Ondergrondse warmtebuffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door kockie »

Paide schreef: 22 feb 2023, 09:55 Allemaal een beetje last van voortschrijdend inzicht... Laat eens horen @Kockie, als je helemaal opnieuw zou beginnen, hoe zou je het nu aanpakken?
Ik zou beginnen om ons huis van fundering tot puntje van het dak in te pakken in een dik pak (passende) isolatie, dan was die hele santekraam van dehoutcv waarschijnlijk niet nodig. De bergkachel zou zeker blijven, of ik zou een batchrocket bouwen, maar die bestond toen nog niet. Zonneboiler zou denk ik ook blijven en de zonnepanelen ook. Vooral isolatie en kierdichter maken van de woning zou winst opleveren.

Misschien ook nog wat begroeiing rondom huis om de koude oostenwind te remmen, maar dan gaat ons mooie uitzicht er ook aan. Dakoverstekken verlengen voor in de zomer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef: 22 feb 2023, 10:39 Nou, het verhaal van Brutus blijft bij mij toch wel hangen. En dan niet zozeer die warmtepomp. Een kop van boven de drie is zeer onwaarschijnlijk. Temperatuurdaling naar de 14 C wijst op niet heel bijzondere isolatie. Het extreem lage verbruik is , denk ik, te wijten aan veel zoninstraling.
Dus, als ik het over zou kunnen doen, dan zou dat zeker een ding zijn. Maar hoe voorkom je dan dat in de zomer de zaak oververhit raakt?

Brutus bedankt, ik ben goed onder de indruk. Geslaagd project zou ik zeggen.
Hi Pelletpower, ik heb hier in de keuken een schuifraam van 3.5 meter met oriëntatie zoz en in de leefruimte twee schuiframen voor een meter of zeven lengte, met driedubbel isolatieglas. Er zit een zonnewerende coating in die wat meer effect heeft als de zon hoog staat tov de winter. Twee weken geleden ging de rookgasventilator helaas kapot van de Eder 15 KW houtvergasser, maar toevallig hadden we wel een deel zonnige dagen, temperatuur liep op tot 23 graden in huis, puur met de zon.

Afgelopen zomer was de max binnentemperatuur ook beperkt tot een 25 a 26 graden, de vloer is wel nog niet geïsoleerd, dus dat kan mee de temperatuur in positieve zin beïnvloed hebben afgelopen zomer. Wel niets van andere zonnewering op dit moment voorzien....

Een massakachel is ook super, maar de layout van mijn huis is niet optimaal geschikt daarvoor, een bungalow in l vorm.... Dusi k ben wel blij met mijn houtvergasser van minimaal vermogen. Houtverbruik ga ik deze winter aftikken op een 12 stere den, komende van een 24. Ik moet nog een uitbouw isoleren, de vloer en een deel van de buffer, en dan hoop ik naar 8 stere den per jaar te gaan... Voor 180 vierkante meter vloeroppervlakte.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Woz »

Ik heb hier ook een groot dakraam die in de zomer er wel voor kan zorgen dat het te warm wordt in huis.
Ik los dit op door in de warmste periode op het dak te kruipen en een doek over het raam te leggen.

Ik heb al veel nagedacht over een meer comfortabele oplossing. Elektrische zonnewering is gewoon te duur (maatwerk) en te gevoelig.

Ideaal zou zijn om een plant te laten groeien over het dakraam die in de winter zijn bladeren verliest.

Maar welke plant heeft er zin in om te groeien in een pot die op een plat dak staat en geen zorg nodig heeft? Ik ken er geen.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Brutus Groenus »

pelletpower schreef: 22 feb 2023, 10:39 Temperatuurdaling naar de 14 C wijst op niet heel bijzondere isolatie. Het extreem lage verbruik is , denk ik, te wijten aan veel zoninstraling.
Dat klopt: Dak Rc 3.0 , vloer Rc 3.5 , muren Rc 3.2 , dus dat is niet enorm veel. Onze trippel beglazing rondom is wel redelijk goed.

De afkoeling in de nacht komt ook deels omdat veel warmte naar de bovenverdieping trekt, daar word immers niet gestookt.

Onze voorgevel is pal op het zuiden georiënteerd en dit zorgt inderdaad voor erg veel passieve warmte. In de maanden Maart - Oktober kan de kachel, op een uitzondering na, helemaal uit.

