budgetvriendelijke, duurzame, autonome nieuwe zelfbouw?
Moderator: Moderators
-
rijpezweer
budgetvriendelijke, duurzame, autonome nieuwe zelfbouw?
Mijn partner en ik wonen een belangrijk deel van het jaar in een koopwoning in het centrum van een dure stad in Vlaanderen. We zoeken een goedkoop koopalternatief. Hou zou jij de bouw aanpakken?
We willen duurzaam qua locatie, materialen en grootte. Goed bereikbaar zonder auto, nadruk op eenvoudige materialen, en compact. Partnerlief wil absoluut nieuwbouw, en ik zelfbouw.
Voorlopig resultaat:
- vorm: rechthoek
- fundering: schroefpalen
- dragende structuur: houtskelet
- isolatie: stro en/of kalkhennep; mogelijks glasgranulaat onder natte ruimten
- dak: lessenaarsdak indien toegelaten, anders zadeldak; grote oversteken
- binnenafwerking: leempleister, of blote kalkhennep waar mogelijk/nuttig
- buitenafwerking: grove lokale leempleister, spouw, thermisch behandeld hout
- verwarming: compacte houtverwarming
- sanitair warm water: zonneboiler, compacte houtverwarming (rocket stove?)
- sanitaire leidingen: pp smeltbuis
Zien jullie hier grote gaten in? Nuttige aanvullingen of correcties?
We willen duurzaam qua locatie, materialen en grootte. Goed bereikbaar zonder auto, nadruk op eenvoudige materialen, en compact. Partnerlief wil absoluut nieuwbouw, en ik zelfbouw.
Voorlopig resultaat:
- vorm: rechthoek
- fundering: schroefpalen
- dragende structuur: houtskelet
- isolatie: stro en/of kalkhennep; mogelijks glasgranulaat onder natte ruimten
- dak: lessenaarsdak indien toegelaten, anders zadeldak; grote oversteken
- binnenafwerking: leempleister, of blote kalkhennep waar mogelijk/nuttig
- buitenafwerking: grove lokale leempleister, spouw, thermisch behandeld hout
- verwarming: compacte houtverwarming
- sanitair warm water: zonneboiler, compacte houtverwarming (rocket stove?)
- sanitaire leidingen: pp smeltbuis
Zien jullie hier grote gaten in? Nuttige aanvullingen of correcties?
- benthuis
- Moderator
Re: budgetvriendelijke, duurzame, autonome nieuwe zelfbouw?
Lijkt denk ik op de wensen en plannen voor mijn Tiny House..oppervlakte 50m2. Zomaar wat reacties:
Vierkant geeft minder muur per m2.. ergo minder warmte verlies.
Focus naast verwarmen ook op hoe houdt ik hem koel.
On Grid of Off Grid? Ik kwam in mijn ruwe warmteverlies berekening (40cm stro) op 250w...
Hout stook moet dan heel.minimaal. Warm water is dan misschien nog wel de lastigste.. moet het offgrid, dan zijn de keuzes beperkt en dus eigenlijk makkelijk.
Vierkant geeft minder muur per m2.. ergo minder warmte verlies.
Focus naast verwarmen ook op hoe houdt ik hem koel.
On Grid of Off Grid? Ik kwam in mijn ruwe warmteverlies berekening (40cm stro) op 250w...
Hout stook moet dan heel.minimaal. Warm water is dan misschien nog wel de lastigste.. moet het offgrid, dan zijn de keuzes beperkt en dus eigenlijk makkelijk.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
rijpezweer
De warmtevraag voor verwarming en sanitair warm water is laag, maar ze bestaat wel.
In de warme helft van het jaar zou sanitair warm water via een zonneboiler geen probleem mogen zijn, maar in de koude helft... Een grove berekening van de warmtevraag zou al veel meer duidelijkheid moeten scheppen.
Zie ik mogelijkheden over het hoofd in volgend lijstje?
