Sparta Ion front wheel hub motor
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02
Sparta Ion front wheel hub motor
Het openbare rapport KD 745 werd toegevoegd aan het menu KD-reports van mijn website: https://www.kdwindturbines.nl. De titel van dit rapport is:
"Investigation of the Sparta Ion front wheel hub motor as generator for a small wind turbine". Het kleefkoppel en de DC spanning werden gemeten. De conclusie is dat de piek op het kleefkoppel te groot is om deze naafmotor als generator te gebruiken.
"Investigation of the Sparta Ion front wheel hub motor as generator for a small wind turbine". Het kleefkoppel en de DC spanning werden gemeten. De conclusie is dat de piek op het kleefkoppel te groot is om deze naafmotor als generator te gebruiken.
Re: Sparta Ion front wheel hub motor
Bedankt voor de informatie
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
-
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02
Re: Sparta Ion front wheel hub motor
Er werd een nieuw hoofdstuk 5 toegevoegd aan rapport KD 745. De titel van dit rapport is: "Designing a small rotor with a high starting torque coefficient". De startwindsnelheid is 3,2 m/s. De stopwindsnelheid is 1,5 m/s. De cut-in windsnelheid is 2,5 m/s. Omdat de generator niet doorgemeten is met een 12 V accubelasting kan de Pel-V kromme niet bepaald worden maar het maximum elektrisch vermogen is ongeveer 75 W. Een schets van deze 4-bladige stalen rotor met een ontwerpsnellopendheid van 2,5 wordt gegeven in figuur 5 die toegevoegd werd als bijlage.
-
- Berichten: 3294
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Sparta Ion front wheel hub motor
Laten we hier nu nog net zon Sparta hebben staan
Re: Sparta Ion front wheel hub motor
Ja op de top fietsen sommige fietsen wel zwaar een wielrenners fiets is beter om op topsnelheid te komen maar heeft weer geen normale verlichting enzo!
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
-
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02
Re: Sparta Ion front wheel hub motor
Er werd een nieuw hoofdstuk 6 toegevoerd aan rapport KD 745. De titel van dit hoofdstuk is: "Design of the 3-bladed VIRYA-1.25B3 rotor with lambda design = 2.25. Deze rotor is kleiner en lichter dan de 4-bladige rotor zoals beschreven in hoofdstuk 5. Omdat nu niet één naafplaat gebruikt wordt maar elk blad zijn eigen spaak heeft, wordt er minder materiaal verspild en hoeft er minder gezaagd te worden. De startwindsnelheid is wat hoger (3,7 m/s i.p.v. 3,2 m/s) dan die van de 4-bladige rotor maar ik denk dat dat nog toelaatbaar is omdat de rotor tot een zeer lage windsnelheid blijft doordraaien als hij eenmaal gestart is. Met deze rotor lijkt het dus toch mogelijk om de Sparta Ion naafmotor als generator te gebruiken voor een klein windmolentje maar ik ga dat niet zelf testen. De maximum opbrengst van 60 W is ongeveer een factor tien hoger dan bij gebruik van een Nexus naafdynamo en de VIRYA-1.04. Een plaatje van deze 3-bladige rotor wordt gegeven in figuur 10 die toegevoegd werd als bijlage.
-
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02
Re: Sparta Ion front wheel hub motor
Hoofdstuk 6 uit KD 745 werd geheel gewijzigd. De 3-bladige VIRYA-1.25B3 rotor werd vervangen door de 3-bladige VIRYA-1.38 rotor omdat de startwindsnelheid van de VIRYA-1.25B3 rotor te hoog was. De P-n krommen van de 3-bladige VIRYA-1.38 zijn ongeveer gelijk aan die van de 4-bladige VIRYA-1.4 zoals beschreven in hoofdstuk 5 maar voor de VIRYA-1.38 is minder materiaal nodig en drie losse spaken zijn gemakkelijker te maken dan de naafplaat van de VIRYA-1.4. Een schets van de VIRYA-1.38 rotor werd toegevoegd als bijlage.