welke en hoeveel zonne panelen
Moderator: Moderators
-
Praggel
welke en hoeveel zonne panelen
Hallo Leden.
Bij een gemiddeld verbruik van stroom van rond de 130 KWh per maand ,welke en hoeveel zonnepanelen zou ik dan moeten hebben.
De ene maand is het 149 kWh ,dan weer 135 kWh , dan weer 175 kWh.
Hangt er maar net van af of mijn jongens hier aan het knutselen zijn geweest.
Mvg
Bij een gemiddeld verbruik van stroom van rond de 130 KWh per maand ,welke en hoeveel zonnepanelen zou ik dan moeten hebben.
De ene maand is het 149 kWh ,dan weer 135 kWh , dan weer 175 kWh.
Hangt er maar net van af of mijn jongens hier aan het knutselen zijn geweest.
Mvg
-
JantjeV8
Re: welke en hoeveel zonne panelen
Als je middels salderen over het jaar heen zo'n beetje op 0 uit wilt komen, moet je een setje neerleggen wat zo'n 2.000Wp kan leveren. Heb je veel schaduw of kun je ze niet optimaal neerleggen, moet je dat wat hoger inschalen.
-
Praggel
Gaat mij niet zozeer om het Salderen JantjeV8 ,ik wil ,de apparaten die ik nu hier heb staan die stroom verbruiken om dat met een Set op te vangen.
-
LeaD
Dan zal je niet onderuit kunnen om een thuisbatterij aan te schaffen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
Praggel
-
dormos
Eigen verbruik altijd afdekken kan alleen als je heel veel overcapaciteit neerlegt en een accu neemt.
Je moet dan genoeg cpaciteit neerleggen om je winter dagverbruik af te dekken en in een accu opslaan om je apparaten te gebruiken als er geen daglicht is. Op sommige dagen zul je alsnog in het donker zitten omdat je systeem niets heeft opgewekt, of je accu moet zo groot zijn om dat ook af te dekken. In de zomer heb je dan 90% overcapaciteir waar je niets mee kunt.
Erg dure oplossing, maar het zou kunnen.
Je moet dan genoeg cpaciteit neerleggen om je winter dagverbruik af te dekken en in een accu opslaan om je apparaten te gebruiken als er geen daglicht is. Op sommige dagen zul je alsnog in het donker zitten omdat je systeem niets heeft opgewekt, of je accu moet zo groot zijn om dat ook af te dekken. In de zomer heb je dan 90% overcapaciteir waar je niets mee kunt.
-
Praggel
Niet zo moeilijk denken ,denk in oplossingen.dormos schreef: ↑15 feb 2024, 13:26 Eigen verbruik altijd afdekken kan alleen als je heel veel overcapaciteit neerlegt en een accu neemt.
En licht is er meestal wel ,en anders maak je of creér je licht
Mvg
-
dormos
Met "in het donker zitten" bedoelde ik dat je sommige dagen geen stroom zult hebben, niet alleen geen licht....
-
Praggel
Nou en ,gebruik je toch een kaars ,heb je licht.
- benthuis
- Moderator
Hahaha, Praggel je tikt her en der anders. Leuk!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
LeaD
Je kan ook je zonnepaneel onder een straatlamp hangen, krijgt ie ligt als het buiten donker is .
Van een brandende kaars heb je ook nog warmte, best bruikbaar in de winter . Je kan ook nog koken op een theelichtje .
Voor de echte spaarzamen of zijn het spartanen, een uitgedoofde kaars geeft ook nog wat gloed . Je zet het dan ook best op een ronde tafel, kun je niet meer tegen de hoek stoten en is er geen geruzie meer wie aan het tafelhoofd plaats neemt .
Van een brandende kaars heb je ook nog warmte, best bruikbaar in de winter . Je kan ook nog koken op een theelichtje .
Voor de echte spaarzamen of zijn het spartanen, een uitgedoofde kaars geeft ook nog wat gloed . Je zet het dan ook best op een ronde tafel, kun je niet meer tegen de hoek stoten en is er geen geruzie meer wie aan het tafelhoofd plaats neemt .

-
LeaD
Leg een zonnepaneel op je Tesla en parkeer onder een straatlantaarnpaal . Ik heb zowaar de draadloze laadpaal uitgevonden . Dan heeft het ten minste wel nut om die lantaarnpalen 's nachts te laten branden .

-
Praggel
-
Praggel
elke dag (tot nu toe) draait hier de koelkast en de diepvries en deze laptop ,meer niet.
Vandaar mijn vraag over de zonne panelen
Vandaar mijn vraag over de zonne panelen
-
LeaD
Laptop zou nog enigszins kunnen daar deze gelijkstroom is en mogelijks nog voorzien van een werkende batterij . Voor je koelkast en vriezer heb je een omvormer nodig .
Je kan ook een ijskelder bouwen . Mocht het ooit nog een keer stevig vriezen kun je ijs opslaan in je kelder en kom je zo wel een zomer door . Geen techniek zodat er weinig kan stuk gaan .
Je kan ook een ijskelder bouwen . Mocht het ooit nog een keer stevig vriezen kun je ijs opslaan in je kelder en kom je zo wel een zomer door . Geen techniek zodat er weinig kan stuk gaan .