Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

Juli 2022 zijn wij verhuisd naar Curaçao. Aanleiding was een auto-ongeval in oktober 2021 met hersenletsel waardoor mijn partner het rustiger aan moest doen en haar zware werk moest beëindigen. Maar we waren eerder al bezig om te kijken om NL te verlaten. De onnodige lockdown van december 2021 was voor ons de druppel waarna we onze woning voor de hoofdprijs hebben kunnen verkopen en op Curaçao voor een fractie van dat bedrag een grotere woning met onafhankelijke vakantiewoning op een groot kavel hebben kunnen kopen.

Nu wonen we zonder hypotheek/leningen en met de overwaarde van de NL-woning hebben we ook zonnepanelen met accu's laten installeren. De stroomkosten worden hier maandelijks afgerekend en daarbij gestaffelde tarieven: laag van 0-250 kWh, midden van 251-350 kWh en het hoogste tarief daarboven. Wij verbruiken maandelijks zo'n 600 kWh, vooral aircos's, en hebben daardoor een pittige energierekening. Maar sinds begin februari 2023 hebben we zonnepanelen met accu's.

De investering van 25k is enorm maar door de hoge dagopbrengst, let wel elke dag van het jaar, is het systeem in bijna 6 jaar terugverdiend. Bijkomend voordeel van de accu's is dat we geen last meer hebben van de frequente netstroomstoringen als gevolg van gebrekkige capaciteit en achterstallig onderhoud.

Terugleveren is hier een nono... de terugleververgoeding is 10-15% van het reguliere tarief en dat beetje inkomsten wordt afgeroomd met een solar tax voor gebruik van het netwerk, maandelijks te betalen over het geïnstalleerde PV-vermogen.

In Nederland hebben we zonnepanelen steeds afgewezen, te duur en te weinig opbrengst maar hier is het echt een ander verhaal. We produceren elke dag (nu in de winter) 33 kWh met de zonnepanelen en verbruiken zo'n 30 kWh. En het aandeel direct verbruik stijgt nog dagelijk door slimmere inzet van diverse stroomverbruikers. Allereerst waren we gefocust op het zo snel mogelijk opladen van de accu's maar inmiddels weten we beter en zetten we zware verbruikers aan zodra de accu's voor minstens 50% zijn opgeladen. Zo voorkomen we dat de omvormer uitschakelt als de accu's volledig gevuld zijn en dan tijdelijk alleen uit de accu stroom gaat leveren. Aldoende leert men.

Het leven is hier kalm, poco poco, we hebben wat inkomsten van mijn bedrijf (klanten uit NL), daarnaast doe ik wat bestuurswerk in het onderwijs en geef bijles in wiskunde en natuurkunde, mijn vrouw doet bestuurswerk in de gezondheidszorg en samen hebben we leuke huurinkomsten uit de vakantiewoning. Genoeg om hier riant van rond te komen...

Op ons terrein is genoeg ruimte over (ca. 500 m²) om groente te verbouwen en kippen te houden. Fruitbomen staan er al genoeg: kokos, banaan, bakbanaan, kashu surinam en mango.

Het was best een emotionele rollercoaster vanaf oktober 2021 maar nu alles op z'n plek is gekomen genieten we elke dag van ons vervroegde "pensioen"...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Paul Joosten »

Ah, dushi Korsou.... mooie herinneringen. Ben er alles bijeen bijna een half jaar geweest in mijn tijd bij de KM. Langste periode was in 1987, alweer een kwart eeuw geleden. Als ik zo de foto's van je airbnb bekijk is het in de kunuku ergens in de buurt van Ascension?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door LeaD »

KM = Koninklijke Marine ? En is het admiraal Joosten op rust ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Paul Joosten »

Admiraal was ruim buiten mijn bereik maar ik ben wel als officier afgezwaaid.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door LeaD »

Officier is toch ook al niet mis .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

Paul Joosten schreef: 25 feb 2023, 09:44 Ah, dushi Korsou.... mooie herinneringen. Ben er alles bijeen bijna een half jaar geweest in mijn tijd bij de KM. Langste periode was in 1987, alweer een kwart eeuw geleden. Als ik zo de foto's van je airbnb bekijk is het in de kunuku ergens in de buurt van Ascension?
Leuk dat je het eiland kent en je hebt gelijk, wij kijken uit over voormalige plantage Bisento en Boca Ascension, veel natuur en weinig buren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door GTV6 »

