvocht goed opgenomen. Het is wel hoe dikker de laag isolatie des te meer condensatie, dat is ook een reden om het te beperken.
Tegen de houtvezelplaat een laag leem van 3cm met daarin muurverwarming. Eventueel kun je onderin en bovenin de leemlaag een leiding leggen waardoor constant water van een graad of 18 loopt, waardoor nabij de houtconstructie weinig condensvorming optreedt.

De vraag is nog wel hoe we de leem afwerken. Er is een gladde afwerking gewenst. Maar dat valt buiten dit topic.

Verder denk ik dat het goed is om de luchtvochtigheid in de ruimte binnen redelijke grenzen te houden. Het zou mooi zijn als je onder de 50% kunt blijven. Ik heb alleen nog geen idee wat een WTW ventilatie daarin kan betekenen.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste Johan,

Als aanvulling op wat er reeds is gezegd. Overweeg om in de enkelsteensmuur aan de boven- en benedenzijde enkele ventilatieroosters in de kopse voegen te plaatsen. Aan de binnenzijde plaats je panlatten met ventilatiesleuf, daarop dampremmende folie en daarop de houtvezelplaten.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste Johan,

Nog een tip als aanvulling op de wandverwarming. Geen gladde buis nemen want daar glijdt je de leem vanaf tijdens het opbrengen van de leem.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Onze woning heb ik helemaal met leem gestukt met verschillende leemproducten. Als je vragen daarover hebt hoor ik het wel.
Johan Jonker

wim1953 schreef: 07 sep 2024, 10:25 Onze woning heb ik helemaal met leem gestukt met verschillende leemproducten. Als je vragen daarover hebt hoor ik het wel.
Dank voor het aanbod Wim. We hebben in onze eigen woning heel wat bigbags met leem verwerkt en ook muurverwarming omdat er in de woonkamer geen ruimte was voor vloerverwarming (op staal). En inderdaad geen gladde buis, ik geloof iets van varioprofile. Het huis waar dit topic over gaat is/(wordt) van mijn zoon. Die heeft niet zoveel met leem. Liever een gladde afwerking. Mogelijk wordt het de ventilatie optie.
Plaats reactie