- zonneboiler+ houtverwarming: beheersbare technologie, dimensioneren en automatiseren moeilijk
- zonneboiler+ gasdoorstromer groen gas+ vloer- of muurverwarming: externe vaklui verplicht, zeer zware installatiekost
- zonneboiler+ warmtepompboiler+ lucht/lucht warmtepomp: vrij eenvoudig, lichte installatiekost
- zonneboiler+ verwarming groene elektriciteit : beheersbare technologie, makkelijk automatiseren, lichtste installatiekost, duurder in gebruik afhankelijk van totale warmtevraag
De installatie is on-grid.
In de warme helft van het jaar zou sanitair warm water via een zonneboiler geen probleem mogen zijn, maar in de koude helft... Een grove berekening van de warmtevraag zou al veel meer duidelijkheid moeten scheppen.
Zie ik mogelijkheden over het hoofd in volgend lijstje?
- zonneboiler+ houtverwarming: beheersbare technologie, dimensioneren en automatiseren moeilijk
- zonneboiler+ gasdoorstromer groen gas+ vloer- of muurverwarming: externe vaklui verplicht, zeer zware installatiekost
- zonneboiler+ warmtepompboiler+ lucht/lucht warmtepomp: vrij eenvoudig, lichte installatiekost
- zonneboiler+ verwarming groene elektriciteit : beheersbare technologie, makkelijk automatiseren, lichtste installatiekost, duurder in gebruik afhankelijk van totale warmtevraag
De installatie is on-grid.
-
rijpezweer
Ik vind naar budget het ontwerp en bouwproject irishvernacular.com/ van architect Dominique Stevens behoorlijk fascinerend.
Hoe zie jij dit aan te passen naar halfopen bebouwing en duurzamer (isolatie)materialen?
Hoe zie jij dit aan te passen naar halfopen bebouwing en duurzamer (isolatie)materialen?
- benthuis
- Moderator
Super interessant! Ook dat het in Commen wordt gehouden
45m2 en ze gebruiken in de tekening 22,5cm isolatie.
Ik zou naar 45cm stro willen. Binnen mijn 50m2 is dat ruimte voor.
Leuke ideeën! Het gebruik van verpakkingen karton bijvoorbeeld bij plinten en raamomkisting.
€25k voor een bewezen ontwerp.
45m2 en ze gebruiken in de tekening 22,5cm isolatie.
Ik zou naar 45cm stro willen. Binnen mijn 50m2 is dat ruimte voor.
Leuke ideeën! Het gebruik van verpakkingen karton bijvoorbeeld bij plinten en raamomkisting.
€25k voor een bewezen ontwerp.
-
rijpezweer
Zijn woning is eerder 45 m² plus een iets of wat bruikbaar gedeelte onder dak. Ik hou wel van het idee van de vide boven de woonkamer.
Een belangrijke vraag waar ik mee zit is of er een manier is om goedkoop droog ecologisch isolatiemateriaal te gebruiken. Exie maakt een droog strohaksel met ecologische brandvertrager, maar oef... 280€ per m³. Dan zit je aan een kleine 15000€ voor de isolatie van dit huisje alleen.
- benthuis
- Moderator
Het stro in mijn huisje komt op 800...
-
rijpezweer
-
rijpezweer
De uitdaging is de berekening van een met stro gevulde constructie:
- Dakoversteken toevoegen is absoluut nodig, maar gelukkig eenvoudig.
- Het ontwerp aanpassen aan een halfopen bebouwing is niet triviaal.
- De staande delen van de frames ontdubbelen zodat je ze kan opvullen met stro lijkt makkelijk. Maar... Wat gebeurt er als je de ontdubbelde frame met stro opvult in plaats van lichtere materialen? Voor die berekening ontbreekt me de technische kennis.
- Dakoversteken toevoegen is absoluut nodig, maar gelukkig eenvoudig.
- Het ontwerp aanpassen aan een halfopen bebouwing is niet triviaal.
