zeespiegelstijging

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Woz

Re: zeespiegelstijging

Bericht door Woz »

Ik vind zelf wel dat de overheid/samenleving wel al actie onderneemt om de gevolgen van de zeespiegelstijging te beheren. Ik heb er onvoldoende verstand van om in te schatten of deze maatregelen voldoende zullen zijn maar:

In een Belgische kuststad waar ik regelmatig kom zijn er al een hele tijd structurele werken bezig zoals het verhogen van dijken, compleet met schuifdeuren die dicht kunnen bij kans op overstroming. En ook een hele lange zitbank die de dijk een stukje hoger maakt.

Waar ik zelf woon zijn er naar aanleiding van de overstromingen in Wallonië in 2021 grote werken gepland om de rivier meer ruimte te geven in geval van overstroming. Al dan niet in combinatie met nieuw natuurgebied.

Ik wil maar zeggen: het kan geen kwaad om eens te gaan informeren bij de lokale natuurverenigingen en infopunten van de gemeente of er werken gepland zijn in functie van de klimaatverandering.

Of die werken voldoende zullen zijn is nog een andere vraag maar het is niet dat iedereen gewoon mak zit te wachten tot het water komt.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef: 19 feb 2023, 18:52 Pietje, ik wil je niet heel onrustig maken, maar ik meen dat jij in een gebied woont dat vroeger drie maanden per jaar onder water stond. Vroeger is dan voordat de Bergsche Maas gegraven is. En dat strekte tot Cuijk. Alles rond Den Bosch stond toen de hele winter blank.
:lol: Schijndel heeft een sluis in de Zuid Willemsvaart, zoveel ligt het hoger dan Den Bosch. Kumt goe tjonguh!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef: 20 feb 2023, 22:06 Twee dingen. De overstromingen in Limburg waren op 49 meterof lager.
Overstromingen van een rivier zijn vervelend, soms bijzonder vervelend, maar tijdelijk. Als de zee omhoog gaat, is dat blijvend.

Waarschijnlijk zal er de komende eeuw niet veel geks gebeuren, hoewel de gebieden in NL onder de zeespiegel wel serieuze risico's gaan lopen. Maar de voorspellingen voor Antartica zijn niet consistent. Sommige modellen laten een groei aan landijs zien, anderen zien hele gletchers de zee in glijden met meters zeespiegelstijging tot gevolg.

Uiteindelijk gaat het er om dat je een beslissing neemt waar je je goed bij voelt (en gevoelens ontstaan door wat jij gelooft dat waar is).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Woz

Bericht door Woz »

Het zal inderdaad nog wel een tijd duren voor dat we de strandbars een paar kilometer moeten opschuiven richting huidig binnenland.

Maar ik denk dat we voor de nabije toekomst vooral moeten beducht zijn voor stevige stormen waarbij het zeewater over de dijken gaat. Dergelijke stormen kunnen onverwacht heel veel schade veroorzaken.

Zowel menselijk, want kan je op tijd een kuststreek evacueren? Als economisch.
Slooij

Bericht door Slooij »

Ja daar ben ik het helemaal mee eens een goede voorbereiding is het halve werk.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Woz schreef: 22 feb 2023, 12:19 Maar ik denk dat we voor de nabije toekomst vooral moeten beducht zijn voor stevige stormen waarbij het zeewater over de dijken gaat. Dergelijke stormen kunnen onverwacht heel veel schade veroorzaken.
Zeker, stormen kunnen met een verhoogde zeespiegel meer schade aanrichten. Maar vergeet ook de verzilting van de Randstad niet: de kweldruk van zout water neemt toe, en door grondwaterstand-verlaging voor de boeren klinkt veen in, waardoor de bodem nog verder onder zeeniveau komt. Landbouw (en bosbouw die daar eigenlijk ook plaats zou moeten vinden) wordt onmogelijk.
daniel

Bericht door daniel »

Niet helemaal on topic.
Er zijn al verschillende rapporten verschenen met verschillende oplosrichtingen voor Nederland om ons tegen de zee en rivierwater te beschermen.
Een van de laatste rapporten zet deze richtingen op een rij. Interessant om te zien dat ze elkaar kunnen aanvullen. Voor sommigen onder ons al wel een bekend rapport maar wilde hem voor het archief van deze site toch benoemen.

Rapport-Bouwstenen-en-Adaptatiepaden-Zeespiegelstijging-final.pdf (opgesteld door Deltares een kennis instituut)
Rapport download link

edit: bron toegevoegd.
remco d

Bericht door remco d »

alefarendsen schreef: 21 feb 2023, 10:32
remco d schreef: 21 feb 2023, 08:01 Ik woon in de kop van Noord Limburg op 5 km hemelsbreed van de Maas. Hoog genoeg boven n a p maar de overheid heeft bedacht deze hoek bij hoogwater op te offeren ten gunste van steden lager gelegen. Zoek maar op lob van Gennep.
Off-topic: heb daar vorig jaar met m'n meisje een keer een hele mooie ronde gefietst over meest onverharde paden tussen Nijmegen en Afferden, deels Dld, deels NL. Wat is het daar ontzettend mooi!
Is het ook! Maar dus wel een overlaat die in gebruik is. Minder bekend dan de eerder genoemde en inmiddels niet meer bestaande Beerse overlaat. Van Mook tot aan einde Heijen aan de oostkant van de Maas tot aan stuwwal/ Reichswald laat men het met extreem hoog water vollopen zodat den Bosch droge voeten houdt.
Slooij

Bericht door Slooij »

Ja ik vond die overstroming met die rivieren wel heftig ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik hoop dat het allemaal optijd is.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Krelis

Bericht door Krelis »

WilfredT2 schreef: 17 feb 2023, 13:38 Goedemiddag,

wij zijn op zoek naar een ander huis. een boerderij met grond, om van eigen land te kunnen leven. Nu hopen we dat zodanig te doen dat (1 van) de kinderen hier ook de vruchten van kunnen laten plukken. Bijv door bomen te planten die we zelf niet eens volwassen zien worden bijvoorbeeld.

met dat in gedachte wil je daar lang kunnen blijven wonen. En als ik aan die termijnen denk, komt de zeespiegelstijging bij me op. Kijkend naar de scenarios, zie ik forse stijgingen. Ik ga er vanuit dat de wereld te slap is om de uitstoot van co2 te kunnen/willen verminderen, dus worst case scenario's.

