rookgassen apart verbranden ?!
Moderator: Moderators
-
Praggel
rookgassen apart verbranden ?!
Hallo leden , is er ook een mogelijkheid om de rookgassen die vrijkomen tijdens de stoken
in een houtkachel om die toch te kunnen verbranden ,zodat je toch meer rendement haalt
uit een kachel van +/-30 jaar oud.
Mvg
in een houtkachel om die toch te kunnen verbranden ,zodat je toch meer rendement haalt
uit een kachel van +/-30 jaar oud.
Mvg
-
LeaD
Re: rookgassen apart verbranden ?!
Eventjes googlen op secundary combustion .
Alternatief is met een katalysator, een Abcat . Met de laatste heb ik wat ervaring opgedaan . Ik kon ongestoord laurierhout verbranden zonder dat dit buiten enige geur gaf . Nadeel is wel de invloed op de trek . Mijn kachel bleek niet meer zo goed gasdicht te zijn en heb de Abcat er terug tussenuit gehaald . Bleek ook nog eens de vlamkeerplaat doorgebrand te zijn . Intussen is mijn laurierhoutvoorraad die al jaren stof lag te happen opgebrand .
Alternatief is met een katalysator, een Abcat . Met de laatste heb ik wat ervaring opgedaan . Ik kon ongestoord laurierhout verbranden zonder dat dit buiten enige geur gaf . Nadeel is wel de invloed op de trek . Mijn kachel bleek niet meer zo goed gasdicht te zijn en heb de Abcat er terug tussenuit gehaald . Bleek ook nog eens de vlamkeerplaat doorgebrand te zijn . Intussen is mijn laurierhoutvoorraad die al jaren stof lag te happen opgebrand .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
Praggel
Naast LeaD ,zijn er nog meer leden die iets weten of iets hebben ( ondervonden .
naast de houtkachel die ik heb ,ben ik van plan een Rocket kachel te bouwen.
Mvg
naast de houtkachel die ik heb ,ben ik van plan een Rocket kachel te bouwen.
Mvg
-
Ramon
Ik lees elke week wel van een plan van jenaast de houtkachel die ik heb ,ben ik van plan een Rocket kachel te bouwen.
Het moet niet bij plannen blijven...
De daad moet bij het woord gevoegd worden dan
-
Praggel
Je moest is weten hoever dat ik ben ,Ramon
En vooral lezen en informatie inwinnen.
-
JantjeV8
-
Praggel
Heb mij gisteren is ingelezen op de Link die LeaD gaf : secondary combustion.
Daar kwam ik een paar Site`s tegen wat (voor mij ) erg interressant bleek.
Mvg
Daar kwam ik een paar Site`s tegen wat (voor mij ) erg interressant bleek.
Mvg
-
LeaD
Onverbrande gassen en onverbrande koolstof zorgen in elk geval niet voor extra trek in de schouw . Een kachel is ontworpen op onderdruk en die ontstaat door de trek in de schouw . Je ziet dan ook nergens nog kleppen in de schouw of het is om 100% af te sluiten of om een bijpas te creëren . ( Met uitzondering van de trekregelaar die ook werkt op trek om overmatige trek in de schouw te voorkomen )
Als ik me niet vergis heb je een houtvergasser . Laat de rookgasventilator uit, je systeem zit binnen de kortste keren vol roet . Je mag dan een warmtewisselaar hebben die tot in de nok van je dak reikt, je zal er niet veel warmte meer uit halen omdat er geen warmte wordt geproduceerd . Om een goede uitwisseling van energie te hebben in de warmtewisselaar zorgen we dan ook best voor hoog calorische rookgassen die langs de warmtewisselaar gaan .

-
Praggel
Je ziet dan ook nergens nog kleppen in de schouw.
Wie heeft er tegenwoordig nog een Schouw.!?
Ja ,in de keuken rondom de wasemkap voor de sier ,omdat ze dat : vroeger ook hadden.
Wie heeft er tegenwoordig nog een Schouw.!?
Ja ,in de keuken rondom de wasemkap voor de sier ,omdat ze dat : vroeger ook hadden.
- peterberg
- Moderator
In Vlaanderen is de gebruikelijke naam voor een rook afvoer kanaal... schouw.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
- peterberg
- Moderator
Meer rendement uit een houtkachel van 30 jaar oud lukt slecht.
Tenzij... de rookgassen heet genoeg zijn (300 graden of meer) om meer warmte te onttrekken. Dus: eerst de uitgang van de kachel meten, met een penthermometer, gemeten in het hart van de verticale pijp. Is de temperatuur lager dan pakweg 200 graden? Vergeet het maar.
Een olievat als bell gebruiken die achter de kachel staat is een mogelijkheid, met de uitgang van het vat dicht bij de vloer, ongeveer 8 cm erboven. De toevoer van het vat kan op de hoogte van de pijp van de kachel zitten, aangenomen dat die pijp horizontaal aan de achterkant zit. Gaat dat niet, dan kun je het vat ook op de kachel zetten. Waar de aan- en afvoer dan komt te zitten is wat lastiger in het kort uit te leggen.
Mits goed uitgevoerd werkt het gegarandeerd, het is al veel vaker gedaan. Het eerste voorbeeld hiervan stond ooit in De 12 Ambachten. Stoken van zo'n combinatie wordt ook anders, het vuur moet gewoon voluit branden anders werkt het niet en komt de schoorsteen vol teer te zitten. Met de mogelijkheid dat het vermogen dan weer te groot wordt en je de huiskamer uit drijft.
Niet heel eenvoudig en recht-toe-recht-aan dus.
Tenzij... de rookgassen heet genoeg zijn (300 graden of meer) om meer warmte te onttrekken. Dus: eerst de uitgang van de kachel meten, met een penthermometer, gemeten in het hart van de verticale pijp. Is de temperatuur lager dan pakweg 200 graden? Vergeet het maar.
Een olievat als bell gebruiken die achter de kachel staat is een mogelijkheid, met de uitgang van het vat dicht bij de vloer, ongeveer 8 cm erboven. De toevoer van het vat kan op de hoogte van de pijp van de kachel zitten, aangenomen dat die pijp horizontaal aan de achterkant zit. Gaat dat niet, dan kun je het vat ook op de kachel zetten. Waar de aan- en afvoer dan komt te zitten is wat lastiger in het kort uit te leggen.
Mits goed uitgevoerd werkt het gegarandeerd, het is al veel vaker gedaan. Het eerste voorbeeld hiervan stond ooit in De 12 Ambachten. Stoken van zo'n combinatie wordt ook anders, het vuur moet gewoon voluit branden anders werkt het niet en komt de schoorsteen vol teer te zitten. Met de mogelijkheid dat het vermogen dan weer te groot wordt en je de huiskamer uit drijft.
groeten, Peter
-
Praggel
Sorry ,dat wist ik niet.
dan neem ik mijn woorden terug.
-
Praggel
Heb hier de kachels nog nooit op vol vermogen gehad , altijd zat er maar een ( klein ) vuur in. Zeg maar ; voor de gezelligheid.peterberg schreef: ↑26 jan 2024, 11:27 Meer rendement uit een houtkachel van 30 jaar oud lukt slecht.
Nu ik meer lees over de verbranding soorten , via primaire en secundaire , wil ik er dus meer over weten om dat bij mijn kachels te realiseren.
Gelezen over de ( Remplaat) bovenin de kachel , over de afstand boven de vlammen en secundaire lucht.
Gelezen dat je de inlaat van de schoorsteen ook kunt laten zakken en dat je moet blijven kijken of je nog genoeg trek hebt in de kachel.
Het is allemaal te maken .Ben al op de helft.
Mvg
-
LeaD
En als je de kachel echt heet wil stoken, <<vol>> stapelen met op maat gezaagde plakjes op hun zijde , bovenaan aansteken . Voor je het weet staat de kachel en de kachelpijp roodgloeiend . Niet doen dus, vraag me niet hoe het komt dat ik dat weet . 

-
Praggel