Nieuw hier op dit forum, maar ik zie dat er erg veel kennis aanwezig is op het gebied van boilers/warmtewisselaars. Ben benieuwd naar de mening van de hier aanwezige deskundigen.
Door een engelse boilerfabrikant wordt er een kleine boiler op de markt gebracht op basis van ontwerp van Heat Geek. Zie https://newarkcylinders.co.uk/hg-mini-s ... ming-soon/ Er wordt geclaimd dat met een reguliere warmtepomp van bv 7 kW en zo'n mini boiler van 80 liter voldoende warm water geproduceerd kan worden om 'onbeperkt' te kunnen douchen met een douchekop van 8 l/min. En dan ook nog met een cop van minstens 4.
Het betreft een hygieneboiler waarbij het sww via een spiraal opgewarmd wordt in het boilervat. En het water in het boilervat dus door de warmtebron. Dat principe is niet nieuw, maar als deze toepassing ervan inderdaad mogelijk is zou dat een prachtige stap zijn in het streven om ook bij beperkte ruimte in huis vervanging van gas mogelijk te maken.
Nu ben ik in een discussie beland waarin beweerd wordt dat dit, volgens P=(m/t)c*dT, onmogelijk is. Ik denk dat er meer factoren een rol spelen, maar het ontbreekt mij aan kennis om hier iets over te roepen.
Technische specificaties zullen nog gepubliceerd worden, maar ik ben wel benieuwd hoe de deskundigen op dit forum hier tegenaan kijken.
Heat Geek ministore
Moderator: Moderators
Re: Heat Geek ministore
Ik kan het je wel even voorrekenen:
1 liter water 1 graad verwarmen kost ongeveer 1,163wh
Douchen doe je met 37 graden.
Water uit het leidingnet is in de zomer 10 graden, in de winter nog kouder.
Je moet het water dus 27 graden opwarmen om te kunnen douchen en dat met 8 liter per minuut (480 liter per uur).
Dus 27 * 480 * 1,163 = 15.072,48 kwh of anders gezegt: een uur lang douchen kost +/-15kwh.
Je hebt dus een continue vermogen van 15 kw nodig om te kunnen douchen.
De warmtepomp kan continue 7kw leveren, dus je moet 8kw uit een buffer (boiler) halen.
De boiler is 80 liter groot. Als die is opgeladen dan zit daar 80 liter water in van 80 graden. Dat is 70 graden warmer dan het water wat direct uit het leidingnet komt. Er zit dus 80 * 70 * 1,163 = 6,5128 kwh in de boiler. Als je daarmee het tekort van de warmtepomp op wilt vangen dan kun je dat (6,5 / 0,8 uur (48 minuten) volhouden tot de boiler koud is.
Echter: als je rekening houd met de setup zoals ze aangeven in het filmpje (warmtepomp verwarmt een buffer met daarin een sww spiraal) dan zul je beseffen dat de warmtepomp pas serieus vermogen kan gaan leveren als de temperatuur in het vat gezakt is naar een niveau waarop de warmtepomp zijn vermogen goed kwijt kan.
De claim van een cop van meer dan 4 gaat al helemaal niet op als je de boiler naar 80 graden stookt om zo te kunnen bufferen. Een beetje warmtepompboiler doet geloof ik een cop van 2, niet veel meer dan dat.
Dat het water warm is geloof ik zeker, evenals dat je 15 minuten kunt douchen, maar dat dat bijna onbeperkt kan met een cop van 4+ heb ik hierboven wel weerlegd denk ik.
Dit is natuurlijk een berekening op de achterkant van een bierviltje.
Als je een douche wtw gebruikt dan kom je wel weer beter uit natuurlijk.
1 liter water 1 graad verwarmen kost ongeveer 1,163wh
Douchen doe je met 37 graden.
Water uit het leidingnet is in de zomer 10 graden, in de winter nog kouder.
Je moet het water dus 27 graden opwarmen om te kunnen douchen en dat met 8 liter per minuut (480 liter per uur).
Dus 27 * 480 * 1,163 = 15.072,48 kwh of anders gezegt: een uur lang douchen kost +/-15kwh.
