Plant afstand schietwilg

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brutus Groenus

Plant afstand schietwilg

Bericht door Brutus Groenus »

Wij willen op een vierkant perceel een aantal schietwilgen zetten om hiervan hakhout te oogsten.

Werkhoogte zitten we te denken aan 90-100cm

Wat is hiervoor de ideale plant afstand?
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower

Re: Plant afstand schietwilg

Bericht door pelletpower »

Ik zit ook wel eens aan afscheiding te denken op die manier. Alles op heuphogte afzagen en stoken. Volgens mij kun je dat gerust op 20 cm zetten, maar ik word ook niet gehinderd door enige kennis van zaken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik zal eens meten wat ik heb staan, herinner me er gerust aan als ik het de komende dagen niet post...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Brutus Groenus schreef: 05 sep 2023, 08:24Wat is hiervoor de ideale plant afstand?
Het groeit toch wel dicht. Maar je wilt er nog wel doorheen kunnen, en je wilt ook je poken nog kunnen vellen en uitrijden. Als je een haag maakt, zoals Pellet voorstelt, dan kunnen ze dicht op elkaar mits je ruimte naast je haag hebt. Maar als je een vierkant stuk wilt volzetten, dan zou ik toch een gangpad in het midden vrijhouden en voldoende ruimte tussen de stammen om te kunnen werken.

Zelf laat ik de wilgen 4 jaar staan, dan heb je 10 - 12 cm dik hout, poken van 6 meter. Zet ze een meter of 3 uit elkaar, dan kan je er nog doorheen. Voor de opbrengst maakt het echt niet uit, na twee jaar zijn de kronen tegen elkaar aan gegroeid en heb je maximale houtopbrengst.

Verder zou ik ze echt laag boven de grond knotten (40 cm), zodat je al staand nog wat te vertellen hebt om de poken de juiste kant op te laten vallen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Hoeveel brandhout opbrengst heb je dan na 4 jaar ongeveer Pietje van hoeveel wilgen? En na hoeveel jaar zijn de schietwilgen in volle productie? +/-
Brutus Groenus

@Pietje: Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Kun je met een knot hoogte van 40cm nog wel tussen de rijen door om te maaien e.d?

@kockie: Bedankt, ik hoor het graag.
Roelie

Bericht door Roelie »

Onze knotwilgen gaan om de beurt geschoren worden zodat we elk jaar genoeg brandhout kunnen oogsten. Mijn ideale hoogte is 1.20 meter. Ik kan dan gewoon rechtop staand de zaag hanteren. Lager is niet handig, ik moet er wel met de zitmaaier langs kunnen. De takken vallen trouwens altijd de kant op waar ik ze wil hebben, op welke hoogte ik ze ook af zaag. Als je dat niet kunt vraag dan iemand die verstand van zaken heeft of volg een cursus "omgaan met de kettingzaag", of hoe dat ook mag heten.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef: 06 sep 2023, 07:34 Hoeveel brandhout opbrengst heb je dan na 4 jaar ongeveer Pietje van hoeveel wilgen? En na hoeveel jaar zijn de schietwilgen in volle productie? +/-
Geen idee. Veel. Ja, de 2e keer knotten begint de productie op gang te komen. Maar dat ligt er ook aan op welke dikte je de knot begint.

Maaien? Waarom? Je gaat knotten in maart, dan groeit er niets meer.

Mijn knotten zijn 1.20 hoog, en heb daar spijt van. Daarom heb ik een knot-trapje gemaakt om lekker te kunnen werken. Dit is een foto van de 2e knot, met dunne twijgen, omdat de bomen over de hele lengte aan het uitlopen waren en de knot zich nog moest vormen. De knot hierna leverde een significante hoeveelheid hout op.
P1530425.JPG
Roelie schreef: 06 sep 2023, 14:08ls je dat niet kunt vraag dan iemand die verstand van zaken heeft of volg een cursus "omgaan met de kettingzaag", of hoe dat ook mag heten.
Ik ben niet van plan in elke pook een keurig valkerfje te maken. Na het knotten liggen er twee stapels hout (links en rechts) met de dikke stukken naar de boom toe. Soms een trapsnede, en dan is het nodig dat je de pook vrij hoog kan pakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus

Pietje schreef: 06 sep 2023, 22:11 Maaien? Waarom? Je gaat knotten in maart, dan groeit er niets meer.
Omdat ik het maaisel van het terrein ook gebruik om te mulchen en compost productie e.d.
Gertje

Bericht door Gertje »

Pietje schreef: 05 sep 2023, 22:36 Zelf laat ik de wilgen 4 jaar staan, dan heb je 10 - 12 cm dik hout, poken van 6 meter. Zet ze een meter of 3 uit elkaar, dan kan je er nog doorheen. Voor de opbrengst maakt het echt niet uit, na twee jaar zijn de kronen tegen elkaar aan gegroeid en heb je maximale houtopbrengst.
Dun je de pruik nog uit een jaar na het knotten, of laat je alles zijn gang gaan?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Gertje schreef: 07 sep 2023, 13:46Dun je de pruik nog uit een jaar na het knotten, of laat je alles zijn gang gaan?
Lekker z'n gang laten gaan. Er komen inderdaad ook dunne twijgen op waar je niet veel mee kan dan snipperen, maar werk is werk, en dat doen we liever niet te veel...
Gertje

Bericht door Gertje »

Pietje schreef: 07 sep 2023, 21:37
Gertje schreef: 07 sep 2023, 13:46Dun je de pruik nog uit een jaar na het knotten, of laat je alles zijn gang gaan?
Lekker z'n gang laten gaan. Er komen inderdaad ook dunne twijgen op waar je niet veel mee kan dan snipperen, maar werk is werk, en dat doen we liever niet te veel...
Dank je voor je reactie.

Komende winter ga ik weer zo'n 300 bomen planten om later als hakhout te beheren, twijfel nog over de soort en verhouding.
Zit ook te denken om een dubbele rij wilgen te zetten langs de rand, en daartussen alle overgebleven takken te leggen om zodoende een takkenril te creëren.

Allemaal 'problemen'..... :lol:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat trekt veel beestjes aan, goede schuilplaatsen tussen die takkenbossen.
Krelis

Bericht door Krelis »

Gertje schreef: 12 sep 2023, 12:00
Pietje schreef: 07 sep 2023, 21:37
Dank je voor je reactie.

Komende winter ga ik weer zo'n 300 bomen planten om later als hakhout te beheren, twijfel nog over de soort en verhouding.
Zit ook te denken om een dubbele rij wilgen te zetten langs de rand, en daartussen alle overgebleven takken te leggen om zodoende een takkenril te creëren.

Allemaal 'problemen'..... :lol:
Welk deel van Nederland?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Zwarte els kun je op dezelfde manier gebruiken als wilg. Dat wisselt wat af.
Plaats reactie