Ik zou graag gedachten van anderen daarover willen horen.

concreet heb ik nu 2 objecten op het oog, waarvan het ene 11 meter boven NAP en het andere 2 meter. Bij 11 meter, voel ik me wel goed. Wellicht stijgt het water wel zoveel maar niet in termijnen waar ik in mijn leven rekening mee kan houden, en ook in het leven van onze kinderen. Met 2 meter denk ik dat onze kinderen al last kunnen krijgen.

hoe denken jullie hierover?

Oh, en als je me een comlete wappie vind met deze gedachten, mag je dat ook zeggen :D
trekt corona of monkeypox zich daar iets van aan? Is Australië geen betere bestemming? Daar schijnt veel land vrij te komen.
Krelis

Bericht door Krelis »

Woz schreef: 21 feb 2023, 10:54 Ik vind zelf wel dat de overheid/samenleving wel al actie onderneemt om de gevolgen van de zeespiegelstijging te beheren. Ik heb er onvoldoende verstand van om in te schatten of deze maatregelen voldoende zullen zijn maar:

In een Belgische kuststad waar ik regelmatig kom zijn er al een hele tijd structurele werken bezig zoals het verhogen van dijken, compleet met schuifdeuren die dicht kunnen bij kans op overstroming. En ook een hele lange zitbank die de dijk een stukje hoger maakt.

Waar ik zelf woon zijn er naar aanleiding van de overstromingen in Wallonië in 2021 grote werken gepland om de rivier meer ruimte te geven in geval van overstroming. Al dan niet in combinatie met nieuw natuurgebied.

Ik wil maar zeggen: het kan geen kwaad om eens te gaan informeren bij de lokale natuurverenigingen en infopunten van de gemeente of er werken gepland zijn in functie van de klimaatverandering.

Of die werken voldoende zullen zijn is nog een andere vraag maar het is niet dat iedereen gewoon mak zit te wachten tot het water komt.
het is nooit genoeg als je op de verkeerde plek wilt vertoeven. Wel mooi dat er veel geld via coronafondsen naar dergelijke projecten gaat. In Nederland naar bijvoorbeeld BAM, Heimans, van Oord et al.. Het komt wel goed ;-)
Krelis

Bericht door Krelis »

Woz schreef: 22 feb 2023, 12:19 Het zal inderdaad nog wel een tijd duren voor dat we de strandbars een paar kilometer moeten opschuiven richting huidig binnenland.

Maar ik denk dat we voor de nabije toekomst vooral moeten beducht zijn voor stevige stormen waarbij het zeewater over de dijken gaat. Dergelijke stormen kunnen onverwacht heel veel schade veroorzaken.

Zowel menselijk, want kan je op tijd een kuststreek evacueren? Als economisch.
een paar jaar geleden, op een zondag was er een waterleidingbreuk in de gemeente Rheden. Binnen een uur was al het flessenwater binnen een straal van 10 km uitverkocht. Iedereen gaat tegelijk op pad. Dus je kunt beter een paar jaar te vroeg vertrekken dan te vertrouwen op de overheid.
Krelis

Bericht door Krelis »

Pietje schreef: 22 feb 2023, 23:49
Woz schreef: 22 feb 2023, 12:19 Maar ik denk dat we voor de nabije toekomst vooral moeten beducht zijn voor stevige stormen waarbij het zeewater over de dijken gaat. Dergelijke stormen kunnen onverwacht heel veel schade veroorzaken.
Zeker, stormen kunnen met een verhoogde zeespiegel meer schade aanrichten. Maar vergeet ook de verzilting van de Randstad niet: de kweldruk van zout water neemt toe, en door grondwaterstand-verlaging voor de boeren klinkt veen in, waardoor de bodem nog verder onder zeeniveau komt. Landbouw (en bosbouw die daar eigenlijk ook plaats zou moeten vinden) wordt onmogelijk.
maar die grondwaterverlaging geeft wel een betere ondergrond voor de miljoen woningen die daar nog gebouwd worden de komende jaren. Ik citeer Hugo een beetje vrij ;-) Door de windmolenparken in de NZ krijgen we misschien wel een aanwas van zand voor de kust, zoiets als de verdrabbing van het IJsselmeer (tegenwoordig metropool Amsterdam)

waar haal je trouwens het idee vandaan dat de zeespiegel stijgt?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Remco, inderdaad. Die Beerse is niet meer ingebruik. Nieuwste project hiero is de Overdiepse Polder. Alles gesaneerd, boerderijen op terpen en zo is er ruimte voor water gemaakt. Ik begrijp dat dat bij jullie niet zo is, maar verzuipen?
remco d

Bericht door remco d »

Maar verzuipen inderdaad. Gaat het over de bewust lager gehouden dijk dan staat het binnen een paar uur 2 meter hoog in de straten. Maargoed dat was op zich altijd al bekend maar dat er bewust op aangestuurd wordt ten bate van andere plaatsen met meer inwoners voelt toch wel cru
Plaats reactie