Oke leuk eiland op de criminaliteit na dan, want dat is er helaas.
Ecologisch kan ik het allemaal niet zo rijmen eigenlijk.
Een investering van 25.000 euro snap ik niet, als ik t goed heb schijnt de zon een 12 uur per dag toch.
Als de zon onder is heb je de airco minder nodig neem ik aan.(isolatie?)
Een pv inst van 4000Wp zou voldoende moeten zijn, dat is al met al 4000,- euro.
Leg eens uit waar die 25.000,- in gaat zitten.
Ik ben naar Polen vertrokken beetje de andere kant op, en in de winterdag verbruikt mijn WP wel een 40kWh per dag ondanks 15 cm dikke isolatie helaas, is ook een te groot huis feitelijk, maar ja gelukkig is dat maar een 120 dagen per jaar.
Ik ben benieuwd naar de installatie om 30 kWh per dag af te dekken.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

Criminaliteit is hier wel aanwezig, met name drugsgerelateerd. Zolang je daar ver van blijft is er weinig kans dat je met geweld geconfronteerd wordt. Verder zijn er de auto- en woninginbraken, net als in elk ander land. De grootste criminelen werken hier echter voor de overheid door het verduisteren van gemeenschapsgeld, het aannemen van steekpenningen en het benoemen van familieleden op hoge bestuursfuncties bij (semi-)overheid. Maar zoals gezegd zijn zij eenvoudig te negeren en slaan ze nog geen deuk in een pakje boter.

Dan de zonnepanelen... de grootste kostenpost van het PV-systeem zijn de accu's die alleen al 16K kosten. Dan komt de Island-inverter erbij die zorgt dat de PV-stroom wordt verdeeld over accu's en huishouden. Verder liggen er dikke kabels door de tuin van de omvormers naar de elektriciteitsnis langs de straat (op Curaçao liggen water- en stroommeter niet IN huis maar zijn afleesbaar vanaf de openbare weg). Aan de achterkant van die nis is een tweede nis waar de hoofdschakelaar van de elektra ligt. Deze is vervangen door een automaat die een keuze maakt tussen netstroom en PV-stroom op basis van beschikbare PV-stroom en acculading.

In plaats van 4kWp hebben wij gekozen voor 6 kWp vanwege de vakantiewoning die ook voorzien is van airco. Totaal hebben wij 4 airco's die doorgaans niet gelijktijdig draaien maar wel voor een forse stroomafname zorgen. Verder liggen de zonnepanelen op het zuiden terwijl de omvormers/accu's aan de noordzijde van de woning geplaatst zijn, ook hier extra kosten. En tenslotte moet je rekenen op extra kosten vanwege het vervoer van Duitsland naar Curaçao. We hebben 6 maanden gewacht tussen opdrachtverlening en ingebruikname.

Maar dat is de kostenzijde, veel leuker is de opbrengst. Want op Curaçao is het elke dag zomer, 365 dagen per jaar, met PV-stroom van 7:00 uur 's morgen to 19:00 uur 's avonds. In die randuurtjes doet het systeem niet erg veel maar verwaarlossbaar is het ook weer niet. Maximale opbrengst tussen 9:00-17:00 uur ofwel 8 uur maximale stroomopbrengst. Genoeg voor opwekking van 30-35 kWh per dag (half bewolkt, dus af en toe geen maximale opbrengst). Met de huidige stroomtarieven besparen we zo'n 900 kWh x 0,44eurocent = € 400 per maand ofwel € 4800 per jaar. TVT 5,2 jaar.

Economisch zeer haalbaar dus. Maar er zijn meer redenen om voor een systeem met dure accu's te kiezen: geen last meer van de veelvuldige blackouts hier op het eiland en geen solar tax voor het gebruik van het netwerk.