In een warme zomer raakt de woning inderdaad overhit, we hebben dit opgelost door aan de buitenzijde van de ramen handbediende zonwering te installeren. Tijdens een hittegolf is de bovenverdieping wel te warm om comfortabel te kunnen slapen, dan slapen we beneden waar het veel koeler is. Voor onze jonge dochter gaat dit helaas niet samen, dus daarvoor hebben we een airco geïnstalleerd op de slaapkamer. Deze gaat tijdens een hittegolf twee uur voor bedtijd aan en draait dan nog volledig op zonnestroom (Oost-West zonnedak). Gelukkig is dit maar heel sporadisch, vorig jaar 1-1,5 week tijdens de hittegolf. Ik verwacht wel dat in de toekomst vaker zal gebeuren.

Toch koel ik liever in de zomer een woning op zonnestroom dan in de winter op salderingsstroom.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

temperatuurdaling naar 14°C?? dat is niet zo goed. Als het buiten vriest zakt m'n temperauur 2-2.5°C op een nacht met alles af. Luchtdichtheid is niet ideaal want ik heb 11m aan schuiframen in m'n woonkamer, en nog koudebruggen aan m'n dorpels.
Snap niet dat sommigen zo laks zijn en nalaten van te isoleren, eerder de easy fix door méér en of goedkopere warmteproductie... Isoleren zou een no-brainer moeten zijn.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

Rc waarde is redelijk maar zakken naar 14 graden komt door het glas denk ik. Rolluiken ervoor? Niet de meest elegante oplossing, helaas.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Brutus Groenus »

TLS schreef: 23 feb 2023, 10:24 Snap niet dat sommigen zo laks zijn en nalaten van te isoleren, eerder de easy fix door méér en of goedkopere warmteproductie... Isoleren zou een no-brainer moeten zijn.
Ik denk dat we dat per individuele situatie moeten bekijken.

Wij verwarmen onze woning op en voor ons comfortabele manier, maximaal 19° overdag en minimaal 14° ‘s nachts.

Hiervoor verbruiken wij +/- 100kWh per maand in de winter, en daarvoor gebruiken wij +/- 30-50% zonnestroom.

Hierdoor vind ik het niet te verantwoorden (ecologisch én financieel) om aanhangers vol materiaal en €10.000 - €15.000 te investeren om 50kWh per maand (ik schat maar wat) te besparen. Dat geld spendeer ik liever op manieren waarmee we meer kunnen bereiken.

Maar goed ik heb hiervoor niet gestudeerd, dus misschien zie ik het niet 100%


@palletpower: screens, geen rolluiken, soort rolgordijn maar dan aan de buitenzijde waar je nog doorheen kan kijken.
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

Die screens heb je al? 14 graden is namelijk wel heul weinig. Wel eleganter inderdaad.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door TLS »

rolluiken zijn kwa lucht-dichtheid meestal een ramp, en zorgen voor een veel te hoge ventilatiegraad van de (lucht)-spouw zodat er eigenlijk geen isolatie-werking is. Isolatie heeft bijna geen effect als er geen luchtdichtheid van de woning is (of iets dat ervoor doorgaat).

Een aansluitende winterjas is veel warmer dan een heel los-zittende winterjas terwijl de materialen van beide jassen hetzelfde en dus sterk isolerend zijn. Als het ingesloten volume lucht te snel wordt ververst, kan er geen warmtebehoud zijn.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Brutus Groenus »

Voor de volledigheid: de screens zijn óp de gevel gemonteerd ,de handbediening loopt via een tochtvrije verbinding naar binnen. Er zitten geen rolluiken ín de gevel/spouw, zoals je vaak bij Duitse bouw ziet.
TLS schreef: 24 feb 2023, 11:47 Als het ingesloten volume lucht te snel wordt ververst, kan er geen warmtebehoud zijn.
We hebben wel een mechanische ventilatie die 24h aan staat. Is het een idee om deze op een timer te zetten? Misschien in de nacht een aantal uren uit?

We hebben een houtskeletbouw woning dus ik ben wel erg huiverig voor eventuele vocht opbouw.



We gaan wel erg off-topic trouwens.
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door pelletpower »

We gaan wel erg off-topic trouwens.
Nou ja, je hebt wel erg indruk gemaakt met minimaal verbruik.
leonstijns
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2023, 20:58

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door leonstijns »

Al eens nagedacht over een accumulator? Ik heb er 4 hangen......
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ondergrondse warmtebuffer

Bericht door Ruuben »

kockie schreef: 22 feb 2023, 09:20 @Paide @Woz: met mijn voortschrijdend inzicht zou ik het nu ook allemaal anders doen. Dat raad ik iedereen die mij vraagt naar een hout-cv ook aan.
Tja. Isoleren en constructieve maatregelen inderdaad. Maar men leest alleen watie wil. Ik zou het inderdaad ook niet nogmaals allemaal bouwen. Lowtech. Hetzelfde geld volkomen anders inzetten. Maar 15 jaar geleden dacht ik ook anders over de wereld.
Plaats reactie