Brokstukken houtkachel, welk materiaal? Geen asbest?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Houtkachel1
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2023, 10:07

Brokstukken houtkachel, welk materiaal? Geen asbest?

Bericht door Houtkachel1 »

Wij hebben sinds kort een tweedehands houtkachel overgenomen. Stoken ging enkele maanden goed, maar gisteren vielen er enkele brokstukken uit. Het lijkt afkomstig te zijn van een soort isolatielaag aan de bovenzijde, zie foto's. Het materiaal is licht in gewicht, makkelijk breekbaar en is geen (giet)ijzer. Weet iemand wat dit voor materiaal is? We willen uitsluiten dat het asbest is. Hoe kunnen we dit testen? Gaat om een Helex houtkachel van circa 30 jaar oud.
kachel1.jpg
kachel2.jpg
kachel3.jpg
20230302_095644.jpg
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brokstukken houtkachel, welk materiaal? Geen asbest?

Bericht door JantjeV8 »

Aan de kleur te zien is het vermiculiet, dat is in plaatvorm te verkrijgen en is eenvoudig om maat te zagen.

Ik denk dat zo'n 30 jaar geleden asbest al wel uit den boze was hoor.
Houtkachel1
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2023, 10:07

Re: Brokstukken houtkachel, welk materiaal? Geen asbest?

Bericht door Houtkachel1 »

Dat zou een grote geruststelling zijn. Maar ik meende dat vermiculiet (licht) magnetisch was en dat is bij dit materiaal niet het geval.
Gezien het feit dat het broos is, zou jij adviseren het te vervangen of wellicht af te dichten met vuurvaste kit om verdere brokstukken te voorkomen?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brokstukken houtkachel, welk materiaal? Geen asbest?

Bericht door JantjeV8 »

Het is een beetje lastig op uw foto's te zien.

Maar ik zie volgens mij een gietijzeren rand van de kachel, de vermiculietplaat, maar ook een cement-achtige gebrokkelde rand. Wellicht is die vermiculiet helemaal niet aan het afbreken, maar een afdichting daar tussen.

In dat geval moet je proberen de platen er uit te halen, de zaak netjes schoon te maken, en met nieuwe cement/hittebestendige kit weer terug te leggen.
Plaats reactie