Fermacell platen gehangen voor de chappe

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pjtanghe

Fermacell platen gehangen voor de chappe

Bericht door Pjtanghe »

Beste,

Daar we moesten wachten op de chappe ben ik al begonnen op de eerste verdieping met femacell platen te hangen op het plafond en wanden met nieten. Nu zei iemand tegen me dat dit ik dit beter niet had gedaan aangezien er nog chape moet komen. Het kan zijn dat de platen vervormen door het vocht dat vrijkomt.
Klopt deze info en hoe kan ik het vervormen voorkomen nu?

Alvast bedankt!
JantjeV8

Re: Fermacell platen gehangen voor de chappe

Bericht door JantjeV8 »

Fermacell platen zijn gipsvezelplaten, niet hetzelfde als de gewone gipskartonplaatjes.

Fc platen zijn wel een stuk robuuster, krom trekken doen ze eigenlijk niet, opzwellen door vocht ook nauwelijks. Wel kunnen ze door aanhoudende vochtigheid zwart worden. Afblijven dan, goed laten drogen, schuren en daarna weer verder afwerken.

Kijk wel uit dat bij het verdichten van de chape niet de vlindermessen door je fermacel snijden.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Zijn de nieten wel geschikt? Ik gebruik gezwarte gips-schroeven, omdat deze bestand zijn tegen de basische waarden van pleister (CaSO4, CaOH etc). Combinatie van vocht en kalk/gips en ijzer is niet gunstig voor het ijzer ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pjtanghe

Bericht door Pjtanghe »

Merci voor de reacties alvast. :) het zijn gegalvaniseerde nieten. Door de firma zelf aanbevolen.
Plaats reactie