Ruimte koelen en hiermee SWW maken
Moderator: Moderators
-
Orbiter
Ruimte koelen en hiermee SWW maken
Gegeven:
- Temperatuur in een ruimte van 120m³ moet gegarandeerd onder de 23°C blijven. Dit omwille van de opslag van bepaalde goederen die niet warmer mogen worden.
- 10 meter verder staat een sanitair warm water systeem met buffervat van geschat 750L met ongebruikt warmtewisselaar spiraal. Temperatuur onderaan het vat 45°C à 55°C, bovenaan schommelt tussen 45°C en 70°C al naargelang moment van de dag.
Die ruimte is te koelen met een eenvoudige lucht/lucht airco. Maar ik zou die afgenomen warmte uit de ruimte in de SWW boiler willen duwen om de efficiëntie wat te verbeteren. Is dat doenbaar, en zo ja hoe/met welke toestellen? Of geeft dat eerder verwaarloosbare winst gezien extra complexiteit en meerinvestering?
- Temperatuur in een ruimte van 120m³ moet gegarandeerd onder de 23°C blijven. Dit omwille van de opslag van bepaalde goederen die niet warmer mogen worden.
- 10 meter verder staat een sanitair warm water systeem met buffervat van geschat 750L met ongebruikt warmtewisselaar spiraal. Temperatuur onderaan het vat 45°C à 55°C, bovenaan schommelt tussen 45°C en 70°C al naargelang moment van de dag.
Die ruimte is te koelen met een eenvoudige lucht/lucht airco. Maar ik zou die afgenomen warmte uit de ruimte in de SWW boiler willen duwen om de efficiëntie wat te verbeteren. Is dat doenbaar, en zo ja hoe/met welke toestellen? Of geeft dat eerder verwaarloosbare winst gezien extra complexiteit en meerinvestering?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Ruimte koelen en hiermee SWW maken
Hoe goed is de ruimte geïsoleerd? Denk dat daar je onderzoek moet beginnen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Orbiter
Oorzaak 'hoge' temperatuur heeft niets te maken met de isolatie van de ruimte maar met de activiteit in de ruimte, en daar kan niets aan veranderd worden.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Goed, hoeveel warmte wordt er ontwikkeld in de ruimte als we de muren en plafond als ideaal geïsoleerd kunnen beschouwen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Albert van WdJ
Je zou in principe met een lucht-water warmtepomp de ruimte kunnen koelen.
(Met lucht-lucht gaat dat koelen vanzelf ook, maar daarmee kun je geen warm water maken)
De hele unit staat dan binnen in de ruimte, en geeft warmte af aan een watercircuit, dat je dan invoert op de spiraal in het buffer.
Maar...de huidige generatie warmtepompen geven max 55 graden C.
Dan is de COP van de warmtepomp ook niet op z'n best.
Als je buffer onderin al rond de 45 graden C zit, heb je maar weinig ruimte om de warmte kwijt te kunnen.
Er bestaan wel warmtepompen die hoger kunnen, zo rond 63 graden C, maar die koelen met propaan als koudemiddel.
Deze zijn ook weer duurder.
Ik verwacht dat je de energie-efficientie wel iets kunt verbeteren zo. Maar het zal niet veel zijn gezien de beperkte warmte-opslagcapaciteit.
Een kosten-baten analyse zal waarschijnlijk niet positief uitvallen.
(Met lucht-lucht gaat dat koelen vanzelf ook, maar daarmee kun je geen warm water maken)
De hele unit staat dan binnen in de ruimte, en geeft warmte af aan een watercircuit, dat je dan invoert op de spiraal in het buffer.
Maar...de huidige generatie warmtepompen geven max 55 graden C.
Dan is de COP van de warmtepomp ook niet op z'n best.
Als je buffer onderin al rond de 45 graden C zit, heb je maar weinig ruimte om de warmte kwijt te kunnen.
Er bestaan wel warmtepompen die hoger kunnen, zo rond 63 graden C, maar die koelen met propaan als koudemiddel.
Deze zijn ook weer duurder.
Ik verwacht dat je de energie-efficientie wel iets kunt verbeteren zo. Maar het zal niet veel zijn gezien de beperkte warmte-opslagcapaciteit.
Een kosten-baten analyse zal waarschijnlijk niet positief uitvallen.
Change, before you have to.
-
pelletpower
Propaan is een prima koudemiddel inderdaad en ookgenoeg diy over te vinden. Wordt wel een leuk avondje rekenen of het uitkan. Verder heb ik persoonlijk vooral bezwaar tegen de gangbare koudemiddelen. Propaan is een redelijk alternatief, amoniak niet echt geschikt voor diy en mijn favoriet CO2 een beetje lastige temperaturen. Is wel een uitdaging als je iets wil gaan doen.
-
Orbiter
Het eenvoudigste zal gaan richting voorverwarming van het SWW dan zit de temperatuur een stuk lager want dat kan in een ander vat. Moet standaard materiaal zijn. Iemand anders moet dat kunnen herstellen als het er op aan komt. Ik denk aan een gewone CV-warmtepomp nu.
-
pelletpower
Toch wel iets van een warmtebalans maken voordat je wat kunt zeggen over welke wp. Aan uit wil je niet. Het dingetje moet flink zijn uurtjes kunnen maken.
-
Paide
Je zou een standaard warmtepompboiler in serie voor het buffervat kunnen zetten. De warme lucht haal je dan uit de te koelen ruimte en de afgekoelde lucht blaas je daar weer terug in.
Als het buffervat dan aangevuld wordt met water dan is dit al opgewarmd door de warmtepompboiler.
Zo krijg je nog wat terug voor de warmte die je wegkoelt, namelijk warm water.
Compleet afhankelijk maken van die warmtepompboiler zou ik niet doen, want de vraag naar warm water en het benodigde koelvermogen van de ruimte zullen nooit in balans zijn. Dus een extra L/L airco zul je nodig hebben om de ruimte constant te houden, maar wel "gratis" warm water...
Als het buffervat dan aangevuld wordt met water dan is dit al opgewarmd door de warmtepompboiler.
Zo krijg je nog wat terug voor de warmte die je wegkoelt, namelijk warm water.
Compleet afhankelijk maken van die warmtepompboiler zou ik niet doen, want de vraag naar warm water en het benodigde koelvermogen van de ruimte zullen nooit in balans zijn. Dus een extra L/L airco zul je nodig hebben om de ruimte constant te houden, maar wel "gratis" warm water...