Je hebt dus een continue vermogen van 15 kw nodig om te kunnen douchen.
De warmtepomp kan continue 7kw leveren, dus je moet 8kw uit een buffer (boiler) halen.
De boiler is 80 liter groot. Als die is opgeladen dan zit daar 80 liter water in van 80 graden. Dat is 70 graden warmer dan het water wat direct uit het leidingnet komt. Er zit dus 80 * 70 * 1,163 = 6,5128 kwh in de boiler. Als je daarmee het tekort van de warmtepomp op wilt vangen dan kun je dat (6,5 / 0,8 uur (48 minuten) volhouden tot de boiler koud is.
Echter: als je rekening houd met de setup zoals ze aangeven in het filmpje (warmtepomp verwarmt een buffer met daarin een sww spiraal) dan zul je beseffen dat de warmtepomp pas serieus vermogen kan gaan leveren als de temperatuur in het vat gezakt is naar een niveau waarop de warmtepomp zijn vermogen goed kwijt kan.
De claim van een cop van meer dan 4 gaat al helemaal niet op als je de boiler naar 80 graden stookt om zo te kunnen bufferen. Een beetje warmtepompboiler doet geloof ik een cop van 2, niet veel meer dan dat.
Dat het water warm is geloof ik zeker, evenals dat je 15 minuten kunt douchen, maar dat dat bijna onbeperkt kan met een cop van 4+ heb ik hierboven wel weerlegd denk ik.
Dit is natuurlijk een berekening op de achterkant van een bierviltje.
Als je een douche wtw gebruikt dan kom je wel weer beter uit natuurlijk.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Cop van >4 doet bij menigeen de wenkbrauwen fronsen heb ik gemerkt. Het wachten is denk ik op de duidelijkheid die newark/heatgeek beloofd heeft. Dat een cop van 4 onmogelijk is bij een dT van 70 graden lijkt me duidelijk. Dat haalt een 'echte' warmtepomp ook niet. Het water in de boiler is echter volgens mij cv water waarbij gefaked wordt dat het om een sww tank gaat (wordt ergens in de comments verondersteld). En wordt naar max 50/55 graden ofzo opgestookt. Dus veel kleinere dT. Zou dat iets verklaren?
En de spiraal in de boiler is optioneel. Volgens mij is het bij de demo in het filmpje zonder.
In het filmpje gaat na ong. 3 minuten, als het tankwater 3 graden kouder is dan de flow temperatuur, de WP 'assisteren' waarbij er ong 4kWh ingestopt wordt. En cop varieert van 3,5 tot 4,1.
Cop van >4 doet bij menigeen de wenkbrauwen fronsen heb ik gemerkt. Het wachten is denk ik op de duidelijkheid die newark/heatgeek beloofd heeft. Dat een cop van 4 onmogelijk is bij een dT van 70 graden lijkt me duidelijk. Dat haalt een 'echte' warmtepomp ook niet. Het water in de boiler is echter volgens mij cv water waarbij gefaked wordt dat het om een sww tank gaat (wordt ergens in de comments verondersteld). En wordt naar max 50/55 graden ofzo opgestookt. Dus veel kleinere dT. Zou dat iets verklaren?
En de spiraal in de boiler is optioneel. Volgens mij is het bij de demo in het filmpje zonder.
In het filmpje gaat na ong. 3 minuten, als het tankwater 3 graden kouder is dan de flow temperatuur, de WP 'assisteren' waarbij er ong 4kWh ingestopt wordt. En cop varieert van 3,5 tot 4,1.
-
Warmtepomp hebben we hier ook gehad om SWW te bereiden in de zomer. Buitenlucht is dan 15 graden of warmer, cop 2,7 en daalt snel als buitentemperatuur afneemt. Meer kun je er gewoon niet van maken.
COP van 4 of zelfs meer is wel te doen als je naar 30-32 graden watertemperatuur gaat. Niet? Dan ook geen cop van 4, simpel.
COP van 4 of zelfs meer is wel te doen als je naar 30-32 graden watertemperatuur gaat. Niet? Dan ook geen cop van 4, simpel.