- De staande delen van de frames ontdubbelen zodat je ze kan opvullen met stro lijkt makkelijk. Maar... Wat gebeurt er als je de ontdubbelde frame met stro opvult in plaats van lichtere materialen? Voor die berekening ontbreekt me de technische kennis.
-
JantjeV8
jaja, alles voor de groene wereldbol he.rijpezweer schreef: ↑28 feb 2024, 09:49 Een belangrijke vraag waar ik mee zit is of er een manier is om goedkoop droog ecologisch isolatiemateriaal te gebruiken. Exie maakt een droog strohaksel met ecologische brandvertrager, maar oef... 280€ per m³. Dan zit je aan een kleine 15000€ voor de isolatie van dit huisje alleen.
- benthuis
- Moderator
En een portemonee die niet steeds gevuld hoeft te worden.
En een heel prettig klimaat
En een tevreden man die DIY een huis heeft gefixed.
En een heel prettig klimaat
En een tevreden man die DIY een huis heeft gefixed.
-
rijpezweer
Dan heb ik liever een strowand met leem- of kalkpleister aan de binnenkant. Net iets prijsgunstiger. Voor 12000€ netto minder kan ik wel wat extra uren werken en de boel langer laten drogen...JantjeV8 schreef: ↑29 feb 2024, 16:44jaja, alles voor de groene wereldbol he.rijpezweer schreef: ↑28 feb 2024, 09:49 Exie maakt een droog strohaksel met ecologische brandvertrager, maar oef... 280€ per m³. Dan zit je aan een kleine 15000€ voor de isolatie van dit huisje alleen.![]()
Zie ik een simpele techniek over het hoofd? Zijn er goedkope, ecologische manieren om een strowand langs binnen sneller af te werken zonder op veel techniek een beroep te hoeven doen?
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Nee, je ziet niets over het hoofd. Leem er tegenaan en klaar. Brandveilig en dampopen. Je kan niets ophangen aan de muur, dus heb ik op sommige plaatsen een lat of plank in de lemen muur gedaan. Dat werkt uitstekend.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
rijpezweer
Bij budgetvriendelijke bouw heb je het al snel over één of zelfs twee gemeenschappelijke muren met buren.
Hoe gaat eigenlijk de opbouw van een stromuur tegen een gemeenschappelijke muur?
Een houtwolplaat tegen de buitenkant van een houten draagstructuur zetten? De kant van de strobalen die daar tegenaan komt met leem insmeren om de brandveiligheid? Al dan niet met een luchtspouw? Als je een luchtspouw zou aanbrengen, dan allicht met de bedoeling het vocht langs boven uit de constructie te krijgen. Hoe ziet dat er dan bovenaan uit?
Hoe gaat eigenlijk de opbouw van een stromuur tegen een gemeenschappelijke muur?
Een houtwolplaat tegen de buitenkant van een houten draagstructuur zetten? De kant van de strobalen die daar tegenaan komt met leem insmeren om de brandveiligheid? Al dan niet met een luchtspouw? Als je een luchtspouw zou aanbrengen, dan allicht met de bedoeling het vocht langs boven uit de constructie te krijgen. Hoe ziet dat er dan bovenaan uit?
-
rijpezweer
okambuva.coop heeft een handleiding voor zelfbouw dragende stropanelen. In plaats van los stro samen te drukken in een frame drukken ze balen samen.
Dat systeem verkleint de stap naar een zelfbouw van stro nog wat. Goed voor te bereiden individuele modules. Gedetailleerde instructies voor de bouw van een strolinteel ontbreken wel, maar het principe van twee houten vloertrussen is duidelijk.
Dat systeem verkleint de stap naar een zelfbouw van stro nog wat. Goed voor te bereiden individuele modules. Gedetailleerde instructies voor de bouw van een strolinteel ontbreken wel, maar het principe van twee houten vloertrussen is duidelijk.
Laatst gewijzigd door kockie op 04 mar 2024, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: links werkend gemaakt
Reden: links werkend gemaakt