Bijgaand nog wat foto's van de E-nis aan straatzijde en tuinzijde:
https://ibb.co/bW2R7wQ
https://ibb.co/JFgqnpr
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Tim »

Ingir schreef: 25 feb 2023, 03:24is het systeem in bijna 6 jaar terugverdiend.
Ingir schreef:In Nederland hebben we zonnepanelen steeds afgewezen, te duur en te weinig opbrengst
Dat heb ik ook zo'n beetje met de installatie uit 2010. Inmiddels bijna 3x, met de huidige prijzen. En nog steeds een ferraris, ik vermoed dat ze vergeten worden.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

GTV6 schreef: 27 feb 2023, 18:44 Ik ben benieuwd naar de installatie om 30 kWh per dag af te dekken.
Dat is alleen mogelijk door de dagelijkse 8 uur maximale zonintensiteit op Curaçao. In Polen zul je dat alleen in hoogzomer daarvan kunnen gebruiken. Er was een online programma waarmee je de opbrengst van PV kunt voorspellen aan de hand van de plek op aarde, de oriëntatie/dakhelling, het aantal kWp en de tijd van het jaar. Moet eens zoeken naar die of een alternatief.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

Tim schreef: 28 feb 2023, 20:06 Dat heb ik ook zo'n beetje met de installatie uit 2010. Inmiddels bijna 3x, met de huidige prijzen.
Ja geweldig toch, hier worden maandelijks de nieuwe tarieven voor autobrandstoffen, kraanwater en netstroom gepubliceerd in de lokale kranten. Water en stroom worden daarom maandelijks afgerekend op basis van meteropname (daarom dat die meters vanaf de straat afleesbaar zijn) met de geldende tarieven vsn die maand. Gisteren stonden de nieuwe tarieven voor maart 2023 in de krant: 9% verhoging tov februari. Hoppa, ik lach erom maar de meeste Yu di Korsow kreunen onder de financiële last. Maar hier doe ik wat ik ook in NL deed: eerst familie en vrienden helpen om hun energielasten omlaag te krijgen en daarna een ruimere kring van buren, kennissen. Vaak met eenvoudige middelen als het plaatsen van een waterbesparende douchekop, het plaatsen van keien in de toiletreservoirs, maar steeds vaker met kostbare investering in PV-systemen, solar heaters en regenwateropslag.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Woz »

Hier kreeg ik gisteren een mailtje van onze energiecoöperatie dat de prijs zal dalen.

All-in zitten we op iets van een 30cent/kWh (en ontvangen we als er winst gemaakt wordt nog een jaarlijks dividend van enkele tientallen euro’s).

Met ons verbruik zitten we op een maandelijkse voorschotfactuur van 70€. Dat is dan met verwarming en sww inclusief.
En zonder eigen extra techniek in de woning. Geen zonnepanelen, geen batterijen.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Ingir »

Dat is knap weinig stroomverbruik. Je kunt daarbij wel onderscheid maken in 'minder met minder' en 'meer met minder'... Door de thermostaat te verlagen naar 12°C is het warmteverlies in de winter sterk te reduceren maar daar staat ook minder wooncomfort tegenover. Een passiefhuis of een woning met meer technieken geeft minder stroomverbruik met behoud en/of verbetering van comfort. Wij zijn nooit zo enthousiast geweest over 'minder met minder'...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door Woz »

Ja klopt, het is niet de bedoeling om jezelf tekort te doen.

De airco staat hier 24/24 op 19gr. Warm water voor de afwas komt uit de fluitketel op de inductiekookplaat (we zijn hier met 3). Warm water voor de douche komt uit een boilertje.

Toegegeven, relatief sober maar wel iets dat wij bij manier van spreken nog 100 jaar kunnen volhouden.

Ik ben zelf wel fan van de vragen ’wat kan ik weglaten?’, 'wat hoef ik niet te doen?'.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen met accu's op Curaçao

Bericht door dormos »

Ik ben zelf wel fan van de vragen ’wat kan ik weglaten?’, 'wat hoef ik niet te doen?'.
Past denk ik ook wel het best bij de titel van dit forum. Meer techniek moet gemaakt, onderhouden en vervangen worden. Bovendien moet voor de aanschaf meer gewerkt worden, om werk te behouden worden markten gezocht/gemaakt, wordt weer meer geproduceerd en voor je het weet zit je in de rat race die omhoog lijkt te gaan maar die in werkelijkheid je (of je kinderen/kleinkinderen) sneller naar het einde voert.
Plaats reactie