warme lucht rookgaswisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tuur94
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2023, 09:11

warme lucht rookgaswisselaar

Bericht door tuur94 »

Hallo, ik ben hier nieuw op het forum
Ik zou willen net na de vrijstaande kachel van het merk cardoen 7kw denk ik. Een vlampijpwisselaar willen bouwen.
De wisselaar zou bestaan uit buizen van 1,25duim een x aantal buizen met samen een opp dat iets meer is dan de 130mm kacheluitvoer.

De kast hoe de wisselaar er zou uitzien komt op 1m hoog 70cm breed. Ik zou bv een traject van telkens 8 buizen van boven naar onder laten lopen.
In de boven en onderkant bevinden zich dan compartimenten om de rookgassen te sturen, onderaan een as lade en bovenaan een lang deksel om de vlampijpen te kunnen reinigen. De vlampijpen in rvs maken zou mss ook een oplossing kunnen zijn.


Horizontaal zal er lucht geblazen woren. Op de vlampijpen worden er om de 10mm platen gelast dat er op zn minst een halve las op ligt.
De luchtstroom gaat ook weer van links naar rechts gestuurd worden in het tegenstroomprincype.
In de muur zit reeds al een ventilatiekanaal weggewerkt om de warme lucht te transporteren.

Op de vlampijpwisselaar zou ik dan nog een trilmotor toevoegen.
De schouw is een nieuw geplaatste dubbelwandig geisoleerde rvs schouw in vaste buizen 150mm die 12m ver loopt tot boven het hoogste huis.
Condensafvoer zit al in de grond weggewerkt.

Omdat mn kachel te klein is, er kan niet zo veel hout in. Zou ik de kachel willen verhogen door er een stuk van 30 cm tussen de asla en ruit te lassen.
Op dat extra stuk kachel zou ik dan weer lamellen lassen, kanaal rond bouwen en die lucht naar de vlampijpwisselaar sturen, of omgekeerd.

Met die warme lucht zou ik dan mijn garage/werkplaats en de rest van het huis willen verwarmen. Nu verwarm ik met een gasketel maar als de houtkachel brand komt het overal te koud in de andere kamers.

Om de platen van de warmtewisselaar te maken zou ik ze eventueel kunnen boren of uitsnijden met de plasmasnijder, kolomboormachine draaid nog te rap met als gevolg riemslip.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: warme lucht rookgaswisselaar

Bericht door LeaD »

Bedenk ook eens als je lucht naar een andere ruimte stuurt er ook koude lucht voor in de plaats terug keert .
Lucht als medium om energie te verplaatsen is niet zo hoog . Zo een halve eeuw terug plag men dat ook te doen . Als je die kanalen demonteert zien die er git zwart uit van het stof die verbrand werd op die hete buizen van de warmtewisselaar om vervolgens in de kanalen te worden geblazen . Gezond is toch iets anders . ( Sorry voor de negatieve reactie i.p.v. een welgekomen intro ) .

Wat het lassen aan de kachel betreft, is deze van gietijzer of plaatstaal ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie