Wat voor vloeropbouw

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WilfredT2

Wat voor vloeropbouw

Bericht door WilfredT2 »

hoi,

ik ben bezig een jaren 30 boerderij te verbouwen. of nou ja, de gebinten en dakconstructie blijven behouden, verder gaat alles vernieuwd worden.

nu zit ik wat te twijfelen over hoe ik de vloer ga doen. Ik zit op prima vaste zandgrond en heb de volgende opties:

- Beton op zand. Isolatie op het zand, dan een constructievloer en dan nog een dun laagje isolatie met daar bovenop de dekvloer met vloerverwarming erin. Dus een 'snelle vloerverwarming'
- beton op zand. isolatie op zand, dan constructievloer en daar direct boven op de dekvloer met vloerisolatie. Dus 'trage vloerverwarming'
- broodjesvloer, met dunne laag beton met de vloerverwarming erin. Dit is dus snelle vloerverwarming, en voordeel van broodjesvloer is dat je veel minder beton gebruikt en beton is niet milieuvriendelijk.
- schuimbeton, en dan een dekvloer erover met vloerverwarming erin. (ik denk dat ik hiermee niet de gewenste isolatiewaarde ga halen, maar het is nog wel een optie)

De hoofdverwarming moet een batchrocket worden. De vloerverwarming komt erin om indien nodig toch middels iets anders bij te kunnen verwarmen.

even voor de beeldvorming hoe het er nu bij staat:

Afbeelding
JantjeV8

Re: Wat voor vloeropbouw

Bericht door JantjeV8 »

Gm Wilfred, ik sta zelf binnen nu en enkele weken voor dezelfde vraag, al probeer ik het antwoord wel voor mezelf bepaald te hebben vooraleer de huidige ongeïsoleerde deels beton deels houten vloer op de container ligt.

Waarom schrijf je een dunnen isolatielaag tussen de constructievloer en de cementdekvloer?
Heb je anhydriet overwogen in plaats van cementdekvloer?

Schuimbeton zie ik zelf niet zitten. Bij mij gaat er een dikke laag gebruikte eps onder (min. 150mm), dampremmende laag, constructievloer zal minimaal 120mm worden (afhankelijk wat er straks onderuit komt), cementdekvloer 70mm of anhydriet, dat weet ik nog niet, tegels.

Ik heb graag dat de cementdekvloer contact maakt met de betonplaat er onder, traag inderdaad, maar wel de massa en constantheid. Voor de snelle warmte steken we het kacheltje aan.
Althans, ik denk dat het die richting op gaat.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nou, toevallig vandaag contact gehad met een betonboer. Geen schuimbeton, maar eps-concrete kwam ik mee in aanraking. Maar direct de koe bij de horens gepakt en om info en prijzen gevraagd, ook gehad.

Dat eps concrete is bijzonder aantrekkelijk. Een 200mm eps concrete vloer heeft een Rc waarde van 5, best goed dus. Enkel een dampremmende laag moet er onder. Ik heb nog wat vragen over de wapening, maar in financiële zin kost het ongeveer hetzelfde als een gewone betonvloer, maar je bespaart de separate aankoop en arbeid voor de eps isolatielaag.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

die optie heb ik nog niet overwogen. Ik heb nu ook al teveel afgegraven om eps beton nog mee te nemen.

Wat ik me afvraag is hoe je eps beton weer kan recyclen achteraf. lijkt mij ondoenlijk al die eps balletjes uit je beton te krijgen.

ik overweeg een dunne isolatielaag tussen de betonvloer en de dekvloer om te voorkomen dat mijn vloerverwarming het hele betonpakket gaat opwarmen. je voelt dan sneller de warmte in de ruimte.

grappig punt trouwens, in ons vorige huis heb ik 3 van de 4 opties al toegepast. alleen schuimbeton nog niet. alle 3 andere opties heb ik daar tegelijk gehad in verschillende delen van het huis.

kan nog niet vertellen wat het fijnste is.... :-)
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Het fijnst alla, maar het efficiëntst?

Ik denk dat zo'n eps vloer weer vergruist wordt en als granulaat weer ergens in verwerkt kan worden.
Waar ik zelf een hekel aan heb, is als ik zelf eps zou gaan snijden/zagen, je nooit, maar dan ook nooit alle bolletjes opgevangen krijgt. Die zooi waait overal heen, behalve in jouw vuilniszak. En daar heb ik moeite mee. In die beton is dat mooi ingepakt in de prut.
dormos

Bericht door dormos »

ik overweeg een dunne isolatielaag tussen de betonvloer en de dekvloer om te voorkomen dat mijn vloerverwarming het hele betonpakket gaat opwarmen. je voelt dan sneller de warmte in de ruimte.
En waarom zou je dat willen? Als je de ruimte goed isoleert kun je de tempertauur het hele jaar constant houden, dat is veel comfortabeler.
Ook heb je een veel grotere warmtebuffer om in een het voor- en najaar instralende zonnewarmte te bufferen.

Heb zo'n vloer nu een jaar of 10 en zou niet meer anders willen. Constant ingestelde temperatuur van 19 graden, maar door de stralingswarmte is dat gewoon comfortabel.

EPS is trouwens ook te snijden met een elektrische piepschuimsnijder (bijv. bij HBM voor 8 tientjes) waardoor er geen bolletjes tot zwerfplastic veroordeeld worden. Na de klus op Marktplaats en je hebt voor weinig je EPS gesneden zonder troep.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 07 nov 2023, 09:39 EPS is trouwens ook te snijden met een elektrische piepschuimsnijder (bijv. bij HBM voor 8 tientjes) waardoor er geen bolletjes tot zwerfplastic veroordeeld worden. Na de klus op Marktplaats en je hebt voor weinig je EPS gesneden zonder troep.
Ja, dat is ook waar, in plaats van met een mes en een zaag is dat wel veel beter.

Maarrr, als die eps-concrete net zo veel kost in 200mm als 120mm gewoon beton, je dan geen stalen netten hoeft te kopen en te verslepen, geen aparte isolatie-laag hoeft te kopen en aan te brengen, je daardoor gauw 12cm minder grond hoeft uit te graven... :P

Ik ga dat toch proberen denk ik.
dormos

Bericht door dormos »

Maar als je je hele vloer van EPS-concrete maakt dan ga je dus die hele laag warm stoken. Vanwege de EPS zal de warmtegeleiding in het beton minder zijn, maar eenmaal op temperatuur hoeft dat geen probleem te zijn.
Maar zo'n vloer is meer bedoeld als isolatie dan als warmtebuffer. Het lijkt me dat het beton tussen de bolletjes toch gewoon wamte af gaat geven aan de koude bodem waardoor je meer verlies heb dan bij 20cm EPS met daarop een laag gewoon beton.
Ook beperkt het EPS de bufferende capaciteit van je vloer. Ik betwijfel of het wel zo'n goede keuze is voor een trage vloer.
Claasje

Bericht door Claasje »

dormos schreef: 09 nov 2023, 13:30 Maar als je je hele vloer van EPS-concrete maakt dan ga je dus die hele laag warm stoken. Vanwege de EPS zal de warmtegeleiding in het beton minder zijn, maar eenmaal op temperatuur hoeft dat geen probleem te zijn.
Maar zo'n vloer is meer bedoeld als isolatie dan als warmtebuffer. Het lijkt me dat het beton tussen de bolletjes toch gewoon wamte af gaat geven aan de koude bodem waardoor je meer verlies heb dan bij 20cm EPS met daarop een laag gewoon beton.
Ook beperkt het EPS de bufferende capaciteit van je vloer. Ik betwijfel of het wel zo'n goede keuze is voor een trage vloer.
Om deze reden zou ik zelf nooit voor EPS-concrete kiezen.

WilfredT2, welke Rc-waarde heb je als uitgangspunt? Iets meer isolatie zijn vaak de kosten niet en achteraf kan het niet meer. Lees ook het volgende topic over de zinvolheid van goede vloerisolatie: viewtopic.php?t=8117.

De Rc-waarde van vloerisolatie wordt vaak onderschat. Vergeleken met gevel- en dakisolatie is de vloer in jouw situatie het makkelijkste te isoleren. Jij kunt daar ook goed de dikte kwijt.

Zelf heb ik de volgende opbouw:
PE -folie
300 mm EPS (2x150 mm, geschrankt)
100 mm beton
70 mm dekvloer
15 mm hout
wim1953

Bericht door wim1953 »

Heren, Ook aleens gedacht aan stampleem. Heeft een zeer hoog bufferend vermogen en blijft zeer lang warmte naleveren.
Roelie

Bericht door Roelie »

Waarom gaat die enorme ruimte verwarmd worden, of krijgt het een woonbestemming?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 09 nov 2023, 13:30 Maar als je je hele vloer van EPS-concrete maakt dan ga je dus die hele laag warm stoken. Vanwege de EPS zal de warmtegeleiding in het beton minder zijn,
Sorry voor mijn onvolledigheid.

De eps-concrete is een laag van 200mm. Daarbovenop komt de gewone cement-dekvloer waarin de verwarmingsslangen liggen, 8 a 9 cm dik. Die laag maak je dus warm. De vloer er onder nauwelijks. Door de eps-functie houdt die de warmte juist tegen, het isoleert immers. Dus de warmte gaat meer naar boven, in tegenstelling tot de 120mm betonconstructievloer zoals doorgaans wordt toegepast. Die trekt zich eerst redelijk vol met warmte alvorens hij de isolatielaag tegen komt.

Als het goed is wordt het een redelijk snelle vloerverwarming met nog altijd ook een redelijke warmteopslag in de massa.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

dormos schreef: 07 nov 2023, 09:39
En waarom zou je dat willen? Als je de ruimte goed isoleert kun je de tempertauur het hele jaar constant houden, dat is veel comfortabeler.
Ook heb je een veel grotere warmtebuffer om in een het voor- en najaar instralende zonnewarmte te bufferen.
nog even hierop reageren. Ik ben voornemens om de ruimte warm te stoken met een nog te bouwen batchrocket kachel. De vloerverwarming komt er enkel in als backup, mocht er iets gebeuren waardoor ik bijv. geen brandhout kan verslepen of zoiets.

dus 'snelle' vloerverwarming is dan fijner, omdat je veel sneller warmte ervaart dan wanneer je het hele betonpakket moet warm stoken.

En reagerend op een andere vraag: ja deze ruimte gaat woonruimte worden.
Claasje

Bericht door Claasje »

JantjeV8 schreef: 04 dec 2023, 17:03
dormos schreef: 09 nov 2023, 13:30 Maar als je je hele vloer van EPS-concrete maakt dan ga je dus die hele laag warm stoken. Vanwege de EPS zal de warmtegeleiding in het beton minder zijn,
Sorry voor mijn onvolledigheid.

De eps-concrete is een laag van 200mm. Daarbovenop komt de gewone cement-dekvloer waarin de verwarmingsslangen liggen, 8 a 9 cm dik. Die laag maak je dus warm. De vloer er onder nauwelijks. Door de eps-functie houdt die de warmte juist tegen, het isoleert immers. Dus de warmte gaat meer naar boven, in tegenstelling tot de 120mm betonconstructievloer zoals doorgaans wordt toegepast. Die trekt zich eerst redelijk vol met warmte alvorens hij de isolatielaag tegen komt.

Als het goed is wordt het een redelijk snelle vloerverwarming met nog altijd ook een redelijke warmteopslag in de massa.
Zo had ik het niet bekeken. Lijkt me een mooie oplossing nu ik ook even in het product verdiept heb.

Een vloer opbouwen op de traditionele manier zijn inderdaad veel handelingen (heb mijn vloer afgelopen zomer gemaakt).
Plaats reactie